monitoring en bijgeluiden

SpaceAgent202

Sinds 2001
goedendag iedereen !

ik heb een geweldig verrotte akoestiek in mijn kamer,....
als ik achter mijn monitors zit, dan krijg ik bij bepaalde lage frequenties een mega (ja echt groot dus) versterkte toon op de betreffende frequenties (het zal ongeveer op 250 en 500 hz zijn).
dit is niet te verhelpen met dikke isolatieplaten en gordijnen et cetera.
ik denk dat het komt door golven die de "eigen frequentie" van mijn kamer doen resoneren.

kortom ik zoek naar een oplossing..
mijn setup op een andere plaats in mijn studio (kamer:)) zetten is natuurlijk een optie, maar uit praktisch oogunt niet echt haalbaar. dus probeer dit zover mogelijk uit te stellen (anders moet mijn bed uit mn kamer enzo, en dat kan dus niet)

is het mogelijk om een en ander af te stellen door monitorplaatsing / door gebruik van een grafische eq / door het strategisch plaatsen van isolatie (al denk ik dat ik die laatste al uitvoerig heb getest)..

help help help ! :)

Schuim onder je monitoren wil al prima helpen.

Plaatsing is belangrijk bij monitoren, ik heb daar mijn studio ook op aan moeten passen vanwege een aflopend dak.

Prutsen met EQ doet het effect van je monitor speakers teniet.

Experimenteren!

Experimenteren!

Plaatsing van je monitors is van absoluut levensbelang! Experimenteer hiermee tot je er doodziek van word.. ik weet dat het niet altijd even handig of leuk is.. maar geloof me : hoe meer je uitprobeert.. hoe beter het resultaat uiteindelijk zal zijn.

Op je verhaal afgaande heb je inderdaad te maken met staande golven.. deze kun je eigenlijk alleen maar effectief oplossen door gebruik te maken van 'bass-traps'. Je kunt deze dingen vrij eenvoudig zelf maken.

Zoek het forum er maar eens op na.. of anders de site van SoundOnSound (http://www.sospubs.co.uk). Daar vind je vast wel wat meer info over dit onderwerp.

bedankt zo ver !
ik zal het forum eens nazoeken...
ik denk idd dat het staande golven zijn, wel zeer irritant dat die blijven ook als ik alles inpak met schuim en kussens en dergelijke.

ik heb ook weleens gehoord dat je dit kunt aanpakken door op die frequenties een grafische equalizer net voor je monitors te plaatsen om op die frequenties een mega dip te creeren. helpt dit?

In een nummer van Interface stond wel een aardig verhaal over dit onderwerp. Misschien kan je het betreffende nummer nabestellen als je um niet hebt. http://www.interface.nl Tis een deel uit een serie. Gaat o.a. over het maken en plaatsen van materialen die qua werking een beetje lijken op dat akoustische materiaal wat je in de winkel kan kopen en zo. En ze hadden het er ook over dat het beste is dat je alles symetrisch opsteld en dat je je monitors op een afstand van de muur erachter en de muren ernaast zet .

nou... ik kan wel =(-en....

ik heel mn kamer omgegooid...
wat blijkt...
niet alleen bij 250 en boventoon 500hz een zware piek in mn frequentiebereik zoals eerst...
NeeHee.... ALLE frequenties benenden 500hz worden nu MEGA versterkt... :( ALLES resoneert !

en interdaad... zoals Craz zei,.. .staande golven... argh!
denk dat er nu (de ruimte waar mijn speakers heenblazen is dieper geworden) meer ruimte is voor Alle golven... terwijl er eerst minder ruimte was en dus maar bepaalde frequenties piekten.

Is het beter nu? omdat een heel deel van het spectrum wordt versterkt, en dat er dus iets aan te doen is omdat de oorzaak duidelijker is?
Is het verslechterd? omdat het in eerste instantie irritanter is dan eerst omdat er nu gewoon een frequentieGebied wordtgeresoneerd in plaats van slechte 1 specifieke frequentie (of smal frequentiegebiedje)....

Wat nu te doen...

Ik kan niet intern verhuizen :) hele discussie overgehad maar gaat echt niet... :)
Ik heb geen geld om voor 300 euro aan isolatiemateriaal te kopen... tenminste het is niet echt een studio en over een jaar ben ik toch weg hier.

ga naar het dichtst bijzijnde kringloop centrum & hang een stuk tapijt tegen de muur of zo

Origineel geplaatst door JazzMann
ga naar het dichtst bijzijnde kringloop centrum & hang een stuk tapijt tegen de muur of zo

tapijt helpt niet tegen grotere golflengtes, is wel lekker voor reflecties van hogere tonen, maar voorkomt geen staande golven...
en om nou 40m2 dikke isolatieplaat aan te schaffen .

maar is het nu beter om:

a. in een rechthoekige kamer in de lengte of in de breedte te werken?
b. 2 pieken in je frequentiebereik te hebben of een heel frequentiegebied met staande golven?

ik kan me namelijk voorstellen dat je die 2 pieken met een equalizer eruit kan filteren, maar kan me ook voorstellen dat je dan een krom frequentiebereik krijgt in de driehoek tussen luisteraar en monitors, en daarom beter een piek in het hele midden/laag te hebben.

als je je er niet aan ergert..laat het lekker zitten.. als je dan alleen muziek maakt..voor mastering zou het een probleempje kunnen worden..
Leer het kennen.. speel met een EQ en met een meetmic zodat je zeker weet hoe het goed klinkt, en welke fouten waar zitten met welke volumes..

schrijf ze op..en als je gaat afmixen..regel je die waardes weer in..

Staande golven ontstaan vooral doordat je golven heen en weer kaatsen op rechte, tegenovergestelde vlakken. Er zijn 2 goedkope oplossingen (akoestische materialen buiten beschouwing):

* zet je computer in een hoek van de kamer, je speakers links en rechts ervan. De golven zullen dan enkel tegen schuine muren botsen en dus niet naar tegenovergestelde oppervlak weerkaatsen

* hoe voller je muren staan met oneffenheden (kasten met boeken, televisie, beschilderde doeken, klerenhangers,...), hoe meer de golven in andere richtingen worden gediffuseerd

Worst case scenario is dus een vierkante kamer met witte muren zonder iets van meubels.
Als dit niet werkt, laat dan maar iets horen.

Dit is een worst case scenario :)
Rechthoekige kamer met vrij kale muren, wel boekenkast en kastjes en dergelijke maar niets bijzonders..

Het mooie is, ik heb een lange en een korte kant van steen, en een lange kant en een korte kant van gipsblokken.
die gipsblokken zijn helemaal niet zwaar genoeg om op hun plek te blijven, en gaan volgens mij gewoon meetrillen..

monitors schuin plaatsen ten opzichte van de wanden maakt geen hoorbaar verschil, dat heb ik zojuist geprobeerd. trillingen kunnen zich toch wel zodanig verplaatsen dat staande golven ontstaan.

ben even aan het kijken hoe ik het beste schuine vlakken kan creeren. denk dat dit wel wat scheelt
ondertussen in onderhandeling of ik misschien intern kan verhuizen naar een zolder ofzo :)

mocht alles mislukken dan plaats ik alles terug en ga ik wel een paar basstraps bouwen ...

Origineel geplaatst door Roel
mocht alles mislukken dan plaats ik alles terug en ga ik wel een paar basstraps bouwen ...

Mail je mij dan ff, zodat ik mee kan lappen? Ik heb ze ook nodig.. want ik leef ook in zo'n doos waar als je iets laat vallen je het 4 keer hoort weerkaatsen. :kont: dus...

"""in een rechthoekige kamer in de lengte of in de breedte te werken?"""

op deze vraag zou ik ook nog wel even antwoord willen als iemand het weet!
thnx :D

Back