Voor al je vragen over midi

GuidoR

Turning knobs, heating pads
Dag mensen,

Voor alle vragen over het midi protocol: http://www.midi.com/

Deze site geeft een prima beschrijving over wat midi nou eigenlijk is en
wat je er precies mee kan. Dus voor alle beginnende mensen die willen wat midi is :)

Er staat onder andere de volgende beschrijving: http://www.midi.com/questions/default.asp
Echt erg handig dus als je de ballen verstand hebt van midi.

Gegroet,

STicKX

Ik heb nu al veel informatie over synthesizers gelezen maar nu zijn er weer een hoop simpele dingen die ik niet snap.

Ik ben er zojuist achtergekomen dat een keyboard octaven(CDEFGAB). Wist niet dat dit zo heette.

Nu las ik dit ergerns op een site: "een goedkope synthesizer zal 1 à 2 samples per octaaf gebruiken"

Wat houdt dit in?

Tevens heb ik gelezen over General Midi en dat soort dingen. En dat er standaard 128 geluiden zijn.

Nu ben ik erover aan het denken om een Alesis Micron aan te schaffen zitten deze 128 geluiden er dan standaard op of is het mogelijk om deze erop te zetten?

Als dit soort beginners vragen al gevraagd zijn of op het internet te vinden zijn dan hoor ik het graag.

Ik ben er zojuist achtergekomen dat een keyboard octaven(CDEFGAB). Wist niet dat dit zo heette.

Nu las ik dit ergerns op een site: "een goedkope synthesizer zal 1 à 2 samples per octaaf gebruiken"

Wat houdt dit in?

Een op samples gebaseerd keyboard zal om een beetje realistisch te blijven klinken een nieuwe sample moeten gebruiken om de zoveel toetsen (pak maar een sample en speel hem een octaaf hoger af: hij gaat ook twee keer zo snel).

Bij sommige keyboards is dus de kwaliteit af te meten aan de hoeveelheid samples per octaaf. Dit heeft niets met synthesizers te maken overigens, ik ken geen een 'echte' synthesizer, zelfs niet die met sample-technologie werken waar dit soort dingen voor gelden.

Tevens heb ik gelezen over General Midi en dat soort dingen. En dat er standaard 128 geluiden zijn.

Nu ben ik erover aan het denken om een Alesis Micron aan te schaffen zitten deze 128 geluiden er dan standaard op of is het mogelijk om deze erop te zetten?

Nee.

General MIDI is een standaard die bepaalt welk geluid waar zit. Ieder apparaat wat GM ondersteunt zal als eerste patch bijvoorbeeld een piano hebben zitten, dus als je een MIDI file schrijft voor een Roland GM keyboard, zal die met precies dezelfde instrumenten afgespeeld worden op een Yamaha GM keyboard omdat alle geluiden op dezelfde plek staan volgens de GM standaard.

Aangezien een Micron een synthesizer is, en dus niet grossiert in realistische klanken en daar ook door niemand door gebruikt wordt, ondersteunt deze geen GM.

Bedankt voor je reactie dat sample gedeelte denk ik dat ik wel snap, maar dat met die 128 klanken kan ik mij geen voorstelling maken. Ik denk dat ik een keer in het echt een synthesizer moet gaan testen.

Nu las ik in de manual van de Alesis Micron dit:
While the Micron is a compact unit, all of its sounds span the full
128-note MIDI range. Use the [octave] buttons to the left of the
display to transpose the keyboard up and down to cover that
range.

Nu kan ik het wel van het Engels naar het Nederlands vertalen, dus ik wil zeggen ik snap wat er staat.:) Maar ik snap niet hoe het nou werkt. Dus is er iemand ide mij kan uitleggen wat ik hierboven quote?

Dat je simpelweg alle 128 MIDI noten die er zijn kunt spelen. Stel je een keyboard voor met 128 toetsen, al die noten kun je spelen door de transpose knoppen te gebruiken en zo het kortere keyboard van deze synth steeds een octaaf hoger of lager te zetten.

Back