sampler vragen

beestachtig

ja ja ja ja
hoi, ik ben eindelijk van plan om een sampler te gaan kopen, omdat op de computer wel relaxt is, maar ik krijg nooit echt het goede geluid krijg wat ik wil(meestal nog noise.. en andere dingen).. nu vraag ik mij af of het wel een goed idee is om een sampler te kopen, omdat ik er nog nooit mee heb gewerkt, dus ik weet ook de kwaliteit niet.. de hoofdgedachte waarom ik de sampler wil kopen is dus dat ik m'n samples op goeie kwaliteit krijg.. zonder noise.. en gewoon een lekkere cleane sound(wat ook erg moeilijk is met software)..

ik zat te denken aan een akai s2000 of s3000..

kan iemand mij advies geven.. en een beetje uitleg over een sampler zou ik ook erg op prijs stellen.

Als je met een goede software sampler (denk NI Kontakt) geen
schoon geluid kan krijgen, waarom zou het dan wel lukken met
een hardware sampler?

Een hardware sampler moet een D/A conversie doen voordat
het geluid door (analoge) kabel naar je mixer gaat... dat moet
je PC ook. Als het aan die conversie ligt, dan is een betere
soundcard ook een oplossing...

Ligt het aan je opname kwaliteit van je samples? Dan kan een
betere geluidskaart ook weer een oplossing bieden.

IMHO, ik zou tegenwoordig niet meer in een sampler investeren,
behalve als ik plannen zou hebben om live te gaan spelen... dan
kies je toch voor de (meestal toch) betere stabiliteit van de
hardware sampler.

Buiten dat, ik denk dat NI Kontakt alle hardware samplers ver is
voorbij geschoten qua mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid...

Anyway, da's gewoon een beetje advies.

Als je toch voor een hardware sampler wil gaan, stel jezelf dan
de volgende vraag: Wat wil je er precies mee doen... Ben je van
plan grote multisamples te gebruiken (heeft veel geheugen nodig),
of kan je met wat minder geheugen ook wel toekomen...
Denk voor jezelf wat je ongeveer nodig zal hebben, en verdubbel
dat... dan heb je dat gedeelte goed ingepland...
Daarna probeer je een keuze te maken: welke sampler werkt voor
jou het best, wat vind jij het meest gebruiksvriendelijk...

Hoop dat dit je weer een beetje verder helpt.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Als je met een goede software sampler (denk NI Kontakt) geen
schoon geluid kan krijgen, waarom zou het dan wel lukken met
een hardware sampler?

Misschien dat ie bedoelt dat er te veel shit door z`n uitgang gaat, daar had ik vroeger ook altijd problemen mee als ik een te harde bassdrum maakte dan viel de rest allemaal weg of het ging zwaar niet meer klinken.
Heb nu zo`n geluidskaart met 8 uitgangen en kan nu de bassdrum apart door een kanaal laten gaan zonder dat al m`n andere geluiden vervormen of wegvallen.
Ik weet niet hoe dat dan bij NI Kontakt zit maar volgens mij blijf je daar dan ook het zelfde probleem houden dat het gaan vervormen en zo.

aan mijn geluidskaart zal het niet liggen.. ik heb een terratec dmx 6fire 24/96..

ik heb ook nog niet met ni kontakt gewerkt.. meestal sample ik alles van plaat.. en dat gooi ik in cool edit.. dan probeer ik met een shitload dx plugins altijd het beste er van te maken.. maar dat komt meestal niet uit zoals ik dat wil..

Origineel geplaatst door metatron
Ik weet niet hoe dat dan bij NI Kontakt zit

NI Kontakt heeft een 32bit interne mixbus, en dat zou je genoeg
headroom moeten geven voor een heleboel tracks.
Je samples moeten natuurlijk wel van top-kwaliteit zijn en zo luid
mogelijk opgenomen zijn om die headroom optimaal te benutten...

Luister hier eens naar, het is D&B, door een maat van me gemaakt,
de hele track is in SX met NI Kontakt gemaakt.
(Omdat ie zo handig was met rechte haakjes, moet je maar gewoon ff
de hele link hieronder kopieren)
[LINK]
http://www.synista.com/artists/genetix/[genetix]-crunch_128k.mp3
[/LINK]
Feit is wel dat ie heel veel aandacht heeft besteed aan het uitzoeken
en opnemen van z'n samples... en daarom klinkt het naar mijn mening ook goed!

Mvg.

CoolRunning

Oke dan, dus als ik het goed begrijp heeft Kontakt dus een soort van interne hardware mixer i.i.g. zorgt het er voor dat het geluid niet (snel) gaat vervormen als je met zware samples werkt.

Trouwens die link doet het niet bij mij.

Wat betreft de link: copieer gewoon de hele text vanaf http:// tot en met .mp3,
en gooi dat in je browser...
Het probleem is de rechte haakjes, die maken de VBCode een beetje in de war :)

Kontakt heeft een interne mixer voor de multi's, en ja, als je samples hierin stopt
die zwaar onder de ideale resolutie zijn opgenomen, en je dan als een gek moet
boosten, dan neem je inderddaad headroom weg, je boost de achtergrond-noise,
en uiteindelijk klinkt alles k*t...

Maar als je je samples ruisvrij opneemt, en zo luid mogelijk zonder te klippen, dan
zal je zien dat je algemeen geluid vanzelf beter wordt!

Mvg.

CoolRunning

Klinkt mega goed dat nummer zeg!

Hmm over het sampler verhaal.
Ik zou wel een sampler nemen met een USB connectie. anders moet je ook nog eens een SCSI kaart kopen.
Een Nieuwe AKA Z4 kost bij www.turnkey.co.uk maar 750 euro...

En verder, tja ik hou het bij Softsamplers ;)

Komt die noise misschien door iets anders? Aarde probleem ofzo?

Groet,
mw

Origineel geplaatst door beestachtig
meestal sample ik alles van plaat.. en dat gooi ik in cool edit.. dan probeer ik met een shitload dx plugins altijd het beste er van te maken.. maar dat komt meestal niet uit zoals ik dat wil..

In dit geval kan je je probleem niet "wegkopen", het is niet zo dat je met een druk op de knop van je sampler meteen het geluid krijgt dat je wilt, als het met cooledit of soundforge niet wil lukken, zal het ook niet met een hardware sampler gaan...

ah mooi dat wou ik even weten.. nee het gaat niet speciaal om de noise, die krijg ik nog wel weg, maar ik dacht dat een sampler je geluid ook in feitte gelijk 'optimaliseerde''..

Hey dit nummer klinkt waanzinnig man!

Over samplers... (ja hoor daar kom ik weer). Ik weet niet welke stijl je maakt maar ik zeg tegen de meesten om een E5000 Ultra te halen. Die dingen beginnen ontzettend te zakken de laatste tijd en klinken waanzinnig goed voor het geld.

Dan heb je natuurlijk de nodige Akai samplers die populair zijn in Nederland. Ik heb zelf Akai's laten staan na een S-1000 te hebben gehad. Toch lijkt het me wel leuk een keer op een MPC te rammelen. Hhhmmm. Komt nog misschien.

Zelf gebruik ik een Kurzweil meestal maar die klinkt soms te perfect (transparant), maar daar is wat aan te doen door VAST op de samples los te laten. Maar soms vind ik dat teveel werk. Voor de rest is het een fantastische bak (mijn favoriet!).

Wat vinden de mensen hier eigenlijk van de samplers die in Reason 2.5 zitten? Ik ga er spoedig mee spelen. :)

Groetjes
Eric

Origineel geplaatst door CoolRunning
Luister hier eens naar, het is D&B, door een maat van me gemaakt,
de hele track is in SX met NI Kontakt gemaakt.
http://www.synista.com/artists/genetix/[genetix]-crunch_128k.mp3

Hoi,

Heb je ook de software gecheckt die bij de kaart zit?

Terratec heeft nl nog wat extra tools mbt opnemen van plaat bijgevoegd.
effe een quote van de terratecsite:

"FAQ 6:
DMX 6fire 24/96: why do I have to install the TT-RIAA Plug-In for WaveLab Lite 2?

A standard hi-fi amplifier with dedicated phono input will always make a RIAA equalisation. This option can be de-activated for the DMX 6fire 24/96 phono input. Anyway, mostly every vinyl record needs an equalisation according to the RIAA standard so this EQ can be added to the program WaveLab Lite 2 as a VST Plug-In. Please refer to the document "From Vinyl to CD in 5 Steps", which can be found on the product CD. "

Dus check effe de docs op de CD, dan haal je in ieder geval het maximale uit de conversie van 12" naar wav.

Sampler

Sampler

Ik kan Akai aanraden,ik heb zelf een S1000 en ik heb de s3000 gehoord en is ongehoord goed.

Maar....Denk ook aan Emu,maken goeie samplers voor een zeer relaxte prijs.

Emu Emax, of de ESI zijn de moeite om ff te checken.

Succes

Back