Racks uit?!?

Gnn

A D# F# E
Nou was ik dus op zoek, naar hoe ik mijn setup de komende paar jaar (stapsgewijs) ga laten uitgroeien, om een beetje te kunnen meegroeien met mijn band. Sta ik in de winkel te informeren naar "rack-modules", als in synths voor in een rack, krijg ik de opmerking "racks zijn een beetje uit". :?

Is dit serieus zo? En zo ja: hoe breid je dan een setup uit? Ik wil iig live 1 set toetsen hebben, en had eigenlijk gehoopt een kast met 2 of 3 rack-modules mee te nemen en dat met MIDI aan te sturen... Van softsynths ben ik helemaaal geen fan: is dan de enige optie om alles in 1 doos te doen. Aka: grote dure workstations van 1 merk? Samplers worden nieuw iig ook niet meer in 19" gemaakt onder de oneindig euro...

Ik vond dit wel een beetje vreemd... :frons:

niet alleen racks maar sowieso hardware synthes raken "uit"

superveel mensen gaan over op software en dat verklaard de steeds meer platte en kille karakterloze sound van de (top 100) muziek van de laatste jaren

Komt ook nog een andere factor bij
Hardware synths kan je niet overal gratis downloaden.

Maar er zijn nog wel rack synths te koop hoor, ook nieuw nog wel.
En anders moet je maar eens op de 2e hands markt kijken, worden daar echt nog wel plenty aangeboden hoor

De opmerking van Bass raakt weer eens kant noch wal...racks zijn zeker niet uit, bij tourende muzikanten nog steeds populair, er komt alleen niet zoveel interessants uit de laatste jaren.
Software onstage gebeurd absoluut vaker maar wel naast hardware synths.

Racks met modules en ingewikkelde midi patches kunnen alleen onhandig zijn in sommige situaties o onnodig en dat is rule number one: zo idiotproof het podium op gaan zodat je daar muziek kan maken en geen technicus of IT'r hoeft te spelen.

Wat doe je, speel je, wat voor stijl, wat voor bezetting? Ene juist nu kan je je voordeel eruit halen aangezien er veel hardware wordt aangeboden zo op MP of SF

nou ja manu als jij geen verschil hoort tussen electronische muziek gemaakt voordat er muzieksoftware was en wat er de laatste 3 jaar uitkomt geluidstechnisch gezien mankeert er wel wat aan je oren, tenzij je niet refereert aan geluid natuurlijk :)

of gaat het nu over de functionaliteit?
hmm wat was het punt?

Tuurlijk is er een verschil. Maar er is ook een verschil tussen de muziek die uitkwam in 1940 en in 1950. Ik denk niet dat soft synths de muziek killer of platter hebben gemaakt. Kille en platte muziek is van alle tijden, we evolueren wel steeds meer naar eenheidsworst en snel maatwerk, da's een feit en dit niet enkel op muzikaal gebied... Een digitale synth is trouwens ook een softsynth, embedded software die draait op een CPU of DSP code die draait op een DSP...
Hardware synths raken uit de mode, koop snel de verzameling waar je altijd van droomde, je kan mooie koopjes doen.
Ik herinner me nog goed dat men vond dat sinds de invoering van de cd de muziek plots ook killer en platter klonk :-)

ik had altijd gedacht dat met komst van software eindelijk gewoon ALLE hardware synths goedkoper zouden worden voor een groepje puristen misschien, maar als je nu gewoon 700 of meer neerlegt voor bv een Juno 60 dat is echt :stupid

hardware is aan het uitsterven, op klavieren/toetsen na.

menig softsynth klinkt beter dan juno 60.
juno 60 is echter meer een instrument waar je moeite voor moet doen om er een eigen geluid uit te krijgen qua spel en progamming.
dat is voor de meeste hardware zo, bij software wordt het allemaal zo gemakkelijk gemaakt en inderdaad het klinkt dan allemaal op elkaar en karakterloos.

electronisch is iets kwijt, namelijk de muziek. niemand is nog echt inventief want men is lui.

De creativiteit is er misschien wat uit. Vroeger moest je behoorlijk wat moeite doen om een goeie klank te maken, nu blijven de meesten hangen bij de 1200 gelikte presets meegeleverd bij een softsynth en daardoor klinkt alles wat braver en minder creatief en heel wat minder experimenteel. Maar da's niet de schuld van de softsynths op zich want als je wil kan je ook met deze dingen doen die niemand ooit hoorde.

maakt ook nogal wat verschil, uit een synth van 2000 euro ga je je meer in verdiepen dan in een "gratis" softsynth.

Nou ja; buiten dat het "karakterloos" klinkt, vertrouw ik software van geen kanten: je draait je hele live show op hardware die 1) niet geoptimaliseerd is (=general purpose CPU) en 2) niet volledig bezig is met wat jij aan het doen bent. Dus ik zie het live zo gebeuren dat een PC besluit uit te vallen, besluit te updaten, software crasht etc. In een hw synth heb je ten minste een DSP-chip die 100% van de tijd bezig is met jou muziek, en niet met fancy graphics, internetverbinding onderhouden, ofzo. Natuurlijk heb je iets general purposes voor je GUI...

Ik maak progressive metal en heb een PC3x staan. Eigenlijk wil ik een rack, met daarin iets van EQ, effectenprocessor, sampler en een aantal synths dat VA, digitaal/sample, piano en orgel goed dekt (het aantal maakt dan niet veel uit). Dit is allemaal voor de lange termijn, maar wil daar wel naartoe bouwen. De enige digitale/sample synth die nu nieuw in een rack te vinden is, is volgens mij Yamaha Motif XS. Dat vind ik wel weinig aan bod...

Doe mij maar een setup met ingewikkelde MIDI, enzo, maar dan wel alles voorgeprogrammeerd, opdat ik met een stamp op een pedaal naar precies het goede geluid ga :P Ik heb toch geen tijd om met mijn handen te schakelen en de stuctuur, volgorde en het geluid van een nummer ligt helemaal vast.

Over top 100 kan ik niet oordelen: ik ben gewoon gestopt met ernaar te luisteren ;)

Liever een synth van 2000 euro, die doet wat ik wil, dan een "brave", gratis softsynth met 1200 presets... Als het maar robust en faalbestendig is: anders ga ik er niet mee het podium op (en zal ik het dus ook niet kopen)!

Nou was ik dus op zoek, naar hoe ik mijn setup de komende paar jaar (stapsgewijs) ga laten uitgroeien, om een beetje te kunnen meegroeien met mijn band. Sta ik in de winkel te informeren naar "rack-modules", als in synths voor in een rack, krijg ik de opmerking "racks zijn een beetje uit". :?
Correct; voor lagere toetsenborden zoals Juno-G's en M50s is een rack niet meer de moeite waard; de M3 krijg je niet in een kleiner formaat gepropt en de Kronos past ook niet.

En zo ja: hoe breid je dan een setup uit?
Waarom moet je 'm uitbreiden? Polyfonie heb je tegenwoordig toch wel genoeg.

Samplers worden nieuw iig ook niet meer in 19" gemaakt onder de oneindig euro...
Nee, want samplers waren al computers. Precies dezelfde harddisks, precies dezelfde reepjes intern geheugen, je zit alleen op een klein schermpje te turen in plaats van een groot.

niet alleen racks maar sowieso hardware synthes raken "uit"
Wat een nonsens. De jaren 90, die waren pas dood - van 1988 tot 1995 had je nieuw alleen maar sample-based rommel, net voordat er VA's kwamen, met wat gerecyclede FM erbij. Woop-tee-doo.

superveel mensen gaan over op software en dat verklaard de steeds meer platte en kille karakterloze sound van de (top 100) muziek van de laatste jaren

Zoals bij zoveel dingen is het de kok, niet de keuken. Software heeft er geen jota mee te maken.

nadeelis dat alle hardware ook een soort pctje aan het worden is, alle nieuwe synths (kronos, motif etc) draaien op linux.

Er komt qua synthesizers inderdaad weinig uit in rack-formaat de laatste tijd. Ik zou daarom zeker ook tweedehands als optie overwegen. Keuze genoeg, beetje afhankelijk van wat je wilt en welk geluid je zoekt natuurlijk.

Voor rack-samplers ben je denk ik geheel aangewezen op de tweedehands markt. Samplers die nog nieuw te krijgen zijn zijn over het algemeen gericht op drums. Kijk eens naar een Akai S5000/S6000 of Z4/Z8. Zijn goede (en destijds dure) samplers die nu redelijk voordelig te vinden zijn en tevens een USB poort (bij de S5000 geloof ik een optie, maar meestal wel aanwezig) hebben om je samples in te laden.

Eq en effecten worden wel ruimschoots aangeboden in rackformaat, dus daar is niet direct de noodzaak voor tweedehands (al zou ik zeker rondkijken, want het kan een hoop geld schelen).

Dat het op Linux draait is niet zo'n probleem: je hebt gewoon geen achtergrondprocessen. Dwz: alles wat je preformance kan verstoren, is er vakkundig uit gesloopt... Verder durf ik te wedden dat er een klein, relatief goedkoop DSP-chipje in zit, dat gewoonweg vele malen meer DSP kan uitvoeren dan een intel i7 (of is er al nieuwer?), simpelweg omdat sommige algoritmes geoptimaliseerd zijn in 't silicium op zo'n chip...

En als ze standard hd's gebruiken, is dat alleen maar goed voor de portomonnee!

Als ze de helft van de controllers en het scherm van de M3 slopen, past ie heus wel in een rackmodule. Hij mag ook best 5U hoog zijn en 40 cm diep. Niet alles hoeft zo klein als de Motif XS-rack ;)

Back