Yoozer het is inmiddels duidelijk dat jij een voorkeur hebt voor softsynths, op zich niks mis mee als "close enough" voldoende voor je is. Maar er zijn ook mensen die wel verschil horen en voor die verschillen bereid zijn te betalen.
Wat mooi! Dit ga ik inlijsten.
zijn 10HE lege rack flightcase in de verkoop doend.....
Klopt, ik heb 2 kleinere 4U racks gekocht die beter op m'n bureau passsen en gelijk dienst doen als monitorbasis. Zo'n rack is prima, maar dan ben je wel het hands-on tweaken enigszins kwijt; en ik heb ook nog maar 2U aan rack synths over, dus ik heb de ruimte niet meer nodig

.
ja? en dat waren toch hardware synths?
Een Poly 800 is ook een hardware synth, wil niet zeggen dat het goed is omdat het hardware is.
Wat ik wil laten zien is dat op dat punt innovatie vrijwel stilstond. Innovatie bestond uit "we dumpen er 2 keer zoveel ROM in, woohoo!!!!111" en elke racksynth was een 1-op-1 kloon van de toetsenbordversie. We zijn er nu stukken beter aan toe qua keuze en variatie. Wat modulair betreft, da's veel en veel populairder dan je denkt. Vroeger kon alleen een universiteit een Moog of ARP veroorloven; die kostten in vergelijking net zoveel als een huis, inflatie meegeteld. Tegenwoordig ben je voor 1000 euro al een heel eind, en je kunt 't stukje bij beetje uitbreiden.
Dat er geen Roland of Yamaha op staat - tja, die hebben beiden al 25 jaar niks meer op analoog gebied gedaan, waarom zouden die nu nog relevant zijn?
dan kan wel zijn, maar hoe verklaar je dan dat zoveel (electronische) muziek (en dan vooral dance) gewoon echt op elkaar lijkt de laatste tijd qua sound?
Omdat er stukken meer mensen elektronische muziek maken, en mensen dus logisch veel meer proberen te imiteren. Dat doe je zelf (onbewust) ook; je hoort iets en probeert het trucje na te doen, van akkoordenschema's tot bepaalde signature sounds.
allemaal even gelikt, gepolijst, gladjes
Vroeger noemde men dat "professioneel"

.
Als je iedereen in staat stelt om muziek te maken gaat de lat omhoog, heel simpel; waar je vroeger nog je gabber-demo met FastTracker in elkaar kon draaien gaat dat nu niet meer. Kijk naar een channel strip in een DAW: voor ingebouwde EQ en compressie moest je vroeger al een hele hoop centen neertellen, en de kwaliteit ervan was ook niet altijd even geweldig.
Puur spullen hebben is niet meer genoeg. Is nooit genoeg geweest, maar vroeger was de prijs er van genoeg om het echte kaf van het koren te scheiden.
Synthesizers, net als computers, zijn gewoon niet meer het exclusieve domein voor nerds. Helaas.
Deze trend is al veel langer bezig, en niet beperkt tot dance. Geef de schuld aan de mensen die alles zo hard mogelijk willen krijgen, of die dat nou met software of hardware doen maakt uiteindelijk niks uit. Gezien het feit dat allerhande zooi in de hitparade terechtkomt wil je iets waar nog niemand in geslaagd is; goede smaak voor de massa.
Maarrrr: terug naar het onderwerp:
Er zijn meer van dit soort threads geweest en bijna nooit komen mensen met de Receptors aan van Muse Research...wat een te gekke tool is. En ik ben een spelende toetsenman die niet houdt van computers en software onstage daar waar niet nodig (en vaak is het niet nodig en zijn er andere oplossingen voor handen). Maar die jongens van Muse Research hebben het wel begrepen.
Als er hard "geen computer" wordt geschreeuwd heeft het weinig zin om een Muse aan te raden, omdat dat een computer is. Weliswaar met gestript OS en in handigere vorm, maar nog steeds een computer, en eentje waar je 3 keer zoveel voor betaalt omdat 't in die speciale vorm zit. Een OASYS of Kronos is ook een computer, dus vind ik 't eigenlijk een beetje tegen jezelf liegen. Maar - if it's stupid and it works, it's not stupid.
Ok; interessant.
Stel ik maak progressive metal, en ik wil een digitale synth (rack) voor piano en sample-based geluiden, een VA en een goede orgel-module (dat kan natuulijk ook erbij in een andere doos), waar moet ik dan zeker naar kijken (buiten het Korg, Yami Roland rijtje)? Want buiten dat rijtje ben ik idd niet zo bekend... (Het moet een Kurzweil PC3x aanvullen)
In een PC3x zit de VA-1 - daar heb je je VA! Er zit een KB3 in, da's je orgelmodule.
Kun je niet beter gewoon een extra controllerkeyboard kopen zodat je 'm fatsoenlijk multitimbraal kunt gebruiken en niet hoeft te splitsen?