Racks uit?!?

maargoed modulaire systemen worden maar mondjesmaat gemaakt en verkocht natuurlijk...

Vreemde aanname... natuurlijk... en wat maakt het eigenlijk uit voor je punt?

het lijkt me ook echt wel tof om te zien en horen als er een nieuwe "synthpop" band is die ook ECHT met dit soort spul zou werken, tenzij die er al is natuurlijk maar zou niet snel weten welke dan

Waarom jezelf beperken tot een vakje genaamd 'synthpop' wat ook nog eens achterhaald is?
Geen wonder dat je niet vindt wat je zoekt.

Maar goed... http://en.wikipedia.org/wiki/The_Social_Network_(soundtrack)

Racks...

trent-reznor-modular-synth-studio.jpg

Laatst gewijzigd:
Stel ik maak progressive metal, en ik wil een digitale synth (rack) voor piano en sample-based geluiden, een VA en een goede orgel-module (dat kan natuulijk ook erbij in een andere doos), waar moet ik dan zeker naar kijken (buiten het Korg, Yami Roland rijtje)? Want buiten dat rijtje ben ik idd niet zo bekend... (Het moet een Kurzweil PC3x aanvullen)

Tja, daar noem je zoiets. Dat soort spul is tegenwoordig achterhaald in hardware (wat eigenlijk traditioneel niet meer was dan software + eenvoudige computer in een 19" behuizing). De laatste keer dat zoiets werd gemaakt was dat bijv. de K2600R van Kurzweil of de EX5R van Yamaha.
Daar kan je tegenwoordig net zo goed plugins voor gebruiken, kan me prima voorstellen dat fabrikanten daar niet meer tegenop kunnen concurreren, wat je er ook van vindt. De business case is simpelweg verdwenen.
Overal? Nou, niet overal... kijk eens in de niche waar computers gewoon nog niet zo lekker in hun element zijn. Namelijk: live optredens.
En daarvoor koop je dus een kant-en-klaar bak met toetsen eraan, en ga je niet meer zitten zeulen met racks.
Buiten het rijtje Korg Yamaha Roland hoef je niet kleurenblind te zijn om dan automatisch ook op Clavia spullen terecht te komen - je moet zelfs moeite doen om er omheen te kijken bij optredens tijdens festivals en op tv.

Er zijn meer van dit soort threads geweest en bijna nooit komen mensen met de Receptors aan van Muse Research...wat een te gekke tool is. En ik ben een spelende toetsenman die niet houdt van computers en software onstage daar waar niet nodig (en vaak is het niet nodig en zijn er andere oplossingen voor handen). Maar die jongens van Muse Research hebben het wel begrepen.

En er moet echt eens, en het is wel lichtelijk aangestipt al, een verschil gemaakt worden tussen een productie draaien met softsynths erbij of live spelen. Zowel qua feel, directheid alsmede het nog belangrijkere gevoel van veiligheid en zekerheid die je nodig hebt onstage

http://www.museresearch.com/products/index.php

Yoozer het is inmiddels duidelijk dat jij een voorkeur hebt voor softsynths, op zich niks mis mee als "close enough" voldoende voor je is. Maar er zijn ook mensen die wel verschil horen en voor die verschillen bereid zijn te betalen.

Wat mooi! Dit ga ik inlijsten.

zijn 10HE lege rack flightcase in de verkoop doend.....

Klopt, ik heb 2 kleinere 4U racks gekocht die beter op m'n bureau passsen en gelijk dienst doen als monitorbasis. Zo'n rack is prima, maar dan ben je wel het hands-on tweaken enigszins kwijt; en ik heb ook nog maar 2U aan rack synths over, dus ik heb de ruimte niet meer nodig :).

ja? en dat waren toch hardware synths?
Een Poly 800 is ook een hardware synth, wil niet zeggen dat het goed is omdat het hardware is.

Wat ik wil laten zien is dat op dat punt innovatie vrijwel stilstond. Innovatie bestond uit "we dumpen er 2 keer zoveel ROM in, woohoo!!!!111" en elke racksynth was een 1-op-1 kloon van de toetsenbordversie. We zijn er nu stukken beter aan toe qua keuze en variatie. Wat modulair betreft, da's veel en veel populairder dan je denkt. Vroeger kon alleen een universiteit een Moog of ARP veroorloven; die kostten in vergelijking net zoveel als een huis, inflatie meegeteld. Tegenwoordig ben je voor 1000 euro al een heel eind, en je kunt 't stukje bij beetje uitbreiden.

Dat er geen Roland of Yamaha op staat - tja, die hebben beiden al 25 jaar niks meer op analoog gebied gedaan, waarom zouden die nu nog relevant zijn?

dan kan wel zijn, maar hoe verklaar je dan dat zoveel (electronische) muziek (en dan vooral dance) gewoon echt op elkaar lijkt de laatste tijd qua sound?

Omdat er stukken meer mensen elektronische muziek maken, en mensen dus logisch veel meer proberen te imiteren. Dat doe je zelf (onbewust) ook; je hoort iets en probeert het trucje na te doen, van akkoordenschema's tot bepaalde signature sounds.

allemaal even gelikt, gepolijst, gladjes
Vroeger noemde men dat "professioneel" ;).

Als je iedereen in staat stelt om muziek te maken gaat de lat omhoog, heel simpel; waar je vroeger nog je gabber-demo met FastTracker in elkaar kon draaien gaat dat nu niet meer. Kijk naar een channel strip in een DAW: voor ingebouwde EQ en compressie moest je vroeger al een hele hoop centen neertellen, en de kwaliteit ervan was ook niet altijd even geweldig.

Puur spullen hebben is niet meer genoeg. Is nooit genoeg geweest, maar vroeger was de prijs er van genoeg om het echte kaf van het koren te scheiden.

Synthesizers, net als computers, zijn gewoon niet meer het exclusieve domein voor nerds. Helaas.

en dynamiekloos
Deze trend is al veel langer bezig, en niet beperkt tot dance. Geef de schuld aan de mensen die alles zo hard mogelijk willen krijgen, of die dat nou met software of hardware doen maakt uiteindelijk niks uit. Gezien het feit dat allerhande zooi in de hitparade terechtkomt wil je iets waar nog niemand in geslaagd is; goede smaak voor de massa.

Maarrrr: terug naar het onderwerp:

Er zijn meer van dit soort threads geweest en bijna nooit komen mensen met de Receptors aan van Muse Research...wat een te gekke tool is. En ik ben een spelende toetsenman die niet houdt van computers en software onstage daar waar niet nodig (en vaak is het niet nodig en zijn er andere oplossingen voor handen). Maar die jongens van Muse Research hebben het wel begrepen.

Als er hard "geen computer" wordt geschreeuwd heeft het weinig zin om een Muse aan te raden, omdat dat een computer is. Weliswaar met gestript OS en in handigere vorm, maar nog steeds een computer, en eentje waar je 3 keer zoveel voor betaalt omdat 't in die speciale vorm zit. Een OASYS of Kronos is ook een computer, dus vind ik 't eigenlijk een beetje tegen jezelf liegen. Maar - if it's stupid and it works, it's not stupid.

Ok; interessant.
Stel ik maak progressive metal, en ik wil een digitale synth (rack) voor piano en sample-based geluiden, een VA en een goede orgel-module (dat kan natuulijk ook erbij in een andere doos), waar moet ik dan zeker naar kijken (buiten het Korg, Yami Roland rijtje)? Want buiten dat rijtje ben ik idd niet zo bekend... (Het moet een Kurzweil PC3x aanvullen)

In een PC3x zit de VA-1 - daar heb je je VA! Er zit een KB3 in, da's je orgelmodule.

Kun je niet beter gewoon een extra controllerkeyboard kopen zodat je 'm fatsoenlijk multitimbraal kunt gebruiken en niet hoeft te splitsen?

Ik weet niet in hoeverre jij actief bent al toetsenist maar dat de basis van bijna elke synth een os en software snapt mijn oma nog...maar om dat gelijk een computer te noemen gaat erg ver.
Een Receptor is echt als speler een anders verhaal dan een MacBook en soundcard...zowel qua directheid, gevoel, stabiliteit, voorbereiden en onstage gedraagt ie zich als een hardware module etc.
En ik heb heeeeeeul veeeeeul uitgeprobeerd en nogsteeds en dit is de enige echte manier voor mij dan hè...het zijn maar tools en niets is heilig. Maar er is wel degelijk een verschil

Ik weet niet in hoeverre jij actief bent al toetsenist maar dat de basis van bijna elke synth een os en software snapt mijn oma nog...maar om dat gelijk een computer te noemen gaat erg ver.
Nee, een Receptor is een computer en je draait er standaard VST-plugins op. Dat zeggen ze zelf! Daar hoef je geen toetsenist voor te zijn (en toen ik actief was had ik een DX7 en een JX3P, en daar moest ik 't maar mee doen).

In een Motif/Fantom vind je niks wat met x86 compatible is, en je kunt er geen Intel of AMD induwen. In een Kronos zitten 2 Intel Atoms, een OASYS heeft een Pentium 4. Motifs en Fantoms hebben compleet andere processors en een OS dat bij lange na niet lijkt op een gestripte Linux-versie (Receptor, OASYS, Kronos) lijkt of Windows (OpenLABS, Rhizome etc.).

Maar er is wel degelijk een verschil
Wat je positieve ervaringen betreft; daarbij geloof ik je op je woord. Maar het gaat dan ook niet om hoe goed het wel of niet werkt; iemand die pertinent z'n neus ophaalt voor VST-plugins en alles wat in the box of plugin is verafschuwt gaat dat niet opeens niet doen omdat 't in een andere soort verpakking zit, anders is het hypocrisie van de bovenste plank.

Uiteindelijk heeft een Receptor er ook een audio-interface in zitten, en die is niet op magische wijze superieur aan andere interfaces van MOTU of RME of zo (al zullen ze vast wel een goede hebben uitgezocht; de R&D zit voornamelijk in de software en het verpakken van de onderdelen); het is en blijft dezelfde soort technologie.

De software die op een Muse draait draait 1 op 1 op iedere PC; het is alleen dat op deze wijze de Muse een hele mooie dongle an sich is, en dat je niet de rest van de DAW- en computerfunctionaliteit hoeft op te geven omdat je de latency naar nul wil.

Yoozer ik ben met je eens dat ROMPLERS en VA, behalve de behuizing en misschien karakterestieke DACs en algo' die niet beschikbaar zijn voor VSTi's verder niks unieks te bieden hebben t.o.v. ITB
Mijn punt was ook meer t.o.v. analoge hardware en analoge dynamics
dus bijv een API 5500 / 2500 combo t.o.v. een API collection
of bijv een MOOG Voyager t.o.v. Arturia of DIVA

Is goed man, je hebt gelijk...ik ben uitgeluld en kraam onzin uittik geef het toe. Stom van mij he, bah wat voel ik me vervelend dat ik jullie allemaal zo voor de gek houd.
Technisch geneuzel ben je goed in en heb je absoluut meer verstand van dan ik, ieder zijn ding he...ik ben een speler, maar goed wat weten die ervan.

In het verlengde van Raphie; hetzelfde geldt misschien danwel voor en PC of Mac t.o.v. bijvoorbeeld in mijn geval een Receptor MAAR er is een verschil tussen een willekeurige PC en Mac in combi met een willekeurige soundcard en een stuk software of een goed geconfigureerde PC of Mac met een goede soundcard met een goede sound, goede drivers en software en je systeem afgesteld op de software die je draait etc.
Nou is een goed systeem altijd wel in elkaar te draaien maar op het podium is er toch een verschil of je met iets staat dat ok draait of ok stabiel is of je hebt iets dat altijd draait, goed en direct waar je geen omkijken naar hebt. Bij mijn klussen in ieder geval.
Dat heeft met een gevoel te maken waarmee je op het podium staat muziek te maken en daarin zit wel degelijk het verschil tussen een Receptor of een Macbook/laptop combi met whatever als het gaat om met veel virtuele zooi draaien.

Daar kan je het mee eens zijn of niet maar ik nodig je uit om dezelfde gigs te doen die ik over de jaren heen heb gedaan overal en nergens in de settings waarmee ik heb gewerkt en dan lullen we daarna verder.

Yoozer ik ben met je eens dat ROMPLERS en VA, behalve de behuizing en misschien karakterestieke DACs en algo' die niet beschikbaar zijn voor VSTi's verder niks unieks te bieden hebben t.o.v. ITB
Mijn punt was ook meer t.o.v. analoge hardware en analoge dynamics
Ja, maar daar heb ik 't nergens in deze hele thread over, en dynamics laat je bij live spelen over aan iemand anders die er meer van weet. Ik snap sowieso eigenlijk niet waar je eerste opmerking vandaan kwam, want ik zeg nergens iets over software vs. hardware.

De hele "muziek van nu zuigt" derail is een apart verhaal. Jij als masteraar weet net zo goed dat je van bepaalde klanten elke laatste dB eruit moet persen, en of je dat nou doet met je API of met Fruity Compressor, die mensen zijn alleen tevreden met een dikke worst van een golfvorm op hun SoundCloud.

Daar kan je het mee eens zijn of niet maar ik nodig je uit om dezelfde gigs te doen die ik over de jaren heen heb gedaan overal en nergens in de settings waarmee ik heb gewerkt en dan lullen we daarna verder.
Ik geloof je gelijk. Waar ik het niet mee eens ben is dat je in je eerdere post probeert te doen alsof een Muse geen computer is. Waarom?

Is een Muse een computer? Ja, dat zegt het bedrijf zelf.
Draait een Muse plugins? Ja, dat staat bij elke plugin die op KVR te vinden is of 'ie compatible is.
Draait een Muse software die helemaal geoptimaliseerd is voor audio? Jazeker, maar 't is nog steeds een computer.
Waarom is een Fantom of Motif geen computer? Omdat daar geen huis- tuin- en keukenconsumenten-CPU in zit waar je Windows op kunt draaien en je mail mee na kunt kijken. (ik zie eerlijk gezegd Yamaha eerder met iets dergelijks komen dan Roland, maar feit blijft: de technologie is er rijp voor en snel genoeg, en het haalt een hap uit de bouwkosten en maakt ontwikkeling makkelijker, wat alleen maar goed is).

Tot zover technisch geneuzel.

Wat is het pijnpunt? Mensen die computers niet moeten willen er niks van weten, ongeacht de verpakking of hoe goed en snel ze werken. Ik heb zo vaak deze attitude gezien dat ik het niet meer eens probeer te veranderen. Het is een gigantische plank voor de kop die je 9 van de 10 keer niet weg gaat krijgen want de associatie computers = evil en plugins = slappe hap zit in het hoofd vastgehamerd. Dat er in een Fantom of Motif niet schokkend veel andere dingen gebeuren boeit niet; het is geen computer dus is het goed.

En da's jammer, want het betekent dat iemand zich bewust afsluit van iets wat wel eens precies datgene zou kunnen zijn wat ze zochten om het probleem op te lossen. En daarom is jouw ervaring mooi, want die laat heel duidelijk zien dat je met een computer prima kunt optreden. Wel een die aan bepaalde eisen moet voldoen, maar alsnog: een computer :)

edit: en als het niet zo duur moet zijn, want Receptors zijn vrij prijzig: http://www.sweetwater.com/store/detail/MuseBox . Amptec kan vast wel helpen bij het regelen ervan.

Laatst gewijzigd:
hmm ik denk niet dat mensen denken dat computers evil zijn en plugins slappe hap maar veel "anti-software" mensen willen gewoon geen muziek maken met een muis en een beeldscherm ook al heb je een USB controller met toetsen en een paar knoppen, je mist de interactie van het apparaat wat gebouwd is voor muzikanten en jezelf..

bovendien zit 80% van de mensen voor hun werk al achter de computer, dan wil je je creativiteit in muziek niet ook nog eens starend naar een beeldscherm doorbrengen

Laatst gewijzigd:
Hoeveel interactie heb je bij een Korg TR-rack, een Fantom XR of een TX81z? Dat valt ook vies tegen ;). De enige racks die dat wel goed doen zijn VAs, daar is men nog redelijk gul met draaiknoppen, maar dat zijn vrijwel altijd desktopmodellen die rackoortjes erop krijgen.

@Von haulshoven: ik ook, als het gaat om thuis. Maar kan ik live voor wat ik doe en moet doen uit de voeten met een Gaya dan valt mijn keuze op de Roland.

Wat is het pijnpunt? Mensen die computers niet moeten willen er niks van weten, ongeacht de verpakking of hoe goed en snel ze werken. Ik heb zo vaak deze attitude gezien dat ik het niet meer eens probeer te veranderen. Het is een gigantische plank voor de kop die je 9 van de 10 keer niet weg gaat krijgen want de associatie computers = evil en plugins = slappe hap zit in het hoofd vastgehamerd. Dat er in een Fantom of Motif niet schokkend veel andere dingen gebeuren boeit niet; het is geen computer dus is het goed.

Nou ja, jij hebt in theoretische zin natuurlijk helemaal gelijk en er is geen speld tussen te krijgen. Maar het gaat hier dus om muziek maken he Yoozer en dan wordt een bepaalde praktijkervaring automatisch belangrijker en dus maatgevend, ook al strookt die praktijkervaring niet met de theorie.

Leg de specs van bvb. (beide "computers") NI Kontakt en een Motif XF eens naast elkaar. Dan zou je denken dat Kontakt de vloer aanveegt met een Motif. Maar als je een paar noten kan spelen dan weet je echt wel beter.

En podium is helemaal een apart verhaal natuurlijk. Het verschil tussen een goed geconfigureerde laptop en een Muse is er wel degelijk, en dan bedoel ik niet alleen de prijs. ;) Ook al strookt het niet met jou theoretische waarheid.

Mannen, het gaat een beetje langs elkaar heen.
Dat een oplossing als de Muse Receptor waarschijnlijk heel goed werkt op het podium, is natuurlijk prachtig. Daar gaat de discussie ook niet over.
Neemt alleen niet weg dat het net zogoed een (specifiek geoptimaliseerde) computer is. Daar valt niet zoveel op af te doen, anders dan dat de associatie blijkbaar verschillend is, nu er geen keyboard, muis, monitor en dikke brommende fan meer in zit...
Helaas werkt dat woord "computer" nu eenmaal als een rode lap op een stier voor een boel mensen hier, het punt van Yoozer is dat dit eigenlijk een beetje vreemd is.
Om Shakespeare maar eens te quoten: "a rose, by any name, would smell just as sweet". :)

Daarbij blijft het dus goed om te realiseren dat een laptop met plugins, een Receptor met plugins, een Korg Kronos en een Yamaha Motif allemaal naaste familie zijn. Allemaal veel meer gerelateerd aan elkaar dan aan een modulaire analoge synthesizer, een analoge monosynth zoals de Arturia Minibrute of een gemiddelde analoge polysynth zoals de Prophet 08.
Laten we wel wezen, als je bovenstaande niet begrijpt moet je of aan je technische kennis schaven, of aan de geweldige brok emotie die je klaarblijkelijk dan in de weg zit... ;)

Laatst gewijzigd:
Dingen lopen helemaal niet lang elkaar heen als iedereen de eerste post van de TS in ogenschouw neemt. Dat mensen er een computer-haat thread van maken of een hardware vs software ding is het probleem.
Dat een Muse een computer is ok die geef ik je, is voor sommige onder ons blijkbaar erg belangrijk om goed te kunnen slapen 's nachts...waar het om gaat is dat als je het podium opgaat die 2 dingen niet per definitie gelijk zijn aan elkaar.
In de studio zitten en aan een productie werken of live staan met e band of act zijn 2 disciplines.

Nogmaals wil niet zeggen dat je niet met beide opties je ding kunt doen alleen afhankelijk van watvoor klussen je hebt maakt het echt een verschil.

Dus misschien leuker en handiger voor de TS om in zijn situatie te denken als we zijn vragen beantwoorden of onze antwoorden toelichten

En ja dat die angst er is bij sommige mensen klopt. Is ook terecht. Ik eb die angst nooit gehad en gewoon veel uitgeprobeerd en snap de grond van de angst wel. Ik ben zeker geen nitwit op mij vakgebied en techniek dus krijg alles wel lopend of draaiend. Onstage moet je echter Muziekmaken en niet het gevoel hebben dat je een IT'r of systeemtech te zijn. En niet gelijk over me heen vallen want ik zeg er duidelijk bij 'het gevoel hebben'...of dat nou gegrond is o niet dat gevoel, als dat in de weg gaat staan van wat je daadwerkelijk hoort te doen moet je daar een oplossing voor zoeken. Hardware of dedicated hardware of tools als een receptor kunnen dan wel degelijk het verschil maken, en dan niet eens alleen puur qua gevoel maar ook echt qua draaien, stabiliteit, idiotproof (meer dan), reliability, directheid voor een speler etc

Ik heb met software het akelige gevoel dat het niet van mij is.
mailen voor serial, dongle, mag maar op 1 pc hoor! denk erom!
update? ja wel ff bijbetalen. denk erom je mag het niet doorverkopen etc. etc. etc.

nee, dan koop ik dan maar liever een motif of zoals ik net gedaan heb een kronos en mijn pc is heel elementair alleen een meersporen audio recorder.

en op het podium? ik zie steeds meer laptops bij bands op podium staan, soms is het de vraag wat ze nog live doen.

Back