Live optreden met Comp. Tips A.U.B.

Ik zie steeds meer laptops op het podium verschijnen. Vaak wordt er dan gebruik gemaakt van Reaktor of Ableton Live oid. Ik heb er ook erg weinig fout zien gaan. Ben ik nu dan te simpel als ik stel dat het gewoon goed moet kunnen.

Ik bedoel het zijn er tegenwoordig echt veel die met een laptop op het podium verschijnen en daarmee een live set weggeven. Neem bv marc acardipane, eboman, aphex twin, venetian snares etc etc.

2 maanden voor live-optreden? Waar praat je over!!!
PC met Creamware: no problem
Ableton Live op podium: ideaal

Ik praat wat alles betreft uit eigen ervaring. Zorg dat je pc goed geventileerd is, stabiel draait en geen bullshit geïnstalleerd heeft, zoals eerder gezegd.

Tip: aangezien je Creamware verder toch geen CPU vreet, kun je die net zo goed als "effect-apparaat" erbij gebruiken.... vooral i.c.m. controllertjes (heb zelf een Drehbank (aanrader!) en PC1600) kun je nog wat CPU-vrije zero-latency interessante realtime-krankzinnigheid toevoegen aan je Ableton Live-setje (evt via meerdere ASIO-kanalen naar je Creamware kaart). Afhankelijk van je smaak, natuurlijk ;-)

suc6 met alles

Origineel geplaatst door Cornerman
Ik zie steeds meer laptops op het podium verschijnen. Vaak wordt er dan gebruik gemaakt van Reaktor of Ableton Live oid. Ik heb er ook erg weinig fout zien gaan. Ben ik nu dan te simpel als ik stel dat het gewoon goed moet kunnen.

Ik bedoel het zijn er tegenwoordig echt veel die met een laptop op het podium verschijnen en daarmee een live set weggeven. Neem bv marc acardipane, eboman, aphex twin, venetian snares etc etc.

Zoals ik zei laptop is beter dan gewone PC... Een laptop kan tegen iets meer tegen...

Goeie tips allemaal, vooral die van ernest@303.nu over de pulsar heeft me aan het denken gezet, beter.

Ik denk dat sommigen van jullie vergeten dat we het met computers willen doen
en een programma als ableton live is erop toegespitst om snel een live set optebouwen
en live geeft je veel vrijheid om realtime te spellen. Ik kan me voorstellen dat het werken
met Hardware als live setup veel meer problemen met zich meebrengt.

Ik begrijp jullie kommentaren t.o.v. computers en stabieliteit. Hier gaan we ook echt rekening
mee houden, ik zat zelf tedenken om de computers op trilling absorberend materiaal te zetten.
De tip om ze zover mogelijk van de speakers te houden gaan we meteen even doorspelen
naar de organizatie. En laptops zou mischien beter zijn en daar ben ik het ook mee eens, maar we
moeten roeien met de pc's die we hebben. de knaken zijn wat dat aan gaat niet in overvloed
aan wezig, maar een Laptop staat steeds hoger op mijn verlanglijstje.

Verder is ons plan om onze bestaande nummers op te delen in loopjes en hier een serie van te maken.
Hierdoor hebben we een basis structuur voor de perfomance en kunnen we door de mogelijkheden die
Ableton bied live inspelen op het publiek. Deze manier van opbouwen werkt trouwens erug snel hebben
we al gemerkt en daarom gaat het wat dat aan gaat zeker lukken, want we hebben genoeg materiaal.
En de vrijheid die Ableton je geeft is ook een verademing. Erg goed programma dus.

Voor de improvisatie synth/sample afdeling van de live set willen we een 2de computer syncen aan
De pc met Ableton. Hierop gaan we dan Logic draaien met daarin vsti,s met wat loops en de mogelijkheid
om live op de toetsen te ramen. En natuurlijk de knoppendraaierij. Dat syncen moeten we nog gaan uitproberen.
Dus daar kan ik nog niet vaal over vertellen. ( ik heb hier trouwens een ander draaitje lopen waar fuse op heeft geantwoord. ( https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=15300 ). Hierover volgt nog meer

Na de tip van ernest is het zelfs denkbaar om 1 pc te gebruiken om ableton te draaien en de pulsar voor wat live
synth sounds en samples, maar dan zit ik nog met het probleem dat we geen midi loops kunnen gebruiken.
( Het zou toch wel echt ideaal zijn ableton midi loops zou kunnen gebruiken en uitsturen. of zelfs vsti's zou kunnen
laden.) Dan zouden we er 2 controller keyboards op kunnen aanstuiten, ( 1 direct en 1 via de thru van mijn an1x. ( werdt dit trouwens goed ?? ) en allebij een andere midi kanaal kunnen geven.

Dan kunnen we de 2de pc als backup systeem gebruiken en als uiterste noodgeval een cd laten meedraien als
echt alles fout gaat.

Het gaat dus voor ons nu nog om de laatste technische details. Want de opbouw en invulling van de live set zelf daar komen we wel uit. Het feit dat de nummer in de live set een nieuw leven krijgen vind ik ook een interesant gegeven.

Totzover de stand van zaken. Als iemand nog goeie tips heeft schroom je niet.

Laterz Djody

nadeel van ableton live is dat je puur met samples/loops werkt.... ik vind live erg interessant, maar dat er geen midi support is is wel jammer.... alleen maar dingen muten/unmuten en filteren kennen we onderhand ook wel weer een keer..... wat meer creativiteit in een live-set is wel gewenst, al bedenk ik me dat je met de effecten in ableton-live ook een heel eind kan komen...

Olaf

Om die reden willen we ook met live gegenereerde geluiden
werken, zodat dat element er ook in komt. vandaar onze
zoektocht naar de beste manier om dat naast ( gesync met )
ableton te kunnen doen. We zijn al een eind opweg.

Later meer, tip welkom. Gr. Djody

Even jullie op de hoogte houden:

Wel nu, Live doet het perfect, al de nrs uit logic ombouwen naar loops
[ effe doorploeteren met diet weer op zolder ]

Remote 25 x2, een om alles aan te sturen de andere voor losse samples er door te gooien
en de effecten mee aan te draaien.
Werkt erg lekker!
we zijn content!

Wat werkt dat lekker zeg die Live+ remote!
aanrader dus!
Geen laptop maar nog geeeen crash gehad, dus ................spannend

groet scan

Kan je niet alles al van te voren opnemen op een HD recorder.
Ziet er een stuk interessanter uit.

Persoonlijk vind ik dat bij een live act, echt live aan knoppen gedraaid moet worden, met veel synths, samplers en drumcomputers. Lijkt me sterk dat je met je muisje een heel publiek kan loskrijgen.

Hoi! Ik ben ook hard bezig met een live set.

Mijn setup:

Snelle laptop met windows 2000 pro (NEE! nou effe niet zeuren dat windows XP pro beter is enzo ;))
En daarop draait cakewalk pro audio 9. Verder geen audio vanaf de laptop voorlopig.

Daaraan hangt:
een emagic MT4 kastje (2 in 4 uit)
en dan nog een A4000, superbassstation, mks50, nord modular (binnenkort hoop ik) en waarschijnlijk dat de CS1x ook meegaat als masterkeyboard / controller etc...

En nee, ik heb geen backup audio track ofzo voorlopig.
Misschien dat ik mijn oude discman daarvoor kan gebruiken, goeie tip trouwens :D.

-C-

Origineel geplaatst door C738
Hoi! Ik ben ook hard bezig met een live set.

Mijn setup:

Snelle laptop met windows 2000 pro (NEE! nou effe niet zeuren dat windows XP pro beter is enzo ;))
En daarop draait cakewalk pro audio 9. Verder geen audio vanaf de laptop voorlopig.

Daaraan hangt:
een emagic MT4 kastje (2 in 4 uit)
en dan nog een A4000, superbassstation, mks50, nord modular (binnenkort hoop ik) en waarschijnlijk dat de CS1x ook meegaat als masterkeyboard / controller etc...

En nee, ik heb geen backup audio track ofzo voorlopig.
Misschien dat ik mijn oude discman daarvoor kan gebruiken, goeie tip trouwens :D.

-C-

wat voor stijl enzo?

als je wat hebt gemaakt..zet eens online.. is wel fun :)

Wat is nu mijn plan:
Ik laat in cakewalk pro audio midi files draaien. gewoon in 8, 16 of 32 maten loops, afhankelijk van het nummer.
Op de mixer mute en fade ik de tracks, en ook op de laptop zal ik spul muten (leve multiselect onder cake!).
Verder is het gewoon een kwestie van op de aux effecten er in en uit draaien, de drums onder een subgroep schuif om meteen alles te kunnen killen en hetzelfde voor andere combi's.
Bijvoorbeeld strings 1 + synth riedeltje 1 onder subschuif 1 en strings 2 + synth riedeltje 2 onder subschuif 2

Verder hoop ik nog een kenton spin doctor te pakken te krijgen, zodat ik behalve de 5 draaiknoppen van de CS1x (jep de cutoff is helemaal naar de klote gedraaid) nog 16 knoppen heb, die ook nog sysex uitsturen :D:D:D.
dan heb ik 21 draaiknoppen en ojaa! ook nog mijn modulation wheel.

Wat ik nog moet uitzoeken is hoe ik binnen cakewalk al die controllers kan routen naar de andere midi poorten, maar das een uurtje werk binnenkort als ik die spindoctor heb. :biertje: erbij ;)

Goed!

Dus nu weet je ongeveer wat ik aan controle uitoefen op mijn sound.
Ojaa, ik heb ook nog 5 draaiknoppen op mijn A4000 en 25 stuks op de superbassstation :D:D:D.

Verder neem ik ook diverse controllertracks op voor wat diversiteit in filtersweeps. deze zet ik aan en uit in cakewalk.
Al met al lijkt het chaotisch. Maar als ik effe niets weet kan ik 30 seconden tijd kopen als het ware door even wat sweeps aan te zetten en met mezelf te overleggen over het verloop van het nummer.

Want inderdaad, het arrangement zuig ik ter plekke uit mijn duim. Net kijken hoe de mensen reageren.

Het overspringen van nummers doe ik handmatig. dus 5 seconden stilte maximaal.
Wat gebeurt er in die 5 seconden? Dat is de aanloop naar de volgende track die in loop staat.
2 maten is genoeg om patch changes te sturen naar synths, sampler en fx bak.
Ik heb bijna al mijn nummers zo gemaakt en opgenomen.
Complete midifiles afspelen ga ik niet doen. Dat is niet spannend, en je hoort dat het niet de energie en het gevoel van juist dát ene moment is.

[half offtopic]
Het heeft een half jaar geduurd met in en verkopen van apparaten maar ik weet nu wat ik heb aan mijn setup.
Wat ik maak is ambient, en soms verdwaal ik richting de electro en techno of heeeel soms breakbeat spul.

Ik merk wel hoe een sampler je geluid kan beinvloeden. Nu heb ik een A4000 en ik kan dr zoveel meer mee dan met de akai S3000xl die ik had. De interne effecten zijn echt super!

En er staat een hoop online op:

http://members.lycos.nl/urfftech/mp3
http://members.lycos.nl/c738/electro
http://members.lycos.nl/c738/undefined

[/half offtopic]

-C-

Origineel geplaatst door djody
Ik kan me voorstellen dat het werken
met Hardware als live setup veel meer problemen met zich meebrengt.

:confused: Veel meer problemen?
Hoe zie je dat dan?
Als je het goed aanpakt kan hardware erg simpel en betrouwbaar qua opzet zijn.

Het audio lopen en muten van bestaand materiaal vind ik trouwens geen Live optreden, hooguit Live remixen.
Maar goed, het kan wel zo leuk zijn om direct een reactie op je creaties te zien.

Maak het jezelf gewoon niet te moeilijk, Live klinkt alles toch anders en veel efx en sounds door elkaar zorgt vaak voor een slechte mix. Ga ook niet elk kanaaltje apart afmixen, probeer dit zoveel mogelijk in de patches te doen zodat je mengpaneel neutraal kan blijven staan.
Zorg iig voor een backup, een CD speler of Dat recorder die je mee laat lopen en kan unmuten als er iets fout gaat.

GRtz. Ronald.

PS.
Zelfs met zorgvuldig gekozen hardware gaat het wel eens fout, weet ik uit ervaring.

Hmm. ik zou een pc nooit vertrouwen live, misschien wel voor midi aansturen maar om nou vst plugins of andere vormen van audio live te gaan gebruiken dat gaat echt te ver, daar is het ook niet voor bedoeld.

Origineel geplaatst door shappy1010
Hmm. ik zou een pc nooit vertrouwen live, misschien wel voor midi aansturen maar om nou vst plugins of andere vormen van audio live te gaan gebruiken dat gaat echt te ver, daar is het ook niet voor bedoeld.

lol.. "daar is het ook niet voor bedoeld" :)

Re: Live optreden met Comp. Tips A.U.B.

Origineel geplaatst door scan

want ik maak muziek op een pc met een creamware kaart erin + midikeybord.
Nu is mijn vraag hoe kan ik live met zo'n setje spelen, en tegelijk mixen?
Evt. heb ik er ook nog een 2e pc bij.

beste scan, ontwikkel éérst je product voordat je het op de markt gaat brengen :erm:

...of doe gewoon als mij ; press "play" & kijk héél intelligent naar je monitor... af & toe eens aan een nutteloos knopje draaien is ook wel show.
En niemand in het publiek die het weet

Ik moet toch echt iedereen adviezeren om ableton uiteproberen.
( vooral met een controller met veel knoppen en schuiven. die kun
je namelijk op zeer eenvoudige wijze toewizen aan welke parameter
die je maar wil. :) )

Het is echt een geniaal en intuitief ( met nadruk op intuitief ) programma
en er zitten genoeg Live elementen in ook al werk je met audio loops.
Wat we doen is uit onze bestaande nummers loops halen. Dit zijn dan
de bouwblokken van de set. Tot dusver is het remixen, maar de Fx, filter
mogelijkheden en de manier van mixen geven het een naar mijn mening
echt live element. Of je nouw midiloops + modulatie synth of audioloops
+ modulatie filter en fx gebruikt in the end zijn de verandering in het
geluid dat je hoort even groot en dynamisch ( hang af van de knoppen draaier ).
En bij bijde methodes komen die verandering terplekken tot stand.
Je moet Ableton Live naar mijn mening meer zien als een
Instrument i.p.v. een mixer/sequencer, dan zul je zien wat de kracht
is van het programma. En wat scan al zij hebben we 2 Novation Remote's
Voor al het 'hands on' werk, dus de muis is maar een klein deel van de interface
met de muziek.

Zoals je leest zijn we erg enthousiast over hoe we nu bezig zijn. En Jazzman, het
resultaat van dit onderzoek is het product en het staat inmiddelt als een huis waar
deze maand het dak op wordt gebouwt in geval van regen. Oja Jazz, over die onzinnege
knoppen, we moeten zelf ook gewoon lol hebben tijdens het optreden, want de muziek
die we maken kennen we al. Anders staan we daar maar zo te staan ( handjes inde lucht ).
Nee geef mij maar knoppen waarmee je wat kunt, lekker spelen in een tuin van paramaters.

Of het nu wel of niet echt live is Tja,.... Ik vind van wel en dat is voor mij genoeg.

Grr. Djody

Laatst gewijzigd:
Back