Je Allereerste Sequencer Ervaring

Voor mij geen softsynths/sequencers in de 80's. Nooit aan gedacht. Ik had natuurlijk wel een C64...

Ik ben begonnen met de step sequencer in de JX-3P en later multi-tracken op mijn Alesis MMT8 en TG55.

Heb pas onlangs een TR-626 aan de JX-3P trigger input gehangen. Het scheelt behoorlijk dat veel spul toch goedkoper is dan toen. Het scheelt ook dat er spul toen goedkoper was dan nu, maar goed. Tegenwoordig alles met logic en een beetje experimenteren met de JX-3P, TR-626 en de Juno-6 (kon ik toen ook niet betalen). De MMT8 ligt hier nog wel ergens. Kan er geen afstand van doen...

jah die mmt8 had ik ook voordat ik cubase had, lekkere sequencer maar die knoppen :duivels:
was elke week aan het gummen =(

Nooit gedonder met de knoppen gehad. Wel af en toe schoonmaken inderdaad. Ze schijnen bij de MMT's en de HR's regelmatig naar de knoppen te gaan. Ooit wel een HR16 gehad met problemen.

dat je daar (ende toen pas) mee bent begonnen of dat het een Roland MC is? :D

Beetje beide, maar moet wel zeggen dat ik veel plezier etc. met de MC gehad heb!! :okdan:

..en daar gaat 't bij mij best wel om :engel:

Mijn allereerste ervaring met een software sequencer was met een van de eerste versies van Scream tracker op mijn 12de. Daarna overgestapt naar Impulse tracker, toen Cubase en van eerste versie tot nu toe FL Studio.

Mijn eerste hardware ervaring was met de Roland MC505. Een collega van mijn vader maakte ook muziek en hij trad regelmatig live op (heb helaas nooit zijn artiestennaam geweten). Wilde wel eens zien hoe dat ging met hardware en was meteen verliefd op hardware! Wilde ook perse een MC505, maar na goed vergelijken (vooral prijs) gekozen voor een Yamaha RM1x. Heel wat jaren heel veel plezier aan beleefd en paar weken geleden de deur uit gedaan.

Nu nog bezig met een combinatie van hard- en software!

Lang geleden op een TR505 met een of ander Casio keyboard met midi, alleen 16de noten en 4 noten polyfonie, en een ouwe galmveer als effect, heb ik toch nog een cassette bandje vol mee gekregen, helaas heb ik die cassette niet meer.
Daarna een Atari en nog steeds de 505 en een D70 met, ik dacht dat het creator oid heette, kan niet echt iets vinden op google wat erop lijkt.
Toen nog Koebeest gekocht voor de Atari, ruk uit me lijf toen de tijd en nu nog steeds Cubase op de PC.

Leuk draadje dit.. al die leuke screenshots van vroegah.. :okdan:

Mijn eerste sequencer was een Roland D20.. 23 jaar geleden.. een workstation zoals dat toen heette..
later toch maar een Atari gekocht en met Cubase begonnen, de net niet public domain, MCA versie zeg maar :halleluja :bekdicht:
Oh.. en daarvoor ook nog wat aangeklooid op een Yamaha CX5m muziek computer..
Had ik een cartridge bij met een programma dat de eigen synth van de computer aanstuurde.. Echt super handig.. noot voor noot alles invoeren :D Lekker jammen was er dus niet bij helaas
maar de kennis die ik had opgedaan bleek later wel weer handig voor het snappen van partituren!!:okdan:

de net niet public domain, MCA versie zeg maar :halleluja :bekdicht:
daar heb ik ongeveer ook wel eens van gehoord idd :D

cubase2KCA.gif

een 4 kanaals tracker / mod player... geloof dat hij creator heette. Toen snel overgestap op Fasttracker II

klopt het ook een beetje dat mensen die met fasttracker zijn begonnen ergens na 1985 zijn geboren?

Ik ben ook van '82... de tijd ver vooruit! ;) hoewel.. was 11 geloof ik toen ik mijn eerste muziek programmas tegen kwam op een computer beurs, en ik kan er nog geen zak van :okdan:

Ben van 81 en ook begonnen met fasttracker. Was toen een jaar of 14 denk ik. Daarna een Atari met Cubase, een MC 505 en een yamaha Sampler. Duurde niet lang voordat de atari plaats maakte voor een windows pc en geleidelijk ging alle hardware terug de doos in.

Soms mis ik de dagen wel dat je liep te kutten met midi kabels doorlussen en handleidingen bij de hand om de juiste CC commands te vinden :D

Toen ik nog knipmixen maakte stuurde ik een Akai S900 aan met een Alesis SR-16. Echt sequencen was het natuurlijk nog niet, maar het was een opmaat.

Daarna kocht ik een Ensoniq EPS-16+ (moest ik bijna al de spullen die ik toen had voor inruilen) en is het sequencen echt begonnen. 8 sporen slechts, maar wel erg leuk. Zeker toen ik er wat bakkies bij kocht (Roland D-110, Kawai K5m) en ook externe synths kon aansturen.

Maar het was ook niet zonder problemen. Als je te snel handelingen uitvoerde met de sequencer en al knoppen indrukte terwijl hij nog iets aan het processen was, dan kon hij vastlopen. Dat betekende dat je opnieuw moest opstarten en alles wat je nog niet had gesaved was natuurlijk weg.....tussentijds veel saven op je floppy was dus wel handig.

De EPS heb ik overigens nog steeds en gaat niet meer weg. Wie weet ga ik zelfs de sequencer wel weer eens gebruiken :)

Sequencer van de Roland SH101.

Back