Je Allereerste Sequencer Ervaring

piepjes en bliepjes programeren in basic op een c64 denk ik, daarna fasttracker en magixmusic maker, maar de eerste sequencer software in mijn bezit was cubase 2.

Ik ben begonnen met een Atari 520ST en een Casio CZ-3000 synthesizer, wat sequencing betreft.
Het was niet echt een succes. De ST had steeds problemen met het lezen van floppies en de CZ was wel op 8 kanalen aan te spreken, maar dan monofoon per kanaal. Schoot niet echt op.
Later heb ik allerlei pogingen ondernomen om te sequencen met andere synths en andere computers, maar de doorbraak kwam toen de Roland SoundCanvas-klanken standaard werden ingebouwd in Windows. Toen werd sequencen een stuk makkelijker en kon ik het later afmixen op andere synths en modules.

Begonnen begin jaren 80 op een MSX1 computer met een notatie programma. Daarna overgestapt op de Commodore Amiga waar ik eerst in soundtracker vooral deuntjes voor demootjes maakte en later Fasttracker waarmee ik mijn eerste Hip Hop muziek op heb gemaakt. Ergens in '94 naar de PC overgestapt. Fruityloops geprobeerd maar toen naar Cubase gegaan om vervolgens uiteindelijk toch weer bij FL Studio uit te komen en daar doe ik het nog steeds mee.

Een vriend van mij werkte op notator (later logic) van emagic, op de atari van z'n pa. geluid via de JV-30 :)

Mijn vader had daarna een PC met cubase en een soundcanvas+ korg 01w daarna kreeg ik zelf een pc met een Yamaha db50xg, en werkte met cubase maar toen ook met fasttracker en rebirth! Dat was voor mij echt super, om eindelijk samples te kunnen afspelen. Eindelijk verlost van die suffe GM klanken ...... nu al weer zo'n 12 jaar terug bij logic :)

Octamed op de amiga 500 was ergens begin jaren negentig.

Dan natuurlijk ook fasttracker, had ik ergens bij één of andere Amiga tijdschrift gekregen. Dan heb ik een Mac gehad met cubase en jawel, de eerste versie van Rebirth (heb zelf nog de originele doos:D).
1-001-001572-Propellerhead-ReBirth-One.jpg

Dan de opvolger - Rebirth RB338, dan ook Music2000 op playstation en dan Fruityloops op pc - daar tussen nog es een freeware programma met de naam HammerHead Rhythm Station (kan je trouwens nog steeds op het net vinden).
hammerhead.gif

Waar is de tijd?:P

Eind jaren '80 toen ik een geluidskaart kocht (Creative Laps Soundblaster), zat daar het sequencer-programma "Session" bij voor Windhoos. Ik dacht voor Windhoos 3.x.
Een heel standaard programma waar je prima met GM kon pielen, maar bankshitches en SysEx kende het programma niet. Maar het werkte destijds prima met mijn Roland E-16 keyboard.
Via de gameport van de kaart werd een aparte midikabel gehangen met midi in en midi uit. Gekkenhuis. Maar het werkte.

godver waarom heb ik nou bij een verhuizing 5 jaar terug mn 1040ST weggepleurd omdat ik dacht dat cubase 2.01 ook gewoon op mn laptop zou werken =(=(

Sequencer van de Roland SH101.

Eigenlijk nog eerder, de sequencer in de Casio VL1 van 1980/1981. Was een 100 stappen sequencer die je vier keer achter elkaar kon laten herhalen.:dubbel:

Allereerste aanwinst was een Yamaha VSS-30

%2524%2528KGrHqJHJDoE7zGSB8%2521QBPD9M%2529k%2528m%2521%257E%257E60_3.JPG

Met music programmer!

Daarna een R-8 want ik moest 808 en 909 geluiden hebben.

303 gekocht (voor 300 gulden :okdan: )

VX600 en vervolgens nog allerlei hardware.

Toen Amiga met een of ander gekocht sequencer pakketje a la cubase, ben de naam kwijt.
Trackers nooit begrepen 8~

Toen moest het alllemaal beter en Atari Mega STe met cubase 2.01. Dit was echt super!
Toen PC maar dat was een teleurstelling qua MIDI en cubase, dus toch maar weer ST.
Atari heb ik nog steeds (met 48 Mb harde schijf!)

Nu alweer lang Reason en hardware staat te verstoffen :dj:

De VSS-30 heb ik nog altijd en daar sampled mijn dochter nu mee :-)

Laatst gewijzigd:
Na enkele jaren gepeeked en gepoked te hebben met mijn Commodore 64 stapte ik over op een Atari 1040 STe met Notator SL. (voorloper van het huidige Logic van Apple)

Inclusief notatiesoftware. Er was ook een versie zonder deze notatiesoftware: Creator.

http://notator.org/

[
1994.04.24%20Notator%20SL.jpg

Hiermee heb ik MIDI echt onder de knie gekregen.

De oude bekende Atari met Cubase. Op de middelbare school was mijn eerste ervaring Cubase op de Atari met MIDI, met een Roland MT-32 en een Roland Juno 106. Altijd na school meteen naar het muzieklokaal en muziek maken, met name met de MT-32 moet ik zeggen. Nee, het was, is en zal altijd Cubase zijn voor mij!!!

Back