Mellotrons

JohnnyBusca

rocket scientist
Ben ik aan het emailen met iemand die ook een Böhm Soundlab heeft, vraag ik heel onschuldig of ie nog meer gear heeft..

Stuurt ie deze foto op! :)

MELLOTRONS_2.jpg

Lekker!

Je wilt me toch niet vertellen dat je nog nooitvan Mellotrons hebt gehoord he?!!?
Ik heb ze helaas nog nooit gezien, ds dit is wel een verhelderende foto :)
Volgens mij is het kleine witte bakkie de laatste versie van de mellotron en zijn de grote orgels de eerste versie ervan. Of ben onzin uit aant kramen :?

Ze zijn een soort van eerste samplers ooit. Als je een toets indrukt valt een tape-kop op magnetische tape waarop op een bepaalde toonhoogte bijv. een koor staat opgenomen. Geeft een heel eigenzinnig geluidje en dit ding is heb je al 100-tallen keren in allerlei nummer kunnen horen. Van The Beatles tot Abba tot...nou noem maar op.

Misschien heeft nog iemand wat wavjes met voorbeeldsounds liggen?

Re: Mellotrons

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ben ik aan het emailen met iemand die ook een Böhm Soundlab heeft, vraag ik heel onschuldig of ie nog meer gear heeft..

Stuurt ie deze foto op! :)

nou ja onschuldig ....damn leuke verzameling.
Is dit in nederland?

en ik zie geen Böhm Soundlab :)
ps: doen de foto's het goed van je Böhm? :)

zo goed vindt ik de mellotron niet, duurt lang voordat ie opgestart is en maakt veel herrie + dat ze heel zwaar zijn.
maar wel leuk spul ja.

ik weet nog wel wat waar de mellotron in zit

Jean michel jarre met equinoxe 4 op het einde hoor je de mellotron met een soort koor.
veel plezier

wah een arp pro soloist :P woei kool 8)

owja en die mellotrons ;) Mark 400 is dat toch? ZElfde soort als Tony B heeft gebruikt :) JB weet je welke tapes deze gebruikt? Heeft ie de standaard tapes of ook andere nu?

zla wel ff wat mellotron opnemen voor wie niet weet hoe mooi een mellotron klinkt :P

Re: Re: Mellotrons

Re: Re: Mellotrons

Origineel geplaatst door bambamstudio
nou ja onschuldig ....damn leuke verzameling.
Is dit in nederland?

en ik zie geen Böhm Soundlab :)
ps: doen de foto's het goed van je Böhm? :)
Nope geen soundlab, maar op deze foto wel:
bohm_dsm.jpg

En hij heeft dus de sampler module!

Ik ben alle gebruikers van de soundlab aan het opsnorren en ga een dedicated website maken over de bohm. Ik heb nu drie gebruikers.

Die witte bak erboven is een 3 channel noise apparaat met filters erachter. Lekkere wind geluiden.
De onderste modular is een 4 VCO custom modular, maar ik denk dat het gebaseerd is op een Maplin.

Verder heeft ie nog een groot doepfer / analogue Systems of solutions systeem. :)

Modulars rulen!

Ik zou niet weten welke tapes. Ik zal het hem eens vragen.

p.s. Het lijkt eigenlijk maar een heel klein beetje op een maplin...
5600.jpg

De Mellotron is ook verkrijgbaar als plug-in.
Een grote firma uit Rotterdam heeft hem zelfs in de aanbieding.
Ik heb hem een aantal maanden geleden beluisterd.
En moet zeggen de klanken komen geheel natuurgetrouw over.
Er zijn maar weinig moderne synths die een Mellotron goed kunnen nabootsen.
Roland heeft een poging gewaagd op het Vintage-Expansions board (board 04)

Enkele beroemde songs met een Mellotron erin

Beatles-Strawberry fields forever
Moody Blues -Nights in white satin
Led Zeppelin- Stairway to heaven.
Earth & Fire in meerder songs gebruikt
King Crimson---Lp In the court of King Crimson
Jean micheal Jarre (Oxygene en Equinoxe)

heb gelezen dat de mellotrons in de EMU vintage keys ook goed zijn. Een eigenaar van dit bakkie die dat kan beamen?

ok hier dus demo dan van de mellotron :)

http://members.home.nl/santibanks/mellotron.WMA

volgende 3 tapes gebruikt: choir en dan nog strings en brass. Het zijn 2 stukken uit 2 nummers (los endos en suppers ready) alles is aardig ingekort. Heb dit ff snel ingespeelt. Bevat ook wat "bum"notes... Heb de JX1 lead sounds ook gebruikt voor de aankleding en het orgel geluid.

Wie een interresante tape wilt horen (accordeonbrass tape) moet eens watcher of the skies downloaden van Genesis (studio versie niet de live aangezien dat niet die tape bevat maar normale brass en string tapes...).

Origineel geplaatst door joriz
heb gelezen dat de mellotrons in de EMU vintage keys ook goed zijn. Een eigenaar van dit bakkie die dat kan beamen?
.
dit klopt ja. Heb em zelf niet maar wil em dus oa. daarom. De vintage keys schijnen de beste mellotron geluiden te bevatten. Heb de demo's gehoord en van een eigenaar en ik vind het nog beter klinken als de mellotron samples die ik gebruik en dat is dus een gesampelde mellotron...

Origineel geplaatst door Slipperman
Heb dit ff snel ingespeelt. Bevat ook wat "bum"notes...
Heb jij dan een mellotron?

Samples are not the real thing!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hmmmmm....de mellotron sample's op het Vintage Synth Expansieboard klinken in mijn oren ook niet slecht hoor....

nee helaas niet als ik die zou hebben oei :D wehehe nee was het maar zo maar dit komt heel erg dicht in de buurt toch. Bedoel een mellotron is geen synthesizer vergeet dat niet. Mellotron is een bak die je makkelijk kan samplen en dus gewoon kan gebruiken. Komt omdat de mellotron zelf ook soort sampler is. Van dit apparaat kan je met samples een heel goed idee creeren wat je bijvoorbeeld weeer minder kan van een analoge bak.

btw de toverkoning had toch mellotron? maar waren er nog andere leden hierzo die zo'n apparaat hebben staan? En dan nog klein vraagje eigenlijk. DIe toesten op een mellotron... Is dat hout en gewogen net als een piano zeg maar (naja zal niet zo gewogen zijn als piano denk ik) of is het plastic?

Dé mellotron namaak die alles slaat is de G-media M-tron. Ik heb 'm!!!

't is een doodsimpele VSTI met 650 mb aan gesampelde Mellotron tapes. Zijn gedeeltelijk gesampeled van de Model 400 van Radiohead (superduidelijk te horen op 'Exit Music for a Film' op OK Computer).
Die gasten van Gmedia hebben gewoon wavjes gemaakt van elk tapeje in die Mellotron en die in een interfaceje gehangen. Echter kan niet!

Check:

http://www.gmediamusic.com/gforce/m-tron/

het zijn al samples

Back