Mellotrons

Re: Re: Re: Interessante discussie

Re: Re: Re: Interessante discussie

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ah, de verkeerde verwijzing natuurlijk. Dat had Entangled moeten zijn! (ook choir) Prachtig, vooral tegen het einde rond 5:15, als het geluid vol wordt, bass pedals erbij, hemel bringt open, ik zink op mijn knieƫn in stille aanbidding... Ja, dat stuk ja. (ha, even luisteren!)

entangled is mijn favoriet. heb net remastering van de pitsburg show uit 1976 8er de rug. entangled staat er mooi op. mellotron wat harder als de arp pro soloist. geweldig. vind echter dat op de originele lp het geluid beetje te vol word. beetje te druk, alsof alles de limiet bereikt.

kan wel ff die mellotron solo posten van die pitsburg show. staat toch geen copyright op ;) overigens dis dezelfde show waar hij zegt hello baltimore ;)

:D

Entangles haalt het toch niet bij Dance on a volcano trouwens (ook erg gaaf synthgebruik daar), vooral het instrumentale deel is echt gewoon briljant (the dance). Volgens mij zit er verder trouwens weinig exemplarisch tronwerk op Trick of the tail (toch?). Qua synths en ritme is die solo in Robbery enz. trouwens ook steengoed (let op die maatsoorten!).

Maar goed, het ging dus over trons. En wat trons en Genesis betreft: check Seven stones. En het intro van Fountain of Salmacis. En ook maar heel Nursery cryme, als je toch bezig bent (en heel Genesis; kleine moeite toch?).

(oh ja, reactie op voorstel: ja graag! :D )

ok heb em ff uitgeknipt. even voor de duidelijkheid> deze opname bevat GEEN copyright. Het is dus volkomen legaal. Tis de pitsburg show uit 1976, remastered bij mezelf. Zet de bas niet te hard de moog taurus stond wat harder afgesteld deze show. (kon ik niets aan doen was de audio techneut niet ;) ) merk ook op dat mellotron en arp het zelfde spelen maar doordat de mellotron minder toetsen heeft als de arp moeten wat noten octaaf lager. hij wisselt telkens octaven. hoor je goed. is overigens moeilijk te imiteren vind ik. heb er zelf veel moeite mee het zo na te spelen.

http://members.home.nl/pingjansen/entangled.mp3

voor de rest nights in white satin is ook interresant nummer. Hoor je alle 3 de standaard mellotron tapes in. Was dat overigens niet de mark 4? de flute, strings en choirs zitten erin.

Ook nog feitje. Steve Hackett (ex-genesis) gebruikte solo ook een mark 400 mellotron met een tapeset met zijn eigen stem erop. Mellotron choir was dus zijn eigen stem. Vermoedens zijn er dat Tony Banks dit ook had met de stemmen van phil collins en steve hackett gemixt. Dit is te horen op studio versie van afterglow. Tony heeft dit echter nooit bevestigd...

http://freespace.virgin.net/andy.thompson/genesis.htm

dit is interview met tony banks over zijn mellotron gebruik. Ook staat er wat algemene info bij en mooie pica van zijn 1977 setup (live dan...)

ff vergeten nog voor de diehard fans van genesis mellotron gebruik.

Q: Did part of the Mellotron sound go through the Leslie 760 rotating speakers for a fuller sound?

A: Yes, but only because everything went through the Leslie.

This is especially interesting; sometimes you can hear that the 'Tron is going through a Leslie, but most of the time it sounds uneffected. Was Banks only referring to "Watcher"?

kleine opmerking hierover. iets wat ik wel weet en de auteur niet> tony banks heeft een soort costum mixertje. daarop zitten zijn mellotron, arp, pianet (was nog in de tijd van foxtrot), rmi electra (later tijdens de lamb) en hammond geprikt. tis eerder een soort patchbay wat hij gebruikt. als hij de switch voor de rmi bijvoorbeeld omzet dan gaat hij naar de leslie. zoniet dan gewoon naar de mengert en dus is het geluid clean.

(zijn rmi was sowieso al gemod door hemzelf. zijn leslie was vroeger ook nog zelf gemaakt.) ook veel gebruikt zijn de fuzzbox en space echo units van roland.

Q: Was the recording of "A Curious Feeling" (1979 solo album) the last time he used a Mellotron?

A: Unlikely, but not sure.

This answer is rather unclear. Does Banks mean that he used a Mellotron later (unlikely, it has to be said), or does he mean that it wasn't used on "A Curious Feeling"?

op a curious feeling is de mellotronw el degelijk gebruikt. in het nummer you zit een stukje met mellotron choir. later is mellotron ook nog op and then there where 3 gebruikt zoals in het interview staat. gemixt met de roland string synthesizer (overigens ook gebruikt op wind and wuhrtering op one for the vine live is het geluid door de mellotron string vervangen en de brass tape voor een ander gedeelte wat in de studio op de string synth werd gedaan. nog later is het geluid door de prophet 5 en de arp quadra vervangen (duke tour) )

Toch merkwaardig dat de mellotron nu zo nauw verweven is met de symfonische rock. Genesis en King Crimson zijn misschien wel de bekendste symfo-bands met een mellotron maar ze waren zeker niet de enigste in de jaren zeventig. In de jaren negentig had je een mini-prog rock-revival en ook hier weer veel mellotron. Vooral Zweedse bands waren gek op dat krakende, zwevende geluid (Anglagard, Anekdoten, Sinkadus, Landberk, Morte Macabre). Maar hoeveel non-symfo, niet 70-er jaren bands hebben een mellotron gebruikt?

Volgens mij is het bekendste mellotron in een non-symfo-context-nummer (leuk scrabblewoord!) OMD's Maid of Orleans uit het begin van de jaren 80. Prachtnummer met - ook heel uitzonderlijk - een instrumentaal refrein.

mellotron rules (2)

mellotron rules (2)

Ik was vandaag in Rotjeknor, dus maar es ff checken die Tron bij Feedback, 't was ff zoeken, verscholen via een zijruit is ie inderdaad te bewonderen, schandalig dat ie geen prominentere plek heeft!!!!
Er staat daar behoorlijk wat opwindende gear, ik mistte alleen de Mini-Moog of heb ik die over het hoofd gezien?
Ook toevallig vandaag een ceedeetje binnengekregen van een bevriende platenboer (Hengelo OV) band kende ik niet Kaipa, opgenomen 2003, ene Hans Lundin speelt hier op Piano & Mellotron, mooi dat dit nog steeds gebeurt in het digitale tijdperk.
Ook wordt ik wel erg benieuwd naar Lid Mooger, welke Hero gaat hierachter schuil? Ik gok op de toetsenman van Plackband (Het Haagse Genesis (is een compliment)):dj: Ik hoop dat ik Mooger bij het kopje nieuwe leden binnenkort kan bewonderen.
Sorry voorhet iets off-topic zijn, ik zal het nooit weer doen:luv:

Ja, er staat daar redelijk wat mooie gear te verschimmelen bij Feedback... (behalve als ze een goede klimaatbeheersing hebben natuurlijk; dan staat de mooie gear zinloos oud te worden)

Voor toetsenistje

Voor toetsenistje

tja...EDE

hebben we daar ooit gespeeld ???
wel vaak in de buurt..
en nee ik ben de bassist..whahahhahhha...dat pendaal he tja heb um nog steeds.

wel gaaf dat je het dr zo uit kan halen....

en over Haagse Genesis gesproken...

Kijk even op onze site
www.plackband.com of .nl

het zal een verrassing zijn.

Groetjes

Hastalavista:mexico:

Leuk dat ik het goed geraden heb Mooger (Albert dus), te gekke site van Plackband overigens. Ik ben benieuwd wanneer je bij FAF hebt gespeeld, misschien hebben we nl. ooit een dubbelconcertje gedaan, dit op de Marillion fanclubdag ergens begin/midden jaren 90 in Tivoli. Jullie hadden toen dacht ik 2 toetsenisten (luxe).
Ik kom zeker een keer kijken (jammer dat ik 3 oktober niet kan), ik vind jullie muziek prachtig.

P.S. Feedback Rotterdam heeft volgens mij naar ons geluisterd, de Mellotron heeft nu een plekje voor het raam. :)

Wat voor presets heeft de mellotron eigenlijk nog meer op tape staan?
en word er ook nog steeds tapes gemaakt voor de mellotron?
Of is de mellotron voortaan een Leuk-voor-de-achtergrond instrument...

Auw...haaa! niet slaan!
:D ;)

er zijn best veel tapes te verkrijgen en ze worden nu nog gemaakt ja. er zijn nieuwere mellotron modellen uitgekomen.

Enkele presets: Brass accordeon (watcher of the skies intro dus) Marimba, Mallets, String ensembles, Male choir, Female choir en nog wat dingen...

De geluiden van de chamberlin zijn ook al een poos voor de mellotron beschikbaar. deze klinken iets cleaner dan de tapes van de tron. Die marimba schijnt erg goed te zijn trouwens:D

ze hebben trons gebruikt maar ken hun werk niet. kan ook synth zijn... toen der tijd waren de trons nog wat premitiver in soundsets. choirs, string brass flute en dat was het zo'n beetje...

Die bedoel ik niet.. Ik bedoel dat vage geluid dat je het hele stuk door hoort..
Als jij bedoelt wat ik denk dat je bedoel :confused: heb je volgens mij een heel verkeerd beeld van een Mellotron.

Inderdaad.. Het beeld begint echter wel helderder te worden na het beluisteren van de verschillende titels waar WEL een mellotron in zit.. Ik heb het ook maar van horen zeggen.. Maar heeft er dan iemand een id wat het wel kan zijn?? Of kent er iemand een apparaat waar ik zo'n geluid mee kan maken? Ik wijk af.. Ik zal het nog een keer in een andere thread vragen.. ;)

Laatst gewijzigd:
Back