Mellotrons

Origineel geplaatst door EDP
het zijn al samples

:eureka:

Origineel geplaatst door fuse
:eureka:

Mellotrons zijn toch ook gebruikt voor die extreem gave retro-horrorfilm geluiden? :D... ruleert :kroon:
Hij komt ook voor in het nummer

Portishead - Mysterons <-- en daar wordt ie heeeeeel gaaf gebruikt. Tenminste, dat is toch een mellotron of niet dan :)

het zijn al samples

Zoals ik al zei ;) Mellotron kan je rustig samplen aangezien het al samples zijn :) Hier hoef jegeen echte mellotron voor te hebben

Eigenlijk wel raar bedoel iedereen doet zo moeilijk voor een beetje goede sound maar het principe is in dit geval nog simpeler als bijvoorbeeld een juno ofzo nabootsen :confused:

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Mellotrons zijn toch ook gebruikt voor die extreem gave retro-horrorfilm geluiden? :D... ruleert :kroon:
Hij komt ook voor in het nummer

Portishead - Mysterons <-- en daar wordt ie heeeeeel gaaf gebruikt. Tenminste, dat is toch een mellotron of niet dan :)

dat zijn geen mellotrons, jij bedoelt een theremin, zo'n staaf die je met handbewegingen kan bespelen (zie ook 'good vibrations' van de beach boys, trouwens)

Origineel geplaatst door cyan_circle
dat zijn geen mellotrons, jij bedoelt een theremin, zo'n staaf die je met handbewegingen kan bespelen (zie ook 'good vibrations' van de beach boys, trouwens)

aha dus zo heet dat ding :D weer wat bijgeleerd. Vroeg me altijd al af wat dat geluid was.

het zijn al samples
Wijsneuzen...

Een MPC-60, Fairlight, linn drum, ep-12 en Oberheim DX, Simmons SDX klinken inderdaad allemaal hetzelfde.
Een mellotron is brak en dat hoor je en dat hoor je niet in een gesampelde mellotron.

Oh ja... Een 303 klinkt hetzelfde als een MS-10.. :confused:

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Wijsneuzen...
Een mellotron is brak en dat hoor je en dat hoor je niet in een gesampelde mellotron.

Heb je die voorbeeld samps wel gehoord? Ik hoor toch wel degelijk een eigenzinnige sound hoor... En wil je het brakker laten klinken, dan zijn daar ook nog wel oplossingen voor ;)

Maargoed...ik sta tegen een 100% hardware knoppen man te praten... respect... kan me voorstellen dat voor jou alleen het 'echte' goed genoeg is.. ;) Je wil tenslotte ook geen Kelly...toch?

Origineel geplaatst door Almeros
Heb je die voorbeeld samps wel gehoord? Ik hoor toch wel degelijk een eigenzinnige sound hoor... En wil je het brakker laten klinken, dan zijn daar ook nog wel oplossingen voor ;)

Ik wil net zeggen het was enkel een voorbeeld voor de mensen die niet weten wat een mellotron is en hoe die klinkt. Dus heb ik 2 nummers ff kort gespeelt en daar de 3 meest gebruikte tapes die gebruikt worden voor genomen. Bedoel het is niet het echte nee maar goed wat verw8 je dan ook... MAar zo enorm veel verschil zul je niet echt horen. En idd alles kan je brak laten klinken als je wilt. En trouwens zo brak klinkt een mellotron toch niet? Heb em op maar zat opnames gehoord van super slechte audiance bootlegs tot soundboard geremasterde mixes. En de kwaliteit van de mellotron klinkt altijd even goed.

Nu we het daar weer over hebben. Hoe zit dat nu eigenlijk ? Zit er gewoon audio out op dat je em zo op de box kan inpluggen ofzo?

Origineel geplaatst door cyan_circle

Hm, welke aap van dit forum heeft me toen dat wijsgmaakt dat dat mellotrons zijn? :(
Maar in ieder geval, die theremin's maken ook een gaaf geluid.

Wijsneuzen...

Een MPC-60, Fairlight, linn drum, ep-12 en Oberheim DX, Simmons SDX klinken inderdaad allemaal hetzelfde.

jeetje ochtend humeurtje?

als je de tapes afzonderlijk goed sampled dan krijg je opzeker die sound terug. het brakke van een mellotron zit hem vooral in het mechaniek, en die eigenscappen zo ik eigenlijk niet terug willen.

en ja natuurlijk speel je liever op een echte mello dan op een sample bak maar dat geld ook voor bijvoorbeeld een piano.

Oh ja... Een 303 klinkt hetzelfde als een MS-10.. :confused:

tja geen appels met peren vergelijken, ms10/303's heeft als enige eigenschap met een mellotron dat er geluid uitkomt meer niet

Nee, geen ochtend humeur, maar na jaren forum vind ik dit zo vaag.. Ineens zijn we het eens over dat samples van een minimoog hetzelfde klinken als een echte minimoog. Hoe komt dat ineens?

Het brakke is mechanisch... meerdere toetsen indrukken zodat de moter het niet trekt en dus de pitch omlaag gaat. Enzovoort... Ik weet niet hoe je dat in een sampler wilt doen?

Met die vergelijking tussen een 303 en een ms10 bedoel ik --> analoog, 1 vco, 1 filter.. Dus hetzelfde?

Heel vreemd, waarschijnlijk komt dit omdat bijna niemand (including me) een mellotron ooit echt gehoord heeft... Ik dacht dat een TeeBee ook een goede 303 clone was voordat ik een 303 had...

Maar ja, het zal wel aan mij liggen en ik heb wel een beetje slecht geslapen... gisteren iets te veel patches zitten maken en dat werkt 's nachts door.... :) Peaze!

Nee, geen ochtend humeur, maar na jaren forum vind ik dit zo vaag.. Ineens zijn we het eens over dat samples van een minimoog hetzelfde klinken als een echte minimoog. Hoe komt dat ineens?

Het brakke is mechanisch... meerdere toetsen indrukken zodat de moter het niet trekt en dus de pitch omlaag gaat. Enzovoort... Ik weet niet hoe je dat in een sampler wilt doen?

Met die vergelijking tussen een 303 en een ms10 bedoel ik --> analoog, 1 vco, 1 filter.. Dus hetzelfde?

Heel vreemd, waarschijnlijk komt dit omdat bijna niemand (including me) een mellotron ooit echt gehoord heeft... Ik dacht dat een TeeBee ook een goede 303 clone was voordat ik een 303 had...

Maar ja, het zal wel aan mij liggen en ik heb wel een beetje slecht geslapen... gisteren iets te veel patches zitten maken en dat werkt 's nachts door.... :) Peaze!

niemand zegt dat een minimoog hetzelfde is als samples een mellotron is een heel ander apparaat dan een synthesizer. waanneer je alle tapes sampled en dit doet via zijn eigen koppen dan heb je al 90% van zijn eigen sound vastgelegd

het langzamer lopen van de tapes wanneer je meerdere toetsen te gelijk in drukt is iets wat ik niet echt wil, misschien is het persoonlijk maar ik vindt het niet mooi. en ja ik heb er daadwerkelijk onlangs eentje mogen betasten. ik denk
dat het vooral een beetje tussen de oren zit van veel mensen(no offense) dat je altijd het orginele apparaat moet hebben om de zelfde klank te krijgen. in veel gevallen is dat ook zo(ik heb nog geen 303, minimoog prophet v imitatie gehoord die echt beter is dan het orgineel)

maar er zijn ook voorbeelden van dat het wel beter is neem de dx 7 lekkere bak maar fm7(jawel de softsynth) alhoewel ie niet helemaal gelijk is qua architectuur mag je toch zeggen dat het de dx in softvorm is, klinkt ie echt vele malen beter als een dx.

en het heeft ook met het spelen te maken ik zelf heb bakken met rhodes samples en ook echt een paar hele goed klinkende gemultisamplede sets. maar je gaat hoe dan ook anders spelen op een echte rhodes. dit zelfde voor de piano(alhoewel dit een stuk moeilijk is vastteleggen is dan een rhodes en laat staan een mellotron)

maar goed ik zie dat ik een beetje afdwaald en weer erg graag mijn gelijk wilt hebben:) maar mellotrons zijn cool, minimoogs zijn cool 303's zijn cool ms10's zijn cool en ik ben helemaal ik cool:)

maar goed ik zie dat ik een beetje afdwaald en weer erg graag mijn gelijk wilt hebben:) maar mellotrons zijn cool, minimoogs zijn cool 303's zijn cool ms10's zijn cool en ik ben helemaal ik cool:)
Hier ben ik het dus weer niet mee eens!!!!

Wij zijn cool! :)

MELLOTRON!!!

Deze totale fan voelt zich even verplicht te reageren...

In feite zijn Mellotrons niet na te maken; je kunt alleen maar in de buurt komen, en het is *veel* moeilijker dan oude synths. Inderdaad, een Mellotron gebruikt zelf ook samples, maar die zitten op de tapes opgeslagen. Onder elke toets zit een tape die dan gaat spelen. Daarom kan een Mellotrongeluid niet zo lang aangehouden worden: op een gegeven moment is de tape op (zie Watcher of the skies: Banks houdt de akkoorden ongeveer de maximumtijd aan (ik dacht zo'n 8 sec.; maar hij heeft daar een MKII en nog geen M400, de klassieke versie die je op de foto's ziet)). Maar nu danhet probleem bij sampling: onder elke toets zit een tape die gaat draaien, maar dit loopt niet keurig synchroon. Het sputterts en rommelt. Vandaar de ontzettend 'vieze' sound van de Mellotrons, maar vandaar ook dat dit geluid maar amper na te maken is; in ieder geval heb je pitch shifters en LFO's nodig (want elke tape op zich loopt natuurlijk ook niet mooi regelmatig), maar dan nog heb je maar een (naar mijn mening vrij magere) benadering. Die trons op de Vintage-bakken zijn in ieder geval ook niet alles. Het is altijd maar één onderdeel. Akkoorden in het midden klinken bijvoorbeeld goed, maar de rest minder of zo.

Het mooiste mellotronvoorbeeld is trouwens de intro van Watcher of the skies van Genesis. Ik heb het even niet online beschikbaar, maar via Kazaa kan iedereen er wel aan komen. Naast Genesis in erg veel van de jaren '70 nummers zijn King Crimson inderdaad ook notoire gebruikers, vooral op In the court of the Crimson King en In the wake of Poseidon. Bij Jarre kan ik ze niet echt duidelijk spotten vaak (in ieder geval niet met de bekende sound).

Dé mellotronsite is natuurlijk http://www.mellotron.com (met foto's van alle typen). Voor artiesten, zie http://www.mellotron.com/mellolis.htm.

Vooral deze is cool:
http://www.mellotron.com/245.htm

Trouwens: bij Feedback Rotterdam hebben ze gewoon een M400 in hun museumvitrage staan! GEEF HIER ALS JE 'M TOCH NIET GEBRUIKT!!!!! :walker:

Laatst gewijzigd:
Bij Jarre kan ik ze niet echt duidelijk spotten vaak (in ieder geval niet met de bekende sound).
Maar heeft er wel één, ik dacht de M400.
In Oxygene 8 is hij m.i. wel duidelijk te horen.

Klopt. Staat ook in de gearlists die hij netjes bij elk album bijlevert, en hij is in ieder geval te zien op de foto in mijn boekje op Oxygene. maar ik kan 'm moeilijk horen. Misschien gebruikt-ie 'm wel meer in het algemeen voor koortjes. Die zitten er toch best veel op z'n (vroege) albums, en die klinken vrij 'spacy' (kan wel Mellotron zijn dus), en het lijkt mij nogal moeilijk zoiets met die analoge synths te maken. Het zou inderdaad (is eerder gezegd) wel kunnen dat die Mellotron aan het einde van Equinoxe 4 zit. Als dat zo is van die koortjes vraag ik me wel af hoe hij die portamento doet trouwens...

Origineel geplaatst door ZmokE
Maar heeft er wel één, ik dacht de M400.
In Oxygene 8 is hij m.i. wel duidelijk te horen.

Op de dvd 'live in moscow' is íe ook nog te zien.

Back