Eigen tracks; en deze willen gaan delen met anderen.

Hega

Stamgast
Graag zou ik tracks met anderen willen gaan delen en wellicht tracks willen gaan maken voor dj's oid.
Zelf kan ik niet echt dj'en, dus daarom zou ik alleen tracks willen gaan maken.
Ik vind het echter lastig om in te schatten hoe deze tracks zijn en wat er eventueel aan zou kunnen mankeren.
Daarom zou ik hier graag eigen tracks willen gaan plaatsen en daarop graag feedback willen.
Ik kan adviezen, tips etc goed gebruiken en hiermee mijn voordeel gaan doen.
Er valt voor mij ook nog wel veel te leren hierin.
Qua style zou ik vooral techno willen gaan maken, evt aangevuld met ethno (wereldmuziek), electro etc.
Wel ben ik nog op zoek naar de juiste werkmethode.
Ik maak vooral tracks in Ableton.

In de bijgevoegde track heb ik techno-achtige invloeden met wereldmuziekinvloeden proberen te combineren.
Het is hier en daar nog niet helemaal strak en perfect, maar er zit een stijgende lijn in.
Ben benieuwd naar reacties.

Attachments

• Track.mp3
    3,1 MB · Bekeken: 121
ik mis de samenhang van de geluiden, het klinkt niet alsof ze bij elkaar horen.

qua techno: ik mis de decay van de bassdrum, die is me veels te kort en plopperig. dat 'groovy club hihatje' wat je gebruikt maakt het in mijn ogen ook al een heel stuk minder techno.

ik zou het als DJ in ieder geval nooit draaien..

succes!

:engel:

ik mis de samenhang van de geluiden, het klinkt niet alsof ze bij elkaar horen.

qua techno: ik mis de decay van de bassdrum, die is me veels te kort en plopperig. dat 'groovy club hihatje' wat je gebruikt maakt het in mijn ogen ook al een heel stuk minder techno.

Bedankt voor je feedback.
Eerder schreef ik ook al dat er nog wel veel aan moet gebeuren.
Het klopt ook wel dat er te weinig samenhang is.
Verder ben ik niet echt bekend met de decay van de bassdrum.
Dat klinkt wellicht wat vaag; ik ben hier echter nog niet zover in.
Dit geldt ook voor de hi-hat, die ook nog niet helemaal goed klinkt.
In elk geval is er nog genoeg werk aan de winkel.

Luister naar wat andere mensen van je muziek vinden, maar blijf je ding doen. Mensen praten in de regel vanuit hun eigen smaak - dit is te hard, dit te zacht, dit lijkt niet genoeg op genre X, en geluid Y klinkt teveel als Z. Dat is allemaal prima, maar een ander zijn of haar mening over jouw muziek is nooit belangrijker dan je eigen mening.

Tenzij je natuurlijk commercieel succesvol wilt worden, maar dat is m.i. een heel ander verhaal dan muziek maken.

Houd je intenties los van je productiestijl en -vaardigheid. Leer over voor DJ-geörienteerde muziek belangrijke technieken als sidechain compressie (en compressie in het algemeen), groove templates van je software, hoe je effecten kunt gebruiken maar geluiden toch 'up-front' kunt houden, etc. Kijk en lees alles wat je kunt over alle aspecten van producen - en probeer dit alles vervolgens niet te laten leiden wanneer je daadwerkelijk tracks maakt. Sommige producers zijn heel gul in het vertellen over hun techniek en kunnen je in korte tijd veel leren over de stijlen die jouw aantrekken in 101 tutorials enzo op Youtube.

Persoonlijke smaak: ik vind deze track leuk, luchtig, etherisch, met een bepaalde warmte. Mocht je je met deze track willen richten op DJ's denk ik dat het meer moet.... pompen, zuigen en rollen, kortom, de mix is te braaf.

Tot slot: DJ-en met iets als Virtual DJ is echt niet zo moeilijk als het lijkt, zeker niet als je tracks op hetzelfde BPM maakt (dat doen commerciële DJ's/producers vaak ook). Misschien moet je het gewoon eens proberen met iets als een Numark DJ2GO controllertje, daar zit Virtual DJ LE lite bij - prima om mee te beginnen voor een eurootje of 50.

Succes, en belangrijker: ENJOY ! :kimono:

Luister naar wat andere mensen van je muziek vinden, maar blijf je ding doen. Mensen praten in de regel vanuit hun eigen smaak - dit is te hard, dit te zacht, dit lijkt niet genoeg op genre X, en geluid Y klinkt teveel als Z. Dat is allemaal prima, maar een ander zijn of haar mening over jouw muziek is nooit belangrijker dan je eigen mening.

Tenzij je natuurlijk commercieel succesvol wilt worden, maar dat is m.i. een heel ander verhaal dan muziek maken.

Houd je intenties los van je productiestijl en -vaardigheid. Leer over voor DJ-geörienteerde muziek belangrijke technieken als sidechain compressie (en compressie in het algemeen), groove templates van je software, hoe je effecten kunt gebruiken maar geluiden toch 'up-front' kunt houden, etc. Kijk en lees alles wat je kunt over alle aspecten van producen - en probeer dit alles vervolgens niet te laten leiden wanneer je daadwerkelijk tracks maakt. Sommige producers zijn heel gul in het vertellen over hun techniek en kunnen je in korte tijd veel leren over de stijlen die jouw aantrekken in 101 tutorials enzo op Youtube.

Erg goed dat je dit hebt geschreven.
Via Youtube-filmpjes zou ik ook veel kunnen leren.
Omdat ik in mijn eentje muziek maak, is het lastig om bijgestuurd cq gecorrigeerd te worden.
En sidechain en compressie vind ik lastig om toe te passen en hier moet ik ook nog inzicht in gaan krijgen.

Persoonlijke smaak: ik vind deze track leuk, luchtig, etherisch, met een bepaalde warmte. Mocht je je met deze track willen richten op DJ's denk ik dat het meer moet.... pompen, zuigen en rollen, kortom, de mix is te braaf.

Bedankt voor je compliment.
Dat doet mij erg goed.
Ik kan er nog veel aan verbeteren, maar de opzet is in ieder geval goed.

Tot slot: DJ-en met iets als Virtual DJ is echt niet zo moeilijk als het lijkt, zeker niet als je tracks op hetzelfde BPM maakt (dat doen commerciële DJ's/producers vaak ook). Misschien moet je het gewoon eens proberen met iets als een Numark DJ2GO controllertje, daar zit Virtual DJ LE lite bij - prima om mee te beginnen voor een eurootje of 50.

Bedankt voor de tip; daar zal ik zeker eens naar gaan kijken.

Loops draaien en plakken is erg leuk voor en tijdje. Opbouw is best goed, maar de klanken corresponderen niet.

Ik vind de track best leuk voor een alternatief topic best populair hier. Als ik DJ was zou ik deze helaas niet draaien.

Tips: zorg dat je een duidelijk beeld hebt over wat voor muziek je wilt maken, vervolgens studeer een al bestaande track hoe die gemaakt is en pas dan start met een basis (bijvoorbeeld een baslijn en drums en dan de rest), als je redelijk tevreden bent pas dan kijken of er DJ's zijn die je muziek willen draaien want je bent best creatief. En vooral als je plezier hebt om wat je doet dat is het belangrijkste :)

Succes!

Loops draaien en plakken is erg leuk voor en tijdje. Opbouw is best goed, maar de klanken corresponderen niet.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik mis hierin nog de feeling en het inzicht, om alles echt tot een goed geheel te laten.
Soms klinkt het op het 1e gezicht wel goed, maar na een aantal keren goed luisteren rammelt het toch teveel.

Tips: zorg dat je een duidelijk beeld hebt over wat voor muziek je wilt maken, vervolgens studeer een al bestaande track hoe die gemaakt is en pas dan start met een basis (bijvoorbeeld een baslijn en drums en dan de rest), als je redelijk tevreden bent pas dan kijken of er DJ's zijn die je muziek willen draaien want je bent best creatief. En vooral als je plezier hebt om wat je doet dat is het belangrijkste :)

Succes!

Bedankt voor je tip.
Plezier heb ik wel, maar de echte juiste vaardigheden ontbreken nog bij mij.
En helaas val ik dan toch door de mand.
Het gaat met vallen en opstaan wat dat betreft.

Het was niet helemaal correct om deze track als een soort techno te omschrijven, ook omdat er wat wereldmuziekinvloeden in verwerkt zijn.
Daar komt bij dat de samenhang ook erg ontbreekt en dat is gewoon erg jammer.

Momenteel heb ik nog twee tracks gemaakt, maar ik wil hier toch nog eerst meer aan sleutelen en deze meer tot een geheel laten klinken.

Het maakt toch niet zoveel uit hoe je het beestje noemt? En als je goed kijkt naar de tips van bovenstaande heren en probeert het te verwerken in je tracks, ook in deze, dan komt die samenhang uiteindelijk vanzelf wel. Mooi hè, zo'n forum :okdan:.

EDIT: En kijk en luister ook naar andere tracks en de comments die daarop worden gegeven. Ik leer daar zelf in elk geval heel veel van.

Wil er nog aan toevoegen dat ik (voorlopig?) wereldmuziekinvloeden en 'techno-achtige invloeden' wat meer gescheiden houd.
Veel wereldmuziekinvloeden (ethno etc) hebben toch wat meer uitgestrekte en sferische klanken en bij veel techno is het vaak toch veel strakker.
Dit gaat gewoon niet helemaal goed samen.
Toch wil ik niet alles geforceerd in een hokje stoppen.

Momenteel ben ik even aan wat tracks aan het sleutelen en ik wil nog even wachten om deze hier te gaan plaatsen.
Ik wil een goede afweging hiervan gaan maken en zeker weten dat het ook de moeite waard is.

Verder vraag ik mij nog het volgende af.
Hoe maken jullie tracks?
Bouw je dit bijvoorbeeld op uit samples en/of uit synthpartijen?
Nou is mijn toetsenspel niet goed en meestal werk ik met samples en/of met het 'inschrijven' van synthpartijen.
Dit laatste is echter wel erg basic.

Ja, dit vind ik best leuke muziek!
Trek je van kritiek hier weing aan... :-P

Verder vraag ik mij nog het volgende af.
Hoe maken jullie tracks?

http://en.wikipedia.org/wiki/Stock_Aitken_Waterman

Ik bedoel, met samples, softsynths en duidelijke patronen: Maak een template, vervolgens stel de structuur en wat voor akkoorden/kleuren in je song wilt. Studeer een track die reeds gemaakt is en kijk of je op vergelijkbare manier kunt werken.

(De link is min of meer ironisch bedoeld maar ik baseer me ook hier als ik een standard pop song wil opbouwen!)

Kijk op youtube tutorials en nogmaals maak jezelf niet moeilijk (deze keer zonder "het" dankzij 6-tr correctie) gebruik 4 instrumenten: drums, bass, twee synths en misschien een 5de spoor voor effects, en daarna voeg je de rest toe.

Hoe maken jullie tracks?
Bouw je dit bijvoorbeeld op uit samples en/of uit synthpartijen?
Nou is mijn toetsenspel niet goed en meestal werk ik met samples en/of met het 'inschrijven' van synthpartijen.
Dit laatste is echter wel erg basic.

Interessante vraag en eigenlijk een eigen draadje waard (als dat er al niet is).

Verschilt per keer. Soms begint het met heel duidelijk een aantal akkoorden in mijn hoofd die ik een maat of 16 -32 speel, in een loop zet en er van alles bij zet op verschillende sporen. Vanuit die elementen vervolgens tot een arangement komen. Eerlijk gezegd dat ik dat de meer getalenteerde goden hier eerst een structuur opzetten met intro thema, break, opnieuw of tweede thema, break en nog een thema waarin je los gaat, outro.

Mijn laatste track heb ik gewerkt met een vocal sample als basis. Het kan dus als het aan mij ligt op verschillende manieren ontstaan. Kun je hier iets mee? :)

Je moet je niet te veel blind staren op gelul
Gewoon shit maken, dan weet je alles zelf ipv dat je t van iemand hoort en nog niet weet
VEEL shit maken hehe

Ik bedoel, met samples, softsynths en duidelijke patronen: Maak een template, vervolgens stel de structuur en wat voor akkoorden/kleuren in je song wilt. Studeer een track die reeds gemaakt is en kijk of je op vergelijkbare manier kunt werken.

(De link is min of meer ironisch bedoeld maar ik baseer me ook hier als ik een standard pop song wil opbouwen!)

Kijk op youtube tutorials en nogmaals maak jezelf niet moeilijk (deze keer zonder "het" dankzij 6-tr correctie) gebruik 4 instrumenten: drums, bass, twee synths en misschien een 5de spoor voor effects, en daarna voeg je de rest toe.

Bedankt voor je tips en deze wil ik ook zeker gaan toepassen.

Interessante vraag en eigenlijk een eigen draadje waard (als dat er al niet is).

Verschilt per keer. Soms begint het met heel duidelijk een aantal akkoorden in mijn hoofd die ik een maat of 16 -32 speel, in een loop zet en er van alles bij zet op verschillende sporen. Vanuit die elementen vervolgens tot een arangement komen. Eerlijk gezegd dat ik dat de meer getalenteerde goden hier eerst een structuur opzetten met intro thema, break, opnieuw of tweede thema, break en nog een thema waarin je los gaat, outro.

Mijn laatste track heb ik gewerkt met een vocal sample als basis. Het kan dus als het aan mij ligt op verschillende manieren ontstaan. Kun je hier iets mee? :)

Ik kan er zeker wel iets mee.
Erg duidelijk omschreven ook.

Back