Plaatsgebrek of toch niet?

quisquater

Ebos
Wegens de aankoop van twee modules kamp ik met plaatsgebrek... In principe zou ik één synth moeten verkopen. Ik heb er twee die ik zelden gebruik, een Korg Z1 en een Kawai K5000.

De Z1 gebruik ik nu en dan nog, die is in staat om klanken te produceren die je werkelijk nergens anders uit haalt, de K5000 gebruik ik eigenlijk nooit. Ik heb die ooit tweedehands gekocht omdat hij zo'n steengoede reviews kreeg maar hij heeft me nooit echt kunnen overtuigen. Ik vind hem eerder dun klinken en ook op het gebied van evoluerende pads, waar hij de ultieme machine voor zou zijn, doet een SY99 het vele malen beter vind ik.

Heeft iemand de ultieme K5000 patch(set) die me kan overtuigen dat deze synth meer kan dan wat ik eruit krijg of heb ik gelijk als ik beweer dat net een K5000 makkelijk kan vervangen worden door VST's (Alchemy bijvoorbeeld)?

Wat zou jij verkopen, de Z1 of de K5000? Of denk je, niets verkopen, beter in een kast stoppen, later zal je blij zijn dat je ze nog hebt?

Plaatsgebrek kan een goed argument zijn bij spullen waar je niet of nauwelijks gebruik van maakt en die eigenlijk min of meer overbodig aanwezig zijn. Ik zou dat niet direct denken van een Korg Z1 en een Kawai K5000. Ik denk dat je er misschien wel spijt van kan gaan krijgen, het gevaar van spijt klinkt namelijk al door in je vraag. :)

gezien je verhaal:
de k5000, daar zit weinig affinieit zo te horen

Mijn motto: alles wat je een jaar lang niet hebt gebruikt wegdoen.
Later kun je het meestal goedkoper weer terugkopen als je er toch weer behoefte aan blijkt te hebben.
(Geldt natuurlijk niet als je in de jaren '80 een Roland TR-808 hebt weggedaan en je hem in de jaren '90/'00 weer terug wilden kopen... ;))

Tsja, je zal natuurlijk zelf de beslissing moeten nemen :D Maar mocht het helpen: de K5000s kon mij destijds ook niet echt bekoren, hoe graag ik dat misschien ook wilde. Vond hem te clean en te iel klinken, ook al is het op papier een zeer interessante bak. De geluiden die er een beetje bovenuit staken maakten veelal gebruik van de ingebakken samples, dat viel mij toen wel wat tegen. Vandaar dat ik hem toen heb verkocht. Zijn voorganger, de K5m (module), had ik al en heb ik altijd gehouden. Waarschijnlijk door allerlei imperfecties heeft die bak veel meer karakter en gaat die niet meer weg.

Later had ik een Z1 gekocht ipv de K5000s en je raadt het al, die heb ik nog steeds :) Interessante synth waar je veel mee kunt, maar met een sound die (vind ik) niet overal bij past..... wel ontzettend flexibel en je haalt er de gekste dingen uit met een beetje experimenteren. Maar ok, ik hoef je niet te overtuigen want je hebt hem al staan.

Misschien moet je nog 1 keer een lange sessie met je Kawai maken als een soort laatste kans en als de klik er niet is, dan gewoon verkopen :eureka:

Vaak maakt de begeerte overhand op het gebruik.
Maak je daadwerkelijk gebruik van de geboden synthese? Maak je bij een Hammond gebruik van de drawbars? Heb je bij een Korg Wavestation ooit zelf een Wavesequence gemaakt? Heb je bij een DX-7 ooit zelf een patch geprogrammeerd?
Veelal is het antwoord: nee en maakt men gebruik van presets.
De K-5000 biedt vooral sinussen in veelvoud en daar kun je avontuurlijke klanken mee maken, zolang het maar sinussen zijn (bellen, orgels en sinus-pads). Wil je iets anders, dan moet je gebruik maken van een PCM-sample en dat is nou net het gebied waarin een K-5000 niet echt uitblinkt tov. de concurrentie.
Zolang een Wavestation voornamelijk gebruikt wordt om M-1 klanken mee te reproduceren, een preset uit een Hammond XB-2 minder rijk klinkt dan een preset uit een Roland RS-50 en een K-5000 voornamelijk wordt gebruikt om GM-klanken mee te maken, zeg ik: (tja, wat zal ik zeggen?... ;))

De K5000 houdt denk ik van mooie "after-effects" galm, chorus, etc en levert daarvoor geluiden aan, die niet van deze aarde zijn. Misschien is het te droog, en daardoor dun?

Vind de tip van Hooihuis goeie ook, een lange sessie houde met de K5000 of er een klik is

In de Youtube demo's hoor ik mooie dingen uit een K-5000 komen, maar ik kan voor mezelf geen muziekstuk bedenken waarin ik die klanken zou kunnen gebruiken. Dan hoor ik een mooie distortion, waardoor ik denk: hé, misschien is er een bruikbare elektrische gitaar uit een K-5000 te halen. Kortom: waarvoor de K-5000 is bedoeld zou ik hem niet zo snel gebruiken en zou hem inzetten als een rompler. Tja, dan legt de K-5000 het al snel af tegen echte romplers.

Ik heb een korte tijd een Korg Z1 over de vloer gehad en ik was er meteen wild van. Die klanken zie ik meteen in een muziekstuk gebruikt worden. Ik heb daarvoor een Prophecy gehad en die vond ik al prachtig voor leadsounds. De Z1 kan dat polyfoon en dan ook nog met meer instrumentsoorten.

Alles blijft natuurlijk persoonlijke smaak.

Back