Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Die tjirp synth op de achtergrond van 2:32 is een preset van de roland alpha juno.

P-86 PolePositn op mijne om psies te zijn...

Maar zelfs een 020-er als ik kon die sounds/ tracks uit 010 erg waarderen trouwens ;)

Die dikke sound uit die Euromasters track bijvoorbeeld, dat hoorde je niet op Mokum Records alhoewel ik Mokum ook een erg vet label vond, hele andere stijl.

Leuke verhalen trouwens Rob ;)

Nice trip Down memory Lane! Ook al is het mijn stijl niet, vind ik het wel erg interessant om te lezen. Laat de verhalen maar komen :)

Coole verhalen hier!!! :okdan:
Ik heb me ooit laten vertellen door een oud-parkzichtganger dat het publiek ooit ('90-'91) tijdens een live-optreden van DJ Rob in de parkzicht schreeuwde om harder en sneller en dj Rob zo de gain en snelheid opschroefde totdat de kick finaal ging clippen en dat zo gabber is ontstaan. DJ Rob draaide toen ook veel op multigroove (toen nog elementenstraat) en nam zijn sound zo mee naar Amsterdam.
In de meeste disco's en clubs was sportkleding toen streng verboden en om die regels te bashen trokken de bezoekers expres nike's en trainingsjackies aan (in parkzicht mocht dat wel). En de aussie's werden dan gedragen door de (ex)hiphoppers, zodoende de aussie's.
Dit is allemaal van horen vertellen, ik was er nog niet bij, in '91 was ik 11...

Maar zelfs een 020-er als ik kon die sounds/ tracks uit 010 erg waarderen trouwens ;)

En vice versa :D Ik heb heel veel mokum records, al vanaf het begin. High energy, Tellurian, Chosen few. En altijd groot fan geweest van buzz fuzz en Dano in hun hoogtij dagen van begin/midden jaren 90. Ondertussen in het walhalla van hardcore, Rotterdam opgroeien was achteraf gezien wel erg gaaf. De wekelijkse tochten langs de nwe binnenweg en op de terugweg naar huis nog even bij mid-town zuidplein langshobbelen.

Nog een verhaal wat ik mij kan herinneren, volgens mij van patrick van kerckhoven, was in de 80 aum tijd het programmeren van nummers op een TR 808. Als er dan iets aangepast moest worden moest de hele sequencer opnieuw ingesteld worden.

Nu we toch bezig zijn, één van mijn altime favo's, Bald Terror - Rotterdam (heb ik nog remix van gemaakt voor rot rec 100)
Klopt het dat dat feedback geluidje een toevalstreffer was ? Beetje met die knoppen tweaken, samplen en loopen ?
Soort van n.a.v. hoe "alles naar de klote" door hooihouse en reefboer was gemaakt ?

Bald Terror - Rotterdam - YouTube

Die tjirp synth op de achtergrond van 2:32 is een preset van de roland alpha juno.

:halleluja da's ook voor mij de allerbeste gabber plaat ooit...staat die remix ook ergens? ben wel benieuwd

Geen meesterwerk maar een iets meer uptempo mashup van twee tracks, gemaakt in de zomer van 2007.
Volgens mij is dat ook mijn allerlaatste hardware matige track geweest. TR 909, Akai S6000, Alpha juno 1 (tjirp), mackie 32.8, pc cubase SX 3, juno 106 (die dikke zaag in/na de break), JP 8080 (extra laag op de leadsynth) en korg 05r/w (koortje).in/

Evil maniax - creators of hardcore (bodylotion remix) + Bald Terror - Rotterdam = Bald maniax - creators of rotterdam hardcore (in De Blender Gemikt Door DJ Niel)

http://www.hardtunes.nl/tunes/bald-maniax-creators-of-rotterdam-hardcore-dj-niel-rmx/6845 is de beste kwaliteit preview die ik kan vinden.
Koptelefoontje en zelf door de track heenskippen, hij pakt steeds maar stukjes.

Laatst gewijzigd:
Leuke verhalen allemaal!

Wat ik mis in de huidige hardcore is die vrijheid die in die oude tracks wel zit. De opbouw was in het begin veel losser, nu is het al jaren zo dat er een ellenlang inmixbaar intro in een track moet zitten, wat uiteindelijk toch de totale vorm dicteert.

Zou graag tracks horen die na bijv. 8/16 maten gewoon hun main melodie erin gooien (zoals in bijv. de dubstep en drum 'n bass wel gebeurt), volgens mij levert dat veel meer vrijheid en interessantere tracks op en met alle technologische hulpmiddelen voor de dj's tegenwoordig moet het gemis van zo'n lang inmixbaar intro ook wel te compenseren zijn.

Vind het ook tof dat bij oudere tracks regelmatig wat meer nadruk ligt op energie dan een harde kick. In nieuwe tracks is de kick zo prominent aanwezig is dat je bijna geen hihats, breakbeats etc. meer hoort. Daardoor is het vaak wel hard, maar ook wat futloos, terwijl als je sommige oude Ruffneck-tracks luistert (Wedlock - Sound of the drum and the bass!) da's gewoon één brok energie.

Heerlijke thread dit! Ben al die klassiekers weer aan het luisteren op youtube.

Deze knakker kon er ook wel wat van hoor.. heerlijke track:

Heerlijke thread dit! Ben al die klassiekers weer aan het luisteren op youtube.

Deze knakker kon er ook wel wat van hoor.. heerlijke track:

http://www.youtube.com/watch?v=AqJs9koZD54

Nog een Ferry Salee klassieker:

wat een vette track is dat toch, gewoon de breakbeat op zijn helft gooien in de break bijna proto dubstep Footwurk

Laatst gewijzigd:
Wat ik mis is dat men zichzelf niet zo serieus nam vroeger, tegenwoordig is alles zo donker en industrieel klinkend. O ja en waar zijn de breakbeats gebleven! :D

Ik luisterde wel eens Turbulentie op Stadsradio Rotterdam met sets van bekende DJs. Kennen jullie dat ook nog? Dat kwam volgens mij na Hardcore Power (waar men ondanks de naam niet veel hardcore draaide).

Wat ik mis is dat men zichzelf niet zo serieus nam vroeger, tegenwoordig is alles zo donker en industrieel klinkend. O ja en waar zijn de breakbeats gebleven! :D

Dat kwam ook natuurlijk omdat vroeger in die tijd niemand echt wist wat die deed, er waren niet echt regels ofzo. Je kocht gewoon een Roland W30 of ging lekker pielen op je Amiga zonder internet tuturials of future music weetikveel wat cursussen...dat was toch echt een magisch sfeertje toen gewoon een house plaat maken in je slaapkamer zonder enige know how :eureka:

Laatst gewijzigd:
ik heb hier nog een krat vol met turbulentie bandjes ed. liggen. Met als hoogtepunt live uitzending van die turbulentie gerelateerde rave in de energiehal waar ze een prijsvraag voor de naam voor hadden verzonnen. Volgens mij was het eerste optreden van neophyte daar.

En Radiostation "studio west-ijselmonde", waar ze op zaterdagnacht de setjes van Pompëi draaiden (oa een 17 jarige DJ Panic) en een versie van paul's "don't leave me alone" met een hele andere vocal !!! Alsof de tekst nog niet geschreven was.

En Radio Balans negah negah vieah, met de Splintershow ed :D
Ik woonde precies goed in het havengebied dat ik beide kanten net kon ontvangen als ik moeilijk deed met antennedraden :D ondertussen zelf kloten met de ensoniq mirage, man, wat een nostalgie.

Stadsradio Rotterdam was ook geliefd in de Zaanstreek vroeger... was dat toen op de kabel? Of circuleerde de bandjes alleen?

Stadsradio Rotterdam was ook geliefd in de Zaanstreek vroeger... was dat toen op de kabel? Of circuleerde de bandjes alleen?

Wij hadden geen kabel daar in de underground havengebied dus geen idee. Moet haast wel.

Die rougher en tougher van director was voor mij de reden om door te zetten. Als dat soort prul al op een rave the city cd kwam moest het mij zeker lukken een release te krijgen dacht ik als 14 jarige :D
Later ben ik de track wel gaan waarderen op nostalgie maar die out of sync breakbeat erger ik mij nog steeds aan.

Gizmo tracks op de compilatie cd's waren altijd op repeat hier.

Back