Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Bring the noise e.p. heb ik helemaal kapot grijs gedraaid toen :D Gewoon 4 knallers :halleluja

Ik denk wel dat dit als behoorlijk early rave gezien kan worden. Ook "Meet her at the Thunderdome" valt daaronder lijkt mij. Die track heeft mij trouwens geïnspireerd om Battlefield te maken.

Zijn er eigenlijk mensen die bewust retrogabber maken?
Bij labels als Cenobite zijn ze weer bezig met dat soort oudere stijl hardcore: http://www.cenobite.nl/

Leuke draad dit...

Ik ben ooit begonnen met een minimale set-up : Atari ST met Cubase,Roland MKS-100 sampler,Realistic mengpaneel en een Yamaha PSR keyboard (weet t type niet meer maar was niet veel soeps)...later een Orla soundmodule,tweede MKS-100 en Akai S-612 samplertje dr bij en Alesis Monitor One speakers ( heb ik nog steeds als tweede setje )...

Die Akai S-612 was de eerste sampler met een filter,moest je wel met de hand bedienen dus steeds weer opnemen tot het goed klonk :D

Overigens had iedereen in die tijd weinig capaciteit aan sample-tijd (slechts enkele seconden)...dus om langere samples op te nemen draaide je de originele plaat sneller af tijdens het samplen en speelde je die sample vervolgens op een lagere noot af om 'm goed te horen...vandaar dat veel samples zo lo-fi klinken uit die tijd...los van het feit dat de samplers zelf ook maar 8 of 12 bit waren..

Altijd al willen weten: Hoeveel betaalde ID&T voor een release op Thunderdome ?

Een paar duizend gulden voor 1 track (maar mijn eerste track op een Thunderdome cd was pas Thunderdome 14 geloof ik)...
Maar de apparatuur was toen ook veel duurder dus het ging allemaal net zo snel weer op :D
Zelfs de eerste Behringer mixers waren toen nog dik 2000 gulden,maar een goed alternatief voor de Mackies,die dubbel zo duur waren...

Hoe werkte dat met samples clearen? Seal met The Beginning zal ook wel wat centen opbrengst hebben gesnoept ;).

Dat is wel iets dat ik het meeste mis van die tijd; die gave omhooggepitchte stukjes. Een hele hoop van die UK rave (Knite Force) heeft dat er erg gul in zitten - soms ook zelfgemaakt op gewoon tempo en dan omhooggeknald ipv bestaand materiaal te samplen.

...dus om langere samples op te nemen draaide je de originele plaat sneller af tijdens het samplen en speelde je die sample vervolgens op een lagere noot af om 'm goed te horen...vandaar dat veel samples zo lo-fi klinken uit die tijd...los van het feit dat de samplers zelf ook maar 8 of 12 bit waren..

Haha, gouden anecdote man! :okdan:

Niemand clearde samples volgens mij. Wel werden publishers tevreden gesteld door ze te vermelden en daarmee een gedeelte of alles van buma/stemra af te dragen. Wij deden dat bij de eurythmics sample op de b2 van would you stop e.p.

Ik heb mij wel altijd afgevraagd hoe dat zit met die nightmare gerelateerde platen, vol met filmsamples en het gebruik van de naam/beeld voor de feesten, incl. freddy krueger masker dragende truien messen handschoenen danser.

Als je een sample vroeger goed wilde knippen speelde je hem bv 2 octaven lager af dan de originele pitch, zodat je exact de begin en eind tijd kon instellen. Want sampletijd was idd schaars. Ensoniq mirage had maar 2 x 64 kb geheugen bijvoorbeeld. Pas in FT2 kon ik zien wat ik deed, werkte een stuk sneller. Die truc pas ik nog steeds toe in Reason's NNXT sampler als ik niet van tevoren de juiste knips had gedaan in soundforge (luiheid :D).

lol opgepitchde samples om geheugen te besparen idd, ben pas nog wat floppies tegengekomen met allemaal mickey mouse gepitchde samples.
Of op de ene floppy linker kant van stereo sample en op een andere de rechterkant lol.

Truukjes die je wel met de Amiga moest toepassen:
  • Je had maar 4 kanalen (8-bit) geluid. Was je slim, dan mixde je in je sound editor geluiden voor. Bv. de snare en bassdrum te gelijk in 1 sample. Dat kostte iets meer sample time maar nu kon je de bassdrum en snare te gelijk laten klinken en kostte het toch maar 1 kanaal.
  • Je kon een filter simuleren door een sample te maken/nemen met een lange filter sweep en dan bij elke noot de sample start te veranderen. Net echte acid (not)!
  • De output was stereo: 2 kanalen links, 2 kanalen recht. Je wilde je drums/bass mono hebben, dus nam je de track op met je cassettedeck in mono. 8)
  • Je wilde meer dan 4 kanalen? Je kon altijd 2 Amiga's gebruiken zoals in Urban Shakedown - Some Justice (UK hit). Zij deden dit op de volgende geadvanceerde manier: op de 2 Amiga's te gelijk op play drukken. :W Later ondersteunde MED wel kabel sync en extra software gemixde tracks.

Truukjes die je wel met de Amiga moest toepassen:
  • Je had maar 4 kanalen (8-bit) geluid. Was je slim, dan mixde je in je sound editor geluiden voor. Bv. de snare en bassdrum te gelijk in 1 sample. Dat kostte iets meer sample time maar nu kon je de bassdrum en snare te gelijk laten klinken en kostte het toch maar 1 kanaal.
  • Je kon een filter simuleren door een sample te maken/nemen met een lange filter sweep en dan bij elke noot de sample start te veranderen. Net echte acid (not)!
  • De output was stereo: 2 kanalen links, 2 kanalen recht. Je wilde je drums/bass mono hebben, dus nam je de track op met je cassettedeck in mono. 8)
  • Je wilde meer dan 4 kanalen? Je kon altijd 2 Amiga's gebruiken zoals in Urban Shakedown - Some Justice (UK hit). Zij deden dit op de volgende geadvanceerde manier: op de 2 Amiga's te gelijk op play drukken. :W Later ondersteunde MED wel kabel sync en extra software gemixde tracks.

Die acid truc heb ik vaak langs zien komen in mod files. Mooi voorbeeld ervan ook is catastrophy van bodylotion. Op 1:53 laat hij hem doorlopen en daarna gaat hij weer terug. Stukje verder laat hij het einde doorloopen.

Gescheiden kanalen gebruiken is wat ik heb gedaan met depth of the sounds, die is met FT2 gemaakt en een behringer mx 2004 mixer. Alles links, en de synth rechts zodat ik die kon sweepen op de mixer met een chorus effect eroverheen. Op de mixer zette ik de 2 kanalen mono.

ik zag wel in het verhaal van Niel wel al dat er ook een 24.8 is, da's alvast mooi een stukje kleiner lijkt me

Er is ook nog de 16-8, weer 8 kanalen korter. Staat bij mij op zolder. Fijn ding, vooral vanwege de 8 bussen. Ben overigens helemaal niet van de gabber. Kan er meestal wel hard om lachen, dus er zit wel wat positiefs aan.

Fuck Martina!

Waarom heb ik ook alweer al die platen verkocht vroeger? Denk dat ik met dit draadje even langs discogs ga om te shoppen :)

Wat gebruikte wij toen ook alweer in de studio..... TR 909 voor de kick, ASR 10X als alles in een bak, Yamaha CS1X of een AN1X (weet ik niet precies meer) MC 505 en een Nordlead .... en heel veel samples
Computer was een oude Atari ST en mengen op een Behringer (best wel spartaans eigenlijk)

In Engeland dachten ze er zo over :

http://www.youtube.com/watch?v=NjJIQunQwUg

(Ritchie Hawtin!)

Die trac-X is volgens mij niks anders dan een TR 909 die door een distortion pedaal of iets dergelijks gaat. Lijkt er in ieder geval op dat alles door één output komt. Die vervorming van de hihats en cymbals heb ik nooit kunnen nabootsen.

Bijna 99.9 % zeker dat het een Amiga is, dat is echt die sound met die hihats en claps en hoe het stopt en start , en Richie Hawtin gebruikte dat toen...kan je nadoen met een bitcrusher over een 909 waarschijnlijk...maar dan krijg je niet die hihat staccato start en stop effecten

Back