Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Leuk topic dit!

Ff wat ouwe FT2 meuk van mij uit '95 ofzo :P
Ook hier geen fx, eq of iets, want dat had ik niet op fasttracker. Ook geen mastering :D
Gewoon samples die je viavia kreeg van mensen of zelf gesampled...

Attachments

• Da Schizo - Looney.mp3
    4,3 MB · Bekeken: 128
  • Da Schizo - K1.mp3
    6,1 MB · Bekeken: 129
Paar FT2 tracks van weleer...

Paar FT2 tracks van weleer...

Erg mooie thread en leuk om te lezen dat er zoveel mensen met trackers zijn begonnen.

Bijgevoegd twee tracks van vroeger, want ja, ook ik ben opgegroeid met trackers.

De eerste track is We're in control now van destijds onze release group nature/\beat! Ik ben met die track destijds tweede geworden in de SL121o compo (Sl121o was het grootste bulletin board system qua scene-muziek aanbod). Deze track zou indertijd bij Fast Trax uit komen, maar dat label (van Maurice Steenbergen o.a.) is er nooit gekomen.

De tweede track is een van de 11 tracks die ik na veel omwegen (terrotrax en knor via 4th floor productions in dordrecht, waar ook B.S.E zat o.a.) uiteindelijk bij 5th gear heb uitgebracht: Rock This Joint van xiphiuz.

Oh ja en nog even ontopic. Hoe maakte ik dit? Veel samplen van CD's en platen. En voor de eerste track heb ik de files van Duke Nukem "onderzocht" :-)

Attachments

• nature beat - we're in control now.mp3
    8,4 MB · Bekeken: 129
  • xiphuz _ Rock this Joint.mp3
    7,4 MB · Bekeken: 135
Fucking speedloader (speedmix) Kon hem niet los vinden, maar hij begint hier op 4:05
Kickt nog steeds ass als een tierelier deze!
Moest hem gewoon ff noemen...

En hoe deed men die breakbeats zoal, zelf programmeren of inspelen, of ook gewoon samples?

Ik deed het binnen Fasttracker2 (FT2) met 1 sample en deze dan via commando x9xx "slicen". Dit slicen is niet echt slicen, maar het startpunt van de sample aanpassen. Je kunt dus spreken van zelf programmeren met één sample.

ik was toentertijd meer een Impulse Tracker man ipv Fasttracker

Heerlijke draad...
Fasttracker 2 begon het allemaal mee bij mij.
Ik had hem via, via, via, op diskette gekregen maar kreeg er geen geluid uit omdat een een goedkope Soundblaster kloon had (i.p.v. een echter Creative Labs kaart). Hierna lekker loos! Om een of andere vage reden kon ik niet in FT2 samplen maar moest ik dat via GoldWave (kent iemand dat nog?) doen. En natuurlijk Mod's en XM's rippen om geluiden te krijgen. Gewoon om de 4 een harde kick plaatsen en flink wat schreeuwen in een cheap-ass microfoon.
Start posities samples programmeren en klaar was je gabbertrack. In FT2 v2.09 kon je je track eindelijke als *.wav wegschrijven en zo bakte ik met 1x-speed mijn eerste CD'tje klaar voor play. Schitterende tijd. Hoewel ik niet zo'n Aussiedrager was. Ik draai tegenwoordig nog wel eens ReNoise als ik even genoeg heb van Reason voor het gevoel en snelheid.

Goldwave bestaat nog steeds, kwam ik pas nog ergens tegen. Zitten op versie 5.x nu.

Het rippen van XM's en MOD's komt mij ook zeer bekend voor. Dat moest wel bij gebrek aan goeie sampling mogelijkheden.

Typisch ook dat zeker al drie FT2 tracks hierboven dezelfde synthsample bevatten :P.

Leuk om te lezen, brings back memories.

Ben zelf begonnen (denk in 1992) met Creator: http://www.d-lusion.com/ProductsCreator.html
(Kan er geen screenshots van vinden. Jammer, want ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er ook al weer uitzag.)

Was een heel gedoe want ik had alleen de demo versie. Daarin kon je maar 3 patterns maken. Maar als je een truc toepaste kon je dat omzeilen. Gewoon tot 99 patterns automatisch (vraag me niet hoe) laten invullen en dan langzaam terugbladeren. Dat leverde enorm veel extra werk ook, maar als je 12 bent maakt dat niet zo veel uit...

Daarna via protracker, Screamtracker 3 en Fasttracker 2 (volgens met een tussenpauze via fruity loops weer verder gegaan... Nu uiteindelijk bij Ableton live beland...

Het rippen van XM's en MOD's komt mij ook zeer bekend voor. Dat moest wel bij gebrek aan goeie sampling mogelijkheden.

Niet helemaal mee eens, ik samplede bijna alles zelf van cd's en platen op cd kwaliteit en vlak erna ook uit m'n 909. Als je dan op exact dezelfde pitch afspeelde klonk het gewoon goed. Die ft2 crunch kwam pas als je er net een fractie naast zat. Je kon wel de anti alias filter aanzetten maar dan werd de boel weer snel te dof. Maar dat rauwe randje kon ook juist asl een soort noise dienen om bv de voice samples in deze track wat bij te kleuren. Die voice sample is het enige wat ik heb geript uit een andere mod. De rest eigen sampels. En die truc met die mid sweep op een mono kanaal waar de synth zat.

Ik had gewoonweg geen mogelijkheid tot samplen in die tijd Niel... Ik had geeneens een CD spelert volgens mij :P, alleen een hele, hele goedkope microfoon en een Aiwa cassettedeck :D.

Vooruit nog 1 :D

En deze, een openbaring toen ik die voor het eerst in de zaal hoorde...

Back