Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Bijna 99.9 % zeker dat het een Amiga is, dat is echt die sound met die hihats en claps en hoe het stopt en start , en Richie Hawtin gebruikte dat toen...kan je nadoen met een bitcrusher over een 909 waarschijnlijk...maar dan krijg je niet die hihat staccato start en stop effecten

No way ! Luister hoe de analoogheid van de claps en snares klinkt en hoe de closed hihat realtime wordt getweaked. Dat realtime tweaken geld trouwens voor meer sounds, die is recht uit een 909 (met gebruik van de interne sequencer waarschijnlijk).

Ik weet het niet...met een Amiga kan je ook behoorlijk tweaken (pitch decay etc.) en met wat outboard processing kan die behoorlijk analoog klinken, ik had zo een Yamaha GPR FX processor iets met mid sweep filter en distortion en als je daar je Amiga 909 samples door heen haalde klonk het echt zo
(ik had het hier ook alleen maar op een laptop speakertje geluisterd)

Bijna 99.9 % zeker dat het een Amiga is, dat is echt die sound met die hihats en claps en hoe het stopt en start , en Richie Hawtin gebruikte dat toen...kan je nadoen met een bitcrusher over een 909 waarschijnlijk...maar dan krijg je niet die hihat staccato start en stop effecten

Richie overstuurde vooral veel via z'n DJ-mixer.

Ik heb toen een gabbertrack gemaakt waar ik echt best veel werk in had gestoken. Ik raakte hem meteen kwijt toen hij net klaar was, en dat vond ik zo erg dat ik hem weer helemaal opnieuw gemaakt had. Wat eigenlijk best een leerzame ervaring was. Je zou het zomaar expres opnieuw kunnen maken als je klaar bent om te zorgen dat er nergens een hoop verborgen rommel in je track zit. Ik had op dat moment een mc-307 en een sp-505. Daar kon zich nog al eens een hoop rommel in ophopen als je lang bezig was met een pattern. Maar evengoed fijne apparaten toch om uren aan een stuk mee te zitten pielen. Ik had alleen waardeloze speakers om als referentie te gebruiken, waardoor ik er een hele tijd later achter kwam dat er veels te heftige subbassen in zaten. Jammer genoeg had ik alleen die minidiscopname nog. Heb hem nog wel een beetje kunnen redden, maar beperkt natuurlijk. Voor wie benieuwd is hoe dat klonk is hij hier te beluisteren http://soundcloud.com/thomasvreeke/thiswastoomuch

Toch vind ik het tegenwoordig met alle compressor en transientdesigners etc, veel minder klinken dan vroeger. Veel te lange kicks met het laag in de staart ipv het begin. Als je het hard hoort wordt het bijna ruis.

Toch vind ik het tegenwoordig met alle compressor en transientdesigners etc, veel minder klinken dan vroeger. Veel te lange kicks met het laag in de staart ipv het begin. Als je het hard hoort wordt het bijna ruis.

Jep, de plek waar die stomp zit rond 100-150 hz is nu eerder een dip gemaakt, en de holle 450-500 hz tok is dominant geworden. Toen ik dat early stukje maakte ben ik bewust dat ouwe geluid op die manier weer gaan maken en moet zeggen dat ik het nog steeds vet vind. Denk dat ik het vaker ga gebruiken weer. Weinig mensen die dat nog zo doen, D-passion is er één van.

Haha ik vond gisteravond nog een mapje met heeeeeele ouwe Fasttracker shit, uit 1994-1995.

8-bit Samples gemaakt met een van de allereerste Soundblasters :), op Windows ME en 98.

Uiteraard 180-190 bpm. En geen een track die afgemaakt is :P.

Zal er straks eens een paar naar mp3tjes omzetten.

Nou, ik heb een kleine selectie gemaakt uit de oude rotzooi.

Allemaal in elkaar gefrot met tracker software op Windows, met een Soundblastertje (volgens mij zelfs nog een ISA) en op HiFi speakertjes aan een ouwe Akai versterker. En dat is te horen ook :D.

Geen effecten/eq's/compressors want die had ik toen niet.

Sommige dingen zelf gesampled, andere samples gewoon gejat zonder zelf te samplen :P.

Krijg nu nog de rambam als ik die hexadecimale crap zie die je allemaal met de hand moest invoeren in de trackersoftware.

Luistert en huivert.

Attachments

• ouwe_shit_01.mp3
    3 MB · Bekeken: 125
  • ouwe_shit_02.mp3
    3 MB · Bekeken: 120
  • ouwe_shit_03.mp3
    5,2 MB · Bekeken: 113

Allemaal in elkaar gefrot met tracker software op Windows, met een Soundblastertje (volgens mij zelfs nog een ISA) en op HiFi speakertjes aan een ouwe Akai versterker. En dat is te horen ook :D.

Sommige dingen zelf gesampled, andere samples gewoon gejat zonder zelf te samplen :P.

Krijg nu nog de rambam als ik die hexadecimale crap zie die je allemaal met de hand moest invoeren in de trackersoftware.

Luistert en huivert.

Heel erg pijnlijk om al die oude gare gejatte kutsamples weer terug te horen :dubbel:

Luistert en huivert.
Ik vind ze te gek, lekker kaal en lomp en banaal:okdan:

Back