Uitgekauwde synth-presets: verbieden of liefhebben?

Mark-T

Budget lid
Je kent vast wel de presets uit synths die eigenlijk tot vervelens toe zijn gebruikt en vaak waar ze niet voor zijn bedoeld.
Moeten ze verboden worden, of klinken ze na een tijdje toch wel weer gaaf?
Cult of horror? :)

Voor de top-10 trap ik af met de eerste 3:

#1: Roland SoundCanvas Organ 3 (meegesamplede leslie en distortion)
#2: Korg M-1 Piano (ik weet niet wat voor instrument Korg gesampled heeft, maar het was vast geen piano...)
#3: Roland JV-80 piano (meestal gespeeld met velocity 127: een piano heeft geen metalen hamers...)

ze zouden in ieder apparaat verplicht geïmplementeerd moeten worden.

Nou, de presets van de 808.. :D

De orchestra hit, die in zo'n beetje iederere rompler zit uit een bepaalde periode, wie dat ooit bedacht heeft.. :D

Korg M1 orgel aka Robin S
GM piepende banden effect aka foute hardcore
Pioew Simmons bass aka D-I-S-C-O

Van mij doen fabrikanten en gebruikers met presets wat ze willen, als het resultaat maar goed is.

Al die bovengenoemde presets-geluiden hebben toch zijn charme. Ik zeg maar, houden zoals het is en bewerken naar keuze.

Al die bovengenoemde presets-geluiden hebben toch zijn charme. Ik zeg maar, houden zoals het is en bewerken naar keuze.

Presies! bewerken naar keuze... nu de uhe zebra de demo en moet zeggen dat ik doormiddel van de presets wel een betere blik op de interface krijg... (of gaat t gewoon om de romplers?) :o:
Want daar kan je natuuk ook niet zoveel aan veranderen imo.

Zo kocht ik laatst een Roland D-50 en DX7 van een gepensioneerde toetsenist over die mij vol trots de welbekende D-50 Pizzicato String en Fantasia presets liet horen. Vervolgens mocht ik de 'prachtige' DX Rhodes piano en legio orgels aanhoren...brrrr! :D

Presies! bewerken naar keuze... nu de uhe zebra de demo en moet zeggen dat ik doormiddel van de presets wel een betere blik op de interface krijg... (of gaat t gewoon om de romplers?) :o:
Want daar kan je natuuk ook niet zoveel aan veranderen imo.

Het klopt, bepaalde geluiden kun je niet veel veranderen (ab origine...), maar toch in het geheel van een nummer kun je hem eigen maken :okdan:

[...] mocht ik de 'prachtige' DX Rhodes piano en legio orgels aanhoren...brrrr! :D

Toch geschikt voor Whitney Houston's ballads sound-a-like....

Wel ik zou ook geen Rhodes gebruiken welke machine deze bevat nutuulk :eureka:

Uitgekauwde synth-presets: verbieden of liefhebben?
Je kent vast wel de presets uit synths die eigenlijk tot vervelens toe zijn gebruikt en vaak waar ze niet voor zijn bedoeld.
Moeten ze verboden worden, of klinken ze na een tijdje toch wel weer gaaf?
Cult of horror? :)
De muzikant/producer/DJ/topicstarter die er enkel vervelende dingen mee doet verbieden. :D

Zo kocht ik laatst een Roland D-50 en DX7 van een gepensioneerde toetsenist over die mij vol trots de welbekende D-50 Pizzicato String en Fantasia presets liet horen. Vervolgens mocht ik de 'prachtige' DX Rhodes piano en legio orgels aanhoren...brrrr! :D

Op basis van Fantasia kan je nog steeds prachtige pads maken. De helft van Fantasia uitschakelen is al een goed begin wat dat betreft. Dan wordt het ook meteen een stuk minder cliché.

Volgens mij was mijn -enthousiast onthaalde- deelname aan de laatste contest zelfs nog op basis van een kern van Fantasia.

De DX7 gebruikt ik normaal niet voor orgels, maar voor EP's is het een erg geschikte bak. Voor veel experimenteler werk trouwens ook.

Jump Brass - klinkt toch nooit zoals de echte ;)
CP80 - zelfde verhaal... Ik heb nog nooit echt een goeie CP80 preset gezien die dicht bij t orgineel komt :\...

Back