Uitgekauwde synth-presets: verbieden of liefhebben?

Ach al die presets brengen toch een glimlach op je gezicht, ook al komen ze uit een tijd waarin er op kotste. Ze zitten mij niet in de weg. Nee, dan die presets op nieuwe synths als Evolver en sommige op de Blofeld. Zijn er echt zoveel liefhebbers van infantiele braakbrulmuziek en pitchbend gitaren?

Je kent vast wel de presets uit synths die eigenlijk tot vervelens toe zijn gebruikt en vaak waar ze niet voor zijn bedoeld.
Moeten ze verboden worden, of klinken ze na een tijdje toch wel weer gaaf?
Cult of horror? :)

Voor de top-10 trap ik af met de eerste 3:

#1: Roland SoundCanvas Organ 3 (meegesamplede leslie en distortion)
#2: Korg M-1 Piano (ik weet niet wat voor instrument Korg gesampled heeft, maar het was vast geen piano...)
#3: Roland JV-80 piano (meestal gespeeld met velocity 127: een piano heeft geen metalen hamers...)

Daar noem je me ook een paar synths op zeg :?

Jump Brass - klinkt toch nooit zoals de echte ;)
Zou ik ook zeggen als ik een OBX-a had, preset 220 van de M1000 is ook niet verkeerd?
Jij heb ze beiden, is die op de M1000 dan zo veel minder indrukwekkend?

Daar noem je me ook een paar synths op zeg :?

Het ging om de vaakst misbruikte presets, dus niet om de synths zelf...

Bijvoorbeeld de Organ 3 uit de Roland GS-synths klonk bij veel midifiles als melodie-instrument. Dan kun je die klank na een tijdje wel uitbraken.
Met de piano uit de Roland JV-80 is weinig mis. Maar wel als die constant op velocity 127 wordt bespeeld. Zo was die klank niet bedoeld door Roland.

Als vaakst gebruikte presets, zou je alle presets van de Yamaha DX-7 kunnen noemen. Maar op de één of andere manier werden die vaak wél op de manier toegepast zoals Yamaha ze bedoeld had.

Nog een mooi voorbeeld: de Shakuhachi-sample van de Emax.
Met zijn typische pitch-verloop is het voornamelijk een effectklank en niet erg geschikt voor het spelen van melodieën.
Wat deden John Lee Hooker (Blues Is The Healer) en Enigma ermee? Juist; melodieën spelen... ;)

verbieden nutuulk...! :smeris: vertel 's, hoe ga je dat pcies aanpakken Mark T? :D

Misschien een grote inzamelingsactie? :eureka:

Als je ter plekke je D-50, DX-7, M-1 en dergelijke inlevert, voorkom je een boete.
Reden? Een zelfverzonnen wet dat er auteursrechten op de presets zitten en dat het niet toegestaan is om ze in het openbaar te gebruiken (zijn alleen voor thuisgebruik). :D

Laatst gewijzigd:
Misschien een grote inzamelingsactie? :eureka:

Als je ter plekke je D-50, DX-7, M-1 en dergelijke inlevert, voorkom je een boete.
Reden? Een zelfverzonnen wet dat er auteursrechten op de presets zitten en dat het niet toegestaan is om ze in het openbaar te gebruiken (zijn alleen voor thuisgebruik). :D

Bestaat er dan geen auteursrecht op presets?
Er zijn genoeg voorbeelden van artiesten die ongevraagd samples van andere artiesten gebruiken en dan een rechtszaak aan de broek krijgen.

Op basis van Fantasia kan je nog steeds prachtige pads maken. De helft van Fantasia uitschakelen is al een goed begin wat dat betreft. Dan wordt het ook meteen een stuk minder cliché.

Volgens mij was mijn -enthousiast onthaalde- deelname aan de laatste contest zelfs nog op basis van een kern van Fantasia.

De DX7 gebruikt ik normaal niet voor orgels, maar voor EP's is het een erg geschikte bak. Voor veel experimenteler werk trouwens ook.
Die D-50 heb ik nu wel behoorlijk onder de knie dus ik begin gewoon met de standaard procedure die ik bij elk apparaat hanteer: delete preset. Ik heb er in elk geval al diverse mooie ambientpads à la Aphex Twin's Selected Ambient Works II uit weten te halen. :P Leuke opties van de D-50 vind ik de crossmodulatie, pitch-envelope, aan te passen key-scaling en ingebouwde chorus/reverb.

De DX7 ben ik nog aan het doorspitten; ik kom vanuit programmeren 'from scratch' nogal snel op kerkklokken en panfluiten uit. :D ik ben er in elk geval achter dat veel een kwestie is van subtiel volume van operators toevoegen. Mijn doel met de DX is voornamelijk experimentele sounds, bassen en ijzige pads.

Bestaat er dan geen auteursrecht op presets?
lijkt me niet... je kan presets wel zien als 'software' maar daarbij moet je sowieso pcies dezelfde synth hebben om het na te kunnen maken...
het ten gehore brengen van de klank gaat het nutuulk verder niet over want dat is de hardware...

Laatst gewijzigd:
dear sorcerer , in dit geval ,denk het wel, echter dat is geregeld door de fabrikant die de mensen heeft betaald om die presets te maken en te mogen gebruiken.

dear sorcerer , in dit geval ,denk het wel, echter dat is geregeld door de fabrikant die de mensen heeft betaald om die presets te maken en te mogen gebruiken.
pcies, dat is al reedsch afgekocht... je zou dus ff heel abstract kunnen zeggen dat je gelicenseerd bent om die sounds te mogen gebruiken...
wat waarschijnlijk niet zou mogen is het aanbieden van deze factory presets onder je eigen naam maar dat heeft dan weer niets te maken met het feit dat je het geluid zou gebruiken in een nummer...

'k vind die ook erg mooi klinken !!
Ik vind dat juist cool om de sounds van bekende platen standard te hebben in hardware synths,,
Eerl'k gezegd, kick ik daar wel op :)
/QUOTE]

Helemaal mee eens nicolas en stephen. Ook ik vind dit een mooi geluid!!

Back