belklanken op Polysix

Nicolas 2000

It's a household name
Hoe maak je op een subtractieve synth, in dit geval een Polysix, belklanken?

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het klinkt bijlange niet zo bellerig als in deze demo (6:40 en verder):

Ik heb al vanalles geprobeerd met wilde enveloppes op het filter, snelle VCO modulatie met de LFO (FM poging), resonance...maar gelijkaardig klinkt het toch nog niet.

Graag wat tips om me in de juiste richting te sturen. Zo moeilijk kan het niet zijn, maar ik kom er even niet uit...De reverb en speelwijze doet ook wel veel in die demo.

Ik heb er geen maar afgaand op het 'patchpanel' van de poly6 doe ik volgende gok:

Golfvorm square, mogelijk met de PW knop zoeken naar de juiste pulse, mogelijk PWM speed vol open.
VCO op 4" voor het hoge dingetje en de sub op 2 octaves voor de body.
Resonance vol open, tracking vol open, en er lijkt wel een omgekeerde envelope voor het filter (ik weet niet of dat nog wat doet als je de Rez vol open zet en ik denk eigenlijk dat je de envelope voor de VCA nodig hebt).

Die bel geluidjes werken vaak ook met S/H op het filter voor het diffuse uitsterven maar ik zie die LFO golfvorm nergens zitten.

Indien envelope op de VCA: Uiteraard korte decay, geen sustain en release vol open.
Indien Envelope op 'organ' en envelope op filter: klein beetje attack, uiteraard korte decay, geen sustain en release vol open.

En één van die effecten om het af te maken (ik gok 'ensemble').

Ik weet niet wat die 'Hold' knop doet als de arpeggiator niet aan staat, maar wellicht moet de VCA envelop op 'organ' met die hold aan, en dan dus met die envelope kutten op het filter met dat kleine beetje attack en juist minder release.

Ik weet niet of die arpeggiator ook kan worden opgeslagen als patch (in de zin dat die automatisch op 'on' staat met een vast patroontje en vaste speed als je die patch kiest, ik kan me dat trouwens niet voorstellen) maar dan zou je die kunnen inzetten voor high speed randomness.

Voor het overige ben ik benieuwd wat 6track gaat zeggen.

Ik denk trouwens dat die Rez wordt gebruikt in self oscillation als extra oscillator naast die pulse / square oscillator (met mogelijk ook nog die sub osc).

Bedankt voor de hulp allemaal! Het ensemble effect kan ik niet inschakelen dus daar zal ik een externe bak voor moeten gebruiken (mooie (chorus+) reverb zal al veel doen). En ik heb de presets niet, dus ik zal de linkjes van shiftr eens doorspitten en dan kom ik er wel uit.

Overigens even voor de goede orde: er wordt gezegd korte decay (duidelijk, voor het aanslaan van de bel in het begin van je envelope), geen sustain en lange release. Die lange release is me ook duidelijk voor het nagalmen van de bel. Geen sustain is me op zich ook duidelijk: je slaat de bel eenmalig aan. Maar even voor het goede begrip: de bedoeling is dan dus dat je het klavier maar kort beroert? Want als je het klavier ingedrukt houdt tot de decay fase uitgelopen is en je zit dan in de sustainfase (=0), dan maakt de lengte van je release toch niks meer uit omdat je al op nul zit? Dus de release moet hier vanuit de decayfase vertrekken. Dat gaat dan wel mooie dynamiek geven, omdat een klein beetje korter of langer de toets indrukken dan een andere klank geeft.

Ik denk dat ik er niet uit kwam omdat ik niet lang genoeg heb geprobeerd met resonance op max, en niet met de keyboard tracking heb gespeeld.

Volgens mij is de sleutel tot dit geluid te vinden in een hoge resonantie met een volledige keyboard tracking op het filter.

als de keytracking er niet inzit zal de bel steeds weer anders klinken wanneer er verschillende toetsen worden ingedrukt...
net zoals de osc by default een 100% keytracking heeft moet het filter er dus ook 1 hebben zodat de pitch interval ten alle tijde hetzelfde blijft...

Laatst gewijzigd:
Ah ja, als het voor de belklank belangrijk is dat je cutoff op alle noten dissonant gestemd is tov de VCO, dan moet je het filter inderdaad streng laten tracken. De geheimen van de belklank beginnen me wat duidelijk te worden. :)

De keyboard tracking op de Polysix gaat tot 200% (2 octaven over 1 octaaf) zie ik. De knop moet dus op 5 (100%) zoals die patch trouwens ook aangeeft.

Edit: behalve als je dissonant zou moeten stemmen, dat kan ik mij inderdaad wel voorstellen ja. Je ziet trouwens ook dat hij aan die cutoff draait waarmee meteen die pitch (van het zelfoscillerende filter) verandert.

Edit Edit: nee natuurlijk niet, tracking moet op 100% en het dissonant 'verstemmen' doe je dus met die cutoff knop.

Maar even voor het goede begrip: de bedoeling is dan dus dat je het klavier maar kort beroert? Want als je het klavier ingedrukt houdt tot de decay fase uitgelopen is en je zit dan in de sustainfase (=0), dan maakt de lengte van je release toch niks meer uit omdat je al op nul zit? Dus de release moet hier vanuit de decayfase vertrekken.

Inderdaad, bij voortdurend indrukken dan krijg je alleen wat plopjes waarschijnlijk. De lengte van de decay in samenhang met de release is een beetje vogelen. Mijn indruk is dat de 'karakteristieken' van zo'n envelope nogal verschillen in de diverse synths.

Nice bak inderdaad, toch wel lekker die hands on control (hoewel wellicht steppende parameters ?).

Overigens hoorde ik eens een track met van die korte decay arpeggios waarvan ik zou zweren dat het een Roland MT32/D5/D10/D110/D20 vanwege het glassige geluid daarvan. Maar dat bleek dus een Polysix te zijn.
Dit allemaal uiteraard als steunbetuiging aan de Roland D-serie.

maar of je dan een echte bel sound hebt is dan nutuulk de vraag...
die heb je uberhaubt niet, als je een echte bel wilt, moet je aan de sampuls of onderstaande [vanaf 1:28] in je studio zetten :D

Belletjes blijven toch behelpen met een vco, maar ik weet door de platen van Martin Agterberg dat je met alleen een Polysix veel soorten geluiden kunt maken.

een bel sound middels synthese word in de meeste gevallen verkregen met ringmod maar je kan nutuulk ook 2 oscs ontstemmen of 1 osc en een selfreso filter om ongeveer hetzelfde effect te bereiken... als het goed klinkt dan klinkt het goed...
die heb je uberhaubt niet
uiteraard niet maar wel een synthetische bel en die moet toch echt een 100% keytracking hebben anders klinkt het niet als een... idd... synthetische bel...
en als je idd die echte bel zou hebben gesamplet en je gaat vervolgens een rijtje toetsen af dan is ook alles 100% keytracked nutuulk...

Back