belklanken op Polysix

[steppende parameters] nee, hoezo?

Volgens mij worden alle pots van het frontpanel op de databus gegooid. Maar wel met 256 stap resolutie. En dat was in 1981 het dubbele van wat een MS2000 jaaaren later gaf. Voor het gevoel steppen ze in ieder geval niet, en dat is natuurlijk veel belangrijker dan of ze onder de motorkap al dan niet steppen.

Ik wist niet dat ze tegenwoordig al weer €600 moeten opleveren. Dacht altijd dat het een relatief goedkope bak was.

Volgens mij worden alle pots van het frontpanel op de databus gegooid. Maar wel met 256 stap resolutie. En dat was in 1981 het dubbele van wat een MS2000 jaaaren later gaf. Voor het gevoel steppen ze in ieder geval niet, en dat is natuurlijk veel belangrijker dan of ze onder de motorkap al dan niet steppen.

Ok, ik moest denken aan tijdgenoot SCI prophet 600 waar dat geloof ik wel goed te horen is.
En ik dacht aan de 30 resp. 7 stappen van de cutoff resp. rez van de poly61. De laatste weliswaar met drukknopjes uiteraard en wellicht totaal niet vergelijkbaar, maar gelet op mijn persoonlijkheidsstructuur al voldoende reden om zeer zeer bezorgd te zijn.
Maar goed, dat hoeft dus niet waardoor er helaas weer een reden minder is om hem níet te kopen.

En met de Kiwisix binnenkort stapt hij zo van 1981 2012 binnen met superveel geheugen en tweerichtings MIDI all the way. Er is geen ontsnappen meer aan. :)

De Poly61 heeft inderdaad een zeer droevige resolutie; bij zijn grote voorbeeld de Polysix is hier absoluut niet op beknibbeld. Die knoppen voelen net zo analoog als mijn seventies bakken. 256 stappen komt neer op ongeveer 1 waarde per graad verdraaiing. En 1 graad is bij die knoppen wel héél subtiel. Wel mooi dat ze dit in 1981 meteen zo degelijk deden.

Dacht altijd dat het een relatief goedkope bak was.
Dat was ook zo; ik had mijn exemplaar in 199x gekocht voor 150 of 250 gulden. Een aantal jaar geleden bracht hij ondanks de lekkende batterij die het halve board had gecomsumeerd toch nog 100 euro op.

En hoeveel parameters kan je aan die pook toewijzen, twee? Dat lost de beperking dat je bv maar 7 stappen resonantie hebt toch niet op? Er is gewoon aardig beknibbeld tov de polysix wat de digitale interface van de 61 betreft.

uiteraard kan je niets toewijzen aan de pook maar OSC pitch en VCF cutoff is toch meer dan zat? ...persoonlijk hoeven voor mij de knoppen op een synth, of op de P61 en poly-800 die stomme up/down buttons, niet realtime te worden bediend, ze zijn er voor om de synth te pre-proggen en daarna ga je gewoon lekker met die sound wat noten spelen ipv laten we zeggen een 3 nootjes sequence waarbij je wat duf staat te cutoff fappen of reso ketsen...
wil je dat niet op deze manier doen dan is de P61 idd niet echt wat nee :D

ze zijn er voor om de synth te pre-proggen en daarna ga je gewoon lekker met die sound wat noten spelen
maar dan moet je natuurlijk wel de tools (resolutie) hebben om de sound naar eigen inzicht te shapen...

maar dan moet je natuurlijk wel de tools (resolutie) hebben om de sound naar eigen inzicht te shapen...
de P61 heeft in totaal 20 parameters, da's niet bijster veel maar genoeg om mee te shapen...
verder blijft het nutuulk ook gewoon een budget bak met een zeer misleidend uiterlijk...

Als budgetbak is de 61 zeer geslaagd hoor, begrijp me niet verkeerd.

Wat Teluur zegt. Ook als programmers' synth ben je veel minder met 20 parameters met (sommige) 7 stappen dan 20 parameters met 100 stappen. Of zoals de polysix full blown 256 stappen.

Als er iemand echt evil was geweest bij Korg, had hij een synth gebouwd waarbij elke parameter 256 stappen had, en die enkel via een +1 en -1 toets te programmeren was. :D ;)

het weinige aantal stappen van de meeste parameters heeft zeer waarschijnlijk direct te maken met de geheugen capaciteit die vrij gering was aangezien een beetje geheugen nutuulk in die tijd nog vrij prijzig was, zo kan je bijv de complete ADSR onderbrengen in 2 bytes wanneer elk segment maar 16 stappen heeft (samen dus 4 x 4 bits)... de cutoff freq bijv (die van 0 t/m 99 gaat) zal dus minimaal 7 bit moeten zijn, hij ZOU tot 127 kunnen gaan alleen laat het display dat nutuulk weer niet toe... die laatste bit zal vast en zeker zijn benut voor een switch parameter...

ik vermoed dat de designers van de P61 deze digitale techniek voorop hebben gezet en op andere zaken hebben beknibbelt om de bak toch nog redelijk goedkoop te houden...

Laatst gewijzigd:
En bij de Polysix mocht de vraagprijs (heel) wat hoger zijn waardoor ze wel alle parameters op hoge resolutie konden doorsturen en opslaan?

ohhja heb jij een ruis allergie..

ik heb geen polisix maar de mooiste belklanken kijg ik door een piano klank te maken en er een ringmodulator achter te hangen

En gratis een bak ongequantificeerde ruis! Mooie bak maar ik kon 'm alleen bespelen bij windkracht >6 met het raam open.

...of je zet de ingebouwde effecten niet aan als je geen ruis wil. Het is zoals met Roland chorus uit de Juno/JX tijd: zet dat effect gewoon uit en je hebt geen ruis. Indien wel: laat hem repareren.

ik heb geen polisix maar de mooiste belklanken kijg ik door een piano klank te maken en er een ringmodulator achter te hangen

Je bedoelt een 2VCO pianoklank en beide VCO's naar de ringmodulator? Voor de Polysix niet van toepassing, maar tegen Kerstmis ;) zal ik de Formant zo eens laten rinkelen.

zoiets

Attachments

• COM_0146.jpg
    COM_0146.jpg
    52 KB · Bekeken: 92
Back