Van welk geluid hou je meer van deze twee POLYSIX of de JUNO-60

Van welk geluid hou je meer van deze twee POLYSIX of de JUNO-60

• POLYSIX

Stemmen: 5 41,7%
  • JUNO-60

Stemmen: 7 58,3%

• Totaal aantal stemmers
    12
  • Enquete gesloten .

r2o

0906 d's een lekker synth
Dit gaat niet over wat beter is, maar wat je persoonlijk mooier sound vind.

De Juno klinkt dikker en zwaarder. Het feit dat de Juno 60 in de meeste Nederpop-klassiekers is gebruikt, doet mij haast verplichten om ook een Juno-60 te kopen. Maar de prijzen rijzen de pan uit.
De Polysix klinkt dunner, maar heeft wel meer mogelijkheden; oa. een uitgebreidere effect-sectie.

moeilijk te zeggen, ze hebben alletwee hun kwaliteiten. de polysix klinkt inderdaad dunner.
beiden hebben een mooi klinkend filter, maar wel anders. dat van de juno klinkt wat steviger, en van de polysix iets meer space ofzo, niet echt uit te leggen. de polysix effecten vind ik wel een stuk mooier dan de juno chorus.

voordelen van Poly-six t.o.v. Juno-60:

- de Sub kan nog 1 octaaf lager
- meer Chorus varianten
- de MG/LFO kan ook de VCA beinvloeden
- heeft een MG/LFO depth wheel
- PWM heeft een eigen LFO
- Chord memory

voordelen Juno-60 t.o.v. Poly-six:

- 2 waveforms kunnen gemixed worden
- de Sub heeft een level
- de Bender kan DCO en VCF moduleren
- envelope kan PWM moduleren
- meer Patch geheugens
- DCB

polysix vind ik ook erg dik klinken. ik luister af op ns-10m en daar klinkt de polysix net iets dikker dan de juno60 en daar ga ik dan maar vanuit. ook vind ik het een future dat je hem op het front paneel kan stemmen. Dat mis ik wel erg op een juno60. Vooral als ik met de ms-10's bezig ben is dat erg handig om even aan die knop te draaien om hem gelijk te krijgen.

de effecten klinken idd ook erg gaaf.

Beide zijn heerlijk. Ik vind de juno netter. De polysix kan heerlijk bruut klinken vooral met gebruik van de unisono. Ook het filter is rauwer naar mijn smaak. Dus mijn voorkeur gaat naar de polysix.
ps nederpop staat ook bol van de polysix (3750 gulden (korg) versus 4250 gulden (juno) begin jaren 80 hahaha) ps heb ze allebei een paar keer, kan dus vergelijken. De dikheid van de juno komt met name door de chorus in my opinion.

De Juno kan heel mooi klinken, heel lekkere Moroderbassen bv. "kleine" geluidjes klinken er ook vol op. Maar de Polysix kan zo enorm lush klinken en zo heerlijk overdonderend groots...Het is kiezen tussen twee erg goede synths. Qua looks wint de Polysix. :)

De enquete was trouwens wel erg snel gesloten hierboven.

Qua robuustheid hebben de Juno's een grote zwakte: de switches hebben geen mechanische steun, dus elke verticale kracht op de switches komt rechtstreeks op de PCB's. Dus als er bv iets op de arpeggioswitch valt, kan dat PCB in 2 breken. Verder zijn het beide good old metaal-met-hout constructies dus daar zie ik geen verschillen.

Sommigen klagen over de toetscontacten van de Polysix, maar ik moet zeggen dat ik na een eenvoudige poetsbeurt geen enkel probleem gehad heb, ondanks het feit dat hij niet erg regelmatig bespeeld wordt.

Ik zie geen bijlages met voorbeelden...

Moeilijk te oordelen voor mij dus :D

Ik zal vanavond of morgen een paar voorbeelden posten. ik heb ze allebei met midi. speel ik ze allebei het zelfde riedeltje af.

@ 6trak bij mij zitten ze in rack A standaard 4 boven elkaar waardoor ik niet bij het knopje kan. met ms-10 moet je wel vaak bij tune.

soms!! maar dat is niet altijd de goeie workflow voor mij!!!

Laatst gewijzigd:
ik heb ze beide gehad maar voor de gangbare prijs van nu zijn ze gewoon heel beperkt...
voor hetzelfde geld heb je een hele goede VA met knoppen en tig meer mogelijkheden om nwe sounds te maken

ik heb ze beide gehad maar voor de gangbare prijs van nu zijn ze gewoon heel beperkt...
voor hetzelfde geld heb je een hele goede VA met knoppen en tig meer mogelijkheden om nwe sounds te maken

Enerzijds ja VA's hebben vaak meer mogelijkheden, anderzijds heb ik zelf geen herinnering van een VA die zo lekker klinkt als een Juno of Polysix. Gewoon beide kopen, ze vullen elkaar lekker aan. :P

Back