Van welk geluid hou je meer van deze twee POLYSIX of de JUNO-60

Van welk geluid hou je meer van deze twee POLYSIX of de JUNO-60

• POLYSIX

Stemmen: 5 41,7%
  • JUNO-60

Stemmen: 7 58,3%

• Totaal aantal stemmers
    12
  • Enquete gesloten .
een geluid hoeft ook zeker niet ingewikkeld te zijn maar als die noten dan ook nog onbreken dan is het bijna niets...
noten = modulatie...

slide0007_image029.jpg

Osc --> Voice --> Patch

- Osc is 1 geluidsbron
- Voice is het complete geluid (osc(s), filter, vca, lfo, env etc)
- Patch is de Voice + zaken zoals bender range, arpeggio, split etc.

OK, en zoek nu het verschil tussen:

Een patch bestaande uit de mix van:
osc1-filter1-vca1-lfo1-env1
osc2-filter2-vca2-lfo2-env2

Of:

een huppeldepup bestaande uit de mix van:
patch1: osc1-filter1-vca1-lfo1-env1
patch2: osc2-filter2-vca2-lfo2-env2

Hetzelfde dus, maar met het woord "patch" op een ander level toegepast. En in synthland zijn er geen strikte definities voor de gebruikte termen, wat duidelijk wordt bij zowat elke nieuwe synth waar hetzelfde toch weer anders heet. Part, partial,patch,voice,preset,performance,live session,element,upper/lower,layer...ze labelen er rustig op los. :) Jouw definities zijn op zich heel duidelijk, maar niet elke synth houdt zich daaraan.

Soit, als we even met jouw definities verder gaan, is de reden dat de JX8P geen tweede lowpass filter heeft dus dat hij maar 1 voice per patch heeft, en niet 2 of meer voices. Daarvoor heb je de JX10 nodig. De JX8P heeft dus niet alleen een filtertje tekort voor wat Mark T ermee wou doen, maar alle elementen van een tweede, derde, vierde voice. Maar dat soort zaken lijkt me voor aanschaf ook al duidelijk. (hoewel, de achtvoudige polyfonie werd waarschijnlijk omschreven als 8 voices. 8 identieke voices, that is. Daar gaan we...)

Van deze twee vind ik de Juno60 de betere synth. Maar als ik puur kijk naar de klank vind ik de Polysix de mooiere. Die SSM filter is gewoon heerlijk.

bestaan er uberhaupt wel analoge synths die zo;n signaalpad hebben? :

osc1 -> vcf1 -> vca1
osc2 -> vcf2 -> vca2

bestaan er uberhaupt wel analoge synths die zo;n signaalpad hebben? :

osc1 -> vcf1 -> vca1
osc2 -> vcf2 -> vca2

Yamaha CS30, Korg DV800, Korg MS2000, Roland JP8000... Modulars ook, waarbij bv een Roland 100M daar nogal expliciet op ontworpen is.

(enfin, bij die laatste twee -VA's, akkoord- heb je zelfs 2 oscillators per signaalweg(upper en lower in hun geval).)

de korg z1 kan dat ook alleen is niet analoog :D
maakt dat heel erg veel uit dan of het analoog of digitaal is in dit geval?
Jouw definities zijn op zich heel duidelijk, maar niet elke synth houdt zich daaraan.
dat is idd correct en ik zag hem al aankomen :D

soms is een "patch" gelijk aan "preset", zoals bij een Juno-60 bijv. (waar de arpeggiator dan weer geen onderdeel van is)
maar bij een JP-6 is een "patch" een overkoepelend geheel waarbij de "preset" en allerhande andere instellingen, zoals het al eerder aangegeven split, bender range, arpeggio etc, zijn inbegrepen...

je zou nutuulk ook nog verschillende Patches kunnen stapelen... Roland heeft daar de term Performance voor...

Yamaha CS30, Korg DV800, Korg MS2000, Roland JP8000... Modulars ook, waarbij bv een Roland 100M daar nogal expliciet op ontworpen is.

(enfin, bij die laatste twee -VA's, akkoord- heb je zelfs 2 oscillators per signaalweg(upper en lower in hun geval).)

JP8000 en MS2000 niet, beide gewoon 2 osc met 1 filter

Dit is inderdaad ietwat off topic. Al kan je een Juno 60 ook wel met een Polysix layeren. :)

Wat ik bij beide synths erg leuk vind: de arpeggio met trigger step input. Zo wordt een arpeggiator plots wel heel erg bruikbaar.

Wat ik bij beide synths erg leuk vind: de arpeggio met trigger step input. Zo wordt een arpeggiator plots wel heel erg bruikbaar.
da's geinig idd, vooral als de trigger een groove quantize heeft, van die swingende arpeggios ipv strak op de 16e...
maar ook bijv complexe trigger pattronen waarbij je soms een tel leeg laat hier en daar en/of met andere time signatures...

Op welk vlak wint de Juno dan voor jou, de synthese of...?

Synthese vooral. En de Polysix heeft een bepaalde saus waar moeilijk aan te ontkomen valt. Lekkere saus dat wel maar niet altijd geschikt, de juno is in dat opzicht veelzijdiger.

Back