Nord Wave

Nancy Brick

Nieuwkomer
Goededag,

eerst: ik ben geen kenner ;) en heb het forum al aardig doorgespit...ik heb advies gevraagd aan een ervaren forumlid alhier...toch stel ik mijn vraag aan iedereen. Wie weet komt er iemand met een briljant idee. Ik werk al jaren voor al mijn demowerk met een multitrack-recorder en niet met een een computer. En dat blijft zo. Voor de 'echte' opnamen wijk ik uit naar een studio en laat ik het opnemen over aan iemand die het echt kan ;).

Wat ik zoek is een synthesizer die beschikt over zo realistisch mogelijke klanken van met name blazers, strijkers en piano.

Ik dacht zelf aan een Nord Wave.

Zit ik hiermee op een goed spoor?

Budget rond de 1000 euro. 2de hands is een zeer realtistische optie, wellicht zelfs de enige.

Een idee van mijn muziek (geen demo, maar albumopname Studio Sound Enterprise):

http://momentopname.bandcamp.com/track/since

Goede groet,

www.nancybrick.nl

Ik ga de Korg Krome 61 checken!

De youtube filmpjes die ik van de Nord Wave zag lieten in mijn oren mooie samples horen ondanks dat ze electronisch zijn...een rompler (nieuwe term voor mij) zou realistischer zijn? Ik ga er achteraan...

Dank voor de input zover!

Mmm...die Korg Krome 61 zou best eens wat kunnen zijn! Neh...tochnie...

Ik stap binnenkort wel eens een muziekwinkel binnen om de boel te beluisteren :-)

Thanks!

Laatst gewijzigd:
De naam "rompler" komt van "ROM-sampler" af - er is een klein maar cruciaal verschil tussen een sampler en een rompler, en da's dat je de golfvormen bij een sampler kan/moet inladen, terwijl ze bij een rompler al vastgebakken zijn in het geheugen. Da's handig (inladen kost tijd en vroeger was dat een gesleur met harddisks en floppies), maar niet flexibel.

De meest realistische orkestrale klanken komen uit een computer; die kan namelijk zonder problemen tig gigabyte inladen, elke mogelijke noot op een viool of trompet. Bij romplers is het geheugen gewoon duurder, dus kan het zijn dat 1 enkele sample over meerdere toetsen wordt uitgesmeerd. Realisme is afhankelijk van geheugen - meer geheugen betekent meer samples per noot, meer articulaties, meer variaties. Elke componist van bombastische soundtracks werkt vrijwel exclusief met een dikke lading computers met daar op een dure grote lading samples voordat het uitgevoerd mag worden door een echt orkest.

Als je kijkt naar de specificaties van de Nord Wave:

2 part multitimbral synth section

betekent dat alvast dat je maar 2 geluiden naast elkaar kunt laten horen. Strijker en piano op verschillende MIDI-kanalen, geen probleem; strijker -en- piano -en- blazers - probleem.

Verder is de polyfonie mager: slechts 18 stemmen. Daar gebruik je er dan bijv. 12 van, en dan heb je er nog maar 6 over voor je andere instrument. 12 stemmen voor piano is erg mager - speel een paar 5-vingerige akkoorden snel achter elkaar met de sustainpedaal ingehouden en het eerste geluid wordt dan al afgekapt.

Dus, ziet er cool uit, maar is niet geschikt voor grote orkestrale partijen, en meer een solo-instrument wat ook creatieve sampling biedt. Grote libraries en creatief zijn twee woorden die niet echt bij elkaar passen ;).

Je bent inderdaad beter af met iets anders. Iets als http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=159273&highlight=fantom en dan kijken voor de Orchestral Expansion board, dan zit je goed.

used Yamaha S90es / Motif

Back