ik heb de volgende merken versterkers geprobeerd / gehad:
kenwood, rotel, medevoort, yamaha, samson, marantz, nad, sony ( prijsklasse 700 tot 1400 euro )
yamaha, sony, hadden teveel een " eigen kleur" , leuk voor in de huiskamer, niks voor in de studio
de andere klonken allemaal min of meer "neutraal"
waarbij: nad: wat teveel ruis op hoge volumes , in het hoog ( naar mijn smaak )
marantz : net wat te veel vervorming in de bass naar mijn smaak.
dit betrof redelijk kleine problemen , veel mensen zouden het geeneens opmerken, maar het deed me besluiten die niet verder te houden.
bleef over: kenwood, rotel, medevoort en jawel samson:
de verschillen hiertussen waren erg subtiel, eigenlijk konden ze allemaal ( klankmatig ) mij overtuigen , waarbij de van medevoort , iets "vollere " klank leek te hebben, maar ook iets meer bijgeluid ( alleen hoorbaar op erg hoge volumes zonder verdere muziek ( moet ik dus echt flink alles opendraaien , hetgeen normaal nooit gebeurd, mixer op max, versterker op max etc, dan hoor je inderdaad het verschil in achtergrondruis). maar goed, gevoelsmatig klinkt hij iets , een beetje , waarschijnlijk, anders, wat voller.
de rotel lijkt op de van medevoort, kleurt zeer weinig op een iets andere manier dan de van medevoort, ook eigenlijk nauwelijks verschil. kenwood, ietjes "dunner", maar dan komen we al op psychoacoustische fenomenen cq het word bijna esotherisch.
de samson klinkt gewoon in dit rijtje, kost in verhouding een 4de van de laatste 4 merken, heeft inderdaad het euvel ( net als de kenwood en de van medevoort ( sic ) dat na 10 jaar of zo de uitgang kuren gaat veroorzaken ( luidsprekerrelais wat niet meer goed aanschakelt denk ik )( reden ook waarom ik helaas m'n kenwood de deur uit moest doen ).
tja, dat is mijn ervaring
( mijn oren zijn pas nog getest dus , daar vertrouw ik wel op )
ik heb in het verleden , gezien alle goede verhalen ook de quad's overwogen , echter de rompslomp van revisie eventuele toekomstige reparatie en onderhoudsuitdaging ( waar vind je een echt goede reparateur van dit soort spullen ?) en een toch 2dehands versterker die ( toen ) nog een stuk duurder was , hebben me doen besluiten tot een andere : op dit moment: in de studio: midfields: vanmedevoort / nearfields: samson / huiskamer: rotel
tip: soms vind je bij gewoon de kringloopwinkel of een of andere 2dehands snufjeszaak een geweldige versterker. vaak hebben de mensen daar geen benul van de verschillende merken en staan ze allemaal voor 35 euro/stuk te koop. kijk daar kan natuurlijk zelfs de quad niet tegenop