versterker voor passieve monitors

tja , daarover doe ik geen uitspraken :D

dit lijkt me voer voor wetenschappelijk onderzoek. Of is dit al gedaan op dit gebied? Kan zo snel niet iets vinden. Dus onderzoek uitgevoerd door een Universiteit, met proefpersonen, testlab, geijkte apparatuur etc.

http://www.sonology.org/NL/SOmain.html > onderzoek

zoekwoorden voor google: site:http://www.sonology.org/ filetype:pdf

en dan een voorbeeld: http://www.sonology.org/NL/thesis-pdf/Negrao-Strategies in Diffuse Spatialization.pdf

edit: o ja, don't shoot me. Ik ben gewoon aan het zoeken.

Laatst gewijzigd:
Zo hee! Da's wel even een heftige discusie geworden.

Ik durf bijna niet te zeggen dat ik een Quad Quad 405 heb liggen waar ik niks mee doe. Deze heb ik vroeger als monitorversterker gebruikt bij m'n bandjes. Omdat ik de laatste jaren met oortjes werk is hij al een tijdje met pensioen. Ik zal hem toch maar gauw eens gaan opzoeken.....

ik heb de zak met chips naast de computer en geniet van de discussie :-)

Voor veel apparatuur geldt: als je erin gelooft, en het geeft je een goed gevoel van kwaliteit, en je hoort "iets" erin (of denkt dat je dat doet) wat iemand anders niet hoort, dan geeft dat daadwerkelijk een verbetering in geluidskwaliteit. Je voelt je er lekker mee, en dus maak je lekkerder muziek, en -dat- merkt de uiteindelijke consument die je muziek hoort. Ook als je het verschil wetenschappelijk niet zou moeten horen.

Bij Fender Rhodesen is het net hetzelfde...welk model moet je hebben, uit welke fase, met welke versterker, buizen, geen buizen,...een TC1140,...enzenz. Soms irriteert het me mateloos ("for the record", ik speel een Mk2 (au) zonder effekten whatsoever (au) door een transistorversterker (wel een lekker dure van AER haha)) soms denk ik, whatever makes you rock makes you rock.

Met de aanschaf van een monitorversterker in het vooruitzicht heb ik geanimeerd dit draadje gelezen.
In feite kan ik dan beter een crappy versterker aanschaffen, er een mooie mix op maken en die zal dan op een andere (lees betere) versterker er alleen maar mooier op klinken :D (alhoewel misschien?).
Ik heb er wel eentje nodig die bij voorkeur tot 2 ohm kan...
Waarschijnlijk niet zo makkelijk te vinden...
Heb hier wel nog een oude BASF D-6061 hifi versterker staan.
Misschien kan ik deze eerst opsmoren }:| (en NIET de speakers want die zijn mij veel te lief!) en heb tegen dan wat beters kunnen vinden :engel:.

Cheers,
Exo. :mega:

Voor veel apparatuur geldt: als je erin gelooft, en het geeft je een goed gevoel van kwaliteit, en je hoort "iets" erin (of denkt dat je dat doet) wat iemand anders niet hoort, dan geeft dat daadwerkelijk een verbetering in geluidskwaliteit.
Je voelt je er lekker mee, en dus maak je lekkerder muziek, en -dat- merkt de uiteindelijke consument die je muziek hoort. Ook als je het verschil wetenschappelijk niet zou moeten horen.

Amen.

In feite kan ik dan beter een crappy versterker aanschaffen, er een mooie mix op maken en die zal dan op een andere (lees betere) versterker er alleen maar mooier op klinken :D (alhoewel misschien?).
:engel:.

Cheers,

Dat is maar de vraag natuurlijk. Als het op die crappy versterker mooi klinkt heb je misschien door zijn crappiness de hoge of lage tonen veel teveel versterkt of door de slechte definitie sommige zaken veel aangezet.

Op een normale set/goede set klinkt dat dan dramatisch.

Jem ix zal, denk ik, eerder op die crappy set ook crappy moeten klinken omdat je moet compenseren voor die crappiness. En dat compenseren valt niet mee, want dan moet je heel goed weten wat jou hele set doet op het gebied van crappiness.

Paul

Helemaal mee eens Paul, die bedenking maakte ik me ook in m'n achterhoofd en vandaar dat ik (alhoewel misschien) had toegevoegd...
Wat ik een beetje raar vind is dat iedereen Pietje precies is op z'n monitors en deze liefst met een zo rechtlijnig mogelijke frequentiekarakteristiek ziet maar aan de versterker wordt dan weer heel wat minder aandacht aan besteed...
Zolang de versterker niet teveel kleurt en niet overdreven gaat klippen... tja...
Je zou toch een merkbaar verschil verwachten tussen een Samson servo en een Spectral Audio DMA (260-360) ?
Ik denk hier maar luidop ;)

Cheers,

Op zich maken versterkers niet zo heel veel verschil zolang je het over eindverstekers hebt.
Dus niet versterkers met EQ, Toon regelingen en andere meuk.
Verschil is er natuurlijk wel in het type schakeling en vermogen. Je verwacht van een amp dat ie het laag goed weer kan geven en heeft daar een ruim bemeten voeding voor nodig.
Ik heb bijv 2 Rotel klasseA monoblokken voor mijn PMC's maar een simpele alesis voor een paar infinity's. Wanneer een amp langdurig 2Ohm aan moet kunnen denk ik dat je al senl in de PA versterkers komt. Ik vraag mij alleen wel af welke studiomonitors een impedantie van 2 ohm hebben.

Ik vraag mij alleen wel af welke studiomonitors een impedantie van 2 ohm hebben.

M'n Westlake's.
Om PA versterkers sta ik nu niet bepaald te springen...
@Matth: Misschien kan ik die oude H/H amps die ik ooit van je kocht even op gang trekken. Ze gaan dan wel tot 4 Ohm.

info_zps4449584d.jpg

Cheers,

Ah.. is gewoon 4Ohm dus. Bij elke speaker zal de impedantie zakken bij veel laag. Is normaal.
Je kan dus gewoon een amp die 4Ohm aankan gebruiken. Zo goed als iedere amp dus.
En je hebt een amp nodig met een stevig vermogen.

Wat ik een beetje raar vind is dat iedereen Pietje precies is op z'n monitors en deze liefst met een zo rechtlijnig mogelijke frequentiekarakteristiek ziet maar aan de versterker wordt dan weer heel wat minder aandacht aan besteed...
Zolang de versterker niet teveel kleurt en niet overdreven gaat klippen... tja...
Je zou toch een merkbaar verschil verwachten tussen een Samson servo en een Spectral Audio DMA (260-360) ?

d'r is wel verschil, maar als je een redelijke versterker hebt,bv de samsons, danis het verschil met de veel duurdere gering/ goed te doen.
een slechte amp echter maakt wel erg veel verschil
tav ohm's: volgens mij zijn alle studiomonitoren die ik ken 4 of 8 ohm

voor die westlakes zou ik wel een versterker nemen die 2 ohm aankan.

vooral als je af en toe een beetje gas wilt geven, qua volume dan...:D

en neem geen oude peavy eindversterkers, die doen het wel, alleen is de crossoververvorming bij deze dingen om te huilen.

:koffie:

lijkt me toch prima ?

voor die westlakes zou ik wel een versterker nemen die 2 ohm aankan.

vooral als je af en toe een beetje gas wilt geven, qua volume dan...:D

en neem geen oude peavy eindversterkers, die doen het wel, alleen is de crossoververvorming bij deze dingen om te huilen.

:koffie:

Wil je het woord Peavey hier niet meer noemen? Ik heb mezelf bijna van het leven beroofd... wat een crap hebben die gemaakt ey.

Oude Carver amps... :luv:

Maar goed, mijn oude Philips doet het ook prima. M'n Dateq versterker klinkt net zoals de mixers van Dateq... alsof ze het filter van een 303 opgevreten hebben. Kan positief werken als je acid draait :D

ik zal het merk nooit meer noemen,...sorrie....:D

maar die samson zal ( zolang hij het doet) de klus wel klaren.

een carver is nuturluk ook prima de luxe....

:mega:

Die fans alleen heh... ik heb er hier vier liggen die niet meer koelen. Pokke ventilators worden ook niet meer gemaakt.

Back