Ableton 9 - new features

ok die had ik ook getest en heeft dus dat probleem
deze werk wel en kan je gebruiken zoals je macros zou gebruiken

http://www.maxforlive.com/library/device/1800/multimappercc

geweldig man !

heb het hier nu ook draaien, dit is nog een veel betere oplossing dan ik eerder had. Ik heb de synth nu gekoppeld met deze M4L controller en daar een external instrument van gemaakt waarin ik die controls gemapped heb naar de macros zodat ik ook de titels kan aanpassen en de parameters kan automatiseren op het arrangement window.

Werkt als een trein en deze heeft inderdaad instant wijzigingen in de hardware via de push. Holy canoly wat een vette controller wordt dit zo :D

dus kan nu gewoon via de push mijn hardware laden, live de belangrijkste parameters bedienen en bespelen en automatiseren via de push zonder de computer ook maar een keer aan te raken. Zelfs als alleen midi controller is dat gewoon uber vet zo.

bedankt voor je hulp!

Laatst gewijzigd:
Sorry.ik bedoelde eigenlijk waar furios5 het over had.
Over dat transponeren van meerdere midiclips tegelijk.
Kan dat dan in 9?

Sorry.ik bedoelde eigenlijk waar furios5 het over had.
Over dat transponeren van meerdere midiclips tegelijk.
Kan dat dan in 9?

nee, dat kan nog steeds niet.

nee, dat kan nog steeds niet.

ach tuurlijk kan dat wel, dat kan al heel lang zelfs.

Zet op elk midi channel het midi effect "pitch", en map dan alle pitch parameters naar 1 midi controller. werkt prima hoor...

in het filmpje hieronder laat ik zien dat de midi data van ch1 en ch2 wordt opgenomen in ch3 (puur ter illustratie dat beide clips transponeren)
ik heb ff geen midi controller bij de hand dus ik doe het hieronder met een keymapping ipv een midi mappen, maar het principe is hetzelfde

Laatst gewijzigd:

Zet op elk midi channel het midi effect "pitch", en map dan alle pitch parameters naar 1 midi controller. werkt prima hoor...

Klopt, alleen is dat wel wat anders dan het echt editten van de midi noten in een clip, wat zijn vraag was, dat kan wel voor 1 clip maar niet voor twee clips tegelijk.

Maar inderdaad, met midi effecten kun je veel doen in ableton.

in het filmpje hieronder laat ik zien dat de midi data van ch1 en ch2 wordt opgenomen in ch3 (puur ter illustratie dat beide clips transponeren)
ik heb ff geen midi controller bij de hand dus ik doe het hieronder met een keymapping ipv een midi mappen, maar het principe is hetzelfde

Transposing multiple clips in Ableton Live 9 - YouTube
dat is een leuke truuk inderdaad, maar als je echt midi clips wilt editen kun je dit helaas niet gebruiken. Een normale wens is bijvoorbeeld om van akkoorden de top noot te transposen naar +5+ 7 of +12 en de rest van de akkoord noten gelijk te houden. Dit zou je dan normaal doen door het selecteren van die topnoten in een midi clip en die via de transpose slider (of waarde intypen) te transposen. Dit zou je dan ook wel in meerdere clips tegelijk willen kunnen doen, wat zelfs handig zou zijn als je deze noten zichtbaar in 1 venster kan hebben.

De pitch truuk werkt alleen op de volledige clip, inderdaad een leuke truuk maar niet toepasbaar voor het voorbeeld van daadwerkelijke midi editting.

Overigens maakt het mij niet uit hoor, ik vind het niet zo'n probleem om clips los te editten. Enige twee dingen die ik op dit moment eigenlijk mis zijn:
1. fixed velocity, dus alle noten in een clip selecteren en dan een nieuwe velocity waarde in kunnen vullen (bijvoorbeeld handig bij velocity filter achtige sounds).
2. Fixed length, dus alle noten selecteren en dan zeggen dat ze bijvoorbeeldeen 16th note length hebben.

Misschien kan het wel in ableton, maar ik heb het nog niet ontdekt, dus als iemand hier nog een oplossing voor weet (mag ook een truuk zijn) dan hoor ik het graag ! :)

het kan zeker in max for live, maar dan moet je je er wel eerst even instorten ;)

ja daar kom ik ook steeds meer en meer achter, dat M4L rules enorm, dus het is wel de moeite waard om dat te leren. Ga ik binnenkort mee beginnen dan maar :D

die stepsequencer van M4L werkt overigens ook mooi met een push, kun je 4 patterns apart of tegelijk routen naar je synths. Top plugin, vooral die round robin functie waarbij je de bottom en top noot vast kan zetten en alle noten ertussen random laat wisselen.

Max is echt super gaaf, vind het ook een heerlijke omgeving om in te programmeren.
Ik heb in 2010 mijn afstudeer project volledig gerealiseerd in maxmsp, erg veel van geleerd toen.
Ben momenteel bezig een zeer uitgebreide editor te maken voor de waldorf pulse en micro q.

Het kost wel even tijd om te doorgronden, maar het is het zeker waard!

Max is echt super gaaf, vind het ook een heerlijke omgeving om in te programmeren.
Ik heb in 2010 mijn afstudeer project volledig gerealiseerd in maxmsp, erg veel van geleerd toen.
Ben momenteel bezig een zeer uitgebreide editor te maken voor de waldorf pulse en micro q.

Het kost wel even tijd om te doorgronden, maar het is het zeker waard!

ja, dat gaat zeker veel tijd kosten om te doorgronden, maar ik zie de toegevoegde waarde zeker.

Het zal ingewikkeld zijn om het begin te leren maar er zijn goede tutorials beschikbaar zag ik dus we gaan een poging wagen (als het wat minder warm is) :D

gaaf hoor om zo'n eigen editor te kunnen maken, dat lijkt me een geweldige toepassing, maar bijvoorbeeld ook een audio gate te ontwerpen waarbij je verschillende gate patterns op verschillende frequentie banden (en gainen) kunt zetten lijkt me een top audio effect in M4L. Maar goed, dat is nog veel te hoog gegrepen, ik begin maar eens met een knopje maken en die een CC waarde aan te laten sturen :D

pag 135 in de manuaal: Note velocity is adjusted in the Velocity Editor, by clicking and dragging on the associated markers. You can also use Draw Mode in the Velocity Editor: It will draw identical velocities for all notes within a grid “tile.”

pag 142: Tip: To set a group of notes to the same length, select them all, grab the end of the longest one, drag them all down to zero length and then extend them.

De laatste optie lijkt mij niet precies wat je bedoelt maar als je hfdstk 10 er op naslaat, vind je alles wat je wilt, denk ik.

pag 135 in de manuaal: Note velocity is adjusted in the Velocity Editor, by clicking and dragging on the associated markers. You can also use Draw Mode in the Velocity Editor: It will draw identical velocities for all notes within a grid “tile.”

pag 142: Tip: To set a group of notes to the same length, select them all, grab the end of the longest one, drag them all down to zero length and then extend them.

De laatste optie lijkt mij niet precies wat je bedoelt maar als je hfdstk 10 er op naslaat, vind je alles wat je wilt, denk ik.

:okdan:

Transposing multiple clips in Ableton Live 9 - YouTube

Dit werkt wss.. maar is toch wel rete omslachtig.

Ik wil gewoon mn bass, lead en arp allemaal hetzelfde transoneren... dus allemaal +2 bijvoorbeeld.. Hoe fijn zou het zijn als ik die clips selecteer en zeg 'tranpose +2'. En dan heb ik in een keer een sectie van mn song goed.

Zoiets als de Zyklus improvisator.
Komt een beetje neer op sessionclipsequencer in ableton,maar als extra kun je de clips realtime transponeren door akkoorden aan te slaan op je keyboard.
Eigenlijk maakt hij van de clips meteen arpegiators.
Als ik me niet vergis heeft forumlid Bronswerk daar zich een tijd mee bezig gehouden.
Had ie in max gemaakt.
Maar het zou natuurlijk een mooie aanvulling zijn als dat standaard in ableton zou zitten.

in de Atari tijd gebruikte ik Cubase.. voorzover ik me kan herinneren kon je gewoon een midi clip transposen.. of in 1 keer note length veranderen..

Zou mooi zijn als dat ik Ableton kon.. Dat kan je bv je laatste refrein in 1 keer 2 noten omhoog gooien..
Maar goed.. Na Ableton wil je natuurlijk niet meer terug naar Cubase :-)

Ik vind de nieuwe automation op clips best irritant. Als je wat autmation hebt gedaan op clips in session view kan je het niet makkelijk naar arrangement view brengen. Tenzij ik iets mis.
Je moet eerst modulation aan zetten door right click en dan automation kopieëren naar modulation en dan je clip naar arrangement kopieëren.

https://www.ableton.com/en/articles/difference-modulation-automation/

ik draai die 9.1 beta nu ook een tijdje, maar wat is die versie vet als het gaat om de push uitbreidingen, die melodic note stepsequencers die werken echt verdomd lekker, je kunt voor elke pad de lengte van je noot instellen, de nudge (positie) activeren en volume instellen, maar ook voor elke noot elke parameter die je toegewezen hebt aan dat instrument via de macro functie of via de editing functie. Dus stel je wilt op je 303 emulatie op noot 3 een glide en een hogere resonantie, dan kan dat nu dus gewoon simpel ingesteld worden via het ingedrukt houden van de noot.

Ook mooi dat je van melodic stepsequencing gewoon direct terug kan springen naar de gewone note mode en visa versa, dat is met name handig als je even iets live inspeelt in de gewone mode en dan via step sequencing de finetuning doet van die pattern.

Er zitten wel meer verbeteringen in, maar dit is echt wel een vette upgrade van de push functies. Nu nog de sample browser iets handiger maken en dan is die wat mij betreft wel af :D

9.1 -> :halleluja

Back