Polyfonie en modulars.

Wendy "een modular heeft wat mij betreft minstens 7 envelope generators nodig" Carlos? Ja, die gaat je een goedkope, simpele setup aanraden. :D

Ik heb de draak in zicht, ik heb hem bijna getemd. Ik voorzie de klappen van de staart en de brandende adem, maar ik voorzie ook dat ik ergens daar tussenin erg leuke polyfone dingen ga kunnen doen.

Niet om 4 exact gelijk klinkende voices te maken natuurlijk, maar om lekker voice cycling shizzle te doen. Hopelijk gaat het een beetje goed met de tuning & tracking. En anders zeg ik toch gewoon dat het systeem "a certain violin quality" heeft. :D

Een goedkope en simpele setup? Natuurlijk niet!

Maar wat is anders de toegevoegde waarde van polyfone modular?
Als je dan even goed een simpele voice structuur (2x vco, vcf, vca, kom laten we eens gek doen: een lfo erbij... saaaaaai...) gaat zitten nabouwen die bovendien op niks gaat trekken dan snap ik er de grap niet van.
Geef me brute crossmodulatie, complexe feedbackloops, ongehoorde polyritmes, harmonischen die een deuk in het tijd-ruimte continuüm slaan...
Zo niet, kan je net zo goed de eerste de beste softsynth opstarten. Toch? :D

Ja ja, hoe was het ook al weer?
"The modular lets me control it, if I let it control my bank account" (regenbot)

Laatst gewijzigd:
Modulaire polyfonie is als het achterna jagen van de spreekwoordelijke draak.
En eenmaal gevangen blijkt de fiets toch een stuk bruikbaarder voor dagelijks vervoer...:D
:mega:

Draken :duivels: vangen, das toch voor helden???? das toevallig ik ben ook een hel,,,, op sokken volgens mijn moeder dan.

Met expertsleepers wat creativiteit kom je toch wel een eind. Maar het is geen doel op zich.

Voice cycling is wel the shit om op die fiets teruh te komen, alhoewel dat kan ook zonder meerdere complete voices.

Je hebt natuurlijk een aantal polyfone modules zoals de AS RS 370/375/376
rs370.jpg

RS375.jpg
RS376.jpg

En de nog in ontwikkeling zijnde Tiptop Audio polyfone modules waar ik alleen de foto van de 8-voudige vco heb gezien. Maar er komen ook filter, vca en modulatie modules. Hiervoor heb je speciale kabeltjes nodig om de modules met elkaar te verbinden.
300x225_1352173610_1213.jpg

Je kan met de Doepfer A-111-5 ook polyfoon gaan.
A100_Four_Voice.gif

En hetzelfde geld natuurlijk ook voor de Cwejman VM-1 en bv de Dynsync VCF303/osc303mk2
Genoeg keus dus.

Ik heb wat parafonie gaande in mn modular. Ik heb een Vermona QMI midi/cv interface, 4 intellijel dixies, doepfer quad env, intellijel hexvca en die gaan dan in 1 filter.

dus:
4x midi/cv
4x vco
4x env
6x vca
1x filter (of althans 1 dezelfde filter waar de stemmen doorheen gaan)

Dan heb je toch zonder al te veel kosten en al teveel hp te gebruiken een mooie extra functionaliteit voor je modular. Want ook al mis je een deel van de standaard modulatie opties, filter, je kan toch nog een hoop kanten op met je akkoorden om het geluid vorm te geven.
Daarbij zou je kunnen zeggen: die 6 vca's kan je sowieso wel gebruiken, zelfde geldt voor de 4 vco's (4 vco monofone stem, of extra lfo's voor de vco's die je niet gebruikt op dat moment in je monofone stem) en voor de 4 adsr geldt hetzelfde. De functies overlappen toch dus.

Maar ik zou dus zeker niet per defitinitie zeggen dat polyfonie (of parafonie) niet de moeite waard is. In de meeste gevallen is dat misschien wel zo. Maar het hangt uiteindelijk toch van de persoonlijke smaak af, wat jij wil met je modular.

Nog een argument voor multi-tracken, 1 enkele (mono) toon/stem uit een modular waar je met zoveel control, zoveel 'leven' in de brouwerij kan brengen en daarmee karakter, verdient eigenlijk gwoon de volle aandacht. Aandacht die niet alle 4,5,6,7,8 stemmen krijgen als je het in 1x polyfoon inspeelt.

Netals in een orkest bouw je 't het beste in losse stemmen op, ik geloof dat het resultaat qua spel én sound veel mooier wordt. Een polyfone sound voor bijv. leads en stabs van 'nep' blazers dat soort dingen behandel ik dan ook zo qua spelen. Daar ga ik niet op elke stem zitten pielen en zou ik bovendien ook niet op een modular doen.

Maargoed 't is persoonlijk, het idee van polyfoon modular blijft aantrekkelijk :P

wat is de prijs van dat 8 stemmig monster?
of , zal hem maar gewoon erbij zetten.
lieve sint....

Omdat ik ook een Vermona midi-interface heb, heb ik me ook eens gewaagd aan polyfone patch (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=166356). Uiteindelijk lijkt me dat je wel een redelijke polyfone patch kan maken met:
Vermona QMI
4x A110
A-143-1 + A-143-2 (als LFO+ADSR of ADSR+AR)
2xA183-1 (Dual Attenuator)
QMMG
4ms VCA
Past bijna in 2x84HP denk ik

Natuurlijk is dit geen volwaardige polyfone synth, hij mist veel mogelijkheden, maar weet je, ik vind deze 4 stemmen (met 1 VCO) voller klinken dan mijn Prophet 08 en véél meer fun dan een Andromeda. En als je wat oplet op (tweedehands) kost dit niet meer (nu ja, QMMGs gaan voor belachelijk veel geld tegenwoordig, dus daar zal je iets anders voor moeten verzinnen).

Als je avontuurlijker wil gaan kan je 4x hertz donut gebruiken misschien ... dan loopt het wat meer in de kosten !

Joris

Door verhuis + baby heeft de opbouw & restauratie van mijn polyfone vintage modular "wat" vertraging opgelopen, maar als ik jouw post lees krijg ik er weer heel veel zin in.

Ik blijf het een aanlokkelijk edoch lichtelijk onpraktisch avontuur vinden.
Zoals je hoort is de grootste uitdaging niet het bij elkaar prakken van (quad bijv) modules, maar het inzetten en goed afstellen ervan zodat de boel onderling een beetje lekker gelijk opgaat.

Wat wel bijdraagt aan realisatie van de 'polyfone droom', zelfs zonder bijzonder hoge kosten, is de Expert Sleepers oplossing; door de gebruikte manier van calibratie (met interne meting en bijsturing van de tracking curve) wordt het goed laten tracken van de oscillators een stuk gemakkelijker. Maar ja, dan zit je wel weer met een computer erbij te werken, moet je ook net maar zin in hebben...

Zoals je hoort is de grootste uitdaging niet het bij elkaar prakken van (quad bijv) modules, maar het inzetten en goed afstellen ervan zodat de boel onderling een beetje lekker gelijk opgaat.

Ideaal gezien zou je een CV bay moeten hebben (bedenk er maar even een woord voor).
Een hele rij met 0 tot 10 volt pots naar outputs. Dan kan je heel wat modulaties gemakkelijk hetzelfde afstellen.

Met een matrix mixer, zoiets bedoel je?

Als je bedoelt; door het simpel bijmixen van een beetje voltage kan je de tracking van oscillators onderling gelijk krijgen, nee volgens mij werkt dat niet - dat is te simpel.
Je krijgt dan hoogstens een beetje extra 'offset', maar gelijke tuning van een oscillator heeft vooral te maken met de combinatie offset (het absolute 'base' voltage) en tracking (de 'responscurve' die vaak lineair is -en dan variabel af te trimmen tussen bijv. van 0.75 en 1.25 v/oct- maar in vele gevallen zelfs dat niet (bijv. middels een additionele high frequency trimmer)

Back