De magie van hardware is weg...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Mooi topic, goeie en inspirerende posts gelezen.

Denk dat 't ook in de aard van 't beestje zit (bronzoeken) om alles eruit te halen wat erin zit, en weer verder naar 'de volgende' te gaan.. iets wat niet oneindig door kan gaan.
En ook als een mens (veelal mannen) zich niet meer kan uitsloven, waar doe je 't dan voor :P niks mis mee, zit in onze natuur

Simpel voorbeeld, we zijn aan 't jammen in de oefenruimte, zoals zoveel avonden, muzikanten onder elkaar, spelen eigenlijk voor onszelf.. dan komen er mensen luisteren, er is publiek!, reken maar dat dat accuut verschil maakt hoe we gaan spelen; alles wordt intenser gespeeld en beleefd, we mogen ons uitsloven.

Dat uitsloven, voor mensen spelen, is ook magie voor mij.. verschil van dag en nacht, in positieve zin. Probeer het te beleven 'met andermans' oren zodra er publiek bij is, inschatten dat diegene nog nooit (pak m beet) een prophet600 zo live heeft gehoord met gillende gitaren samen.. magie alom op zo'n moment, ik ken 't al, maar de luisteraar waar ik me inleef nog niet.

Voor de rest zeer herkenbaar verhaal van de TS !

Einde van de magie bij illusionisten is er bij het weten van de truc.. maar dat betekent nog steeds niet dat je 't hem/haar nadoet.

De magie van hardware is weg ja, in zoverre dat de commerciëel haalbare grenzen van de muziektechnologische producten al eind jaren 80 eigenlijk al bereikt waren. [...]

De magie zit niet in de kastjes en de bakken, maar in de onderliggende ideeën. Die krijgen, met het sneller worden van PC's, veel gemakkelijker en veel zuiverder (en meestal ook goedkoper) gestalte in software.
De magie is verhuisd naar de software...;)

Zo zie ik het ook... :)

Wat het ook is.. ik kan geen toetsen spelen, dus even een melodietje inspelen, akoordje hier en daar.. dat kan ik jammergenoeg niet..
Ik heb dus een visuele presentatie nodig om dingen makkelijk en snel te corrigeren als ik wat inspeel... Zo'n MPC of RS7000 werkt niet voor mij, dan zie k alleen maar events....

Magie zit hem voor mij niet in een kunststoffen bak (al dan niet met houten zijkantjes) of in een pc met software. Mijn eerste en enige hardware synth ooit was een D-5. Als ik er niet op speelde, lag er een schots geruite doek over het klavier. Het ding stond in mijn slaapkamer. Denk je nou dat ik, als ik 's avonds naar bed ging en het ding zag staan, bij mezelf dacht "Goh, wat staat daar een hoop magie"? Nou, nee dus. Zeer waarschijnlijk zou ik het ook niet gehad hebben bij een duurdere synth met meer knoppen, schuiven en mogelijkheden. Evenmin denk ik heden dat er een stukje magie voor mijn neus staat, terwijl ik dit bericht zit te typen (ik maak muziek op hetzelfde apparaat)...

Voor mij zit de magie in het proces van een arsenaal aan mogelijkheden naar een (min of meer) afgerond stuk muziek te komen. Als een architect die vanuit en het niets (min of meer) tot en het ontwerp en de uiteindelijke realisatie van een nieuwe theater komt. Dat proces, daar zit voor mij de magie. Een jaar of 20 geleden zat ik in Enschede in De Kater (wie kent het niet) te luisteren naar een jamsessie met ondermeer Cesar Zuiderwijk. Met m'n ogen dicht. Wat daar ontstond was puur magie... Ja, hij deed het zonder software en ja, het was een live optreden. Maar als ik naar een opname van deze sessie zou luisteren gaat het via een ceedeetje, dus via eentjes en nulletjes en toch komt datzelfde gevoel als toen weer...

wat voor mij altijd het grootste voordeel van hardware zal blijven is de werkwijze, en dan met name het ontbreken van het verbeelden van de audio op een beeldscherm, als ik met vsts (en ook in het algemeen in mijn DAW) werk, dan moet ik me echt dwingen te luisteren, omdat ik door al die visualisatie meer geneigt ben om te "kijken" naar mijn muziek, dan hoor ik de envelope niet meer bewust, maar ik zie de envelope-lijn op mijn beelscherm en dan ga ik de vorm "tekenen" die het geluid in mijn hoofd heeft, en dat werkt nu eenmaal niet omdat dat 2 verschillende dingen zijn.

Zodra ik achter een mpc, synth of effectenbak zit, met mijn hoofd naar de muur of toetsen, dan luister ik naar de muziek die ik maak, zonder afgeleid (en dus beinvloed te worden) door een beeldsherm met blokjes en lijntjes. Geuid ziet er in mijn hoofd nu eenmaal andersuit dan op het beeldscherm.

Dus over het algemeen; voor het creatieve gedeelte: Hardware (niet in het minst om de geluidskwaliteit, maar dat is een andere duscussie) en voor de verdere afwerking, mix en arrangement: software.

Verder werkt het voor mij ook veel creatiever als ik echt, direct knoppen onder mijn handen hebben, die aanvoelen zoals de bedenker van de synth het bedoeld heeft. Iets wat je met een vst en controller ook niet hebt.

Ook dit is waar, mensen die niet kunnen spelen worden vanaf vanmiddag ook een handje geholpen met de chordtrack :D. Dus daar is ook geen kennis of talent meer voor nodig.

En toch is het goed dat zoiets bestaat.

Ben je talentloos en niet nieuwsgierig, dan produceer je nog steeds prut. Nothing changes.
Ben je talentloos maar wel nieuwsgierig, dan zorgt het er voor dat je eindelijk van je standaard-variaties afkomt en wekt het een interesse op om er dieper in te duiken.
Heb je wat talent en ben je nieuwsgierig, dan geeft het je bestaande composities meer diepte.
Heb je veel talent en kennis, dan maakt 't je leven makkelijker, omdat je nu niet meer alles met de hand hoeft te verplaatsen.

Ik zie geen nadelen. "Ja, maar nu kan iedereen dat" is nooit een goed excuus geweest.

Dit brengt welke dan ook verloren gegane magie onmiddellijk terug...

een-heuse-biermand-voor-de-carl.jpg

Cheers!
Exo.:mega:

Ik zie geen nadelen. "Ja, maar nu kan iedereen dat" is nooit een goed excuus geweest.

helemaal mee eens.

toen de eerste animatie-cartoon er kwam, waren er ook mensen die iets dergelijks riepen, ja maar nu kan iedereen het en is er niets speciaals meer aan, maar het zijn juist de echte artiesten die de techniek omarmen en daarmee de grenzen gaan opzoeken en de lat steeds hoger leggen..

Sinds Cubase7 is de magie van software ook weg :(

Het is veel gemakkelijker om een trend aan te wijzen in hardware dan in software, simpelweg omdat hardware, als fysieke apparatuur, veel kostbaarder, veel minder flexibel is en daarom veel sterker onderhevig aan de commerciële overwegingen van "de Duvel en de Grote Hoop". Als een autofabrikant een ontwerpfout maakt, moeten alle auto's terug naar de garage. Als software een bug bevat, dan post een ontwikkelaar een gecorrigeerde versie op z'n site. Maar dat is nog maar een kleinigheid, vergeleken met het gegeven dat kleinschalige, en vaak veel slimmere, subtielere en meer kennis-gebaseerde audioproducten in software-vorm met veel minder kapitaal en met veel grotere productiesnelheid ontwikkeld kunnen worden.
Het is een kwestie van wat breder rondkijken om tot de conclusie te komen dat Cubase7 een relatief triviaal product is.

Overigens, met te zeggen dat de magie van de hardware weg is, is niet gezegd dat hardware uit de tijd of achterhaald zou zijn. Ik heb nog steeds een DX7 en nog steeds verbaas ik me er soms over dat de toetsen anders lijken aan te voelen (veerkrachtiger of sponziger) afhankelijk van bijv. de attacktijden van carriers en mod's. De waarde ervan als muziekinstrument blijft. Net zoals die van een gitaar of een piano. Maar de dagen van de "magie van de piano" dat was die stormachtige tijd die begon toen Chopin en Lizst jonge jongens waren. En die tijd is ook voorbij.
In de geschiedenis van de akoestiek zie je in de laatste 30 jaar van de negentiende eeuw een merkwaardige stilte: niemand lijkt zich meer voor akoestiek te interesseren; de magie is voorbij. Dat komt omdat elke natuurkundige op dat moment volledig in de ban is van een heel nieuwe magie: die van electriciteit. Maar enkele decennia later werken Maxwell's veldvergelijkingen ook door in de akoestiek en ontstaat er daar een nieuwe magie.

De wondere, opwindende jaren van de opkomst van de "klassieke synthesizer" en de opkomst van de digitale techniek liggen onmiskenbaar achter ons. Let's face it. De magie is eraf, ook al blijft hun waarde bestaan.
De magie van nu is de software.

als er iets nieuw is, is het gewoon ambachtelijker...
synthpop van begin jaren 80 klinken gewoon veel puurder dan die zogenaamde synthpop nu waarbij alles uit een pc rolt

kijk maar eens naar de tekenfilms van tom & jerry van de jaren 40, die zijn nog mooi vloeiend en gedetailleerd ge-animeert en dan
de tom & jerry of flintstones van de jaren 60 en alles daarna qua animatie karig houterig en blokkerig

Ik houd ook wel van het (grotere) artwork. Maar vergeleken met CD/mp3: Vinyl verslijt, geen selectie van tracks, veel werk om te 'rippen', neemt veel plaats in.

Ik had vroeger een draaitafel met een so-called "LASER" ;) naast de naald, die scande de LP waarna je trackselectie kon doen. De eighties. :okdan:

Ik zou eerder zeggen dat vinyl veel gewicht inneemt tov CD, in plaats van veel plaats. Tip voor verhuizende mensen: het is géén idee om zo'n plastic vouwkrat te vullen met LP's. Vouwkrak heb je dan.

Dat gezegd zijnde heeft vinyl ook plenty nadelen.

kijk maar eens naar de tekenfilms van tom & jerry van de jaren 40, die zijn nog mooi vloeiend en gedetailleerd ge-animeert en dan
de tom & jerry of flintstones van de jaren 60 en alles daarna qua animatie karig houterig en blokkerig

Check Brave van Pixar eens :)

Maar als je dan Tom & Jerry van toen vergelijkt met South Park van nu... Het gaat er dus niet om oude stijlen in stand te houden met nieuwe technologie, maar om nieuwe stijlen en mogelijkheden te creëren met nieuwe technologie. Ik las in dit draadje ook dat synths ooit eens ontworpen waren om analoge instrumenten na te bootsen. Als je er op die manier naar kijkt, verliest alles al snel zijn magie...

En toch is het goed dat zoiets bestaat.

Ben je talentloos en niet nieuwsgierig, dan produceer je nog steeds prut. Nothing changes.
Ben je talentloos maar wel nieuwsgierig, dan zorgt het er voor dat je eindelijk van je standaard-variaties afkomt en wekt het een interesse op om er dieper in te duiken.
Heb je wat talent en ben je nieuwsgierig, dan geeft het je bestaande composities meer diepte.
Heb je veel talent en kennis, dan maakt 't je leven makkelijker, omdat je nu niet meer alles met de hand hoeft te verplaatsen.

Ken je die inkleurplaatjes van Ravensburger? Plaatjes met witte vlakken die genummerd zijn. Het nummer geeft aan welke kleur je moet gebruiken om hem in te vullen. Het is een leuk tijdverdrijf (niet meer voor mij helaas :-)), maar ik vraag me af of het creativiteit stimuleert of juist de kop indrukt. Hetzelfde vraag ik me eerlijk gezegd af over dat nieuwe chorder dingetje.

ja heel vloeiend dankzij de computer

Niet dankzij de computer. Dankzij de mensen die de computer bedienen.
Jouw synth maakt je muziek toch ook niet voor je? Hij maakt het wel een stuk mooier/makkelijker dan met de hand.

wat een gelul allemaal weer
magie zit in je pens en het is voor iedereen anders met welk ding in de fysieke wereld die magie makkelijker te benaderen is
de magie van de piano is weg
wat een kolder allemaal
das t probleem met die softwarefreaks
die maken alles dood met 1en en 0en
muziek maken of luisteren is in contact komen met je ziel
als een bak je daar beter toe in staat stelt is dat mooi
of duizend mogelijkheden van software
ook mooi
of een afgeragde gitaar waar je een rare band mee hebt
ook mooi
of de plek waar je zit.. ook hardware
de kleren die je aan hebt
etc
magie is daar waar je t ziet en er open voor staat
das persoonsafhankelijk en gebonden aan elk uniek moment zelfs
niet zo lullen gewoon :D

Het is veel gemakkelijker om een trend aan te wijzen in hardware dan in software, simpelweg omdat hardware, als fysieke apparatuur, veel kostbaarder, veel minder flexibel is en daarom veel sterker onderhevig aan de commerciële overwegingen van "de Duvel en de Grote Hoop". Als een autofabrikant een ontwerpfout maakt, moeten alle auto's terug naar de garage. Als software een bug bevat, dan post een ontwikkelaar een gecorrigeerde versie op z'n site. Maar dat is nog maar een kleinigheid, vergeleken met het gegeven dat kleinschalige, en vaak veel slimmere, subtielere en meer kennis-gebaseerde audioproducten in software-vorm met veel minder kapitaal en met veel grotere productiesnelheid ontwikkeld kunnen worden.
Het is een kwestie van wat breder rondkijken om tot de conclusie te komen dat Cubase7 een relatief triviaal product is.

Overigens, met te zeggen dat de magie van de hardware weg is, is niet gezegd dat hardware uit de tijd of achterhaald zou zijn. Ik heb nog steeds een DX7 en nog steeds verbaas ik me er soms over dat de toetsen anders lijken aan te voelen (veerkrachtiger of sponziger) afhankelijk van bijv. de attacktijden van carriers en mod's. De waarde ervan als muziekinstrument blijft. Net zoals die van een gitaar of een piano. Maar de dagen van de "magie van de piano" dat was die stormachtige tijd die begon toen Chopin en Lizst jonge jongens waren. En die tijd is ook voorbij.
In de geschiedenis van de akoestiek zie je in de laatste 30 jaar van de negentiende eeuw een merkwaardige stilte: niemand lijkt zich meer voor akoestiek te interesseren; de magie is voorbij. Dat komt omdat elke natuurkundige op dat moment volledig in de ban is van een heel nieuwe magie: die van electriciteit. Maar enkele decennia later werken Maxwell's veldvergelijkingen ook door in de akoestiek en ontstaat er daar een nieuwe magie.

De wondere, opwindende jaren van de opkomst van de "klassieke synthesizer" en de opkomst van de digitale techniek liggen onmiskenbaar achter ons. Let's face it. De magie is eraf, ook al blijft hun waarde bestaan.
De magie van nu is de software.

Niet dankzij de computer. Dankzij de mensen die de computer bedienen.
Jouw synth maakt je muziek toch ook niet voor je? Hij maakt het wel een stuk mooier/makkelijker dan met de hand.

:) psies...

die computer staat daar ook maar gewoon te niksen.. totdat iemand met een goed idee en de skills om deze te vertalen dmv het instrument (in dit geval de 3d software) er wat mee doet..

En nogmaals.. het eigenlijke topic ging over mijn persoonlijke zienswijze t.o.v. hardware he.. Electronische instrumenten die IK toen magisch vond, de dikke synths en samplers.... die hardware van toen en nu hebben hun magie voor me verloren, ik kan er niet echt enthousiast meer van worden..

wat een gelul allemaal weer
magie zit in je pens en het is voor iedereen anders met welk ding in de fysieke wereld die magie makkelijker te benaderen is
de magie van de piano is weg
wat een kolder allemaal
das t probleem met die softwarefreaks
die maken alles dood met 1en en 0en
muziek maken of luisteren is in contact komen met je ziel
als een bak je daar beter toe in staat stelt is dat mooi
of duizend mogelijkheden van software
ook mooi
of een afgeragde gitaar waar je een rare band mee hebt
ook mooi
of de plek waar je zit.. ook hardware
de kleren die je aan hebt