De magie van hardware is weg...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Of gaan we even definiëren wat 'goede' en 'slechte' sounds zijn misschien ?
Give it a try. Al wat jij goed vind vind ik nu al slecht. En omgekeerd. Snappy ?

Vind ik bijvoorbeeld een waanzinnig mooie compositie.
Heeft ook geschiedenis geschreven. En zegt alles.

Oxygene 4 van Dhr Jarre is muzikaal gezien ook geen hoogstandje, maar dankzij de sounds is het een hit geworden

Inderdaad : Met worst, bloemkool en aardappelen kan je geen 4* diner maken, maar wel iets dat eetbaar en zelfs héél lekker is.
Maar er zijn veel mensen die ook niet kunnen koken.

:slotje:

Je vergeet alleen dat om met die ingenienten wat heel lekkers te maken toch wel een beetje zout en wat andere kruiden nodig zijn...

Tja.. even een lekker filosofisch topic'je.. Ik merk bij mezelf dat de 'magie' van hardware weg is voor me.. Begin jaren 90 vond ik die synths fanastisch mooie bakken.. Strak gedesignde Roland D50's, W30's.. De medische beige Akai sampler look.. Ik vond het super allemaal…

Tegenwoordig word ik eigenlijk nergens meer warm van eigenlijk.. Ik heb al aardig wat synths en samplers gehad, veel van die dingen opengemaakt om b.v. een zip drive of harddisk in te bouwen en dan zie ik gewoon heel nuchter een doos met een printplaat en losse componentjes.. de magie is weg..

Ook speelt misschien mee dat alles nu echt met een laptop kan, althans, alles wat ik wil. Er is nog vrij weinig wat beter werkt voor me: de compactheid, een goed scherm, VST's met goede sounds, een snel bedienbare sampler..

Dus.. tja, is de hardware impotentie? Of gewoon een nuchtere kijk wat iedereen heeft als ze ouder worden en een tijdje bezig zijn? De magie van hardware is iig voor me weg..

Best jammer eigenlijk... ;{

Oké maar hardware synths zijn meer dan alleen looks. Wat ik uit je post lees is dat het op het gebied van bedieningsgemak / interface zit bij jou.

Die freaky interfaces van yamaha of ouwe korgs trekken me juist. Het is een ontdekkingsreis om weer een of ander wazig apparaat meester te worden :).

Hoop dat je de magie ooit weer gaat zien ;-). Koop eens een korg 707 of een crumar bit one.
Lekker obscure bakjes :)

-C-

Magie zit tussen de oren (net als alle andere magie.. sorry).

Misschien bedoelde de TS dat het niet meer 'spannend' is. En dat is na een bepaalde periode ook niet vreemd en een heel normaal verschijnsel. Mogelijke oplossingen: afwisseling, probeer er weer iets nieuws in te ontdekken of zet het even op een laag pitje zodat je daarna weer met een verse blik aan de slag kunt.
Het is zeg maar normale relatietherapie :D

mja in de beperking toont zich de meester, kan allemaal wel zijn maar denk je nou dat dhr Jarre een mooi stuk zou kunnen maken met alleen een yamaha psr keyboardje?

Daarom dus dat die uitspraak niet in die zin geïnterpreteerd moet worden.

In de beperking toont zich de meester: Kitaro kan tig succesalbums maken door steeds opnieuw een beetje met een Minikorg over een Oosters ensemble te soleren. :) ;)

Op zich is voor mij de magie van hardware er nog steeds, ik gooi maar weer eens even de knuppel in het hoenderhok:

Je ziet hier de discussie van "het is niet de keuken, maar de kok" m.a.w. je kan met alle tools muziek maken als je maar talent hebt, maar dat was niet het aanvankelijke punt van TS.

Even los van het feit wat anderen ervan vinden wat ik er allemaal wél of juist niet mee kan (er staan er vast al weer een aantal zéér jaloerse members te popelen voor een persoonlijke afbrand sessie :D) Ben ik toch extreem gelukkig met mijn setup, het klinkt beter het kan dingen die ITB niet kunnen en ik kom waar ik zijn wil. Dus voor mij heeft hardware nog zeker wel toegevoegde waarde.
Overigens zou ik mijn setup willen kwalifieren als "hybrid" best of both worlds ITB & OTB

Of dat objectief is, of subjectief kunnen we ook over steggelen, zoals ze zeggen beauty is in the eye of the beholder. ITB VSTi's klinken voor mij nog steeds vlak, zonder diepte. artificieel. Hetzelfde voor VST compressors, EQ is bruikbaar, voor chirurgische precisie, maar mist ook de warmte en grote sound van een dikke analoge EQ.

Ik denk dat stiekem de meeste ITBérs wel over zouden willen, of i.g.g. hybrid zouden willen gaan, maar er gewoon het budget niet voor (over) hebben. Dus stiekem wel willen, maar niet kunnen en daarom maar gaan afzeiken.

zoals ze zeggen
"You can't download a car"
"Fuck you, I would, if i could"
"But fortunately you CAN'T" :D

zo..... nu eerst een Bavaria :)

Denk jij echt dat het merendeel van de mensen die kritiek geven eigenlijk jaloers zijn?
En dat mensen die kiezen voor ITB eigenlijk stiekum hardware willen maar dit niet durven toegeven?

Nee toch hoop ik..?

knuppel, hoenderhok :D ff een lekkere hapsessie op de vrijdagochtend :D

maar i.d.d. ik kan me moelijk voorstellen dat als je een dag gratis mocht shoppen bij Thomann, je alleen met Cubase en Waves Gold naar buiten komt...... :D Nu jij weer :)

de meester hoeft zich niet zo uit te sloven, de meester weet de essentie vast te houden en gaat daar praktisch mee om.
Nederlandse spreekwoorden, geweldig, als ergens de volksaard uit naar voren komt, dan wel uit spreekwoorden. ze zijn vaak ook onvertaalbaar.

ik kan moeilijk scheiden van m'n oude synth's, als ik er een zie prikkelt het om uit te proberen hoe ik "het beest kan temmen"
bij de laptop denk ik vaak " moet weer aan het werk"
'n instrument bespeel ik, een laptop gebruik ik. misschien dat dat het verschil voor mij wat verduidelijkt.

daarnaast blijf ik het een bijna meditatieve ervaring vinden om aan knoppen te draaien, ik voel ze en moet minder gebruik maken van de ogen. het gevoel ligt ook meteen verbonden met het geluid wat ik hoor, ook dat is prettig. en als het geluid dan ook nog mooi is , met een grote sweetspot , mooie zwevingen zonder muddy te worden, perfect doorlopend in het hoog, fijn range van de knoppen, strakke bassen, tja dan is er voor mij nog veel magic .
maar da's persoonlijk, dat begrijp ik.
ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

iemand die een Porsche heeft kan nog niet auto rijden.

iemand met een mooie synth, een goede preset en een midi bestand kan mooie klanken produceren.

ach het sneeuwt en remote access van het werk ligt plat.

mooi gezegd Sunny vooral via een knop verbonden zijn met bijv een analoog filter, daar kan geen midi remote met VSTi tegenop.....

Ja, maar dit is weer het zwaktebod van "keuken/kok"da's een dooddoener

Wat neem jij mee, als je een dag gratis mocht winkelen bij Thomann?
Iemand geeft zou 2 sleutels voor een all in leasebak, pak jij de dikke BMW of de dacia?

iemand die een Porsche heeft kan nog niet auto rijden.

.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back