plugin vervangers voor hardware, richting industrial hardcore

He mensen bedankt zover he, staat een hoop interresants tussen. Heb ik even een boel uit te zoeken in me vrije dagen.

Yoozer en darkchaos, het is niet de bedoeling om gear te verkopen. De laptop is voor ernaast zodat ik als ik tijd heb de laptop aangooi en lekker kan knooien.

101 nooit door de virus gejaagt nee, door de ion en rozzbox ook niets. Was de bedoeling om eens alles op patchbays te hangen zodat het ompluggen en het inserts prikken wat aantrekkelijker werd maar dat is er nog nooit van gekomen.

Standaard plugins van ableton gebruikte ik bijvoorbeeld voor de samples die ik meestal al uit ableton trok dan kon ik me er mee redden maar ik mis gewoon wat fijne dingentjes zoals goede reverb, chorus, delays, distortions en filters etc.

Aha, OK. Voor de 101 heb je sowieso D16's Lush-101, doe daar maar eens een demo van. Ik zou niet raar opkijken als die met z'n 8 layers gelijk voor de JP8K kon invallen. Ion blijft nog steeds Diva, OB-12 - tja, Arturia SEM? Alternatief, SonicProject OP-X. Rozzbox, daar is eigenlijk niks voor, wellicht dat je met Sonic Charge Permut8 iets kunt doen. Ook hier weer een stem voor ValhallaDSP, de prijzen zijn echt bizar laag voor de kwaliteit.

Het is vanavond kerstavond; ik mag hopen dat je dan even vrij hebt. Neem even de tijd om dat uit te proberen. Haal gewoon de Virus even los, vergeet patchbays en dat soort meuk; probeer het gewoon direct als insert. Wedden dat je 't gaaf vindt? Ik vind het daarom alleen al nog steeds jammer dat de C weer weg is, maar ja, als je een grotere aanschaf wil doen, dan moet er iets het veld ruimen...

Voor het fijne filterwerk (fijn als in jeeee :p) en distortion kan ik je deze plug niet onthouden:

https://cytomic.com/drop

Alhoewel nog in beta, kan ik voorlopig niets anders bedenken dat deze plug-in evenaart. Zelf heb ik een minimale softwaresetup (1 drumcomputer, 2 synths, en het voor mijn oren beste effect van elke soort) en deze hoort bij de blijvers.

Overigens seconded voor Valhalla reverbs. Bizar lage prijs voor de kwaliteit.

Total recall, direct verder gaan waar je was, snel kopiëren en plakken, veel sneller samplen en bouncen, veel sneller samples inladen...

Waarom denk je dat alle componisten voor film en reclame een batterij software hebben? Je hebt al een heel stuk af voordat je alle schijfjes weer hebt goedgezet, je samples en patches hebt ingeladen en de outboard goed gepatcht hebt.

Ja, maar het gaat hem toch om muzikale inspiratie die hij niet heeft met hardware? En die hij denkt sneller te krijgen met software?

Ja, maar het gaat hem toch om muzikale inspiratie die hij niet heeft met hardware? En die hij denkt sneller te krijgen met software?

Wat yoozer zegt... Kan wel een eindeloze discussie aangaan over soft en hard maar dat heeft geen zin, yoozer verwoord precies wat ik bedoel.

Wat heeft tijdgebrek te maken met hard- of software?

Ik volg jouw reacties al een tijdje, ik vraag me af of je wel helemaal fris bent... Je slaat de plank vaak mis.

Ooit wel eens eens sampler opgestart met scsi zip disks, kabels uit synths via effecten naar je mixer gestuurt, send return effecten ingesteld, patches in synths geladen, midi kanalen ingesteld, etc etc.

Als je een weekje pauze houdt moet je weer helemaal uitdokteren hoe alles in je studio gekoppeld is, en vaak werkt iets niet, kabel maakt geen contact, synth blijft hangen, noem maar op. Als je een paar uurtjes hebt ben je vaak te lang bezig om alles werkend te krijgen... Daarna is je inspiratie weg

Ik volg jouw reacties al een tijdje, ik vraag me af of je wel helemaal fris bent... Je slaat de plank vaak mis.

Ooit wel eens eens sampler opgestart met scsi zip disks, kabels uit synths via effecten naar je mixer gestuurt, send return effecten ingesteld, patches in synths geladen, midi kanalen ingesteld, etc etc.

Als je een weekje pauze houdt moet je weer helemaal uitdokteren hoe alles in je studio gekoppeld is, en vaak werkt iets niet, kabel maakt geen contact, synth blijft hangen, noem maar op. Als je een paar uurtjes hebt ben je vaak te lang bezig om alles werkend te krijgen... Daarna is je inspiratie weg

Nou, dan ga ik de plank even raak slaan!
Wat is dit nou voor iets, je volgt me al een tijdje, Waarom? Om in dit bericht uit te halen naar mij?
Ja, ik heb een sampler gehad met alles erop en eraan, en ik heb ook een heleboel kabels gehad in de jaren negentig.

En ja, ik ben niet helemaal fris. Whatever, jij klinkt gefrustreerd.

Nochtans, hoe meer analoge bakken ik heb, hoe beter en sneller ik kan werken heb ik gemerkt... Geen gezeik meer met tracks amper af te kunnen werken omdat ik niet tevreden ben met het zwakke geluid van filters van plugins ofzo, wat jarenlang mijn basissetup was. Achja, hangt af wat je prioriteiten zijn natuurlijk, altijd interessant ook om een nieuwe workflow uit te proberen. Maar zeker voor iets als industrial zou ik dat materiaal niet zo snel wegdoen, OP. :)

Dit gezegd zijnde: D16 is hier al vermeld, maar ze hebben wel meer leuke effecten (en softsynths), hun reverb vind ik wel heel goed. Of als je een totaalpakket zoekt van effecten en dynamics: Guitar Rig 5 is zeker de moeite om eens te testen.

Lush is op zich een goed alternatief voor de 101, echterzzzz, juist de 101 is zo makkelijk handson dat je voor basslijntjes creatiever bent met de 101 zelf (al kan je met lush natuurlijk wel meer, maar zelf vind ik hem uitblinken in de lagere frequenties).

Maargoed, na een herinstallatie heb ik ook wat dingen opgeruimt kwa plugins en dit vind ik de lekkerste

reverb: lexicon (wel duur en cpu intensief) of D16 toraverb, warmverb is ook leuk omdat het een multifx is waarbij je naast de normale reverb ook wat meer freaky dingen kunt doen.

delay: Soundtoys echoboy of nomad factory ECHO (voor de tapeachtige delays). Voor normale delays zit er in Nomad factory bundle wat standaard dingen (liquid delay oid).

Distortions: gebruik het zelf niet zoveel maar met de D16 plugins lijken me wel de beste

chorus/phaser: Nomad factory bundle heeft leuke analoog klinkende chorus phasers

Filter: Op dit moment is FXpansion ETCH mijn favoriet. Naast LFO's zitten er ook wat meer mogelijkheden in om je sound wat op te kleuren of helemaal op te fucken als je dat wilt :D

Oftwel, als je bijv. de D16 en Nomad factory bundle koopt dan ben je eigenlijk in grote lijnen al voorzien in alles wat je nodig hebt.

Als ik kijk naar zijn gearlijst zie ik daar enorm veel dingen die ik nooit weg zou doen. Je hoeft het maar 1 keer echt goed aan te sluiten de apparaten onderling en klaar, toch? En inspiratie kan je ook even opschrijven en later uitwerken. Ik snap het punt wel, laat dat duidelijk zijn. Het is sneller om ff je laptop te pakken en te beginnen, je kan dat dan ook op een andere plek doen dan waar je hardware staat.

Als ik kijk naar zijn gearlijst zie ik daar enorm veel dingen die ik nooit weg zou doen. Je hoeft het maar 1 keer echt goed aan te sluiten de apparaten onderling en klaar, toch? En inspiratie kan je ook even opschrijven en later uitwerken. Ik snap het punt wel, laat dat duidelijk zijn. Het is sneller om ff je laptop te pakken en te beginnen, je kan dat dan ook op een andere plek doen dan waar je hardware staat.

Het punt is denk ik niet het aansluiten zelf lijkt me, het zijn allemaal leuke spullen maar als je bijv met de ION gaat kloten ben je zo weer een uur verder. In feite ben je dan met sounddesign bezig en als je weinig tijd hebt (of gewoon tracks wil maken) leidt dat allemaal af (nog afgezien van het aanzetten, mixerlevels checken, inserts/fx inproppen).

Kijk, als je acid maakt oid, dan heeft een 303 of kloon natuurlijk wel zijn meerwaarde omdat dat bepalend is voor je sound. Maar als je daar dus geen zin in hebt, en je bent eigenlijk presets aan het checken op je Virus, tja, dan is software of gewoon samples makkelijker/efficienter.

Zelf gebruik ik eigenlijk alleen nog maar outboard fx/dynamics.

Nou, dan ga ik de plank even raak slaan!
Wat is dit nou voor iets, je volgt me al een tijdje, Waarom? Om in dit bericht uit te halen naar mij?
Ja, ik heb een sampler gehad met alles erop en eraan, en ik heb ook een heleboel kabels gehad in de jaren negentig.

En ja, ik ben niet helemaal fris. Whatever, jij klinkt gefrustreerd.

Niet gefrustreerd hoor, alleen een beetje geïrriteerd. Je reacties begonnen me op te vallen, ze zijn naar mijn idee soms wat dissonant. Als je de vraag van TS goed had gelezen, zijn toelichting hierop, en zelf ervaring hebt met de nodige hardware, dan had je vooraf kunnen constateren dat je opmerking overbodig was. Kwestie van begrijpend lezen. Of een kwestie van SF als een chatbox beschouwen of als een forum waarop interessante discussies met waardevolle reacties ontstaan.

Maar geen punt hoor, ieder zo zijn ding, en het is ook kerstmis, ik zoek geen ruzie, en TS heeft hier ook niets aan. Ik ben ook geen moderator..... ga vooral door.

Waarom niet gewoon eerst de DAW plugs verkennen? Alles wat je al zit al in de DAW
En verder zijn alle eq/comressor/distortion plugs dezelfde wiskunde met een ander plaatje... Zonde van je geld
Ik ben er daar totaal mee eens, meestal heb je alles al tot je beschikking.
Maak eerst je tracks met wat je hebt en later kan je nog altijd in functie van wat je gemaakt hebt iets aanschaffen. Het grote voordeel is dat wanneer die 'super track' af is en je beseft dat die of die effect niet voldoende is je de dan meest actuele en waarschijnlijk al weer beter klinkende plugin kan aanschaffen.

Zelf werk ik met FL Studio, velen zullen mij daarvoor uitlachen maar voor mij is dit de handigste en daar werk ik dus al meer dan een decennia mee. Dat heeft de grote voordeel dat ik al voor ik begin weet wat ik waar en hoe ik wat hoef te doen.
Qua synths heb ik maar ééntje aangschaft de OP-X, klinkt als geen ander verdomd dicht bij het originele.

Dan ook nog bvb de software aanhanger van de pultec eq (er zijn 3 firmas die hem softwarematig hebben nagemaakt de welke ik gebruik hou ik geheim:bekdicht:) - want die is reeds een vaste waarde om drums mee op te vetten.

Er is ook nog de welbekende buscompressor die door een firma is nagebouwd die ze kortweg The Glue hebben genoemd omdat de originele daar ook zo goed in is.

Qua reverb heb je hier al waarschijnlijk de topic van de nieuwe Valhalla vintage verb gelezen, die heb ik nog niet maar schijnt zeer overtuigend te zijn.

En dat is het zo een beetje.

Nog even inhaken op dit: het gaat niet om inspiratie, en het "ja, maar je hoeft het maar 1 keer aan te sluiten" is ook een mythe, want je zit altijd wel te patchen en dingen om te zetten, en een analoge tafel met total recall is absoluut niet goedkoop, en de goedkope digitale tafels die dat wel hebben werken ook niet zo makkelijk.

Als je kinderen hebt of een drukke baan (of beiden) heb je weinig tijd. Je moet altijd even nodig hebben om in the zone te komen, en als je na 15-30 minuten eindelijk er in zit en dan weer terug wordt geroepen omdat je wat moet poetsen, moet eten, op de kids moet letten, dan is hardware geen goede vriend van je. Dan is het veel nuttiger dat je gelijk verder kunt en met een minimum aan moeite je ding gedaan kan krijgen.

Ik heb hier ook genoeg leuke hardware staan, maar het eerste wat er hier aan staat is Live met NI Massive.

Een out of the box ideetje is je workflow aanpassen:

Uurtje on the fly tweaken met je (uit de totale studio los gekoppelde) hardware synths en EFX, en de "tape" consequent mee laten lopen, en daar dan vervolgens de goede stukjes uitknippen en in je DAW verder bewerken, als loops, samples en losse hits en stabs.

Ik bedoel dan echt puur tweaken, niet met de ambitie om perfecte patches te maken of midi te programmeren, gewoon uit de losse pols. Dan heb je de fun van de hardware, zonder complexe routing, en het gemak van software en een DAW.

Trent Reznor van NIN laat anderen dat voor hem doen, die laat hele harddisks vullen met weirde sounds.

Laatst gewijzigd:
Back