audiocollage
Ouwe rot
Hmm, er is ook een nieuwere versie 3.0 met 460 pagina's !okey, merci, had ik nog ni denk 'k, en amai, 300 pagina's !!?

sounddiver v3.0
Die oude komt nog van m'n SD-CD.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hmm, er is ook een nieuwere versie 3.0 met 460 pagina's !okey, merci, had ik nog ni denk 'k, en amai, 300 pagina's !!?

Dank voor de manuals. Ik zal ze - vooral de programming manual- aandachtig doorlezen.
Ik zie nog wat vragen en onduidelijkheden voorbij komen en zal deze proberen nog even toe te lichten.
Waarom kan jou computer een bestand laden en een plaatje laten zien - of een filmpje of een word document of wat ook?
Omdat de BETEKENIS van de bytes die in dat bestand bekend zijn en het desbetreffende programma code is ingebakken die dit inleest, vertaalt, transformeert, rangschikt / structureert en vervolgens weer transformeert naar je beeldscherm.
Hoe zou een programma met een Midi SysEx bericht kunnen werken? Het zou de BETEKENIS van de bytes in het bericht moeten weten. Veel programmas bakken die functionaliteit die daarvoor nodig is in het programma in. Voordeel: het is relatief eenvoudig. Nadeel: alleen dat ene bericht (of dat ene aparaat) wordt dan ondersteund.
Maar wat als je een programma nou leert lezen; net zo goed als jij boeken kan lezen over allerlei verschillende onderwerpen, Je hoeft niet voor elk boek op nieuw te leren lezen want de regels (letters, woorden, grammatica) zijn je duidelijk en zolang we die regels allemaal blijven gebruiken - kunnen we volgen wat er staat geschreven.
Dat is precies wat ik van plan ben te bouwen. Een programma dat de verschillende device sysex kan lezen. Daarvoor moeten we voor elk device de sysex 'syntax' beschrijven omdat het voor elk aparaat anders is (als ze zich aan 1 afspraak hadden gehouden net zoals bij ons lees-voorbeeld was het een stuk eenvoudiger). Ik ben een manier aan het ontwikkelen waarmee het programma kan achterhalen wat de BETEKENIS is van de inhoud van een SysEx bericht door de bytes uit het SysEx bericht te interpreteren aan de hand van deze beschrijving.
Nadeel is echter dat er voor elk device zo'n beschrijving gemaakt moet worden die het programma kan gebruiken. Voordeel is dan wel weer: omdat de 'taal' waarin deze beschrijvingen gemaakt worden WEL weer vastgelegd is (en het programma functionaliteit heeft ingebakken die daarmee om kan gaan) kan de 'rest' (bijv. schermen) behoorlijk automatisch gaan.
Ik snap dat sommige van jullie nog wat sceptisch blijven over de haalbaarheid van dit hele verhaal. Ik heb echter zelf alle vertrouwen in het principe en de ingeslagen richting. Er zullen nog zeker momenten komen waar ik 'problemen' tegen kom die ik niet had (kunnen) voorzien, maar de code is erg flexibel en uitbreidbaar opgezet.
Op dit moment ben ik bezig met het schrijven van een test applicatie voor mijn U-220. De SysEx beschrijving-afhandeling werkt nu goed (getest met de U-220) en ik ga nu kijken hoe het zich houdt in een 'echte' applicatie. Het wordt een 'hard-coded' applicatie - niks waarmee je schermen ofzo kan ontwerpen. Het is mijn bedoeling een applicatie te maken waarmee ik zo ook andere 'beschrijvingen' kan gaan testen.
En dan niet in het technische gedeelte, maar het fatsoenlijk beschikbaar maken voor 3en. Het idee is leuk, maar vergis je niet in de complexiteit en alle bijkomende zaken (website, docs, support, forums etc etc etc)
Maar als het hem wel lukt om al deze barrières te doorbreken en goed te krijgen in zijn programma, dan heeft hij ook echt iets.

Dus het is zo dat bij de ene synth de Sysex-taal anders kan zijn dan bij een andere synth. Het is dus geen universele taal, Sysex, die bij iedere synth hetzelfde is.
Ik kan nu de Roland Address-Map aan. Dat is ook een dynamisch berichten formaat, Als ik even snel door de SysEx specs van de Fireworx kijk, zie ik zo snel niet wat er heel moeilijk / anders aan is... Misschien kan je me hiermee helpen.
Ik zal het zelf nog eens nader in detail bekijken.
Verrek! Bij VST.NET zit ook een obiwanjacobi!? :-P
Als jullie nog meer devices weten die lastig zijn, hoor ik daar heeeeeel graag van (liefst met link naar sysex docs). Hoe eerder in het ontwikkelproces ik alle verschillen boven water heb hoe sneller/makkelijker het is.
Voor beta testers is het nogwat vroeg, maar ik heb wel een aanverwant idee.
Natuurlijk kan ik nooit alle hardware aanschaffen om echte tests uit te kunnen voeren tegen het apparaat zelf. Zouden jullie ervoor open staan om een stukje software te installeren op een pc waar een van je synths (of anders) op is aangesloten (via MIDI) waarmee je mij in staat steld om remote tegen je device over MIDI te praten.
Uiteraard zou dit betekenen dat je mijn software moet vertrouwen - dat ik geen narigheid uithaal op je PC - en dat beloof ik bij deze. Maar zou je ervoor open staan om zo mij te helpen de beschrijvingen van een aparaat dat jij hebt te kunnen testen??

Ben jij niet heel toevallig de leadprogrammer achter VST.NET? Want die resource DLL's bevinden zich ook in de namespace Jacobi.

Ik wil mijn ca 30 synths + FX modules best ter beschikking stellen. ik kan wel een midi in en out poortje doorrouten naar een TCP/IP socket ofzo.
Zolang je maar geen magische firmware write of factory default commando's gaat afvuren![]()
'literal sysex' wat moet dat dan wel voorstellen ?Ik dacht aan een klein appje waarmee je de midi poorten kan instellen en vervolgens met een knop verbinding met mij kan maken. Ik heb dan mijn firewall open op een raar poortje en kan dan op de terugweg commandos opgeven (literal sysex waarschijnlijk)...
Ik begrijp niet waarom je nog een 'midi-internet-verbinding' nodig hebt als je de bulk dumps al hebt ?Maar een fase daarvoor is dat gebruikers mij bulk dumps (van elke sysex message) toesturen waarmee ik 'droog' kan testen, da's iig al een stuk laagdrempeliger.
Ik haak af als beta-tester, ik weet te weinig van de materie af. Ik zal nooit een toegevoegde waarde zijn in het geheel van het testingsproces.
@obiwanjacobi zorg dat je op een of andere wijze over SD (of Midi Quest) kan beschikken en gebruik deze wijze tip.Ik gebruik sounddiver daarvoor, Ik kijk welke sysex die gebruikt, en ik 'rip' die dan,
Veel gemakkelijker dan die sysex tabels in de handleidingen..