Cirklon

De interface spreekt me enorm aan.
Kan je met de Circlon ook in real time opnemen? Of is het alleen een stepsequencer? Ik weet dat hij met patronen werkt die je aan elkaar koppelt tot een song.

ja,je hangt er gewoon een midi kb aan,super snel om sequences te maken,inspelen met kb en dan stapsgewijs kan je bijtweaken

Mooi ding, heeft hij afzonderlijke tracklength per channel? En realtime inc velocity en note lenght?

ja,je hangt er gewoon een midi kb aan,super snel om sequences te maken,inspelen met kb en dan stapsgewijs kan je bijtweaken
Oké, bedankt, maar het blijft een stapsequencer toch? Ik zou hem juist net zo willen gebruiken als een gewone recorder. Dus in real time ongequantiseerd partijen inspelen, dus met verschllende nootlengten, en later corrigeren. Als ie dat ook kan, is het voor mij een aanwinst.

Oké, bedankt, maar het blijft een stapsequencer toch? Ik zou hem juist net zo willen gebruiken als een gewone recorder. Dus in real time ongequantiseerd partijen inspelen, dus met verschllende nootlengten, en later corrigeren. Als ie dat ook kan, is het voor mij een aanwinst.

Geen probleem met de Cirklon, dit is mogelijk in CK patterns:

CK patterns can record un-quantised note, controller, channel pressure (aftertouch), pitchbend, poly pressure and program change messages.
A record filter option allows you to limit which event types will be recorded.
Recording is possible from the play pages, and pattern edit modes.
The “RECORD” option can be switched between “live” and “ready”.
The “ready” mode does not record any events into the pattern – it is there so you can audition what you plan to record before you go for a take.
The “mthru” option allows you to switch off soft-thru of notes as they are being recorded.
The soft-thru behaviour in record is also affected by the “record enable” options in the MIDI
Config page – see the relevant section for further details.
The “click” function provides a metronome reference by sending MIDI notes.
If you enable record mode while the sequencer is not running, it will automatically start on
receiving the first incoming note.
While record is active, the DELETE key can be used to mute existing notes in the pattern as
they play.

gr,
Jop

Voor mij meer psychedelische patterns, en arps op synths triggeren, naar voren of achteren verschuiven, vershillende offsets waardoor weer nieuwe patronen onstaan.
Ik wil mijn tracks meer "live/jam" feel geven omdat ik aan de ene kant geen zin meer heb om complete gepolijste tracks te bouwen in een DAW en aan de andere kant hierdoor ook weer meer tracks met elkaar kan verweven op elkaar kan laten reageren. Zeg maar een soort van Ableton benadering met building blocks maar dan volledig OTB en midi

Zo'n Cirklon lijkt mij ook wel wat, maar ik ben bang dat ik het visuele ga missen.
Zolang je het bij patterns van 16 of 32 steps houdt zal het nog wel meevallen,
maar zodra je een hele song wil maken wordt het volgens mij vrij lastig.
Ik zie dan ook niet veel voordeel t.o.v. Cubase omdat je daarmee ook alles kan doen
wat de Cirklon kan, en meer. En Cirklon is maar beperkt tot 5 midi outs(?).
Bij jou gaat het vooral om de timing maar daar heb ik met Cubase geen last van,
alles draait strak synchroon. Behalve af en toe mijn 909, maar die krijgt nu zijn signaal
via dinsync en dat is al beter dan via midi.
Kun je alle edits die je doet in Cirklon ook wegschrijven naar Cubase?
Laatste minpuntje vind ik het weinig aantal draaiknoppen op de Cirklon, maar ok je hebt maar twee handen...

snap ik, ik maak ook muziek met mijn oren.
maar ik vind het toch ook wel prettig om te kunnen zien wat ik doe en gedaan heb.
ik heb best een dikke kop maar ik kan geen 16 tracks + edits onthouden.
dan blijft het bij mij denk ik bij loopjes maken van 8/16/32 steps.

Zo'n Cirklon lijkt mij ook wel wat, maar ik ben bang dat ik het visuele ga missen.

Het is natuurlijk totaal anders werken dan met een traditionele daw. Ik moet eerlijk zeggen dat het er bij mij nog niet van gekomen is hele songs te maken maar dit is zeer zeker mogelijk (er is ook song mode). Maar je hebt gelijk dat het minder visueel is dan een groot scherm waar alles lineair op de tijdsbalk staat.
Voor mij is het juist een voordeel, geen computer aan tijdens het produceren, lekker live edits doen en kijken waar je terecht komt. En als het zover is alles in een keer live opnemen en de computer pas gebruiken voor de nabewerking (mixing ed).

Ik zie dan ook niet veel voordeel t.o.v. Cubase omdat je daarmee ook alles kan doen
wat de Cirklon kan, en meer. En Cirklon is maar beperkt tot 5 midi outs(?).

Het is meer welke manier jij fijn vind werken. Een daw zal altijd meer kunnen (meer dan ik wil :D en nodig heb).

Bij jou gaat het vooral om de timing maar daar heb ik met Cubase geen last van,
alles draait strak synchroon. Behalve af en toe mijn 909, maar die krijgt nu zijn signaal
via dinsync en dat is al beter dan via midi.
Hierin is de Cirklon erg goed, zeer strakke timing (zie innerclocksystems (3 samples)

Kun je alle edits die je doet in Cirklon ook wegschrijven naar Cubase?
Helaas geen standaard midi files die je weg kan schrijven.
Ik heb de Cirklon nog niet zo heel lang en mede door het ontbreken van tijd heb ik nog niet alles kunnen testen. Maar tot nu toe bevalt hij erg goed en er zit nog zo veel meer in...

gr,
Jop

Ik zit binnenkort ook aan de Cirklon... :-)

Ik zie het vooral als een instrument waarmee ik kan jammen en songs maken. Die songs neem ik dan op in midi in m'n DAW en van daaruit doe ik nog wat editing voordat hij naar audio gaat voor de mixdown.

Op die manier heb je zowel het creatieve als het visuele.

snap ik, ik maak ook muziek met mijn oren.
maar ik vind het toch ook wel prettig om te kunnen zien wat ik doe en gedaan heb.
ik heb best een dikke kop maar ik kan geen 16 tracks + edits onthouden.
dan blijft het bij mij denk ik bij loopjes maken van 8/16/32 steps.

Cirklon heeft toch ook een schermpje waarmee je kunt zien wat er gebeurt? en daarnaast is denk ik de toepassing van de Cirklon voor arps/loopige sequences, niet voor uitgebreide composities (per track).

Aan de andere kant (even afgezien dat het goedkoper is en andere issues zoals timing) zou je dit niet in de nabije toekomst ook met een ipad + controller kunnen doen?

Ik heb het 2 keer geprobeerd met een RM1x en RS7000, maar kan het visuele niet missen. Ligt er ook aan dat ik geen piano kan spelen en niet even akoordjes met gemak inspeel of aanpas.
Songs maken lijkt me net als op de RM1x/RS7000 een stuk omslachtiger en trager.. Even snel wat aanpassen.. filtercurve copieren etc gaat gewoon echt traag..
Navigeren binnen je song is voor mij op een visuele manier gewoon veel sneller..

Ik ga tezijnertijd eens naar Machine of PUSH kijken.. ik ben heel benieuwd hoe 'standalone' je daarmee kan werken binnen Ableton..

Maar goed, sequencen met hardware lijkt me lekker.. hoef ik niet zo naar een scherm te turen, dat doe ik overdag al genoeg ivm werk..

Precies en ik heb ook een Innerclock SyncGen Pro zo dat alles sync loopt aan m'n DAW

Ja, maar dan maken we staks alemaal Ableton/Maschine template house, what's the fun of that? Doet iederen al toch? :D tis geen rat race. Gewoon simpele outboard en alleen midi sequencen, lekker jezelf beperken en de PC uit

Nu klink ik als een oude man met z'n synthersizert hobby :D maar gewoon pretentieloos noodlen zonder PC lijkt me heerlijk.
Bn al druk m'n Tempest en TT303 aan het proggen

Back