Cirklon

Ja, maar dan maken we staks alemaal Ableton/Maschine template house, what's the fun of that? Doet iederen al toch?

dit is natuurlijk onzin.. Ableton is een sequencer net als alle anderen.. Je speelt er al je eigen midi in, net als met je Circlon, MPC of Cubase.
En een hardware sequencer is nu ook weer niet zo speciaal..die zijn er al jaaaaaaaren..

Enige verschil is dat je nu niet visueel meer gaat werken.. en dat beinvloed je workflow en wss je songs..

Dat klopt, je kan met een DAW qua midi alles (en meer) wat een Cirklon kan.
Maar een Cirklon kan een hele hoop niet, wat in een DAW wel kan, en door de pattern based lay-out en de interactie tussen de patterns en beperkte instrumenten ga je dus waarschijnlijk tot andere resultaten komen.
Less is more zeg maar. Heb er een hele stapel plugins voor verkocht. Noem me een masochist en irrationeel om het mijzelf onnodig "moeilijk" te maken, maar zo wil ik het graag.

Dat klopt, je kan met een DAW qua midi alles (en meer) wat een Cirklon kan.
Maar een Cirklon kan een hele hoop niet, wat in een DAW wel kan, en door de pattern based lay-out en de interactie tussen de patterns en beperkte instrumenten ga je dus waarschijnlijk tot andere resultaten komen.
Less is more zeg maar. Heb er een hele stapel plugins voor verkocht. Noem me een masochist en irrationeel om het mijzelf onnodig "moeilijk" te maken, maar zo wil ik het graag.

Klopt... een DAW kan meer, en het gaat net effe eenvoudiger..
En 'masochist' en 'onnodig moeilijk maken'.. het is maar net wat je lekker vind werken toch, zo speciaal is het allemaal niet..
Maar ik ben wel benieuwd wat je er mee gaat maken. Ligt ook erg aan de muziekstijl die je maakt.. Een beetje samples triggeren voor je hiphop track gaat makkelijker als een trance maken met akoorden etc.

Heb zelf een tijdje een MPC5000 gehad.
Voor beats te maken oke, hele songs maken voor mij geen optie.

Maar ben idd ook benieuwd wat je gaat maken! Dik zal het zeker wel klinken 8)

tsja denk dat met de nieuwe Push in ableton de werkwijze vergelijkbaar zal zijn.
Toch maar overstappen naar Ableton ;)
Uiteindelijk zit op de Cirklon ook een beeldscherm(pje) voor de instellingen.
Zit dit draadje wel met interesse te lezen maar kan voor mij persoonlijk de meerwaarde van Cirklon niet ontdekken als Ableton gebruiker.

Ik merk dat wanneer de interactiviteit groter wordt, dus knoppen om patterns te wisselen, meerdere sequencers hun eigen ding laten. Doen, niet alles kunnen automaten omdat je maar 1 paar handen hebt, ik dingen moet loslaten en daardoor tot ander resultaat kom.
Zoals de techno type experimentjes van afgelopen paar weken.
En in Cubase op een tijdslijn ben ik te snel afgeleid door "vorm" en mogelijkheden en verval ik in patronen.
Ableton zou natuurlijk ook kunnen, maar ik heb al een mooi DAW met Cubase7 en wil deze ontdekkingsreis aangaan.

Ja, maar dan maken we staks alemaal Ableton/Maschine template house, what's the fun of that? Doet iederen al toch? :D tis geen rat race. Gewoon simpele outboard en alleen midi sequencen, lekker jezelf beperken en de PC uit

Nu klink ik als een oude man met z'n synthersizert hobby :D maar gewoon pretentieloos noodlen zonder PC lijkt me heerlijk.
Bn al druk m'n Tempest en TT303 aan het proggen

Je klinkt nu meer als iemand die zijn eigen onvermogen om iets origineels te maken probeert af te schuifen op zijn gear.
Je kan in Ableton toch ook heel simpel pretentieloos kutten?
Heb zelf in de studio een DAW en voor live een Spectralis als sequencer.
Een Circlon lijkt mij ook wel dik om erbij te hebben, maar als je nu eenmaal 12 in een dozijn muziek maakt gaat een andere sequencer daar niet veel aan veranderen hoor.
Die verandering zal uit jezelf moeten komen, je houding en de manier hoe je de wereld ziet......allemaal van die dingetjes die reflecteren in je muziek.

tsja denk dat met de nieuwe Push in ableton de werkwijze vergelijkbaar zal zijn.
Toch maar overstappen naar Ableton ;)
Uiteindelijk zit op de Cirklon ook een beeldscherm(pje) voor de instellingen.
Zit dit draadje wel met interesse te lezen maar kan voor mij persoonlijk de meerwaarde van Cirklon niet ontdekken als Ableton gebruiker.
het gaat voor mij dan ook om "minderwaarde" Ik heb een ontzettende behoefte om "authentiek" terug te gaan naar wat ik 25 jaar geleden wilde doen, maar toen niet kon betalen. Gewoon een synth ensemble met drumcomputer en muziek maken. Zonder alle moderne produceer mogelijkheden

De workflow herken ik zeker, bij mij komen de leukste resultaten als ik gewoon alles laat lopen en ga zitten te jammen en draaien aan de knoppen. In een later stadium knip ik dan de geluiden er dan uit en werk verder met samples. Daar vind ik Ableton juist zo ontzettend sterk in, ben een voormalig Cubase gebruiker en heb bewust Cubase opzij geschoven omdat ik dan meer intuïtief kan werken. Dat is juist wat ik lees waar je nu op zoek naar bent. Ableton is redelijk eenvoudig onder de knie te krijgen, voordat de Cirklon binnen is zou ik zeker een poging wagen om Ableton te installeren en te ontdekken welke sequensers bv in Max zitten. Just my thougt :)

Je klinkt nu meer als iemand die zijn eigen onvermogen om iets origineels te maken probeert af te schuifen op zijn gear.
Je kan in Ableton toch ook heel simpel pretentieloos kutten?
Heb zelf in de studio een DAW en voor live een Spectralis als sequencer.
Een Circlon lijkt mij ook wel dik om erbij te hebben, maar als je nu eenmaal 12 in een dozijn muziek maakt gaat een andere sequencer daar niet veel aan veranderen hoor.
Die verandering zal uit jezelf moeten komen, je houding en de manier hoe je de wereld ziet......allemaal van die dingetjes die reflecteren in je muziek.
hier ben ik het wel mee eens hoor, je skills verbeteren niet door een andere sequencer, maar de manier waarop je gedwongen wordt te werken wel.

Voor de goede orde: mijn muziek is niet hoogstaand of zo en ook niet ieder zijn ding, maar ik ben wél tevreden met wat ik maak, of wil maken. Ik ben tevreden met wat ik kan. Denk niet dat ik naar andere tools aan het zoeken ben om te kort aan skills te compenseren, begenadigd pianist zal ik nooit worden, maar ik krijg wel voldoening uit hetgeen ik doe en krijg zo nu en dan leuke feeddback op de koop toe.

Ik bedoel juist geen skills, inner gut......dat is wat ik bedoel.....los durven laten.

maar das moeilijk, in ieder geval denk ik voor de meeste. Of anders gezegd ik worstel daar ook regelmatig mee, het te mooi willen doen....

maar das moeilijk, in ieder geval denk ik voor de meeste. Of anders gezegd ik worstel daar ook regelmatig mee, het te mooi willen doen....
herkenbaar

Qua "loslaten". Denk ik dat een Cirklon juist wel productief werkt, je kan niet zo makkelijk zo lang doorpolijsten totdat je door de lak heen bent zeg maar, iets wat mij in Cubase regelmatig lukt :D

DAW EN externe sequencer kan ook prima hoor, zijn zat mensen die bijv. hun octatrack bijv ook gebruiken om VST's aan te sturen. Het gaat erom dat je in de creatieve fase niet (continu) aan het muizen bent. En alleen al een Launchpad oid geeft dan al verbetering omdat je niet 100% op je scherm gefocussed bent.

En wat voor de een belemmerend werkt, is voor de ander weer creatief. Zo werk ik het snelste om in Live juist eerst wat te kloten met samples en daarna pas de hardware in te schakelen.

Maar Raphie, stop nou eens met trollen hier en ga die 808 kick op je Tempest programmeren :D (of nog beter, hele song met Tempest).

Back