Les in afmixen?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Pff.. ik heb er geen kaas van gegeten..

Ik zou wel gericht willen weten hoe ik mn sound netjes in balans krijg. Dus hoe kan ik eq, limiter en compressor goed inzetten. Wie of waar kan ik een betaalbare cursus volgen. Ik zou dit graag willen weten aangezien in mn tracks niet mooi vol vind klinken..

Het is een kwestie van een paar theorieën kennen, bijvoorbeeld dat een digitaal signaal nooit boven de 0db mag komen. Voor de rest is het vooral creativiteit en je oren gebruiken.
Je kunt wel alles volgens het boekje willen doen, maar de leukste dingen ontstaan als men buiten de gebaande paden treedt.

geen idee of ik het nodig heb :erm:
Ik wil mn sound gewoon mooi vol krijgen..

ik heb niet echt een goed idee hoe ik dit stapsgewijs moet doen.. limiters en compressors zie ik steeds overal terugkomen..

Dingen als eq gebruiken om 'elke sound een plek te geven in de mix'.. geen idee waar ik moet cutten of boosten ofzo..

Ik wil je wel helpen hoor.
als je een keer je kanalen allemaal als WAV exporteert, ZONDER er zelf al aan te hebben ge-EQéd of compressed
dan wil ik best een keer een track samen met je uitmixen in m'n studio, gewoon voor nop, open minded en zo. vind je het wat waard, mag je best een krat bier neerzetten, of wanneer je een productie hebt waarmee je geld wilt verdienen het alsnog een keer betaald over doen.

Om eerl'k te zijn, ik vind dat ik 'alles' goed bij elkaar laten klinken, Al is't mss nu in retro style, met hardware synth, en zelfs met een amiga- tracker,..
Maar ik kan dan weer helemaal niks van melodies...

Ik ben daarvoor technieker geweest, dat was ook constant afregelen, tot je der gek van werd..
Ik kan ni zeggen, doe dat of dat om er een geheel van te maken,,
Ik vind de hedendaags VST - in the box muziek ook erg slecht liggen, dat kan ik maar tot 60% van't headphone volume zetten..

tja, anders mss eens samenwerken met iemand ?.??

Ik wil je wel helpen hoor.
als je een keer je kanalen allemaal als WAV exporteert, ZONDER er zelf al aan te hebben ge-EQéd of compressed
dan wil ik best een keer een track samen met je uitmixen in m'n studio, gewoon voor nop, open minded en zo. vind je het wat waard, mag je best een krat bier neerzetten, of wanneer je een productie hebt waarmee je geld wilt verdienen het alsnog een keer betaald over doen.

Tof man, thanx voor je aanbod. Helemaal gezien onze chitchats op deze site :-)

Ik merk gewoon dat ik bijna altijd ontevreden ben over mn sound.. bij anderen klinkt het vol.. dik.. dynamisch..

Tracks maken deel ik altijd in 2en:
1. compositie maken (melodieen, arrangement)
2. mixen, sound in balans krijgen, vol, dynamisch, mooi maken..

1. lukt me nog wel als ik mn best doe en een goede dag heb, van 2. heb ik (nog) geen kaas gegeten..

laat maar weten per PM, agenda is vrij vol, maar een vrij dagdeel in het weekend lukt altijd wel binnen redelijke tijd.

De onderlinge verschillen tussen de Tracks & Sounds: Track Delay, Pitch, Sidechain compressie, EQU, Stereo beeld, en beginnen met -6db Kickdrum..
Zo doe ik het,, en dat klinkt goed voor m'n oren... maar 't is altijd schrikken met de hedendaagse tracks van anderen..

Laatst gewijzigd:
Thanx guys voor jullie reacties btw..

Dit vond ik wel een interessant filmpje... veel delen, gewoon ff kijken.
Veel delen, daar bedoel ik mee, de tutorial bestaat uit meerdere youtube filmpjes...

de grootste problemen met dit soort filmpjes zijn, dat mensen gelijk denken dat alles moet
de sound dicteert wat er nodig is, heb je goede bronnen/patches/samples dan kan het zo maar zijn dat héél weinig nodig is.
heb in het verleden al eens een aantal tips gegeven, maar een hele belangrijke is, is dat wanneer je extreem moet EQen je bron niet goed is, zoek dus een andere patch, maar een sound te veel uit zijn natuurlijke curve trekken, klinkt gewoon heel vermoeiend.
hetzelfde voor mensen die een "master EQ" doen, zo maar een aantal bumps en cuts, omdat ze dat op een video gezien hebben, of omdat hun mix niet klinkt (wat heel vaak monitoring is)
hetzelfde met compressie, als je niet weet wat het doet, afblijven
en als laatste Ozone presets: Don't do it!!! tracks waar gewoon Ozone overheen gegooid is klinken vaak als een veels te grote bubble en de helft v/d geluiden uit fase, te harde compressie treshold en alles wordt H A R D.

Er is natuurlijk geen absolute waarheid, maar ik ben zelf een fan van "natuurlijk" mixen, dicht bij je sounds blijven, het freqentie gevecht oplossen door lowcut patch keuze en volume maar zo min mogelijk EQen.

Ik ga uit van alleen dingen aanpassen die vervelend klinken. Dus alleen te scherpe klanken minder scherp maken en te harde partijen iets zachter maken. Op die manier blijft de mix zo puur mogelijk klinken. Dus niet draaien om het draaien, maar alleen wanneer het nodig is.

Je moet je mix goed maken. Ik doe nooit aan masteren. Dikke mix maak je met je effecten, zo komt ie zo warm vol.

Mixen, masteren.. wat is nu echt het verschil?

Mixen is toch gewoon de eq/volume/panning/effects per kanaal goed afstemmen zodat ze qua frequentie elkaar niet in de weg zitten.. dus dat geeft een solide sound toch?

Masteren is de wav render van je track extra oppoetsen?

In principe is goed afmixen voldoende?

Ik heb vanavond even wat in elkaar gezet.. ik zal het morgen eens posten. Ik ben benieuwd eigenlijk in hoeverre je dat profi (vol, clean) kan laten klinken..

Mixen, masteren.. wat is nu echt het verschil?
slechte mix, goede mastering(engineer) is dik klinkende track.

Mixen is toch gewoon de eq/volume/panning/effects per kanaal goed afstemmen zodat ze qua frequentie elkaar niet in de weg zitten..
ja in basis, voor de rest ben jij de maker jij bepaalt hoe wat gaat klinken en of gaat zitten of staan zegmaar, in-, uit-, achter-, voor- de -mix, jij bepaalt, gebruik je oren, (lekker) luisteren, ook naar andere tacks van je favo artiest(en) hoe ze het doen en waarom.

Masteren is de wav render van je track extra oppoetsen?
zo zou je het kunnen zien

In principe is goed afmixen voldoende?
ik vind van niet. Masteren is een must....door een derde, jaren ervaring en liefst erbij zitten.

Ik heb vanavond even wat in elkaar gezet.. ik zal het morgen eens posten. Ik ben benieuwd eigenlijk in hoeverre je dat profi (vol, clean) kan laten klinken..

toevallig dat ik dit aan het checken ben.

Conclusie: tracks schrijven, zorgen dat het in verhouding is en ga n x naar een mastering engineer....leer je een hoop van, althans ik heb er n hoop van geleerd en ja de mixen waren waardeloos dof maar niet uit verhouding, eindresultaat gruwelijk goed, kost wel wat centjes maar je hebt ook wat :o:

Laatst gewijzigd:
Back