Les in afmixen?

Wat mis je nou eigenlijk precies in die mix? Heb m ns doorgeluisterd. Wat mist is diepte, en breedte in je mix. Laag is niks mis mee, en alle ingredienten zitten er in. Wat ik eerder hoor, is dat je afluistering (of akoestiek), je mixbeslissingen laat nemen waardoor een doffig randje ontstaat.

Ja, hij klinkt eigenlijk best okay, ik ben verbaast :-)
Diepte en breedte is nu idd een puntje.. hij moet ruimtelijker klinken. Breder qua stereo effect..

Mn afluistering is nu een DT250 hoofdtelefoon, daar werk ik op, en daarna luister ik het op Soundsticks speakers..
Akoustiek is naturel in mn computerkamer of ik ga met laptop in de woonkamer zitten :-)

De beste tracks die ooit gemaakt zijn hebben bijna geen echt diep laag. Makes you think.. :)

(ik doel niet op dance en techno oid.)

zodoende deze ongewilde freqs kan wegsnijden per kanaal?
nee, je snijd weg wat nodig is, overal per definitie op gaan kutten is t leven uit je track zuigen. Uit die hokjes/ tabelletje gaan denken

Bestaat er niet een soort analyser die van al je kanalen overlapping laat zien? Dus dat je in één keer kan zien welke elkaar in de weg zitten ipv elke keer per kanaal een eq met visuele weegave te gebruiken?
Nee. Gebruik je oren, een track moet boem, boem doen en de rest moet er in passen in verhouding, dus kick moet niet te hard staat ed. aan de andere kant is dat de vrijheid van jou als maker.....jij beslist wat gaat domineren in jou liedje.

Misschien zit het tussen je oren.....?
denk dat i gemasterde tracks aan het vergelijken is met eigen (ruwe) mix/werk, gemasterde tracks klinken DIK :D

Diepte en breedte is nu idd een puntje.. hij moet ruimtelijker klinken. Breder qua stereo effect..

Mn afluistering is nu een DT250 hoofdtelefoon, daar werk ik op, en daarna luister ik het op Soundsticks speakers..
Akoustiek is naturel in mn computerkamer of ik ga met laptop in de woonkamer zitten :-)
decent speakers helps a lot

Laatst gewijzigd:
en hier een interpretatie v/d mix, kan natuurlijk altijd dikker of dunner, ligt eraan wat de artiest er mee wil

de 2e is een wat "schonere" variant, iets lichter ook en daardoor iets minder vermoeiend, ti's maar net wat je lekker vindt.

Laatst gewijzigd:
en hier een interpretatie v/d mix

Ik vind 'F5_DBM_Mix.mp3‎ ' de beste.. De bassdrum klinkt prettiger dan in het origineel, daar is hij wat bonkig.... Leuk om de verschillen te horen iig..

Mn track was nog wat eenvoudig, ik moet er wat meer aan sleutelen, maar goed... het was maar een testje om mixen te oefenen, niet om een Grammy mee op te halen :-)

Bedankt dat je er nog weer even naar hebt gekeken... :okdan:

De bassdrum heb ik gelayerd, heb de track sync gezet op 128bmp, er een iets meer deephouse rondere kick ondergezet en jow kick/snare/hihat combo. Gehighpassed. De onderkant vn de snare opgevuld met een subtiel clapje, je fabfilter fx track vervangen door Valhalla vintage verb
Toen de nieuwe drums door de api2500
De bassline door de ssl sidechained op de nieuwe kick en de rest mild door de charteroak

Nu heeft de eerste mix tevens toneboosters reeltape op de master insert, bij de 2e mix staat deze uit.
De limiter is TB Barricade, al deze plugs kosten geen drol.
Op de master insert op de SSL X-desk zit de HM2 NAIL en HAMMER

Ik wil je wel helpen hoor.
als je een keer je kanalen allemaal als WAV exporteert, ZONDER er zelf al aan te hebben ge-EQéd of compressed
dan wil ik best een keer een track samen met je uitmixen in m'n studio, gewoon voor nop, open minded en zo. vind je het wat waard, mag je best een krat bier neerzetten, of wanneer je een productie hebt waarmee je geld wilt verdienen het alsnog een keer betaald over doen.

Hey Raphie doe je aan no pay no cure mastering ? sounds interesting zo'n samenwerking :D

Yep, de markt is al moeilijk genoeg om geld te verspillen aan zaken waar je niet 100% tevreden over bent.

Heb dat van dat laag af filteren nog eens nagekeken. Op alle pop/apres ski en Nederlandstalige zaken zit dat inderdaad op 45 hz. Bij dance op 32 hz.

en hier een interpretatie v/d mix, kan natuurlijk altijd dikker of dunner, ligt eraan wat de artiest er mee wil

de 2e is een wat "schonere" variant, iets lichter ook en daardoor iets minder vermoeiend, ti's maar net wat je lekker vindt.

Ik heb ze eens geluisterd. Om eerlijk te zijn vind ik ze nog steeds niet heel erg breed, dik of lomp. Het is wel zeker een vooruitgang, maar ik vind de kick en bass zeker nog wat ballen missen...

ja, dat is de beperking van het bronmateriaal, de kick kan je een beetje layeren maar ook niet te veel aanpassen, de bassline is gewoon zoals aangedragen
verder houdt ik zelf niet van kunstmatige breedte, MS trukjes klinken mij te kunstmatig en leiden af v/d diepte in een track, ik zoek altijd eerst cohesie, voordat iets kunstmatig gaat klinken

Maar je kan natuurlijk ook zelf even met de bronbestanden stoeien? ben wel benieuwd wat er uit die Thermionic komt

Laatst gewijzigd:
Yep, de markt is al moeilijk genoeg om geld te verspillen aan zaken waar je niet 100% tevreden over bent.

Helemaal mee eens, nog 2 tracks afmaken dan neem ik contact met je op kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

Hoelang doe je over 10 tot 12 tracks masteren ? en wil erbij zijn, is dat mogelijk ?

10 tot 12 tracks is zeker wel 1 dag, en dat kan zeker met aanwezigheid.
Laat maar weten wanneer je zo ver bent dan plan ik de agenda.

Ik wil je wel helpen hoor.
als je een keer je kanalen allemaal als WAV exporteert, ZONDER er zelf al aan te hebben ge-EQéd of compressed
dan wil ik best een keer een track samen met je uitmixen in m'n studio, gewoon voor nop, open minded en zo. vind je het wat waard, mag je best een krat bier neerzetten, of wanneer je een productie hebt waarmee je geld wilt verdienen het alsnog een keer betaald over doen.

kijk!:okdan::halleluja

Bestaat er niet een soort analyser die van al je kanalen overlapping laat zien? Dus dat je in één keer kan zien welke elkaar in de weg zitten ipv elke keer per kanaal een eq met visuele weegave te gebruiken?

Hee, kijk eens welke link ik vandaag zag hier op SF :-)

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1607468&postcount=6

VertexDSP MultiInspector
Multitrack Real-Time Spectrum Analyzer

Hij is er ook in een free versie die max 4 signalen analyseert..

Bestaat dus schijnbaar toch... al moet ik zeggen dat je natuurlijk allereerst je oren moet gebruiken..

Ik heb geen monitorspeakers, en geen goed ingerichte acoustische ruimte. Ik probeer het nu gewoon met huidige systeempje.. Ik had Phonic P6A monitors, maar die klonken ruk. Ik besef dat als ik serieus goed wil afluisteren ik geen low budget spul moet kopen.
Maar pas als ik echt lekker bezig ben en een aantal nummers heb afgemaakt, dan ga ik overwegen om die aan te schaffen..

Laatst gewijzigd:
Hou eerst de lol er i.d.d. Maar in, meer geld uitgeven kan altijd nog

Hee, kijk eens welke link ik vandaag zag hier op SF :-)

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1607468&postcount=6

VertexDSP MultiInspector
Multitrack Real-Time Spectrum Analyzer

Hij is er ook in een free versie die max 4 signalen analyseert..

Bestaat dus schijnbaar toch... al moet ik zeggen dat je natuurlijk allereerst je oren moet gebruiken..

Ik heb geen monitorspeakers, en geen goed ingerichte acoustische ruimte. Ik probeer het nu gewoon met huidige systeempje.. Ik had Phonic P6A monitors, maar die klonken ruk. Ik besef dat als ik serieus goed wil afluisteren ik geen low budget spul moet kopen.
Maar pas als ik echt lekker bezig ben en een aantal nummers heb afgemaakt, dan ga ik overwegen om die aan te schaffen..

Redelijke tot goede akoestiek en een goed monitor systeem zijn de basis van een goede afmix. Met elke speaker is wel resultaat te halen, alleen op een goedkope speaker ben je eerst bezig met het vertalen van de gebreken van de speaker, in plaats van mixen wat je hoort.

Maar iedere mixer, outboard, monitors, luchtvochtigheid, enz. heeft zijn eigen karakter.

Luister veel muziek die je goed vind van vooral artiesten die al jaren bezig zijn door je eigen mixer/DAW. Dan leer je de kenmerken van jou workflow te herkennen. Mijn setup was super goed en alles klonk dik. Totdat ik een nieuwe mixer kocht en ook nog effe aan de andere kant van de zolder ging zitten. Alles stoek :D

10 tot 12 tracks is zeker wel 1 dag, en dat kan zeker met aanwezigheid.
Laat maar weten wanneer je zo ver bent dan plan ik de agenda.
cheers neem binnenkort contact met je op, woon je ver van Utrecht ?

Maar iedere mixer, outboard, monitors, luchtvochtigheid, enz. heeft zijn eigen karakter.

Luister veel muziek die je goed vind van vooral artiesten die al jaren bezig zijn door je eigen mixer/DAW. Dan leer je de kenmerken van jou workflow te herkennen. Mijn setup was super goed en alles klonk dik. Totdat ik een nieuwe mixer kocht en ook nog effe aan de andere kant van de zolder ging zitten. Alles stoek :D

verschrikkelijk 8D Ik ken het. Verhuizing telt overigens dubbel, je moet dan ook nog aan het huis wennen. Ehh, ik dacht ff dat ik in een andere thread zat die nu loopt :D lekker opgelet :) SoundCloud is te leuk...

Back