Ik moet ook erg wennen aan de pads en hun gevoeligheid. Hij staat bij mij al op zn gevoeligst maar het mag van mij nog erger. Vooral als ik lang klinkende noten of een melodie wil spelen kost dat moeite, omdat je best hard moet drukken. Bij een keyboard kost dat veel minder moeite.
Ik heb hem juist eerst maar weer teruggezet op de default, met name bij een lage thresshold en velocity curve 5 was die van mij zo gevoelig dat ik het onspeelbaar vond. Maar voor leads is dat inderdaad erg lastig spelen, dus dat wordt nog wat tweaken tot ik een goeie instelling vind.
Ik heb de push nog maar net, dus ben nog een complete newbie, maar met wat tutorials online (youtube) had ik toch binnen een uur de meeste dingen wel onder de knie van hoe die werkt. Ik was verbaasd hoeveel je zonder muis en keyboard kan doen met alleen de push. Vanaf scratch had ik binnen no time de nodige beats en grooves doorgelopen via alleen de push besturing. Best bijzonder want ik heb echt geen enkel idee hoe ableton live werkt nog
Ik was verbaasd over de kwaliteit van de push, het is een midi controller in feite, maar veel mensen op internet zeggen dat het aanvoelt als een instrument. Ik kon me daar niet veel bij voorstellen totdat ik er nu zelf mee gespeeld heb. Het is inderdaad veel meer dan een midi controller. Dit komt met name door de response van de pads (voelt echt als een high priced drumstel aan), waarbij je vingers enigzins terugbouncen. Met name als je goed bent in finger drumming ga je op deze pads enorme snelheid halen (zelfs ik haalde er al met gemak 32th snare roffels uit).
De interface en knoppen en hoe het geintegreerd is met ableton live is erg goed. Je kunt via een paar drukken op de knop switchen van modes en na een uurtje oefenen had ik gewoon al een aantal grooves, basslines, en melodieen lopen en was ik in session mode al intuitief een song aan het bouwen met die patterns die ik gemaakt had. Inclusief Effect automation. Wat ik ook megavet vond is dat je de samples en sounds die je geprogrammeerd hebt tijdens de performance kan editten en dat je die automation gewoon aan een pattern kan toekennen. Dus bijvoorbeeld had ik 1 drumgroove lopen waarbij die standaard bleef en bij een andere pattern liet ik de drum kicks in pitch en lengte via de knoppen die ik in een automation pattern had opgenomen had varieren en liet ik de hi hats via een feedback delay pattern ook varieren. Tijdens de performance kon ik die dan simpel oproepen en ook weer overrulen met mijn eigen variaties.
Wat ik ook niet wist (stond hier overigens wel ergens boven in een post) dat je de huidige waarde van een parameter kon oproepen door alleen maar het aanraken van de encoder met je vinger, dat is ook enorm handig voor het overzicht.
Nu de komende dagen leren hoe ableton live werkt (ik heb echt geen idee nog), het is een compleet andere insteek dan cubase, maar het ziet er zeer doordacht uit en die geintegreerde lessen is een erg goed idee van ableton.
Wat ik vooral grappig vond is dat de drum grooves die ik via de push maakte compleet anders waren dan die ik normaal in cubase programmeer. Blijkbaar maakt voor mij de werkwijze veel uit voor het eindresultaat hehehe.
Had ik nog een vraag aan de push bezitters, als ik een instrument gebruik in push en daar een effect aan heb toegekend (bijvoorbeeld een errosion effect), wat is dan de shortcut op de push op die errosion effect parameters aan te kunnen passen voor die specifieke midi clip? Ik weet dat het kan want het is me wel eens per ongeluk overkomen, maar ik kan die shortcut niet meer vinden?