gisteren studie sessie 2 gedaan van ableton en de push. Ik snap inmiddels de meeste dingen wel en zie de goede punten maar ook wel enige tekortkomingen. Hieronder mijn mening:
handig:
- voor het maken van een track kun je de computer volledig vergeten en heel intuitief op de push je patterns vullen
- Programmeren van synths en effecten kan gewoon via de push via 8 parameters per sectie (maximaal 8 secties), wat ruim voldoende is om je sound of effect snel in te kunnen stellen.
- nieuwe instrumenten, loops en effecten kunnen on the fly toegevoegd worden, erg vet is dat je kunt kiezen waarin je chain je dit wilt doen. Dus stel je hebt een instrument met daarachter een EQ en delay, dan kun je een effect als overdrive kiezen en die plaatsen tussen de EQ en Delay als je dat wilt. De plaatsings positie is dus gewoon via de push te kiezen, erg handig!
- de integratie tussen ableton en push is via python scrips (push folder) in de ableton installatie, dus het is voor ableton makkelijk om dingen toe te voegen / aan te passen kwa functionaliteit.
- Vervangen van een instrument, loop of effect (of preset) kan heel eenvoudig in een bestaande clip door Shift - Add track te kiezen, dan kun je dus de bestaande clip gebruiken maar met een ander instrument, loop of effect.
- Er zijn al Max 4 Live projecten gericht op de push beschikbaar, waaronder een 64 steps sequencer, verder staan er een aantal leuke projecten op stapel (zie het push ableton forum) van mensen die handig zijn in M4L. Dus kwa open programmeerbaarheid zit dit enorm goed
- Push zit stampvol shortcuts, die het leven in ableton erg handig maken (sneller als met een muis soms). Dus ook als aanvulling op je computer setup puur als controller is die erg handig.
- Als je gewend bent piano te spelen dan denk je in toonladders, push geeft je de mogelijkheid om hier eens vanaf te breken, hier moet je voor je akkoorden en melodieƫn denken in patronen, als je 3 pads in een patroon indrukt en vervolgens druk je datzelfde patroon weer in maar dan 1 pad verder dan regelt push dat het goed klinkt. Dat is totaal anders dan op een piano waarin je de toonafstanden moet kennen. Dit geeft na wat oefening compleet andere melodielijnen dan je zelf zou bedenken omdat je meer patronen aan het spelen bent. Overigens is dit net zo moeilijk te leren als gewoon toonladders het is alleen een andere benadering.
Minder handig
- Het openen van een nieuwe Live set of bestaande live set moet nog steeds via de computer (wel logisch, maar toch jammer aangezien je de computer dus altijd wel nodig hebt voor dit ene punt)
- VST integratie kan alleen via het maken van een instrument rack op de computer, die je daarna (met 1 preset dus) kan kiezen in het instrument rack van de push. Dit gaat hopelijk nog veranderen want als je veel vst's gebruikt en wilt preset browsen dan kan dat nu niet zonder computer
- Pads responsiveness is lastig, in de praktijk speel je een pattern in (bijvoorbeeld een akkoord) en als je dan 3 pads tegelijk indrukt is er altijd wel 1 die je minder hard indrukt. Dit vergt veel oefening en in de praktijk zul je een pattern vaak opnieuw moeten opnemen. Alternatief is dat je de accent knop indrukt die de velocity op 127 vastzet, of dat je via een hold pedal de akkoorden vasthoudt om te voorkomen dat bijvoorbeeld de pad onder je duim dubbele triggers geeft omdat je niet hard genoeg drukt. Ik denk dat het met oefening wel op te lossen is en ook een middagje de pads calibreren in het user menu op je eigen speelstijl zal ongetwijfeld wel helpen. Maar de default waarde vind ik persoonlijk te veel gericht op finger drumming en wat minder op melodieƫn spelen.
Build kwaliteit
- het was mij niet opgevallen maar er wordt veel geklaagd over de witte Led verlichting die per pad verschilt, nadat ik dat gelezen had viel het mij ook op, niet alle pads zijn even wit (sommige zijn wat paarser) in Note mode. Dus de Leds verschillen in kwaliteit. Wat mensen nu doen is een eigen kleuren schema erin zetten (via het plaatsen van een bestand genaamd SkinDefault.py), hierin kun je dan die witte kleur wat dimmen, of zoals veel anderen doen het kleuren schema compleet veranderen, er is bijvoorbeeld een schema beschikbaar waarin de witte kleur veranderd wordt naar diep donkerblauw (ziet er erg mooi uit). Ik ga dit zelf ook maar even veranderen.
Mijn eindconclusie
Ik denk dat ik inmiddels de hele push interface wel ken, dat gaat dus echt supersnel om dat te leren en als je die interface eenmaal kent dan vlieg je door je project heen. Het is echt heel simpel om vanaf scratch snel 10 tallen clips te maken voor je song. Ook de Duplicate functie is een enorme timesaver op je hardware, je drukt op de knop en je hebt een kopie in een nieuwe clip strip waarvan je vervolgens de clips kunt aanpassen.
Ook voor live optredens is het een vet apparaat, het is niet alleen het activeren van clips, maar ook het feit dat je al je instrumenten en effecten on the fly kunt aanpassen. Zo had ik gisteren een acid beat lopen met drums, wat audio loopjes en wat 303 sounds die ik geprogrammeerd had (via de push) in Analog instrument en tijdens het 'live performen' van de clips die ik gemaakt had kon ik dus daadwerkelijk in realtime zonder ook maar 1 keer de computer aangeraakt te hebben, de instrumenten en effecten aanpassen, automaten en dat werd dan per clip opgeslagen.
Dat gaat voor live dus een stuk verder dan even wat clips aan en uitzetten en aan de cutoff en reso draaien van een synth. je bent gewoon op basis van je gevoel je live performance aan het vorm geven en je kunt zelfs per clip automation aanpassingen doen in realtime of bijvoorbeeld patterns live aanvullen. Push maakt dit echt extreem makkelijk. Enige voorwaarde is dus wel dat je de interface blind kunt dromen, maar goed, het zit zo doordacht inelkaar dat je binnen een paar uur dit onder controle hebt (en waarschijnlijk sneller als je ableton al kent, want dat zag ik ook voor het eerst dus dat kostte ook even wat tijd).
Ik vind het een top aankoop dus

, het is heel anders werken dan ik gewend ben, maar het is ook wel erg goed voor de productiviteit, binnen no time heb je een lekkere groove lopen en via die live performance mode bouw je al snel de basis van een song en is het verder een kwestie van afmaken / finetunen op de computer zelf.