De grote Ableton Push thread

Dus in de praktijk denk ik dat ik toch wel snel 1 fout nootje even zal aanpassen via de computer :D, maar goed, het kan dus wel helemaal op een push.

Kan je midi noot data niet makkelijk aanpassen op Push zelf?
Ik zou er zelf ook wel eentje willen hebben, of Machine. Maar was al bang dat ik op beiden niet kon editten. Ik zou graag willen dat ik niet meer naar mn laptop hoef te kijken..

Kan je midi noot data niet makkelijk aanpassen op Push zelf?
Ik zou er zelf ook wel eentje willen hebben, of Machine. Maar was al bang dat ik op beiden niet kon editten. Ik zou graag willen dat ik niet meer naar mn laptop hoef te kijken..

nee editten is vrij lastig tot zelfs onmogelijk voor sommige dingen. Dit komt omdat je bijvoorbeeld meerdere noten kunt inspelen onder 1 pad (in step sequencer mode), in note sequence mode is het helemaal lastig omdat je daar niet de pattern kunt stoppen en er met steps doorheen kunt lopen om zo dat ene nootje te veranderen.

Dat kun je ook goed zien in die demo video van mij hierboven. Daar zie je me op een gegeven moment op de Note functie drukken om en dan zie je de melodie lijn met kleurtjes over de pads gaan. Stel dat je de 5e noot wilt veranderen dan kan dat dus niet zonder de pattern opnieuw in te spelen.

In step sequencer mode is het makkelijker als je niet live drums opneemt via finger drumming. Als je dan puur via het indrukken van de pads een drum beat maakt dan kun je uiteraard wel heel simpel je pattern editten, aangezien elke pad 1 noot bevat en hij er via een step sequence doorheen loopt. Ook kun je 1 step in tijd verschuiven (boorbeeld nudgen voor en achter de exacte tijd van die step). Speel je je pattern in via finger drumming dan wordt dit een stuk lastiger omdat je bijvoorbeeld 3 hits onder 1 pad kan krijgen via die methode. Dat is niet meer aan te passen dan.

Dit projectje was leuk om een keer te proberen, maar in de praktijk zal ik het vooral gaan gebruiken als verlengstuk van mijn computer. Het werkt namelijk wel heel erg snel om een controller als dit naast je te hebben en zo even snel wat patterns in te spelen of automation toe te voegen. Ik merk dat ik in de praktijk zelfs al even snel de programming van effecten en synths ermee doe omdat ik tijdens het testen in sessie mode dan op ideeen kom die ik dan live even aanpas in de clip. Aangezien je meerdere parameters in realtime kunt automatiseren scheelt dat bakken met tijd en het voelt ook gewoon lekker aan om dat soort dingen met hardware te doen. Aangezien praktisch al dat soort performance koppelingen voor je geregeld worden door ableton naar de push.

Wat je in mijn video zag is denk ik wel het maximale wat je nog voor elkaar kunt krijgen zonder computer. Maar alles in de video is dus zonder editting ingespeeld, dat betekende dus in de praktijk dat ik regelmatig iets opnieuw moest inspelen totdat het goed was, inclusief de automation patterns die ik ook een paar keer opnieuw moest opnemen. Normaal zou je dit wat je ziet in de video nu uit gaan werken in ableton op de computer, zeg maar het producer gedeelte. Al met al scheelt dat dan toch wel de nodige tijd. Maar als je een push wilt om nooit meer de computer nodig te hebben dan denk ik niet dat een push je gaat brengen wat je wilt.

Thanx Quifster voor je bevindingen en je kritische houding naar Push toe..
Ik zie vaak genoeg eigenaren die hun nieuwe speledingetje alleen maar verdedigen...

Desalnietemin is het een erg mooie midi controller.. Ik ga me er nog verder in verdiepen, hij is toch slecht leverbaar nu.. En in Oslo kom ik niet vaak ;-)

Thanx Quifster voor je bevindingen en je kritische houding naar Push toe..
Ik zie vaak genoeg eigenaren die hun nieuwe speledingetje alleen maar verdedigen...
ja, dat verdedigen zie ik ook vaak, alleen ik doe daar nooit aan mee, iemand anders heeft er niks aan als ik iets mooier voorstel dan dat ik het zelf ervaar. Dus ik geef altijd liever maar mijn mening van wat ik er goed aan vind en wat niet. In feite is het gewoon een midi controller die geweldig geintegreerd is maar ook een behoorlijk prijskaartje heeft, dus dan kun je maar beter vooraf weten wat die wel en niet kan.

Vandaar dat ik ook zo'n videootje gepost heb zodat je kan zien wat een gebruiker (dus geen commerciele demo-er van ableton) er mee kan doen. Veel van die demos die ik online gezien heb vallen namelijk terug op het gebruik van loops en samples in combinatie met enkele patterns die ze er dan op de video bij ingeven. Op zich klopt dat ook wel dat dat kan, alleen is dan wel het hele project voorbereid op de computer, wat je in de praktijk waarschijnlijk toch gaat doen.

Wel is het goed om te weten dat er bij elke release tot nu toe de nodige functies bijkomen op de push, dus het zou me niet verbazen dat dit uiteindelijk allemaal mogelijk gaat worden, maar een mooie noot grid waarin je op detail niveau editting kan doen op het schermpje zit er dus niet in.

Op de video zie je ook duidelijk de pads kwa kleur van mijn push, er is op internet veel discussie over de witte kleur variaties per pad. Dat is ook wel zo, alleen valt dat in de praktijk wel mee zoals je ziet in note mode waarin alle pads wit zijn op mijn push. Zoals ik het bekijk zijn de fotos met extreme kleurafwijkingen in donkere ruimtes genomen zonder extra power aansluiting (dus alleen usb powered), in het donker zie je inderdaad dat de witte pads niet allemaal even wit zijn en sommigen hebben een wat paarsere gloed, maar het is zeker niet zo dat het echt heel erg opvalt op mijn push (maar misschien heb ik mazzel).

voor de mensen die de kleuren willen veranderen van hun push pads, het is vrij simpel:

- Download eerst een bestaande kleuren aanpassing (staat wel op het ableton forum).
- Kopieer dan de Skindefault.pyc file uit de push folder van je live omgeving naar een veilige lokatie (dan kun je altijd weer terug naar de originele kleuren).
- verwijder daarna de skindefault.pyc file uit de originele push folder.
- zet de nieuwe skindefault.py file (waarin je de kleuren kan aanpassen per type) in deze folder
- start Live op. Nu compileert hij het python scriptje en maakt een nieuwe skindefault.pyc file voor je aan en je kleuren zijn veranderd van je push.

Ik heb nu een mint groene push :D, stuk minder fel aan je ogen 's avonds. Morgen maar eens wat experimenteren met andere kleurtjes.

weet trouwens iemand wat de user button doet?

De Usermode heb ik al mee zitten spelen. Hiermee kun je de Push zelf (redelijk) vrij configureren.
Ik heb bv samples onder het complete 8x8 matrix gehad.

Ook heb ik het voor elkaar gekregen om de Push om te toveren tot discolicht.
In muzikaal opzicht niet echt productief maar wel leuk!
Onderstaand filmpje verduidelijkt dit wat.
Overigens werkt het 'discolichtproject' nu om onverklaarbare redenen niet meer zo goed.
Eerst had ik flitsende pads op een zwarte achtergrond; nu op een witte achtergrond.
(Who cares)

Qui: Ik ben blij met je uitleg over de Skindefault.pyc. Vanavond ga ik hier mee aan de slag.
Thanks!

Hij heeft het bij 1:44 over de Ableton Userport om te selecteren. Die stond er bij mij niet bij met die benaming. Wel een andere 'Push-poort'. (Kan me de naam even niet herinneren)
Hoe ervaren jullie dit?

De Usermode heb ik al mee zitten spelen. Hiermee kun je de Push zelf (redelijk) vrij configureren.
Ik heb bv samples onder het complete 8x8 matrix gehad.

Ook heb ik het voor elkaar gekregen om de Push om te toveren tot discolicht.
In muzikaal opzicht niet echt productief maar wel leuk!
Onderstaand filmpje verduidelijkt dit wat.
...

Hij heeft het bij 1:44 over de Ableton Userport om te selecteren. Die stond er bij mij niet bij met die benaming. Wel een andere 'Push-poort'. (Kan me de naam even niet herinneren)
Hoe ervaren jullie dit?

die ableton userport is alleen op de Mac, op windows heet diezelfde poort (Push port 2)

weer even een tipje voor de suite gebruikers. (mochten jullie er flauw van worden omdat je het toch allemaal al wel weet, geef dat maar even aan dan, dan hou ik me voortaan stil :D)

Wat me opviel is dat als je een VST instrument of hardware instrument in een Rack zet en je eigen preset maakt dat je dan niet simpel door de presets kunt browsen op de push, dus ik heb even gekeken naar een oplossing en deze gevonden.

De truuk is HEEL simpel. Ik zet voor het instrument een M4L device waarmee je program changes kan doorgeven aan je instrument rack. Dus die kun je in je instrument rack toevoegen en vanaf dat moment kun je gewoon via een dial presets bloedsnel browsen in elke synth die je hebt.

die M4L device die je daarvoor nodig hebt staat hier:
http://www.mossgrabers.de/Software/M4L/M4L.html

- download: Dial To Program Change
- open nu je Eigen VST of hardware instrument in live
- sleep dit device in je instrument rack (of zet hem ervoor)
- kijk naar je push en voila, 3 encoders zijn nu gekoppeld aan je preset brower
- draai aan knopje 3 (Program #) en zie op je scherm op je VST hoe de presets je om de oren vliegen :D

dat push wordt met de dag beter en beter zo in mijn omgeving.

(ben ook al bezig met de Custom user mode, dat ziet er ook wel gaaf uit, er staat online een plaatje met welke CC en note informatie hij default doorgeeft in user mode)

Laatst gewijzigd:
(mochten jullie er flauw van worden omdat je het toch allemaal al wel weet, geef dat maar even aan dan, dan hou ik me voortaan stil )
Ga gewoon door bitte!

Kan je vertellen hoe je dat gedaan hebt? Dat is zo'n beetje het enige wat ik mis aan Push in vergelijking met de Launchpad die ik hiervoor had.

Heb mn project er ff bij: 1 armed miditrack met een instrumentrack met daarin een drumrack , default midisettings (All ins, all channels, to master) Iedere note van dit drumrack heeft een eigen simpler. En omdat het in een instrumentrack zit krijg je alle pads tot je beschikking.

zag een vet launchpad filmpje waarin ze samples van een song aan pads hadden gekoppeld en zo realtime een remix of eigen versie met die samples maakten

dus dat wilde ik natuurlijk ook op de push, maar dacht dat wordt een hel om die 64 pads vol te krijgen met die samples. Maar goed, zoals met alles, dit bleek ook weer een simpel truukje, ik gooide gewoon de song in een clip, zette de looppoints van de track die ik wilde remixen en slicede de song naar 64 pads. Vervolgens een midi spoor aangemaakt en die geroute naar de nieuwe sliced versie en hoppa, 64 pads die exact zo reageren als hierboven in dat filmpje.

Dat kost je dus minder dan 30 seconden om zo een song om te zetten naar je pads.

maar ja, nu nog oefenen totdat ik dat net zo strak kan als die man in dat filmpje :D

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zo blij is met push ik heb mn Novation SL niet meer aangeraakt sinds ik mn push heb :) ik gebruik hem alleen nog voor mn expression pedal als mod wheel te gebruiken voor Push. want dat is voor mij het enigste dat ontbreek er zijn 2 pedal ingangen maar bijde zijn triggers 0 of 127 en niet 0 TOT 127.

spijtig :)

Ik heb hem net besteld. Al dat gelul erover heeft me te nieuwsgierig gemaakt. Levering half Augustus... ben benieuwd.

Ik heb hem net besteld. Al dat gelul erover heeft me te nieuwsgierig gemaakt. Levering half Augustus... ben benieuwd.

cool, ben benieuwd wat je er van vindt.

nog wat tips en truuks die ik de afgelopen dagen heb ontdekt

VST automation trick
Gisteren overigens een nieuwe truuk ontdekt, niet alle VST instrumenten geven hun automation parameters door aan ableton live voor automation en die kun je dus ook niet aanpassen op de push dan live. Bijvoorbeeld de Native suite doet dit standaard niet.

hier is echter een simpel truukje voor ontdekte ik. dit doe je als volgt:
- Sleep een instrument op een spoor (bijvoorbeeld Native Massive)
- druk nu onderin de balk op Config
- Kies vervolgens een preset, en hoppa alle automation parameters zijn vervolgens gekoppeld automatisch
- zet nu config weer uit en sla je setting op als instrument preset, dan hoef je dat daarna nooit weer te doen.
- ik zelf heb hem vervolgens nog even gegroepeerd om zo de 8 macros van massive te koppelen aan het hoofdscherm van de push, maar dat hoeft in principe niet.
- Dit werkt hetzelfde voor kontakt, reaktor, etc..
Bij de FM8 werkte dit truukje overigens niet , maar daar kun je dan eenmalig zelf even de knopjes aanraken in config mode. Dan heb je voortaan full edit mogelijkheid via de push.

64 pads sliced performance trick
Een andere truuk die enorm handig is is voor dat 'mashup' filmpje is het gebruik maken van de velocity en arpeggiator M4L plugins. Als je een track sliced naar midi slices om die vervolgens via de 64 pads te remixen dan hoor je al snel dat timing een enorm issue is aangezien de slices uiteraard stoppen als je de button te vroeg loslaat. Die gast in dat filmpje heeft een perfecte timing waardoor hij er geen last van heeft (of hij gebruikt ook zo'n truuk als ik nu ontdekt heb). Dit los je op als volgt:
- Zet een velocity modifier op je gekoppelde midi spoor zodat elke pad een velocity van 127 heeft (de push is namelijk aanslag gevoelig) en dat wil je niet voor dit soort mashup technieken
- Zet een arpeggiator ervoor (chord mode of sequentieel -> hangt van je speelstijl af) die dezelfde timing gebruikt als je slices bijvoorbeeld 1/4 en een lengte van 100 procent noten gebruikt
- speel nu je mashup en elke hit past perfect in samenhang met het ritme van de track waardoor je net zo klinkt als die gast in dat filmpje.

Ik had gisteren op die manier ook ff een skrillex track zo omgezet naar de pads en kon live lekker brullen via de pads, klonk gelijk geweldig en alles in sync.

Ik zeg: doe er je voordeel mee :D

Mischien moeten we het grote MAX 4 LIVE topic aanmaken op synthforum waar iedereen zijn creaties of links naar intressante creaties van andere kan plaatsen.

Goed idee?

zo ziet mijn push er op dit moment uit:
seapush-640x320.jpg

dit kleuren schema kun je downloaden via:
https://github.com/mrk/seapush

Ik vind dit vooral 's avonds een stuk prettiger in de studio kwa helderheid, dat witte was zo fel dat het wel een schemerlamp leek naast mijn scherm. Ik denk alleen wel dat ik zelf de paarse kleur nog even ga aanpassen naar oranje. Maar voor de rest hou ik het voorlopig zo, het ziet er overigens in het echt nog veel vetter uit dan op een foto.

Back