Veel nieuwe analoge synths; waarom?

Veel nieuwe analoge synths; waarom?

• Totaal aantal stemmers
    50

MonoTron

Initiating Sequence..
Het valt me erg op dat er erg veel leuke nieuwe synths uitkomen de laatste tijd. Veel meer dan de afgelopen jaren kijk ik uit naar het nieuws van nieuwe synths op de messe en de namm.

Het moet de fabrikanten natuurlijk ook opvallen dat de prijzen van vintage synths flink zijn gestegen terwijl de prijzen van nieuwe gear behoorlijk snel kelderen.
Zou de (nieuwe) strategie van de fabrikanten dan maar zijn om nieuwe gear te maken waarbij ze proberen de charme van vroeger terug te krijgen? Dit in plaats van één apparaat wat alles kan en waarbij allerlei zaken alleen via menu's te bereiken zijn?

Dit zou wel een goede manier van marktwerking zijn, waarbij de flinke stijging van vintage gear dus ook een positieve kant heeft (naast de waardestijging voor de mensen die de vintage gear in huis hebben staan).

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Disclaimer: Geen discussies over of de prijzen van vintage gear al dan niet normaal en rechtvaardig zijn of dat de MS20 toch al veel te duur is en bla bla bla. Daarvoor zijn tig andere draadjes al mee vervuild.
Gewoon even filosoferen over het hoe en waarom van de stijging in aanbod van analoge synths

haha ja in 2013 komt wel heel veel nieuw spul uit.. met knoppen!!

alleen roland en yamaha missen vooralsnog de boot met het niet maken van reissues van gewilde synths..

Dat ook ja, wanneer komen Roland en Yamaha eens op de proppen met leuke nieuwe analoge spullen. Yamaha heeft goed verdiend aan de Motif serie maar voor synth liefhebbers hebben ze al een hele tijd niet meer uitgebracht.
Over Roland maar niet gesproken. De hele nieuwe Juno serie lijkt me om te janken en de Gaia was een stapje de goede richting in, maar toch lang niet voldoende om echt weer een topspeler te worden...

Het is hip en in dat komt omdat veel mensen denken dat analoog magisch is en dat je dat MOET hebben om goeie muziek te maken... (wat natuurlijk onzin is want met een multitrimbale digisynth van 75 euro uit 1993 ofzo kan je meer dan met een pakweg Arturia Minibrute, wat natuurlijk best wel een beperkte synth is...eh zelfs met een Amiga 500 en een Octamed Floppy kan je meer dan met een Minibrute etc :D )

Het is natuurlijk alleen maar leuk toch al die leuke nieuwe bakjes :okdan:

als yamaha nou eens met een mini CS40M kwam.... :halleluja

Het is hip en in dat komt omdat veel mensen denken dat analoog magisch is en dat je dat MOET hebben om goeie muziek te maken... (wat natuurlijk onzin is want met een multitrimbale digisynth van 75 euro uit 1993 ofzo kan je meer dan met een pakweg Arturia Minibrute, wat natuurlijk best wel een beperkte synth is...eh zelfs met een Amiga 500 en een Octamed Floppy kan je meer dan met een Minibrute etc :D )

Het is natuurlijk alleen maar leuk toch al die leuke nieuwe bakjes :okdan:

Yep, maar de oude digitale bakken gaan ook al langzaam in de lift. Het is gewoon mooi om een contrast te hebben tussen heel verschillende karakteristieke bakken. Ik ga voorlopig kijken naar sampling keyboards, da's nog echt een vergeten categorie. Weer een keer de Prophet 2000 proberen.

Qua analoog alleen de MS-20 mini en *iets* van Moog voor mij, qua polyfone analoge bakken heb ik de leuke (ooit) betaalbare bakken wel en de rest is inmiddels te duur.

ik zag de eerste sub phatty's alweer tweedehands aangeboden worden.

de tijd zal leren (en soms gaat dat heel snel blijkbaar) welk nieuw spul echt de moeite waard is.

tot op heden vind ik de atc1 (later atc-x) van studio electronics een echte topper qua nieuw analoog geluid.
veel van wat er bv de laatste jaren door moog is uitgepoept kan daar wat mij betreft niet aan tippen. (ik zit mezelf nu moed in te praten omdat ik besloten heb wat vintage op te ruimen en de atc-x te houden, sorry.)

als de monotron (what's in a name) capriolen van korg maatgevend zijn voor de nieuwe ms20, dan zou ik de oude nog maar niet afschrijven ;)

Ik ga voorlopig kijken naar sampling keyboards, da's nog echt een vergeten categorie. Weer een keer de Prophet 2000 proberen.

niet vergeten denk ik, maar geprobeerd en overgeslagen.
niet door iedereen natuurlijk, maar toch.

je loopt bij samplers toch tegen een aantal vervelende beperkingen aan, de sample tijd, de opslagmedia en capaciteit, de mechanische problemen/slijtage (die klote diskettestations)....
dan zijn het ook nog van die enorme, onhandelbare bakken.

en die gruizige samples kunnen ook in een ms1 van korg. volgens mij is met de goede samples het verschil tussen wel of niet overtuigend bij samplers een stuk kleiner dan bij synths.

wat je bij sommige dan nog mist is het analoge filter, maar daar is makkelijk een mouw aan te passen.
een moog graphic eq doet al wonderen.

ik denk niet dat het echt wat gaat worden, met die oude sampler-vliegdekschepen.

Misschien heeft Leo gelijk, maar ik behoor ook tot de club die oude samplers hoog in het vaandel heeft staan.
De vliegdekschepen laat ik wel een beetje links liggen, dat dan weer wel.
Maar van een mooie Rack Mirage, Prophet 2002 of S950 word ik zeer vrolijk.

Er zijn ook een aantal bakken die ik links laat liggen vawege het bedieningsongemak.
Denk aan een Casio FZ10m of FZ1. Dat is echt een prachtig ding met een mooie sound (100% digitaal btw), maar man wat een kreng is dat om te bedienen.
Dat is nog erger dan een ongestelde vrouw wie net verteld is dat ze haar snor moet epileren.

reden:
omdat wij er ons geld aan uit geven.
en waarom blijven wij ons geld aan analoge/ subtractieve techniek uitgeven...
tja daar zijn al heel wat topics over alhier..

Dat is nog erger dan een ongestelde vrouw wie net verteld is dat ze haar snor moet epileren.

Wat heeft dat nou met elkaar te maken, en dan bedoel ik niet de vergelijking met synths/samplers, maar ongesteld met epileren :?
Blijf maar bezig met synths, volgens mij hebt je daar meer verstand van dan van vrouwen :D

Analoog is de laatste jaren hipper geworden, maar fabrikanten hebben te maken met ontwikkeltijd voor hun producten. Het geroep om meer analoog in 2011 leidt nu tot een interessant aanbod. 8~

Ik denk dat al het gepost over de liefde voor analoge synth's op de diverse forums eindelijk heeft bijgedragen aan de toename van nieuwe analoge synth's. Nu nog een paar polyfone analoge synthesizers, liefst met VCO's, voor een redelijke prijs.
Ik las trouwens dat Roland een nieuwe directeur krijgt. Ze zijn op Gearslutz al een petitie voor hem aan het maken :D;)

Nu nog een paar polyfone analoge synthesizers, liefst met VCO's, voor een redelijke prijs.
Dit ja! De verhouding tussen analoge monosynths en polyfone ligt momenteel wel erg scheef. Heeft ongetwijfeld grotendeels met kosten van de analoge circuits te maken, die bij polysynths natuurlijk in veelvoud moeten worden gemaakt.

niet vergeten denk ik, maar geprobeerd en overgeslagen.
niet door iedereen natuurlijk, maar toch.

je loopt bij samplers toch tegen een aantal vervelende beperkingen aan, de sample tijd, de opslagmedia en capaciteit, de mechanische problemen/slijtage (die klote diskettestations)....
dan zijn het ook nog van die enorme, onhandelbare bakken.

en die gruizige samples kunnen ook in een ms1 van korg. volgens mij is met de goede samples het verschil tussen wel of niet overtuigend bij samplers een stuk kleiner dan bij synths.

wat je bij sommige dan nog mist is het analoge filter, maar daar is makkelijk een mouw aan te passen.
een moog graphic eq doet al wonderen.

ik denk niet dat het echt wat gaat worden, met die oude sampler-vliegdekschepen.

Ik weet ook wel precies welke ik wil hebben, wees niet ongerust ;) En de hoeveelheid geheugen daar hoor je me niet over klagen, de RZ-1 heeft namelijk al precies genoeg geheugen voor wat ie moet doen. Ik hou van geluiden die synthetisch en/of vernaggeld klinken, leuke hi-fi samples zijn voor mij totaal niet boeiend. Gewoon een kort afgeknipte krakende drumsample of loopende samples zijn genoeg.

Ik snap het niet... Jaaaaaaaaaaaaaren wordt er gezeurd dat alles schijt digitaal is en dat 'ze gewoon maar es analoge bakke weer moete maake'.

Nu IS het zo ver en dan wordt DAAR weer over geklaagd...

Pffffffffffffffffffffff..................

Back