Hoe hoort een monitor speaker te klinken

zorkanz

Ingeburgerd
Beste Synthforum leden,

Ik heb twee krk vxt8 als studio monitors (actief).
Mijn vraag is het volgende, ik gebruik deze speakers om dance muziek mee te produceren maar ik twijfel over de opstelling van de speakers en waarschijnlijk aan mijn gehoor.
Ik heb het idee dat de bassen wegvallen op mijn zolder kamer.
Als ik verder naar achter rol op mijn bureaustoel lijkt de bas wat beter te worden maar heb niet het idee dat ik de speaker waarneem zoals het hoort.
mijn bureau is als volgt geplaats met de speakers netjes opgesteld zoals het hoort en ik zit uiteraard in het midden. dit is de zolder

zolder.jpg

Ik snap dat de krk vst8 geen hifi speakers is maar ik heb het idee dat ik nu niet weet hoeveel laag ik moet mixen zodat e.a. voldoende kick heeft op een hifi set.
Heeft iemand ervaring met werken op een zolder kamer en welke aanpassingen zou ik kunnen doen met betrekking tot de opstelling van de speakers bijvoorbeeld.?
Of moet ik gelijk met traps aan de slag etc?

Input is welkom!

Er is natuurlijk de best mogelijke positie om je speakers neer te zetten, de driehoek. Je maakt een driehoek met in twee hoeken de speakers en in de overgebleven hoek je hoofd en je richt dan de speakers richting je hoofd. Ikzelf luister altijd vanaf een vaste positie naar mijn speakers, ik ga niet rondlopen maar ga altijd op een vaste plaats zitten luisteren en zal ook nooit meer mijn speakers op een andere plek in mijn woning neerzetten. De speakers staan (voor altijd) op een vaste plek, en ook de luisterpositie zal altijd die vaste plek zijn. Heeft me enorm geholpen moet ik zeggen!

Hier zijn boeken en topics over volgeschreven. In een reflecterende ruimte heb je punten waar de reflecties van een bepaalde frequentie elkaar uitdoven. Het beste merk je dat met lage frequenties (bas). Je kunt de ruimte gaan dempen met basstraps en met een analyzer en oren te bepalen of de response wat minder afhankelijk is van luisterpositie. Proberen een sweet spot te vinden en je hoofd daar te houden tijdens mixen werkt in de praktijk niet.

Ik kan ook niet zonder een analyzer i.c.m. het afmixen van een track. Het is voor mij dé check tijdens het afmixen, mijn Phonic analyzer.

Ik zou beginnen met andersom te gaan zitten, speakers met de rug tegen het schuine plafond aan.

idem

Ik kan ook niet zonder een analyzer i.c.m. het afmixen van een track. Het is voor mij dé check tijdens het afmixen, mijn Phonic analyzer.

idem, maar dan met ultracurve 8024

Er is natuurlijk de best mogelijke positie om je speakers neer te zetten, de driehoek.

Idem, hier een plaatje:

Monitors-Placement.jpg

idem, maar dan met ultracurve 8024

Ja, maar bij mij vielen al na een half jaar bij bepaalde frequenties de verlichting uit bij de Ultracurve. Daarna de Phonic gekocht, en ik heb hem volgens mij al zeven jaar lang. Is trouwens de Ultracurve nog te koop, nieuw?

Ja, maar het vreemde is dat het verschil tussen de DSP8024 en de DEQ24/96 is dat de DEQ24/96 maar één scherm heeft.

reacties !

reacties !

He jongens bedankt voor de reacties,
De speakers tegen de schuine wand aanplaatsen ga ik vanavond direct proberen ik ben benieuwd. :okdan:

Ja, maar het vreemde is dat het verschil tussen de DSP8024 en de DEQ24/96 is dat de DEQ24/96 maar één scherm heeft.

Oeps, ff corrigeren dit, het is al een hele tijd geleden dat ik met de 8024 gewerkt heb. Mijn Phonic heeft zowel links als rechts visueel en ik meende me te herinneren dat de 8024 dat ook had.

Wat ik héél prettig is wanneer een mix klaar is en goed klinkt, is even de speakers direct tegen elkaar aan te zetten en dan hele kleine wijzigingen aan te brengen. Je kan het vergelijken met je mix checken in mono...

Ja, maar bij mij vielen al na een half jaar bij bepaalde frequenties de verlichting uit bij de Ultracurve. Daarna de Phonic gekocht, en ik heb hem volgens mij al zeven jaar lang. Is trouwens de Ultracurve nog te koop, nieuw?

Die van mij heb ik nieuw gekocht in 1999 voor iets van 1200 gulden ofzo, werkt alweer 14 jaar naar behoren. Dat zijn een hoop cijfertjes #mannenhersenen #netdoenalsofikoptwitterzitterwijliknieteenseentwitteraccounthep

Edit: na een half jaar .. dan had je gewoon garantie. ik heb er in totaal nog 3 door mijn handen laten gaan, die waren ook allemaal meer dan 10 jaar oud en in prima staat.

DEQ96 geval heeft een te klein scherm, daar passen mijn bassdrums niet op 8o)

Ik zoek al een hele tijd naar zo'n mooie Samson D1500 Analyzer... maar mn geduld begint wat op te raken :).

Denk dat ik maar weer op zoek ga naar een degelijke duitse DSP8024.

Edit: na een half jaar .. dan had je gewoon garantie.

Dit was het tweede apparaat! Ik werd er niet goed van werkelijk... Ik zat toen goed financieel dus heb meteen afstand genomen van de 8024's en meteen geïnfesteerd in de Phonic, waar ik binnenkort een tweede van ga kopen trouwens. Één in de studio, en binnenkort één in de woonkamer als aanvulling op mijn stereotoren. Mocht er eentje stuk gaan, nah ja...

#optreden #netdoenalsofikindezaalstamaarwegrenachterdecoulisse... edit gewoon lekker feesten,toch?

Ik ben nieuw in het gebruik van een dergelijke analyzer, een paar vragen:
- Wat check je hier uiteindelijk mee?
- Hoe pas je het toe en hoe integreer je een dergelijke unit in je setup?

Of mijn mix over het gehele frequentiespectrum gelijk is qua volume, of in ieder geval daar in de buurt komt. Als ik bij het afmixen het gevoel heb "ik mis iets in het midden", dan kijk ik meteen naar mijn analyzer of het daar ook te zien is. Of "dit heeft veel te veel bas deze mix", dan zie je dat ook onmiddellijk op je analyzer. Hij zal dan alleen maar uitslaan bij de lagere frequenties, en niet uitslaan bij hogere frequenties.

En wat betreft het integreren, je sluit hem gewoon aan op één van je outputs of op de control room van je mixer bijvoorbeeld.

Het is bij een (house) mix de bedoeling dat de frequentieverdeling van laag tot hoog lineair is, als je het gevoel hebt dat dat niet zo is dan is dat meestal ook te zien op je analyzer. En dat heb je dus meteen het bewijs dat je het goed hoort. Eigenlijk zou iedere studio een analyzer moeten hebben, en de meeste hebben dat ook natuurlijk.

Back