Hoe hoort een monitor speaker te klinken

Ik ben nieuw in het gebruik van een dergelijke analyzer, een paar vragen:
- Wat check je hier uiteindelijk mee?
- Hoe pas je het toe en hoe integreer je een dergelijke unit in je setup?
- Vanwaar de keus voor een hardware unit, een plugin op je masterbus ?

Ik check of datgene wat ik hoor overeenkomt met een bepaalde vorm op de analyzer. Natuurlijk hou je rekening met dynamisch frequentie verloop in nummers (in een break zitten meestal geen pompende bassdrums). die vorm kan weer een beetje verschillen per genre (bv de heuvel rond de middenfreq's bij hardcore/hardstyle van tegenwoordig).

Je oren passen zich aan in de loop van dat je aan het luisteren bent maar visueel kan er niks veranderen, zolang de instellingen van de analyzer hetzelfde blijven. Ideale tool ook om bv met mastering sneller dichter in de buurt te komen van een referentie track.

Ik heb m'n 8024 altijd aan de koptelefoon uitgang zitten zodat ik altijd zelf kan bepalen welke hoogte hij weergeeft onafhankelijk van de daadwerkelijk volume wat uit m'n monitors komt.

Hardware unit werkt altijd, wat je ook doet. Geen vst host nodig, geen interne routing. Youtube video's, winamp tracks, soundforge even snel tussendoor. Het neemt geen extra screen estate in, en je hoft geen windows weg en aan te klikken. En ik ben een fan van 1/3 octave band analyzers, liever dat dan FFT raar genoeg. Ik vind het gewoon prettiger aflezen. Het hoeft niet chirurgisch precies, uiteindelijk doe je het einde toch met je oren, maar die extra check is wel erg handig, net als spiegels op je auto. Mocht er iets chirurgisch moeten gebeuren dan weet ik ongeveer waar ik moet zijn en doe ik dat op exact gehoor. De analyzer van fabfilter Pro-Q vind ik dan weer wel heel relaxt als het om chirurgische aanpak gaat maar dat is meer voor specifieke stuken in plaats van het overal geheel. Dat check ik liever met een 1/3 oct band analyzer

Beste Synthforum leden,

Ik heb twee krk vxt8 als studio monitors (actief).
Mijn vraag is het volgende, ik gebruik deze speakers om dance muziek mee te produceren maar ik twijfel over de opstelling van de speakers en waarschijnlijk aan mijn gehoor.
Ik heb het idee dat de bassen wegvallen op mijn zolder kamer.
Als ik verder naar achter rol op mijn bureaustoel lijkt de bas wat beter te worden maar heb niet het idee dat ik de speaker waarneem zoals het hoort.
mijn bureau is als volgt geplaats met de speakers netjes opgesteld zoals het hoort en ik zit uiteraard in het midden. dit is de zolder

zolder.jpg

Ik snap dat de krk vst8 geen hifi speakers is maar ik heb het idee dat ik nu niet weet hoeveel laag ik moet mixen zodat e.a. voldoende kick heeft op een hifi set.
Heeft iemand ervaring met werken op een zolder kamer en welke aanpassingen zou ik kunnen doen met betrekking tot de opstelling van de speakers bijvoorbeeld.?
Of moet ik gelijk met traps aan de slag etc?

Input is welkom!

Je hebt te maken met staande golven; op verschillende plekken vallen bepaalde frequenties weg en op andere klinken diezelfde frequenties heel luid. Dit zijn de beruchte pieken en nullen.
Vooral om de nullen te bestrijden, ontkom je niet aan basstraps.
Maar om te beginnen moet je eerst even experimenteren met de plaatsing waarbij het geluid het beste is en hierna met basstrapping en reflectiepunten je akoestiek verder verbeteren.

Ik zou in jouw situatie de speakers niet onder de schuine hoek plaatsen, maar in de diepte volgens de tekening.
Op deze manier heb je de lengte van de ruimte achter jou, wat de staande golven op een lagere frequentie zal laten uitkomen. De muur achter jou zal dan ook verder weg zijn, waardoor ook de hogere frequentie reflecties achter jou minder problematisch zullen blijken.
Ook experimenten met de afstand tussen jouw speakers/luisterpositie en de voorwand is, om te beginnen, verstandig.

Succes.

Staande golven in een 3 hoek ? Interferenties wel inderdaad.

Oh, bestaan er geen staande golven in een driehoek?
Dan zou een zolderkamer de ideale studio zijn.;)

Staande golven ontstaan door INTERFERENTIE tussen de gereflecteerde audiogolf en de directe soundwave vanuit verschillende richtingen; op bepaalde plaatsen zijn deze botsende golven in tegenfase, wat resulteert in een 'dip' en in het andere geval ontstaat een piek.
Aangezien deze, in tegengestelde richting bewegende, golven elkaar altijd op dezelfde locatie elkaar in fase of in tegenfase treffen, blijven deze dips en pieken statisch op dezelfde positie, vandaar de term 'staande golf'.

Ik wil dit niet doen maar de situatie vraagt erom:

wikipedia:
Een staande golf is een golfverschijnsel veroorzaakt door interferentie van twee golven met gelijke frequentie en amplitude maar tegengestelde voortplantingsrichting.

Interferentie kan ontstaan door 2 golven die bijna dezelfde richting opgaan:
Interferentiepatronen_Picture.gif

Staande golven zijn interferentie maar interferentie veroorzaakt niet altijd staande golven, daar heb je 2 recht tegenover staande vlakken voor nodig die dan elkaar versterken en verzwakken.
Vandaar ook dat studio's op deze manier worden gemaaktt, dan heb je in ieder geval de staande golven zo goed als te niet gedaan, in ieder geval zeker weten in de control room:

9173d1313161654-studiofinalmaten.png

Hier even zoeken naar het stukje over "standing waves" op ongeveer 80% van de pagina: http://www.soundonsound.com/sos/dec07/articles/acoustics.htm

Als ik het mis heb hoor ik het graag.

Laatst gewijzigd:
Al jouw mooie plaatjes en citaten ten spijt, heb het een en ander niet helemaal begrepen:

Basfrequenties verplaatsen zich spherisch (in alle richtingen), niet derectioneel dus, alle vlakken kunnen problemen veroorzaken, niet alleen die precies tegenover; zijmuren, plafond, vloer, etc.
Dus "in tegengestelde voortplantingsrichting" is dus uit alle mogelijke richtingen als wij het hebben over lage frequenties.

Je hebt ook helemaal geen TWEE vlakken nodig voor een staande golf; tussen de speaker (bron van de golf) en een wand (reflecterend oppervlak) kan al een staande golf ontstaan, gegeven de "room modes".

In het artikel van Sound on Sound staat ook nergens dat de muren parallell moeten zijn, al is het voor illustratieve redenen wellicht zo getekend.

Het hele niet-parallelle muren gedoe heeft met een ander fenomeen te maken; flutter echo!

Maar je hoeft mij niet te geloven, neem een audiosetje mee naar jouw zolder, speel er een testtoon van 80Hz of 100Hz of zo af en loop rond om te horen of je geen staande golven zult ervaren.

Bovendien, dat is precies wat de OP had aangegeven dat hij problemen mee had.

Oh, en wat betreft het idee achter die "diamond shape" studio ontwerp zal ik maar niet uitwijden, maar jij had het over EEN DRIEHOEK, en deze vorm is zowiezo geen driehoek.
Zo kun je ook beweren dat een vierkant, die bestaat uit twee driehoeken, ook een driehoek is ;).

Je hebt ook helemaal geen TWEE vlakken nodig voor een staande golf; tussen de speaker (bron van de golf) en een wand (reflecterend oppervlak) kan al een staande golf ontstaan, gegeven de "room modes".

Het hele niet-parallelle muren gedoe heeft met een ander fenomeen te maken; flutter echo!

Maar je hoeft mij niet te geloven, neem een audiosetje mee naar jouw zolder, speel er een testtoon van 80Hz of 100Hz of zo af en loop rond om te horen of je geen staande golven zult ervaren.

Oh, en wat betreft het idee achter die "diamond shape" studio ontwerp zal ik maar niet uitwijden, maar jij had het over EEN DRIEHOEK, en deze vorm is zowiezo geen driehoek.
Zo kun je ook beweren dat een vierkant, die bestaat uit twee driehoeken, ook een driehoek is ;).

Weer wat te googlen :eureka: Mijn plaatjes zijn het niet btw. Die zolder zal naar mijn mening alleen staande golven crereen over de rechte kanten, die we niet op de tekening zien, en dus niet weten wat voor materiaal en/of vorm daar zit. Mijn zolder schieten we niks mee op, die ligt vol met wespengif.
Nogmaals denk ik dat je alle interferentiepatronen direct gelijk legt aan staande golven, zoals dat bv al het fruit een banaan is. Maar goed, ik vind het altijd leuk om meer te leren dus vandaar dat ik ook vragen blijf stellen.

Het was mij niet duidelijk dat je met een speaker die geluidsgolven brengt naar een wand die 45 graden de andere kant opstaat staande golven kan creeren. Visueel krijg ik dat niet voor elkaar.
Ook via googlen krijg ik daar zo 1 2 3 niet iets over gevonden, zelfs helemaal geen hits, heb je een artikel hierover of een andere link ?

Weer wat te googlen :eureka: Mijn plaatjes zijn het niet btw. Die zolder zal naar mijn mening alleen staande golven crereen over de rechte kanten, die we niet op de tekening zien, en dus niet weten wat voor materiaal en/of vorm daar zit. Mijn zolder schieten we niks mee op, die ligt vol met wespengif.
Nogmaals denk ik dat je alle interferentiepatronen direct gelijk legt aan staande golven, zoals dat bv al het fruit een banaan is. Maar goed, ik vind het altijd leuk om meer te leren dus vandaar dat ik ook vragen blijf stellen.

Het was mij niet duidelijk dat je met een speaker die geluidsgolven brengt naar een wand die 45 graden de andere kant opstaat staande golven kan creeren. Visueel krijg ik dat niet voor elkaar.
Ook via googlen krijg ik daar zo 1 2 3 niet iets over gevonden, zelfs helemaal geen hits, heb je een artikel hierover of een andere link ?
Toevallig heb ik net een hele uitgebreide uitleg zitten typen en toen ik het wilde verzenden, kreeg ik zo'n stomme bericht dat de verzending is mislukt wegens.......bla, bla bla. Dus verhaal kwijt.

Maar als je oprecht geinteresseerd bent om op vriendschappelijke wijze, onze hoons te stoten op dit onderwerp, wil ik het graag nogmaals proberen ( misschien stukje voor stukje, ditmaal) :).

Als je niet parallelle muren hebt, wordt het alleen maar lastige om te voorspellen wat die staande golven nou precies doen. En het is sowieso al erg lastig omdat geen enkele ruimte maar 2 wanden heeft. Op homerecording.be is een aantal artikelen geschreven over akoestiek. Erg interessant en in begrijpelijke taal uiteen gezet.

Toevallig heb ik net een hele uitgebreide uitleg zitten typen en toen ik het wilde verzenden, kreeg ik zo'n stomme bericht dat de verzending is mislukt wegens.......bla, bla bla. Dus verhaal kwijt.

Maar als je oprecht geinteresseerd bent om op vriendschappelijke wijze, onze hoons te stoten op dit onderwerp, wil ik het graag nogmaals proberen ( misschien stukje voor stukje, ditmaal) :).

Ja, het kan wel eens mis gaan hier op sf. ik kopieer altijd tussentijds mijn teksten even.
En oprecht geintereseerd ben ik zeker :okdan:

interesse.

Here we go:

Een staande golf is een golf die, anders dan de normale golven, zich niet voortbeweegt/voortplant; de nodes en antinodes verplaatsen zich niet in de ruimte, maar blijven op een vaste plek, vandaar de term Staande Golf.
Hierdoor hoor je op bepaalde plekken het signaal heel luid en op andere plekken (nagenoeg) niet, de beruchte pieken en dips/nulls.

"Room modes" (ik ken de nederlandse term hiervoor niet) zijn de resonantiefrequenties waarop een constructie, afhankelijk van diens afmetingen en vorm, zal gaan meeresoneren. Deze frequenties zijn die frequenties waarvan de lengte, of delen daarvan, precies passen binnen de afstand tussen de, al dan niet parallell, tegenover elkaar staande wanden.
Aangezien de nodes en antinodes van deze "room modes" zich binnen de ruimte zich ook op een vaste plek (1/2 lengte, 1/4lengte etc.) bevinden, lijken deze golven zich niet voort te bewegen en manifesteren die zich als Staande Golven.

Met niet-parallelle wanden zullen de afstanden tussen de muren overal verschillend zijn, waardoor je niet een weinigtal zeer prominente staande golven krijgt, maar een heleboel onbetekenende, en hopelijk verwaarloosbare, kleine staande golfjes.
Dit is het idee achter de "diamond shape" studio ontwerpen.
Maar zoals Depressoptimist aangaf, je kunt er meer problemen mee creeren dan oplossen doordat het zich moeilijk laat berekenen en voorspellen.

Maar die "room modes" zijn niet de enige staande golven.
Interferentie KAN OOK staande golven veroorzaken; zolang de resulterende golf zich typeert door nodes en antinodes die zich niet voortbewegen, zal deze als het ware op dezelfde plek blijven 'hangen' en is de staande golf geboren.
Een speaker gericht op een reflecterende muur heeft te maken met de directe golf uit de speaker en de, in tegengestelde richting bewegende, reflectiegolf.
Deze twee golven zullen elkaar altijd op dezelfde plekken treffen in fase (hier ontstaat een piek) danwel in tegenfase (hier krijg je een nul). Die combinatiegolf is nu gekarakteriseerd door pieken (antinodes) en nullen (nodes) die altijd op dezelfde vaste plek tussen speaker en muur zich manifestere en dus een statische golf = staande golf.

Een schuine wand in dit verband zal de hogere frequenties, die directioneel zijn (visualiseer een pijl), weg van de bronrichting deflecteren en zal inderdaad geen staande golf kunnen ontstaan.
Maar de lager de frequentie wordt, zal de golf zich spherisch/bolvormig gaan voortbewegen (visualiseer een zich expanderende luchtbel rondom je luidspreker).
Met dit in gedachten kun je je beter voorstellen dat zo'n groter wordende luchtbel je wand, hoe schuin dan ook, overal zal raken en dat de gereflecteerde golf, die ook spherisch zal zijn, de directe golf hoe dan ook zal tegenkomen, ergens tussen de muur en speaker.

Ik hoop dat mijn verhaaltje een beetje duidelijk is, en dat het verzenden nu wel lukt :).

Groetjes,

Knetterhelder, ik dacht iets te simplistisch, dit terwijl ik weet dat lagere frequenties zich anders voortbewegen, d0h :D

Het kan inderdaad een verwarrende materie zijn.
Dan hebben wij het niet eens over de geluidsgolf als "pressure wave" danwel als "velocity wave" wat uitmaakt waar een absorberende of anders een resonerende trap geplaatst dient te worden, wilt het een beetje effect hebben op een specifieke frequentie.

Maar boeinde materie, desalnietemin :).

Analyser

Analyser

Jullie hadden het over het gebruik van een Analyser. Nu merk ik ook wel verschil tussen de ene en de andere mix die ik maak. De analysers die genoemd werden, van bijv. Behringer, worden meestal gebruikt voor live situaties, waarbij de analyser het zaalgeluid (het geluid uit de speakers) aanpast. Nu is dit juist wat ik niet wil. Ik wil een analyse van mijn mix kunnen zien, zodat ik die zelf kan aanpassen en dan een betere frequentieresponse krijg.
Het geluid uit de speakers is dan minder belangrijk. Ook krijg ik dan een soort referentie-instelling die mij helpt om steeds dezelfde resultaten te krijgen.
Hoe moet ik de analyser aansluiten om de mix te kunnen verbeteren, zodat ik die ook op andere apparaten kan afspelen zonder dat ik een analyser/equalizer nodig heb?
Zijn er misschien ook andere mogelijkheden met bijv. een analyser-plug in in bijv. Cubase?

Back