Hanz
Anonieme Analogist
Het is bij een (house) mix de bedoeling dat de frequentieverdeling van laag tot hoog lineair is
Oh, is dat zo?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Het is bij een (house) mix de bedoeling dat de frequentieverdeling van laag tot hoog lineair is
Misschien die plank voor je kop Niel?![]()
![]()
![]()

Ik ben nieuw in het gebruik van een dergelijke analyzer, een paar vragen:
- Wat check je hier uiteindelijk mee?
- Hoe pas je het toe en hoe integreer je een dergelijke unit in je setup?
- Vanwaar de keus voor een hardware unit, een plugin op je masterbus ?
Beste Synthforum leden,
Ik heb twee krk vxt8 als studio monitors (actief).
Mijn vraag is het volgende, ik gebruik deze speakers om dance muziek mee te produceren maar ik twijfel over de opstelling van de speakers en waarschijnlijk aan mijn gehoor.
Ik heb het idee dat de bassen wegvallen op mijn zolder kamer.
Als ik verder naar achter rol op mijn bureaustoel lijkt de bas wat beter te worden maar heb niet het idee dat ik de speaker waarneem zoals het hoort.
mijn bureau is als volgt geplaats met de speakers netjes opgesteld zoals het hoort en ik zit uiteraard in het midden. dit is de zolder
![]()
Ik snap dat de krk vst8 geen hifi speakers is maar ik heb het idee dat ik nu niet weet hoeveel laag ik moet mixen zodat e.a. voldoende kick heeft op een hifi set.
Heeft iemand ervaring met werken op een zolder kamer en welke aanpassingen zou ik kunnen doen met betrekking tot de opstelling van de speakers bijvoorbeeld.?
Of moet ik gelijk met traps aan de slag etc?
Input is welkom!
Ah, bedankt.., dit doe ik eigenlijk zelf ook al..
Vanwaar de keus voor een hardware unit, een plugin op je masterbus als: http://www.bluecataudio.com/Products/Product_FreqAnalystPro/ is toch in feite niets anders?
Oh, is dat zo?
Je hebt te maken met staande golven; op verschillende plekken vallen bepaalde frequenties weg en op andere klinken diezelfde frequenties heel luid. Dit zijn de beruchte pieken en nullen.
Staande golven in een 3 hoek ? Interferenties wel inderdaad.

Een staande golf is een golfverschijnsel veroorzaakt door interferentie van twee golven met gelijke frequentie en amplitude maar tegengestelde voortplantingsrichting.
.Je hebt ook helemaal geen TWEE vlakken nodig voor een staande golf; tussen de speaker (bron van de golf) en een wand (reflecterend oppervlak) kan al een staande golf ontstaan, gegeven de "room modes".
Het hele niet-parallelle muren gedoe heeft met een ander fenomeen te maken; flutter echo!
Maar je hoeft mij niet te geloven, neem een audiosetje mee naar jouw zolder, speel er een testtoon van 80Hz of 100Hz of zo af en loop rond om te horen of je geen staande golven zult ervaren.
Oh, en wat betreft het idee achter die "diamond shape" studio ontwerp zal ik maar niet uitwijden, maar jij had het over EEN DRIEHOEK, en deze vorm is zowiezo geen driehoek.
Zo kun je ook beweren dat een vierkant, die bestaat uit twee driehoeken, ook een driehoek is.
Mijn plaatjes zijn het niet btw. Die zolder zal naar mijn mening alleen staande golven crereen over de rechte kanten, die we niet op de tekening zien, en dus niet weten wat voor materiaal en/of vorm daar zit. Mijn zolder schieten we niks mee op, die ligt vol met wespengif.Toevallig heb ik net een hele uitgebreide uitleg zitten typen en toen ik het wilde verzenden, kreeg ik zo'n stomme bericht dat de verzending is mislukt wegens.......bla, bla bla. Dus verhaal kwijt.Weer wat te googlenMijn plaatjes zijn het niet btw. Die zolder zal naar mijn mening alleen staande golven crereen over de rechte kanten, die we niet op de tekening zien, en dus niet weten wat voor materiaal en/of vorm daar zit. Mijn zolder schieten we niks mee op, die ligt vol met wespengif.
Nogmaals denk ik dat je alle interferentiepatronen direct gelijk legt aan staande golven, zoals dat bv al het fruit een banaan is. Maar goed, ik vind het altijd leuk om meer te leren dus vandaar dat ik ook vragen blijf stellen.
Het was mij niet duidelijk dat je met een speaker die geluidsgolven brengt naar een wand die 45 graden de andere kant opstaat staande golven kan creeren. Visueel krijg ik dat niet voor elkaar.
Ook via googlen krijg ik daar zo 1 2 3 niet iets over gevonden, zelfs helemaal geen hits, heb je een artikel hierover of een andere link ?
.Toevallig heb ik net een hele uitgebreide uitleg zitten typen en toen ik het wilde verzenden, kreeg ik zo'n stomme bericht dat de verzending is mislukt wegens.......bla, bla bla. Dus verhaal kwijt.
Maar als je oprecht geinteresseerd bent om op vriendschappelijke wijze, onze hoons te stoten op dit onderwerp, wil ik het graag nogmaals proberen ( misschien stukje voor stukje, ditmaal).
interesse.
.Knetterhelder, ik dacht iets te simplistisch, dit terwijl ik weet dat lagere frequenties zich anders voortbewegen, d0h![]()
.