Ms 20 mini (defect of normaal?)

zou het zo kunnen zijn dat de filters ruis toevoegen?
en zo ook de verschillende functies van VCA?
en misschien andere onderdelen?

Misschien hele suffe vraag, maar het kan niet aan bekabeling oid liggen?

hmm een ruisdrempel bij -40 db is wel redelijk hoog ja :erm:

ja, precies zo 40 dB bij de driehoek dan.
bij de zaag is het iets meer. zo 48 dB..

-40db is niet onder vintage te vangen inderdaad. ( mp3 is natuurlijk niet lineair daarom liever even wav/aiff )
zal vca zijn inderdaad ( filters ruisen ook wel wat bij de ms20 orgineel , kan ook de ruis bemerken adhv de 2de vca : gewoon openzetten met het wheel en luisteren maar )
viel me ook op bij bv de voyager : de vca daarvan ruist ook meer dan de minimoog. heb dat wel enigszins kunnen verbeteren via rudi , iets met opamps dacht ik. stom eigenlijk dat ze met de moderne middelen het oude niveau niet halen. lag bij de voyager ook aan multilayer prints en dunnere banen enzo. kortom iets ingewikkels. vraag me ook wel eens af of meer stroom niet beter is dan lagere amperes door het circuit ( als de rest goed geregeld is ).
nou ja ik dwaal af, interessant zeker om te zien hoe het nou precies zit.
en dank voor de voorbeelden.

wie doet dezelfde test met een driehoek en zaag bij een echte ms-20?

ENV 2 alles op 0, sustain helemaal open 10

Korg roept met groot enthousiasme op zijn website:

The VCA maintains the basic design of the original, but it’s been modified to produce less noise than the original.

dat was een van de redenen waarom ik hem toch wel wou aanschaffen. cvoel me nu een beetje nogal bedonderd met leugenss prietpraat

die ruist ook, schat in op 60db
heb hem nu niet opstaan

och meestal heb je er weinig last van, maar voor die mooie heldere solo met lange gebonden noten moet je toch niet bij de ms20 zijn kennelijk.
voor die metalen randjes bij externe sounds, voor rauw , lelijk gemeen en een heleboel lol kan je er prima bij terecht en maakt die noise niet zo uit.
vco's goed open ( niet op 1 of 2) en dan het eindvolume zo laag mogelijk houden

-60 db noisefloor is goed te doen

zou ook 56 of 62 kunnen zijn hoor, pin me er niet op vast. en de staat van de condensatoren zal ook wel invloed hebben , zoals zo vaak

VCO (s) zeker altijd op vol!
maar waarom eindvolume laag houden? de output veranderd toch niet de SN ratio?

de ruis lijkt vooral uit hogere frequenties te bestaan...en gaat pas opvallen als
je filters dichtdraait.
hoe meer hoge frequenties in het signaal des te minder hoor je die ruis...je maskeert het zeg maar...
resonantie peak doet weer hele andere dingen ermee. soms accenteert het juist. zoals bij driehoek kan gebeuren.
uiteindelijk hangt het van heeeeeel veeeeeeel factoren af of die ruis er wel niet is en wel of niet storend is.

zo, kope die mini!!!

die ruist ook, schat in op 60db
heb hem nu niet opstaan

och meestal heb je er weinig last van, maar voor die mooie heldere solo met lange gebonden noten moet je toch niet bij de ms20 zijn kennelijk.
voor die metalen randjes bij externe sounds, voor rauw , lelijk gemeen en een heleboel lol kan je er prima bij terecht en maakt die noise niet zo uit.
vco's goed open ( niet op 1 of 2) en dan het eindvolume zo laag mogelijk houden

maar geldt die 60 dB ook voor de triangle wave van de oude vintage echte ms-20?

bij de zaagtand komt het toch behoorlijk in de buurt van de 50 dB bij de mini, dus dat is al weer een stuk mninder erg...
alleen de driehoek van OSC 1 heeft SN verschil van 40 dB.

Laatst gewijzigd:
maar waarom eindvolume laag houden? de output veranderd toch niet de SN ratio?

jawel , de verhouding osc/ vca speelt hierin mee
los daarvan als vuistregel : digitaal altijd mastervolume zo hoog mogelijk ( om optimaal alle bits te vullen ) en analoog zo laag mogelijk ( om bijruis zo laag mogelijk te houden )

jawel , de verhouding osc/ vca speelt hierin mee
los daarvan als vuistregel : digitaal altijd mastervolume zo hoog mogelijk ( om optimaal alle bits te vullen ) en analoog zo laag mogelijk ( om bijruis zo laag mogelijk te houden )

maar output volume is toch niet VCA-volume? output is toch een op zich zelfstaande amp na het hele circuit? neem ik aan? dus heeft de output in dat geval (als dat klopt wat ik zeg) niets te doen met de ruis en het signaal. ik snap de verhouding OSC en VCA/ ENV weer wel.

signal noise verhouding is dus OSC en VCA verhouding. en VCA wordt gestuurd door de ENV. vooral 2.
dus OSC zo hard mogelijk en ENV zo zacht als mogelijk.

ENV max.level is afhankelijk van hoeveel volume verschil je nodig hebt voor een gewenste voluem-curve effect.
ik zat wat te testen maar stuit dan op een probleem:
sustain geeft verschillende attackcurves bij 0,1,2,3, enzvoort. pas bij 9 lijkt het normaal.
dus sustain kan je wel laag zetten voor een groter signal/noise verhouding maar dan krijg je wel een andere attack. zie AIFF....

eh..het duizelt me ook een beetje nu...

Attachments

• sustainAttack.wav
    1 MB · Bekeken: 80

Toch zou ik dat niet als vuistregel hanteren. Tot en met stand 7 ongeveer in je mixer is er sprake van een redelijke cleane versterking van je VCO's. Na die stand begint de vervorming (subtiel) een rol te spelen. Als je dus wat cleanere sounds wil uit je MS-20 dan zou ik zeker niet de boel standaard helemaal opengooien. Ik neem aan, dat ditzelfde voor de mini geldt.

@marsmusica: ik kan zelfs niet goed volgen wa je schrijft eerlijk gezegd...

analoge apparatuur heeft een beetje ruis van zichzelf bv in versterkerdeeltjes etc.
als je de output laag houdt en het basisgeluid ( de oscilators of een extern toegevoegd signaal ) harder, dan hoeft het apparaat weinig te versterken cq werkt de vca maar op bv 25% open en heb je dus minder ruis in verhouding. ( want de versterkertjes ruisen of in dit geval de vca geeft vrij veel ruis van zichzelf )

hou je de bron ( osc of extern toegevoegd signaal ) zacht , dan heb je voor gelijke output meer versterking nodig of moet je de vca meer openzetten ( bv dmv de sustainknop of het wheel ) en krijg je dus meer ruis in het output signaal verhoudingsgewijs.

daarbij komt dat als je de synth zachter kan zetten en dan bv via de geluidskaart of het mengpaneel wat bij versterkt krijg je ook minder ruis omdat die ( pre) amps vaak beter zijn dan de amps van de ms20.

zoiets ?

inderdaad is een stand 7 ook oke, daarboven ga je bewust oversturen/ wat distortion-vervorming toevoegen, mooi maar niet altijd de bedoeling

Toch zou ik dat niet als vuistregel hanteren. Tot en met stand 7 ongeveer in je mixer is er sprake van een redelijke cleane versterking van je VCO's. Na die stand begint de vervorming (subtiel) een rol te spelen. Als je dus wat cleanere sounds wil uit je MS-20 dan zou ik zeker niet de boel standaard helemaal opengooien. Ik neem aan, dat ditzelfde voor de mini geldt.

ik heb een testje gedaan maar zie geen enkele vervorming van de golfvorm...

of bedoel je misschien dat je mixer wordt overstuurd omdat de gain te ver open staat voor de Korg ms-10 OSC mixer standje 10?

ik kan zelfs niet goed volgen wa je schrijft eerlijk gezegd...

analoge apparatuur heeft een beetje ruis van zichzelf bv in versterkerdeeltjes etc.
als je de output laag houdt en het basisgeluid ( de oscilators of een extern toegevoegd signaal ) harder, dan hoeft het apparaat weinig te versterken cq werkt de vca maar op bv 25% open en heb je dus minder ruis in verhouding. ( want de versterkertjes ruisen of in dit geval de vca geeft vrij veel ruis van zichzelf )

hou je de bron ( osc of extern toegevoegd signaal ) zacht , dan heb je voor gelijke output meer versterking nodig of moet je de vca meer openzetten ( bv dmv de sustainknop of het wheel ) en krijg je dus meer ruis in het output signaal verhoudingsgewijs.

daarbij komt dat als je de synth zachter kan zetten en dan bv via de geluidskaart of het mengpaneel wat bij versterkt krijg je ook minder ruis omdat die ( pre) amps vaak beter zijn dan de amps van de ms20.

zoiets ?

eh..ik snap alles wat je zegt hoor. veel wist ik ook al langer dan vandaag. maar
eh..nog een keer dan, maar dan anders:

de VCA wordt toch niet door de output-knop beinvloed? ik bedoel: de VCA is toch niet de eind-amplifier? of wel?

de VCA zit in iedergerval gekoppeld aan de ENV 1 en 2.
dus als je de VCA laag in volume t.o.v. de OSC wilt houden dan heb je te maken met de totale volumeverschil in de ENV. curve: peak (attack, sustain) tot nul/geen geluid.
maar in mijn wave-test kan je al zien dat als je de sustain lager zet in volume dat er ook iets veranderd aan de attack., dus je geluid wordt ook anders. dat is natuurlijk weer jammer.

dat bedoel ik....ik snap dus niet zo hoe netjes de VCA via de ENV laag te houden in volume...

Back