Ms 20 mini (defect of normaal?)

ik had een orginele....verkocht en een mini gekocht.

de ESP in de oude ms-20 was wel wankel qua freq. nar CV converteren maar het werkte toch best redelijk. zelfs al ik mijn een gitaar rechtstreeks in geplugde. bij de mini werkt dat echt helemaal niet.!!

alleen met een blokfluit sample (bijna een sinus) kon hij het signaal in pitch redelijke goed volgen..

heb meestal genoeg aan env follower. de pitch follower deed het een beetje bij een mondharmonica, als ik heel voorzichtig speelde, en dan nog veel werk met instellen.
de env follower daarentegen is erg goed bij bv electrische gitaar.

De pitch follower doet het 't beste met een sinus-signaal dacht ik...dus hoe meer boventonen (en vooral grillige niet-harmonischen) des te minder hij pitch kan volgen en omzetten.

zou mooi zijn als je van een signaal (gitaar ofzo) de boventonen kon wegfilteren...een LPF die de grondtoon volgt...tja...zoiets zou de ESP zelf al moeten doen misschien...

daarom heb je toch die passieve high en lowpass erop zitten dacht ik ( hicut/lowcut )
een compressor ervoor helpt ook veel , bv bij bassgitaar.
blijft dat hij terugvalt in frequentie als het signaal erg laag is ( kan weer een s/h op natuurlijk).
maar goed , het blijft een beetje aankloten, de envelopfollower echter doet het een stuk lekkerder.

ik heb begin jaren 80 (!) veel met de ESP van mijn toendertijd nieuwe MS-20 gedaan maar betrouwbare pitch 2 CV was altijd al zo goed als onmogelijk tenzij je een heel stabiel bronsignaal gebruikte (string synth of orgel). Als extra filter, met name voor externe bronnen, is het een leuke toevoeging of bijv. als envelope generator als je er een drumtrack inprikt.

daarom heb je toch die passieve high en lowpass erop zitten dacht ik ( hicut/lowcut )
een compressor ervoor helpt ook veel , bv bij bassgitaar.
blijft dat hij terugvalt in frequentie als het signaal erg laag is ( kan weer een s/h op natuurlijk).
maar goed , het blijft een beetje aankloten, de envelopfollower echter doet het een stuk lekkerder.

ja, met de enveloppe volger (PTT, PostNL) en de trig out kan je vast al veel gekke dingen doen. ik ga me daar ook maar eens in verdiepen!

maar wat ik bedoel is dit:

je kan zeer goede pitch-tracking krijgen ,echt een op een correct, via de ESP afdeling van de MS-20 (en ook op de mini!!!!!)) als je een sinus-achtige klank gebruikt.
probeer maar eens (zoals hier voor ook werd gezegd) een saai orgel geluid..of een blokfluit multi sample..of een driehoek of sinus golfvorm.
een sinus of dergelijke klank heeft weinig boventonen en de grondtoon is wat er dan voornamelijk overblijft en die geeft nu juist ook aan wat de frequentie is van de toon.
ik neem dus aan dat de ESP pitch converter naar de laagste (de grondtoon)probeert te luisteren op een of andere manier. en als er dus te veel boventonen met grote amplitude in het geluid aanwezig is dan raakt ie in de war.
een gitaar geluid is rijk aan boventonen. zou mooi zijn als je boventonen kon wegfilteren maar dan moet een LPF intelligent werken en mee schuiven met de grondtoon.
de filters op de ESP kunnen dat dus niet .die blijven passief op een gekozen frequentie hun werk doen...dus zo veel kan je dus ook weer niet met die filters wat dat betreft...

mischien werkt een efffect wel op electrisch gitaar om boventonen af te zwakken. je hebt bijvoorbeeld van BOSS een effectpedaal wat elektrisch laat klinken als een akoestisch gitaar.

Wat heeft noise met de ESP pitch converter te maken?

Is dat een vraag aan mij? ;)

ja, een vraag aan jou. de laaste posts gaan over het ESP-gedeelte van de Korg ms-20

en jij post iets over ruis....

zie post 108 van dit topic.

Heeft er geen flikker mee te maken. Ik dacht ik post iets over je probleem, misschien wordt je er iets wijzer uit.

Goed. Tot dusver een vriendelijk bedoelde poging tot helpen.

Laatst gewijzigd:
Goed. Tot dusver een vriendelijk bedoelde poging tot helpen.

ok, sorrie.
ik werd dat ms-20 getreiter over de ruis nogal zat..maar inderdaad bedoelde je het niet zo en jjuist goed! fenks! :mexico:

ik ben het niet helemaal eens met wat de man in het filmpje zegt....de ruis valt inderdaad echt heel erg mee en is helemaal niet zo'n probleem omdat het inderdaad ver onder het normaal signaal ligt.

maar
die ruis wordt wel duidelijker als je alleen met een driehoekgolfvorm of een bijna dicht gedraaid(of helemaal) LP filter gaat werken. maar daar zit ik niet mee. zal ik niet vaak tegenkomen in mijn muziekgepruterij.

ach dat getreiter valt wel mee toch? Ik heb hem in ieder geval terug gebracht. Kan er niets anders van maken dan dat het een ontwerpfout is en hoop dat Korg met een oplossing (verbeterde versie) gaat komen.

ik hoop dan dat Korg de fout erkent en vooral ook toegeven dat hun 'hoera geroep' dat de VCA juist stiller is dan de oude versie, niet waar gemaakt is en iedereen met een ruizige oude versie een nieuwe krijgt die is aangepast.
dat zou wel zo fair zijn. hoe kan je straks dat ding nog door verkopen? op marktplaats: te koop ms-20 mini. de ruisversie. eh...10 euro dan maar? niemand?

maar zo werkt het natuurlijk niet...koope is hebbe-houde

ach dat getreiter valt wel mee toch? Ik heb hem in ieder geval terug gebracht. Kan er niets anders van maken dan dat het een ontwerpfout is en hoop dat Korg met een oplossing (verbeterde versie) gaat komen.

30 jaar terug is de goede uitgekomen ;-)

och iedere synth heeft z'n beperkingen, dat maakt het analoge/ vintage wereldje ook zo interessant en daagt uit tot creativeit.
in het algemeen is de nieuwe korg heel veel synth voor relatief weinig geld.
en voor hen die graag de echte vintage versie willen, zou ik zeggen :" sla u slag, de prijzen zijn lang niet zo laag geweest, mede dankzij de mini . zou er dan wel een recap beurtje bij rekenen ca 200 euro...tis wel tijd ongeveer ".

Back