goeie kicks maken

AOR

Ouwe rot
tracks maken enzo, lukt allemaal op zich prima. drums, snares, etc. melodietjes, bla bla. gaat allemaal naar wens, maar ik kan me er vrij vaak aan irriteren aan het feit dat ik geen fijne kick kan creeeren.

Ikzelf gebruik reason 2.5 en ik was op zoek naar wat tips om goeie kicks te kunnen krijgen. Uiteraard gebruik je standaardkicks, daar zitten wel een paar leuke tussen, maar wat erop aan te sluiten?

Ik loop wel eens te kloten met Soundforge, door daar wat kicksamples in te laden en wat effecten overheen te gooien, maar ik word er niet echt warm of koud van.

Oftewel: ik ben op zoek naar tips binnen en buiten reason.

binnen reason: welke apparaten zijn fijn om op kicks te zetten? Ik gebruik zelf uiteraard een reverb en bij ambient/breakbeat vaak een simpele distortie. Ook gebruik ik de parametric equalizer om iets meer hoog te geven.

dus, iemand nog goeie tips?

ps. sorry voor het vage verhaal.

Re: goeie kicks maken

Origineel geplaatst door AOR
tracks maken enzo, lukt allemaal op zich prima. drums, snares, etc. melodietjes, bla bla. gaat allemaal naar wens, maar ik kan me er vrij vaak aan irriteren aan het feit dat ik geen fijne kick kan creeeren.

Ikzelf gebruik reason 2.5 en ik was op zoek naar wat tips om goeie kicks te kunnen krijgen. Uiteraard gebruik je standaardkicks, daar zitten wel een paar leuke tussen, maar wat erop aan te sluiten?

Ik loop wel eens te kloten met Soundforge, door daar wat kicksamples in te laden en wat effecten overheen te gooien, maar ik word er niet echt warm of koud van.

binnen reason: welke apparaten zijn fijn om op kicks te zetten? Ik gebruik zelf uiteraard een reverb en bij ambient/breakbeat vaak een simpele distortie. Ook gebruik ik de parametric equalizer om iets meer hoog te geven.

Alles wat je nodig hebt is een sinus, en een pitch of cutoff envelope (als je resonantie sinussen gebruikt). Dat moet met de subtractor te doen zijn.

Om kicks te maken kan je eens googlen op "stomper"en "drumsynth".
Software pakketjes (gratis) om leuke drummetjes mee te maken.
Van reason weet ik niets helaas, daar kan ik je niet mee helpen.

ik gebruik al een hele tijd stomper als ik echt bizarre of gewoon hele vette kicks wil.

Nou als ik daar alleen last van had was ik al een gelukkig mens! En zou ik lekker op me gemakje met een biertje eens uitvinden hoe ik nou alleen nog een lekkere kick in me trackjes zou kunnen krijgen

Wat je in Soundforge zou kunnen doen is zelf een kick maken... Begin een nieuw project (mono). Klik op Tools en ga dan naar Synthesis... kies daar FM synthesis en maak een sinus van 60hz... lengte maakt niet zo bijster veel uit. En dan lekker pitch benden tot je erbij neervalt... beetje eq-en, compressen... kan je hele leuke dingetjes mee krijgen. :)

dubbel eens een paar kick drums en ga spelen met een stevige compressor eroverheen...
speel dan met de mix tussen de twee kickdrums (eventueel met over elk een aparte eq), gooi er een envelope overheen
en draai ook eens aan de verschillende compressor instellingen... (attack, threshold, ratio, release)

Ja, wat al eerder gezegt is: Stomper. Ik heriiner me dat programmatje nog wel. Bestaal al jaren.
Kan je op z'n minst ff proberen.

Ik wil ook kicks maken
Ik ben het beu samples te gebruiken (en misbruiken)..

Stomper ziet ze tof uit maarrrrrr... Ik zit op een mac!!

Iemand mac suggesties??? Of hardware suggesties??

ik sample meestal 909-achtige kicks (of kicks rechtstreeks uit mijn 909) met de emu e 6400.
daarbij filter ik het laatste stukje van de release met een low pass filter (mbv een env op de filter).
hierdoor behouden de kicks hun punch maar krijgen ze aan het einde wel een soort van sublaag.
wellicht is dit ook in reason te doen...

meestal layer ik de kicks dan ook met kicksamples uit discoplaten of hiphop-platen.
compressen en daarna laag erbij eq'en wil ook nog weleens goed uitpakken.

reverb ??? dat zou ik nooit doen ... tenzij het een goeie is maar daar zijn er maar weinig van
ja die ambience met rob papaen presets is top btw ...
reverb maken je kicks en laag vaak muddy ..... of in combinatie met een high pass gebruiken ofzow

en voor de rest ... ik heb nooit last van slechte klinkende kicks
het enige wat belangrijk is dat ie attack heeft ... en laag .. .en vooral niet overstuurd is want dat kost al je dynamiek (ja die gabber boys snappen het mijn inziens niet maarja .... )
that's it ... er staan sample cd's meevol ... en vaak vind ik er meerdere mooi en weet niet wat ik moet kiezen
en ohja compressen met de rest van je beats .....en basslijn wegdrukken met kicks dmv sidechainen

Origineel geplaatst door rvooh
Ik wil ook kicks maken
Ik ben het beu samples te gebruiken (en misbruiken)..

Stomper ziet ze tof uit maarrrrrr... Ik zit op een mac!!

Iemand mac suggesties??? Of hardware suggesties??

met absynth kan je echt te wrede kikz maken.. bewerken in peak en go...

Ik gebruik vaak quadrafuzz of fuzzbox voor lekkere ranzige kicks. En met een PQ geef ik de bassdrum dan nog net iets extra karakter. Een compressor erover wil de kick nog lekker laten pompen.

Wat dobre zegt lijkt me ook de beste optie. En lekkere kicksample van plaat/cd/whatever nemen, daar wat laag uithalen en dat vervolgens opvullen/aandikken met je eigen kick. En daar weer je fx overheen. (niet teveel galm hè)

Hang in reason achter je ReDrum eens een eq en een distortion. Als je 2.5 gebruikt, kun je met Scream een boel leuke dingen doen. Als je binnen Reason wilt blijven is dit een oplossing. Anders idd Stomper o.i.d.

Als je ze zelf wilt maken, zou je Drumatic is kunnen downloaden om dan de presets te analyseren. Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, dan kan je de techniek gewoon toepassen in Reason met een Sinus golfvorm. Heb wel geduld hierbij.

Je kan ook kicks stapelen, dat werkt als je het goed doet wel leuk. Je kan ook b.v. bassdrums van drumstellen en zo daarij gebruiken. Krijg je leuke dingen mee.

Drumatic is gratis: http://www.e-phonic.com (Hij's wel een VSTi)

Origineel geplaatst door Sander02
Wat dobre zegt lijkt me ook de beste optie. En lekkere kicksample van plaat/cd/whatever nemen, daar wat laag uithalen en dat vervolgens opvullen/aandikken met je eigen kick. En daar weer je fx overheen. (niet teveel galm hè)

dat bedoel ik eigenlijk niet, maar dat kan ook natuurlijk :D

Origineel geplaatst door Sander02

maar daar komt geen synthese aan te pas :gaap:

Origineel geplaatst door rvooh
maar daar komt geen synthese aan te pas :gaap:

moet dat? :erm:

alhoewel ik dikwijls m'n bassdrums met de nordrack maak (en vervolgens sample ik 'm om 'm door die fijne emu-filter te halen)

Origineel geplaatst door Dobre
moet dat? :erm:

alhoewel ik dikwijls m'n bassdrums met de nordrack maak (en vervolgens sample ik 'm om 'm door die fijne emu-filter te halen)

ja ik hou gewoon van synthese en geluidencreatie .... wat op zich met een sampler ook mogelijk is, maar das een hele andere manier van werken

Back