goeie kicks maken

zo wat doen jullie allemaal moeilijk afhankelijk met plug-ins en apparatuur zeg.
als je softwarematig vette kicks wilt maken die je ook nog eens volledig naar je hand kan zetten, zou je iig dit kunnen doen:

1. pak een simpele editor als cooledit2000 (is nog gratis ook of ander kazaa)
2. genereer een sinus / driehoek van tussen de 60 - 100 hz (basisfrequentie*), ongeveer 1 a 2 secondes lang
3. selecteer de eerste 10% en gooi een aflopende pitch ramp eroverheen, die begint bij bijv. 5% en altijd moet eindigen bij 100%. Hiermee schep je de punch, die kan je dus volledig tweaken naar eigen smaak (selectie varieren, begin-pitch tweaken)
4. Laat de staart van de sample uitsterven zoals je wilt (snel, langzaam, logaritmisch, linear, of teken een eigen curve).
5. Gooi er zo je wilt een distortion over die je in cooledit zelf kan bewerken. Zo kan je ook een hele zware gabberbase maken.
6. De rest, eq, clippen daarna filteren, mixen met een 2x up-pitched versie, maakt je bassdrum nog spannender / onbruikbaarder...

zo maak ik dus de meeste bassdrums aangezien ik ze perfect op een bepaalde *basisfrequentie kan afstemmen, die lekker in m'n mix past. echt, hoewel een 909 kick erg gaaf is voor instant pleasure, werkt bovenstaande voor mij iig ook erg goed.

good luck - en - voel je vrij om m'n post te flamen!! (en dan niet de 909 flame!)

Origineel geplaatst door Dobre
ik sample meestal 909-achtige kicks (of kicks rechtstreeks uit mijn 909) met de emu e 6400.
daarbij filter ik het laatste stukje van de release met een low pass filter (mbv een env op de filter).
hierdoor behouden de kicks hun punch maar krijgen ze aan het einde wel een soort van sublaag.
wellicht is dit ook in reason te doen...

meestal layer ik de kicks dan ook met kicksamples uit discoplaten of hiphop-platen.
compressen en daarna laag erbij eq'en wil ook nog weleens goed uitpakken.

Thnx, gebruik idd ook voor 90% mijn 909, maar heb nog wel eens de neiging
qua sound vast te lopen, of de controle te verliezen.

Wat gebruik jij als vuistregel om te bepalen hoe hard je de kick in de mix set,
las zoiets dat Olaf(Basoski) hem net niet over z'n nek laat gaan, dus net er iets onder.
Ben benieuwd hoe jij dit bepaald.....

Michael.

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik ook Reason 2.5 en ik doe de kicks graag een disti vleugje geve ;) met de Scream 4 Distortion!!! Lukt aardig!! Xperiment!!!

Ik vind een fijne gesamplede bassdrum (van een echt drumstel, uit de linndrum ofzo) nog steeds erg prettig om te gebruiken in trax (desnoods gelayerd). En anders drumatic22, freeware. Zelf een bassdrum maken met synthese technieken? pff, nog nooit bij me opgekomen, ik vind niet graag twee keer het wiel uit. :D

Origineel geplaatst door jes303
waarom maak je dan muziek?

vind je het maken van een bassdrum dan muziek maken?

..nee ik ben geen synthofiel, ik zie ze als tools om muziek mee te maken. :D

Wanneer vind je (naar iedereen) een basskick goed dan eigenlijk? Als er genoeg laag in zit? als de mid-click lekker is?

Ikzelf vind een basskick pas goed als hij bij de rest van de beat/song/whatever past. En wat daarvoor nodig is om de kick zo te maken...so be it. (net zoals een goed op elkaar afgesteld drumstel getuned en binnen context van de rest van het drumstel)

Origineel geplaatst door Sander02
Wanneer vind je (naar iedereen) een basskick goed dan eigenlijk? Als er genoeg laag in zit? als de mid-click lekker is?

Ikzelf vind een basskick pas goed als hij bij de rest van de beat/song/whatever past. En wat daarvoor nodig is om de kick zo te maken...so be it. (net zoals een goed op elkaar afgesteld drumstel getuned en binnen context van de rest van het drumstel)

Ik zou het niet beter kunnen zeggen! :geslaagd:

Origineel geplaatst door bakkerij.......
gewoon een equalizer over de kick heen doen en aanpassen tot jouw wensen

De basis kick moet toch echt wel goed zijn. EN IMHO kun je toch echt moeilijk zonder een klein beetje compressie op de bassdrum.

Maar goed, Katwijkers doen alles anders. ;)

Het is nog niet vermeld in deze thread maar zeker de moeite waard om een HPF
te gebruiken op de BD.
Hoe ? iedere kick kan meer sub-laag krijgen door de HPF op een lage (luister zelf welke)
stand te zetten en de resonantie open te draaien . compresse et voila !
Distortion geeft ook het idee dat de kick harder is dan werkelijk zo is.
Ik kijk daarvoor naar mijn mixer's om dat te bevestigen.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.;)

PS gebruik voor compressie wel een goede,want sommige zoals mijn behringer autocom BV,
halen de lage frequencies weg.De compounder is wel goed en de stradivarius van de compressor de urei 1176.

Een goeie tip:

Maak je kickdrum als laatste, als alle andere drumsounds staan. Op deze manier kan je bd zo krijgen dat ie lekker in de mix zit. Ik maak vaak bd's dmv synthese, soms layer ik hem met hiphop of disco bd's voor de extra snap. Ik doe altijd een sinus rond de 60 en 100 hz onder de kickdrum voor de staart.

Koop een goede sample cd...en ga dan lekker knutselen met die kicks...pak bijvoorbeeld eens een kick met veel laag erin en een kick met minder laag en veel hoog mid...die samen eq-en...compressen en hop tjop gas erop:D

Voor mij werkt het kick maken op zich nooit lekker. De kick wordt dan al snel veel te heftig/laag/scherp kortom te overheersend. ikzelf zoek gewoon een passende kick in m'n airbase op en pas daar nog wat parameters van aan. garantie voor goede kick en kan ook flink te keer gaan als je dat wilt.:{

Je meot een snelle decay hebben daarvoor. Ik gebuik altijd de ES2 werkt toppie

Maak je kickdrum als laatste, als alle andere drumsounds staan. Op deze manier kan je bd zo krijgen dat ie lekker in de mix zit. Ik maak vaak bd's dmv synthese, soms layer ik hem met hiphop of disco bd's voor de extra snap. Ik doe altijd een sinus rond de 60 en 100 hz onder de kickdrum voor de staart.

Is opzich helemaal geen verkeerd idee. Want wat nu als je je drums al hebt opgenomen en je gaat verder met je nummer en aan het eind past die kick toch niet bij ... kan je alles weer overnieuw doen. (als je niet alles apart hebt opgenomen; mensen met veel inputs zullen hier niet zoveel last van hebben lijkt me)

Back