Sutur
Stamgast
Hoe klinkt de Integra tov van de Fantoms? Ik heb een XR module gehad, en vond ik qua dynamiek maar slapjes tov bv de Yamaha Motif's.
Naast de Integra-7 heb ik ook een Fantom G. Ongetwijfeld gebruikt de I-7 veel van de techniek van de F-G, maar ik vind de I-7 beter klinken. Waar de Fantom G soms wat wollig klinkt, klinkt de Integra-7 frisser en meer uitgesproken.
Toegegeven, de Supernatural sounds van de Integra-7 zijn natuurlijk niet te vergelijken met de sounds van de Fantom. Ik blijf me verbazen over de geweldige realistische klanken van de I-7. De piano's zijn écht goed. De gitaren ook. Het mooie van de SN gitaren is dat de klank zich aanpast op het spel. Sla je een akkoord aan, dan hoor je echt een aanslag van individuele snaren, vlak na elkaar. Speel je 'solo' dan klinkt de gitaar zoals deze klinkt als er een melodie op gespeeld wordt. Erg knap gemaakt.
Voor wat betreft piano, gitaren, maar ook blaasinstrumenten zoals hobo's, saxofoons enz. vond ik dat Yamaha eigenlijk altijd de meest overtuigende sounds leverde. Maar met de Supernatural sounds van de Integra heeft Roland Yamaha (een klein beetje) ingehaald.
Zijdezachte strijkers vind ik nog steeds het mooist uit Yamaha (Motif XS).
Wat betreft de VA synth van de Integra-7, op de een of andere manier mis ik "breedte" in de geluiden. Het klinkt wel vet, maar vooral 'mono'. Ik hou bijv. van stereo-rijke pad-sounds en supersaws. De supersaws zijn er wel, maar ik mis hier de stereo-spreiding van de onderlingen saws. Hierdoor worden de saws vooral in het 'midden' gehoord. Natuurlijk is het wel te verrijken met een effect (chorus/stereo delay), maar dat is eigenlijk een lapmiddel.
Maar samengevat, een brute machine.
dit is gewoon de perfecte ROLAND alles in één bak, waarom een hele verzameling JV, JP, XP & D series in je studio, als je voor minder geld ALLES in één unit kan hebben.
Maar ik heb met bv Maschine dat ik zoveel drumkits heb, zoveel samples, dat ik soms alleen maar een hele avond door presets zit te scannen en uiteindelijk nergens aan toe kom