Muziek maken met computers: steeds een soort "taboo"

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

PabloDeMode

Spank!
Dat zit me in de weg. Ik startte met dit allemaal omdat:

1) Ik hou van zingen, maar bespeel geen instrumenten. Covers op karaoke tracks liggen me niet. Gebrek aan met een echte band om dat te doen, mis ik de actie en adrenaline die je voelt als je gaat "uitvoeren".

2) Makkelijke en "snelle" oplossing: een DAW met loops en daar beginnen, technische kwesties komen later nog. Omdat ik heel veel van elektronische muziek houd, dacht ik, het is een mooie optie om de kunst te bakken.

3) Als je mensen vertelt wat je er allemaal doet, en je zegt: "ik maak muziek met de computer" lijkt het toch alsof de computer alles voor je bakt en dat je weinig moeite voor moet doen. Zoiets van "hij weet geen reet van, en ja zingen kun je ook in de douche".

4) Toch ben je aardig in de weg, en wil je bij de ene of de andere lokale club opgeven als solo-artiest/performer, weer de vraag "wat is de band-setting", geen muzikanten op het podium, geen optreden dus.

5) Alles belandt op Soundcloud, youtube en tegenwoordig ook op dit forum. Het blijft een leuke hobby, maar zo is het dus... verlies de motivatie en de nut eerlijk gezegd, en het is zoals ik meerdere keren zeg, ook hard-werken.

6) Het gaat niet om doorbreken of beroemd worden, maar delen, genieten en iets meer dan op de stoel zitten te zoeken naar de ene of andere plugin voor de dikke sound. En ja ik heb ook mensen ontmoet om wat samen te doen maar ben ze meer aan het leren i.p.v. echt "samen" doen.

Alle reacties zijn welkom (lees goed, alle, zolang dit ontopic blijft) en ben benieuwd naar ervaringen op dat gebied. Om misverstanden te voorkomen, het gaat niet weer over de zoveelste keer "analoog vs. digitaal" maar over hoe je jezelf als muzikant profileert, wat wil je bereiken/hoe voelt het en hoe serieus of niet word je genomen...

:)

Korte aanvulling: ik ben benieuwd naar andermans ervaringen die ook muziek met computer maken (ook als je naast je computer ook hardware gebruikt, maar het gaat om het principe) en wat gebeurt als je je product "live" wilt exporteren

Laatst gewijzigd:
Wel, ik heb een muziekopleiding genoten en speel nog steeds (reeds aardig wat jaren) aktief muziek.
Ik heb het wel gehad met bandjes die zichzelf uitgevonden hebben en nog meer zichzelf muziek spelen hebben aangeleerd. (sorry maar dat is mijn ervaring).
Wanneer ik een toonaard overgang aangeef van deze naar een andere toonaard, bekijken ze alsof ze het horen donderen in Keulen.
Wanneer ik vraag om een bepaalde riedel op gitaar na te spelen die ik gewoon voorspeel op klavier zijn de gitaristen aan het graven alsof ze nieuwe ontdekkingen moeten doen.
Meestal krijg ik dan te horen "een ogenblik wachten, het komt wel..." en maar proberen en proberen waardoor al de rest blijft stilstaan... zucht...
Drummers spelen meestal een veredelde versie van de "houthakkersslag"...
Ik ben blij als ik eens met echte muzikanten kan spelen die wanneer je muziektermen gebruikt, onmiddellijk verstaan waar je naartoe wilt en creatief op zichzelf zijn.
Muzikanten die niet denken als een step-sequencer maar met muzikale harmonieën overweg kunnen en redeneren in die aard, die nuances kunnen maken en muziek kunnen laten "spreken".
Sinds enige tijd speel ik in een synthpop formatie, enkel voor de lol, maar elk heeft z'n werkveld in de groep.
De ene speelt hoogdzakelijk synths en doet vocals, de andere speelt hoofdzakelijk gitaar en occasioneel synths en de 3e speelt hoofdzakelijk percussie/slagwerk en occasioneel synths.
We kennen ons domein en overlappen deels zodat we ook elkaars visie kunnen begrijpen en interpreteren.
Op die manier "maken" we muziek. Spelen, luisteren, interpreteren en naar harmonie werken.
We creëren nummers thuis op de computer, sharen ze onder elkaar, spelen er zelf op in en testen onze zelfgemaakte brouwsels uit op repetitie, 1 x per maand.
Op die manier kunnen we elk thuis werken aan een nummer wanneer en zoveel we willen en kunnen we het nummer samenstellen en afwerken op repetitie.
Begrijp me niet verkeerd Pablo, ik kan me zeker vinden in je opmerkingen.

Cheers,
Exo. :mega:

Bij mij gaat t op de volgende manier

Ik heb nooit enige muziek les gehad maar ben op een gegeven moment begonnen met gitaar spelen met effectpedalen. Daarvanuit kwam de interesse in elektronische muziek. Toen een aantal bandjes gehad die allemaal stopten door kinderen of overlijden toen ben ik helemaal voor Moog gegaan en een mc202. Zo een aantAl jaren alleen gespeeld en nu na een pauze van tien jaar zijn we weer opnieuw begonnen met ons oude bandje tomTM . In die band zit nog een gitarist die al twintig jaar klassiek geschoold is. En die vind t verfrissend om met een ongeschoolde muzikant samen te spelen om zo wat losser te kunnen spelen en te improviseren meer op een jazz manier dus. Na al die jaren voelen we elkaar perfect aan dus de communicatie gaat eigenlijk heel makkelijk zonder dure termen maar wel effectief. En naast dit bandje maak ik natuurlijk ook nog steeds iedere dag muziek met m'n synthesizers en neem dit op met een computer

Interessante, illustrerende verhalen.

De uitgangspunt van mijn openingspost gaat echter over de muzikanten die alleen de computer gebruiken, "ter ondersteuning van", je maakt coole dingen (of niet) en wil je toch iets meer zien gebeuren en interactie voelen. Soms is er interesse: heb je daar en daar geprobeerd om contact te krijgen, etc; je laat je dingen horen, komen ze erachter dat je toch alleen maar je PC gebruikt en het wordt dus niet serieus genomen, zoiets van "bah, we kunnen hier niets mee". Even een goedkoop-achtige buurt café wilt minstens een gitarist en drummer zien en het liefst een leuke blonde dame aan het woord.

Het enige wat ik fatsoenlijk bespeel is mijn stem (en enkel arpeggio synths, ja, weer voorgeprogrammeerde settings :D)...

Vroeger speelden men ook met een muziekband (tape) ....neem Kim Wilde in Top of the Pops bijvoorbeeld.... die stond ook niet met een hele band te spelen (volgens mij zelf playback) dus dan gaat het om buhne vulling.
Sommige artiesten hebben alleen een gitaar nodig.
Denk wat het "vies" maakt is het feit dat men tegenwoordig alleen maar voorgekauwde loops gebruikt ipv zelf iets te verzinnen en iedereen kan zonder al te veel moeite "muziek" maken (helaas)
Maar een leuke blondharige ... maak er roodharige of brunette van is natuurlijk altijd leuk ;)

Ik gebruik computers en apparatuur om mijn gebrek aan talent en sociale skills te verbloemen. Laat mij maar lekker op zolder rommelen.

Denk wat het "vies" maakt is het feit dat men tegenwoordig alleen maar voorgekauwde loops gebruikt ipv zelf iets te verzinnen en iedereen kan zonder al te veel moeite "muziek" maken (helaas)

Daarom, ook als het niet helemaal zo is... Top of the pops was zo juist bedoeld, playback shows, zelfs volledige banden met instrumenten aan het playbacken.

Nogmaals, hoe profileer je als talent op die manier, wat ben je dan: een solo artiest, computermuzikant, etc? Of ben ik ineens in de war?

Pfff, als je echt alles zelf doet (wat je doet) dan producer/solo artiest
En ja, Paabs jij bent altijd een beetje in de warrig :D

Feit is wel dat een podium nog steeds een soort van "Rock 'n Roll" gehalte vraagt.
Waarom denk je, hebben ze een keytar uitgevonden? :eureka:
Een optreden van Kraftwerk zijn mannen met een laptop en klavier op een rijtje.
Van hun podium performance moet je het niet hebben....
Hun muziek daarentegen: 8~

Cheers,
Exo. :mega:

je bent een "performer" ;)

Hehe, dankje...

Even (zo) objectief (mogelijk): Erasure de duo treden ze met zijn tweeën op, Vince Clarke bedient de compu en de gitaar af en toe, en Andy doet de Diva dinges (soms heel fout) maar het concept werkt. En zoals je heel mooi zei, iedereen heeft dus een duidelijke rol waar je echt samenwerkt en groeit. Zelfs als de Pet Shop Boys.

Als je alleen bent ga je niet als je zingt tegelijkertijd je computer bedienen, en sowieso technisch gezien als de tracks helemaal klaar zijn, tenzij je boven de bestaande tracks kunt improviseren (een solo synth of een sprekende bassline) binnen de instrumentele passages. Met de zang heb ik echter al moeilijk genoeg.

Wat ik ervaar is dus een soort "afwijzing" -het gaat om nummers voor performers; studio projecten voor DJ's of "stock muziek" interesseren me niet- want je moet tegenwoordig van alles kunnen en alsnog de mensen blijven entertainen. :)

Bandje KIJKEN zeggen ze ook vaak.

Sowieso zijn de meeste Nederlanders aso bier harken die door het leuke eenmans of vrouws voorprogramma heen lullen. Gelukkig ben ik reeds ver voorbij dat punt en waardeer het eindproduct wat uiteindelijk uit de PA komt. Wat er allemaal daarvoor gebeurt zal mij een worst wezen.

Niet dat ik ooit door voorprogramma's heen heb geluld... ik bedoel dat hoe het gemaakt is ding :D

Sowieso zijn de meeste Nederlanders aso bier harken die door het leuke eenmans of vrouws voorprogramma heen lullen.

Argentijnen ook, en (jullie zullen me dit niet geloven, echt waar) soms komt een solo chick in de Huize Maas tijdens de ene Disco Fever party met een DJ die haar muziek draait en echter na 2-3 nummers heb ik dat al gezien.

Zo kan elke solo artiest ook, "that click" maakt geen tracks maar zingt op covers (heeft een dijk van stem dat wel, je moet wat kunnen hé), en daar hou het verhaal op. Een paar 500 euro en zo leef je een week min of meer.

En dan? Ik denk te veel heb ik het idee... :D

Ik begrijp je probleem. Het publiek reageert nou eenmaal anders op een laptop omdat ze geen enkel bewijs zien van de moeite die gestoken is in het maken van de muziek ermee. Dezelfde discussie bestaat ook onder DJs; laptop DJs worden vaak verguisd door mensen die met CDs draaien, die op buurt weer scheef worden aangekeken door vinyl puristen. Iemand zonder muziek achtergrond 'snapt' nou eenmaal beter wat er gebeurt als iemand staat te scratchen en backspinnen op vinyl, dan iemand die op een knop drukt van een midi controller. Dat maakt wel degelijk uit voor de beleving voor veel mensen zonder voorkennis.
Want zien is geloven.
Als er een direct verband is tussen wat mensen zien op een podium en het geluid wat ze horen, maakt dat indruk en heeft dat dus een meerwaarde. Jouw stem is een voorbeeld hiervan, daarom is jouw belangrijkste doelgroep denk ik sowieso mensen die een goede stem waarderen (en het experiment niet uit de weg gaan).

Je zegt zelf dat je sequences of arp's speelt naast je stem, maar als die bijvoorbeeld verzuipen tussen 8 andere tracks uit ableton of een backing track, dan zal de gemiddelde toeschouwer niet het verband zien tussen jouw handen en hetgeen wat ze horen. Dan voegt het dus weinig toe. Als je nummer daarentegen bestaat uit alleen een arp en je zang, dan is het al een hele andere zaak.
Ik denk dus als je waardering wil krijgen van mensen - die niet een muziek opleiding hebben gevolgd - voor het optreden met een laptop, je alles wat je op het podium doet zo simpel en begrijpelijk mogelijk moet houden.

Ik ga hier niet ieder zijn comment lezen. Ik post 2 links ( meer van die mannen te vinden) en deze tekst "Just stand out"
Video's spreken voor zich

Eigenlijk is je probleem dat niemand je in zn zaal wil hebben, of begrijp ik het verkeerd?

je wilt ontsnappen aan het concept. dat gaat niet man.

bv Je gaat naar een bandje om gezien te worden je behoort tot die gemeenschap, niet om de act of persoon maar je bent er geweest. COOL . Tuurlijk er zijn altijd mensen die ook met oogkleppen gaan daar heb ik het niet over. Maar de andere maakt het ook niet uit of er een dj staat of een band een zanger. Je hebt jezelf op gedut je bent opzoek naar een partner Wat maakt het allemaal uit. Je gaat naar iets hips want als je daar bent ontmoet je andere die ook "bij de tijd zijn". je wilt niet een partner die achter loopt. want dan heb je kans op niet actieve kinderen later. heel begrijpelijk.
wow 2 uur Maar het is al vreselijk laat, ik lul lekker slap. helaas sorry van jullie tijd.
Even voor begrijpelijk nederland je moet IN zijn. hoe raak je IN bv reclame, aandacht, status, geld.overspel oneerlijkheid. oke goeie muziek hoop ik.

Laatst gewijzigd:
Ik dacht even 'wat voor slap gelul is dit'
Maar ik heb je ontmaskert, met die denkwereld

tettenman.jpg

:)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back