Muziek maken met computers: steeds een soort "taboo"

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik dacht even 'wat voor slap gelul is dit'
Maar ik heb je ontmaskert, met die denkwereld

:)

:D .

Ik denk dat je je ook moet afvragen wat je zelf eigenlijk wil doen qua performen.

Op welke manier wil jij je laten horen / zien op dat podium?

Mensen die komen voor een 'act' moet je een 'act' geven, maar is dat in jouw geval wel nodig of haalbaar?

Voorbeeldje, laatst was ik naar een reggaeband wezen kijken (en luisteren ) en na het optreden van de band ging een gast met een ableton laptopje op de plaats van de mixer staan en speelde live allerlei drum'n bass jungle roots etc..
Publiek ging gewoon zijn eigen gang. Iedereen blij.

Ik denk dat je ook je plaats moet weten als je op een bepaalde manier een kunstuiting doet, voor sommigen is dat op het grote podium, voor anderen een beetje in een hoek. Niks mis mee zou ik denken, als je maar accepteert wat je plek is.

Interessante reacties, dus er zijn allerlei factoren benoemd waar ik ook aan het werk "ben". Persoonlijk vind ik dat een performer een duidelijk concept moet neerzetten, maakt niet uit welke genre/stijl is. Misschien ben ik niet aan toe.

Grote podia interesseert me niet per se, een klein podium/lokale fest lijkt me leuk. De karaoke vorm vind ik te goedkoop, maar tot nu toe de enige haalbare optie. Het wordt overigens niet serieus genomen, eigen nummers op cd en laat de barman deze draaien, en ik als gek mijn ding op het podium in een rook-café doen... Been there, done that.

Hier moet je echt een naam hebben om toch in een klein circuit weten te komen, anders blijf je in je hokje. Mijn eigen muziek op cd branden voor in de auto is leuk voor een paar keer haha... Youtube viewers, ja... 150 in een jaar of zo... Toeval, geluk?

Interessante reacties (nogmaals) allemaal en deze doen me goed om over na te denken. :)

Eigen initiatief nemen.....ergens op een leuke plek muzikaal een avond uitdenken en met dat plan naar de eigenaar gaan. Is denk ik de enige manier om het te doen met de insteek zoals jij hem graag zal zien.

Nadeel, je loopt een risico. Het kost veel tijd en energie./

Voordeel, je kan andere bands uitnodigen die je zelf vet vind. Uiteindelijk zal je als jouw initiatief goed loopt vaker gevraagd worden door derden om bij hun op te treden...

je moet dus een band om je heen vormen of je aansluiten bij een band die jou nodig denkt te hebben...
maar daar is het tot nu toe nog steeds niet van gekomen zo te zien...

En ik zie dit als prognose niet gebeuren (het spijt me, het klinkt negatief maar zo is de realiteit). Een duet vorm á la Pet Shop Boys/OMD lijkt me leuk, iemand die een lead instrument (synth) bespeelt, deels ook geprogrammeerd en zo... Maar zo makkelijk is het niet; op het podium staan vraagt veel spanning; een studio opname voor de radio is een andere kwestie. Muziek moet leven (in mijn optiek), is om te genieten in welke vorm dan ook.

@brz: dat zat ik ook aan te denken, dus zelf de initiatief nemen... het is meer een ondernemers werk... maar is een goede manier om echt contact te krijgen met mensen die in het circuit zitten...

Er zijn zat mensen die iets doen op het podium maar ook weer niks doen. Neem een looper mee en knoop die in je midi chain zodat het ook nog sync loopt met de rest.

Spinvis is ook ooit in zijn eentje begonnen. Dat werd groot gemaakt op de radio. Toen moest ie wel aan de band. Overigens vind ik zijn band ding een stuk minder leuk om naar te kijken dan Spinvis alleen..

Dus het kan ook een statement zijn. Neem meer laptops, zet ze om je heen en maak daar je band van ofzo..

moet de thread dan niet heten "live muziek maken met computers"?

moet de thread dan niet heten "live muziek maken met computers"?

Nee. Stelling lijkt me duidelijk genoeg. "Live muziek maken met computers?" zegt me niets. Dat kennen we allemaal: is het live of niet. Het gaat om dat je als "computermuzikant-all-at-once" profileert en dat er nog steeds een soort vooroordeel onstaat, zie post nr. 1.

Maar zo makkelijk is het niet; op het podium staan vraagt veel spanning; een studio opname voor de radio is een andere kwestie.

Als iemand anders de synth/drum partijen voor zijn/haar rekening neemt en je je volledig kunt concentreren op zingen en je performance dan valt dat m.i. wel mee met die spanning. Zeker als je het leuk vindt om te zingen, of bedoel je met spanning meer podiumvrees mee? Je performance is sowieso anders wanneer je continue achter een instrument staat, dan is het veel lastiger om ook visueel iets leuks te brengen. De optie van wat mensen er bij zoeken lijkt me toch een goeie, zeker voor live. En wellicht heb je in het verleden tot nu toe de verkeerde mensen getroffen. Persoonlijk vindt ik het veel prettiger om met mensen samen te werken. Je hebt (als je geluk hebt met de mensen) een klankbord waar je ideëen kunt droppen en die ook dingen verzinnen waar je zelf misschien niet opgekomen was.

Ik denk dat je ook niet teveel moet focussen op wat andere mensen vinden als ej zegt dat je met computers werkt. Dan zeg je toch gewoon dat je met synths werkt? Of dat nou plugins of hardware is zal de meeste mensen een zorg zijn, als je maar leuke muziek maakt.

het gaat al 1,5 pagina over live settings en "performance", dus dacht dat daar de focus op lag

Ik snap toch nog niet helemaal wat je nou bedoelt. Je passie is zingen, dat is duidelijk. Je wil dit graag overbrengen aan publiek.
Als het je niet zoveel uitmaakt wat de muziek is dat kan je je aansluiten bij een groep die al een repertoire heeft? Of, je schrijft zelf je muziek dingen en creeert een groep om je heen (als je genoeg zelfvertrouwen hebt..)
Als vocalist denk ik dat je niet anders kan. Okee, er zijn ook one-man/woman acts waar iemand geheel alles voor zijn/haar rekening neemt, maar degene die ik ken(de) waren nou niet echt geweldig. Het wordt al snel een soort "pre-set act".

Maar misschien zit ik er naast?

Muziek maken met computers taboe? Welnee..

Ik zou me niet zo druk maken om de dingen die je aankaart Pablo, maar mezelf focussen op je zang en je eigen ontwikkeling, misschien wat meer zanglessen nemen en vandaaruit verder werken. Met alle respect maar zo denderend zijn je track en zang niet.
Denk ook niet dat publiek er geld voor gaat betalen om jou live te zien.

Voordeel, je kan andere bands uitnodigen die je zelf vet vind. Uiteindelijk zal je als jouw initiatief goed loopt vaker gevraagd worden door derden om bij hun op te treden...

dit is een goed concept .. alles of niets.. je moet er ook 100% voor gaan en een leugentje dat je "daar" heb gestaan en "daar" op de radio bent geweest of dat je die radio DJ goed kent mag best. als jij je doel maar haalt. (denk wereld breed) dan bereik je het meest. een mens die goud eerlijk is bereik niets jammer genoeg..

Met alle respect maar zo denderend zijn je track en zang niet.

Hier ben ik van bewust. Daarom werk ik dacht en nacht, je hoort geen nieuwe dingen meer omdat ik veel achter de schermen zit en kijk naar de mogelijkheden en wat er wel goed is, daar het beste van maken. Als ik daar blijf hangen had ik al moeten stoppen denk ik. Tenzij ik zo tevreden ben, maar dat is het niet.

Het gaat (nogmaals) weer over het concept. Ik probeer muziek richting de synthpop/italopop of darkwave te maken, dus het zou leuk zijn om binnen een al bestaande band te sluiten...

Boelie, ik geef je voor een deel gelijk, ik ben misschien nog niet aan toe en misschien zal het nooit gebeuren. Zoals je zegt is de muziek niet zo denderend juist omdat het "leven" gevoel ontbreekt: de computer is de band die ik beheer. De "human element" van dit is alleen de zanger. Kwalitatief is in ontwikkeling, en ben zeker niet van plan om te "verkopen", maar toch in een lokale circuit, ook als een per jaar is, laten zien/horen. Plaats is aanwezig (open podia, etc), dan vervalt dit allemaal omdat je computermuziek maakt dus je heb geen muzikanten op het podium; het is niet geloofwaardig genoeg en ik snap het vanuit deze optiek.

Wat ik als taboo ervaar is namelijk het feit van "zitten achter de pc muziek te maken" en het "niet geloven dat het kan, er zijn waarschijnlijk geplakte loops/Dj gebeuren". En nog sterker, niet alleen live maar ook online, zelfs goede (zeer goede) muzikanten ervaren dat.

@Arv: je hebt toch wel begrepen... :)

Laatst gewijzigd:
Ik denk echt dat jij in een 'band' setting veel beter tot je recht komt, misschien toch eens wat flyers in de lokale supermarkt ophangen? Zanger zoekt synthfreaks.

je moet dus een band om je heen vormen of je aansluiten bij een band die jou nodig denkt te hebben...
maar daar is het tot nu toe nog steeds niet van gekomen zo te zien...
En ik zie dit als prognose niet gebeuren
dan heb je min of meer dus een blijvend probleem... naar 1 zanger kijken is niet echt interessant voor een uitgaansgelegenheidsdingesclubjeugdhonkgeval alleen een frank sinatra zittend op barkruk met een dampende peuk komt daar mee weg...

Mja...

Illustrerende verhalen allemaal, ik kom wel uit. Vorm en inhoud duidelijk brengen en de juiste mensen opzoeken. Wordt vervolg...

Nog geen week geleden naar 101 van Depeche Mode gekeken. De bandrecorder met drums en wat backing staat pontificaal op het podium. Toch is het leuk dat ze er wel keyboards bij spelen buiten de zang. Kraftwerk doet ook íets bovenop de computer. Wellicht dat je toch iets live kunt toevoegen aan je loops behalve zang? Vond het zelf altijd leuk om chords te spelen op een polyfoon keyboard en dat de QY700 dan alles meteen meetransponeerde, waarschijnlijk heb je ook wel software die doet wat een QY700 doet en meer?

Die setting ken ik heel goed inderdaad. Zoals ik al zei met de zang (en eventueel dans) heb ik al moeilijk genoeg. De live toevoeging voor mij is nog niet te doen (timing-issues bij spelen en dergelijke). Zingen voor het podium is ook een instrument bespelen (en hoe!): naast de zang zelf heb je ook microfoontechnieken, zorgen dat je genoeg ademsteun hebt en dat je de teksten onthoudt.

Software heb ik genoeg inderdaad. Voor studio projecten is dit allemaal een ander verhaal. :)

Probeer dit ook zo te zien: je bent toetsenist, maar dat alleen. De rest van je muziek bestaat uit computermateriaal, incl. de zanger/es. Of bassist. Je zou sowieso iemand meer nodig hebben voor een toevoeging, lijkt me...

(woonplaats Rosario, Argentina??? :D)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back