Samples gebruiken uit bestaande tracks?

Deal, sample wat disco uit de 70 of 80's en geef me een stukje. Ik zie of ik 't herken.
Wel een disco klassieker hé, geen b kantje van een geflopte single van foxy of jellybean of sheila e :)

Soms heeft een mooi nummer gewoon een bepaald stukje wat je even wilt "vast houden", de sfeer zeg maar.. Tenminste, zo ga ik met loops samplen om. Waar de grens ligt tussen eigen creatie vs schaamteloos kopiëren, tja geen idee..
Maar toch.. ik waardeer het muzikáál meer, als een artiest zijn best heeft gedaan om verschillende verzonnen melodieën etc aan elkaar weet te koppelen en te combineren, en zodoende harmonie te creëren.. Orbital bv, is daar een goed voorbeeld van.. Maar ook bv Plaid.

Deal, sample wat disco uit de 70 of 80's en geef me een stukje. Ik zie of ik 't herken.
Wel een disco klassieker hé, geen b kantje van een geflopte single van foxy of jellybean of sheila e :)

Hehe, nee geen b kantje, ik zal een bekende track pakken uit die tijd en hetzelfde truukje uithalen. Doe ik dit weekend wel even. Ben benieuwd of je hem herkend dan. :)

Haha. ik vind dat ook wel een leuke uitdaging..

Ik heb het net zelf eens even zitten proberen, maar het is toch allemaal minder makkelijk dan het lijkt. Ik denk dat ook al gebruik je samples (en doet dat legaal) dan nog wil dat niet zeggen dat je in no time iets hebt dat aardig en enigszins origineel klinkt. Ik denk dus niet dat het met "makkelijk maken voor jezelf" te maken heeft.

Alles methodes hebben hun eigen makkelijkheden en moeilijkheden. Het is de kunst om daar op een goede manier mee om te gaan en dat is nog niet zo eenvoudig.

Paul

bedoel eigenlijk de sample loops van vengeance die hij gebruikt,ben vaak te lang bezig met de hihats,claps en percusie dingetjes die vaak in die loops zitten.

bedoel eigenlijk de sample loops van vengeance die hij gebruikt,ben vaak te lang bezig met de hihats,claps en percusie dingetjes die vaak in die loops zitten.

Ok, ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik die zelf ook vaak gebruik. Ze weliswaar aanpas, maar zelden vanaf scratch maak. Daar ben ik niet goed genoeg voor. Dan blijft het allemaal erg vierkant zonder dat er iets van groove inkomt.

Paul

Veel producers gebruiken inderdaad ook wel percussie uit sample packs om het vervolgens eigen te maken. Ik denk ook wel dat percussie wat toegankelijker is om te gebruiken omdat het misschien wat minder herkenbaar is dan bijvoorbeeld specifieke synth sounds, vocalen of instrumenten.
Ik ben hier vrij nieuw op het forum maar ik vind het erg leuk dat er zoveel gereageerd word! Ik lees ook leerzame uitspraken uit verschillende hoeken.

Bedankt jongens! (of zijn er ook vrouwelijke leden?)

pm

was erg makkelijk...
Zal ik er zelf een maken :) Een klassieker die ik zodanig aanpas dat 't toch een uitdaging wordt? Pff straks eens zien.

is dat geen disco (heb er totaal geen verstand van hehe)?

Heb em wel van een of andere Disco Greatest Hits cd hier in de kast :p.

antwoord is uiteraard goed trouwens, 5 punten, omdat ie zo makkelijk was.

is dat geen disco (heb er totaal geen verstand van hehe)?

Heb em wel van een of andere Disco Greatest Hits cd hier in de kast :p.

antwoord is uiteraard goed trouwens, 5 punten, omdat ie zo makkelijk was.

Ik ken ze.. Ze hadden nog wel is de neiging om van alles bij elkaar te harken op die verzamelplaten..

ik stel voor dat jullie raden via pm dan blijft het voor iedereen zoeken. Ik heb er een, hij is MOEILIJk maar ik geef ook wat weg omdat het anders niet geraden wordt. En ik heb er ook een kanjer van een afleiding in zitten zodat het NIET ring my bell is :)

Probleem is momenteel dat soundcloud vertikt te uploaden. Grr
Ik edit deze post wel eens 't online sukkelt.

youtube klinkt namelijk erg slecht

https://www.youtube.com/watch?v=u-f949587p8

ah na 5 keer staat 't op soundcloud

http://snd.sc/1bMW8XW

Heb zo'n vermoeden dat de post van djtt ook zo'n slechte timing had met soundcloud.
DUS PM en niet zomaar een titel gok posten aub

Laatst gewijzigd:
Ah, ik heb deze post vanaf mijn iphone gedaan. Zal zo ff mijn laptop starten!

Ik heb er eentje geknipt :P. Best cool, die ouwe discoplaten!

Zal wellicht een overduidelijke zijn (?).

Klinkt bekend, maar kan het zo snel niet helemaal duiden. In elk geval geen disco, maar meer jaren 80.

Ik ben zelf ook aan de slag gegaan. Probeer een discoploop te maken en die dan te gaan verwerken in disco French house achtige stijl......

Komen toch leuke ideeën uit voor uit dit topic....

Paul

Ik heb er weer eentje te pakken :).

Ga nu ook maar proberen die sidechain met een club kickje erbij te maken, en de flanger en filtereffectjes. Wel leuk om een keer te doen, ander genre muziek maken.

Back